BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Ja Willem, inderdaad onverwacht leuk om elkaar te ontmoeten. De Zultrit route voor zondag as heb ik naar de toercoordinator gestuurd en is op aanvraag beschikbaar (kan ook wel bij mij). Globaal Den Bosch, Ravenstein, Bakel, Den Dungen....zoveel mogelijk verkeerslichten en drempels vermeden, geen pontjes en 158 km. Vertrek bij MotoPort Den Bosch vanaf half tien tot elf uur. Inschrijven kost vijf euro, gratis koffie en cake bij vertrek en gratis Zult op roggebrood aan het eind. Er is ook spek op roggebrood en die laatste is vaak wat populairder.
Ik sta achter de onderdelen balie en laad de diverse navigatie apparaten. Om 11 uur vertrekt het laatste groepje van de Club, soms met mij als voorrijder, soms met Ad de Laat. Die laatste heeft sinds twee weken een nieuwe triple black S1000XR, dus die zal wel wat willen laten zien ha ha ha.
En Thijs, jouw naam is ook ijdel gebruikt, met name omdat jij ook een van die zeldzame zwarte 2007 ST modellen hebt met Teil Integraal remmen. Ik heb Willem gevraagd mij op de hoogte te houden als hij hem weg wil doen, ik kan met beide voeten plat op de grond en met wat tuning kan het ding nog best snel zijn denk ik. Zo in het zwart best een 'handsome' machine.
Verder kijk ik nog naar een R1200S, nog lichter en nog meer vermogen (en meer centen ook natuurlijk).
 
Laatst bewerkt:
Merk:BMWBMW R1200S
(Klik op de foto voor vergroting)
Type:R1200S
Bouwjaar:2006
Bijzonderheden:R1200S in goede staat met ervaring. Maar prima onderhouden en warme kilometers. Met ABS, handvatverwarming, alarm, boordcomputer en Ohlins schokdemper achter. Loopt gewoon netjes met zijn 220.000 kilometer!
Prijs:€ 2450
Dat is hem...toch een goed teken dat ook een sportboxer zulke afstanden kan rijden....met een bigbore kit, nieuwe gesmede zuigers en een koprevisie weer als nieuw...3 a 4000 Euri 😅😅
 
Merk:BMWBMW R1200S
(Klik op de foto voor vergroting)
Type:R1200S
Bouwjaar:2006
Bijzonderheden:R1200S in goede staat met ervaring. Maar prima onderhouden en warme kilometers. Met ABS, handvatverwarming, alarm, boordcomputer en Ohlins schokdemper achter. Loopt gewoon netjes met zijn 220.000 kilometer!
Prijs:€ 2450
Dat is hem...toch een goed teken dat ook een sportboxer zulke afstanden kan rijden....met een bigbore kit, nieuwe gesmede zuigers en een koprevisie weer als nieuw...3 a 4000 Euri 😅😅
Weet ook nog wel een heel goede R1200RS van modeljaar 2017 (dus met verbeterde V-bak) en met rond de 42k km op de klok en splinternieuwe banden....Ik ken de vorige eigenaar.....
 
Beste Beamer rijders. Ik zag in een review dat op de nieuwe RS ook het superbikestuur van de R gemonteerd kan worden. Klopt dat en heeft iemand daar een foto van? Heb nu een Tracer 900GT, hiervoor een FJR1300. De zithouding van de FJR beviel mij het beste, maar was erg zwaar. De Tracer vind ik voor duo gebruik toch wel licht en redelijk adventure styling. De RS is veel gedistingeerder en met het nieuwe ESA systeem veel praktischer met/zonder duo.
 
Het is een plaatje...afgelopen zondag meldden zich ongeveer 165 rijders, ondanks de nattigheid. Ik koos daarom voor de oude R100RT en kon mij min of meer handhaven tussen een S1000XR en een K1300S. Of het kwam door de hoogte van de investering of door de brede achtersloffen, maar op stuurgebied deed het oude beestje het prima tov die powerhouses. Ik mis eigenlijk abs, traction control ed niet. Zaterdag een off-road dag en zondag gaan we met 23 deze rit nog eens doen.
 
Beste Beamer rijders. Ik zag in een review dat op de nieuwe RS ook het superbikestuur van de R gemonteerd kan worden. Klopt dat en heeft iemand daar een foto van? Heb nu een Tracer 900GT, hiervoor een FJR1300. De zithouding van de FJR beviel mij het beste, maar was erg zwaar. De Tracer vind ik voor duo gebruik toch wel licht en redelijk adventure styling. De RS is veel gedistingeerder en met het nieuwe ESA systeem veel praktischer met/zonder duo.

Bij mijn weten klopt dat. Of je het persé wilt zou ik wel laten afhangen van een proefrit, de zit op een R12x0RS is net ff wat meer rechtop dan op de R11x0RS destijds. Maten van me die op mijn ex-RS hebben gestuurd, meldden dat ze hem minder makkelijk vinden sturen dan mijn RT. Ik zelf ervaar dat niet zo, met standaard stuur vindt ik een RS ook uiterst makkelijk te sturen (Dunlop RS3).
Qua duo ritten doe ik die wel liever op de RT, de zithouding op de R12x0RS is weliswaar iets meer rechtop dan op de voorgangeRS, maar nog wel net toefje voorover waardoor mijn lief net wat meer op mijn polsen leunde dan op de RT. Roelof heeft heel wat duo rit ervaring op de RS achter de kiezen, zijn Jannie zit naar mijn idee wel weer wat rechterop dan mijn Karin dat deed achterop de RS. Misschien dus verstandig om de proefrit duo te doen. Kan er altijd nog een Superbike stuurtje opgeschroefd achteraf.
 
En op mijn oude 1100 RS heb ik ook een SB stuur gezet (ABM) en dat is een genot. Niet alleen een fijnere zit en beter sturen, maar geen slapende handen meer, ondanks het vervallen van de rubber ophanging en de stuurgewichten. Het leunen op de polsen cq de hoek die je polsen maken heeft kennelijk meer invloed dan de evt. trillingen. Ik heb wel de stuuruitslag vergroot en kan nu gemakkelijk keren. Ik hoefde geen andere langere kabels te kopen, maar moest ze wel verleggen. Er was al een MRA duo ruit geplaatst, ook een aanrader, dus heb ik nog steeds een prima beschutting die bvb in de zomer bijna naar nul te reduceren is. Ik had het eerder moeten doen.
 
Laatst bewerkt:
@TenCats
Wellicht kun jij me helpen/heb je ervaring: ik krijg mijn Navigator VI qua geluid niet aan de praat via het nieuwe TFT scherm van de R1250RS.
Hoe heb jij dat geregeld?
Mijn helm communicatie is een BMW WCS-2 set met BT 2.0
Het geluid van de telefoon werkt wel via de helm en TFT scherm.
Als jij het geluid van de Navigator op de helm hebt; hoe heb je dat dan aangesloten?
Ben bang dat ik naar een nieuwe helm communicatie moet met BT 4.x tegen zoiets als 400 Euri's.....
Ga ook nog even bij de dealer langs....
 
Roelof, moet je de helm-communicatie niet gewoon opnieuw pairen met je nieuwe motor?
De helm communicatie moet inderdaad gepaird worden met de nieuwe motor. Dat heb ik dan ook gedaan.

Wat mij niet duidelijk is hoe het samenwerken tussen het motorsystem wat in het TFT scherm zit (en dat TFT moet vervolgens gepaird worden met je mobiele telefoon) en de Navigator VI werkt. De helm is niet direct gepaird met de Navigator.
De helm, wellicht door BT 2.0 kan slechts 1 verbinding handlen. Wellicht BT 4.x een duplex verbinding
 
De helm communicatie moet inderdaad gepaird worden met de nieuwe motor.
Dat heb ik dan ook gedaan.

Wat mij niet duidelijk is hoe het samenwerken tussen het motorsystem wat in het TFT scherm zit (en dat TFT moet vervolgens gepaird worden met je mobiele telefoon) en de Navigator VI werkt. De helm is niet direct gepaird met de Navigator.
De helm, wellicht door BT 2.0 kan slechts 1 verbinding handlen. Wellicht BT 4.x een duplex verbinding
...vroeger kocht je gewoon een motor, trok je een helm over je giechel, en kon je motorrijden..., tegenwoordig moet je de plaatselijke afdeling ICT benaderen, voordat je ongeveer ook maar 1 meter gereden kunt hebben...


:+ :+
 
Dit filmpje maakt veel duidelijk over de verbinding.

Ik vermoed dat het inderdaad aan de Bluetooth versie ligt èn het gegeven dat de headset meerdere apparaten moet kunnen koppelen. Ik heb mijn Midland BT Next Pro zowel aan de BMW NAV als aan het TFT scherm gekoppeld.

Zie ook (uit de video):
TFT-connectivity.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ben vandaag bij BMW dealer geweest: ving bot. dwz ik kreeg niet te horen dat het mogelijk is om de headset te gebruiken voor de TFT en de Navigator.

Volgende week is hun "communicatie" specialist weer terug van vakantie; daar zal ik nog een balletje opgooien. Daarnaast wil ik een test doen met een BMW headset met een moderne BT versie.
Ze hebben nu V3 met BT standaard 4.1 Maximum aantal verbindingen: 3 per helm.

Alleen de prijs: EUR 385,- maakt het minder aantrekkelijk om zonder meer over te stappen (zonder test)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook nog even rustig afwachten hoe e.e.a. zich ontwikkeld. Het is bepaald nog niet "waterproof" want je hebt verbinding met dat TFT-scherm, of niet....
En dan heb ik géén idee waarom.

Dacht eerst alles braaf gekoppeld te hebben, ik kon muziek, als test, luisteren via de smartphone, kon navigeren met de Connectivity App en de volgende dag zie je het helmpje niet meer op je scherm verschijnen. Gewoon geen verbinding meer. OK, dan niet, maar even verder gebeurt hetzelfde met de Connectivity App. Je bent verbonden, doet een kleine pauze onderweg en daarna is-ie weer helemaal weg.
:?

Afgelopen week is er nieuwe software geladen, dus ik hoop dat het de volgende keer beter gaat.
 
Mijn RT heeft dat soort nieuwerwetsigheden niet, maar wellicht vergelijkbaar, kan mijn Sena 20S met de Navigator VI, de iPhone en de Sena van Karin verbonden zijn. De muziek die speelt als ik alle 3 de verbindingen actief heb is dusdanig gammel dat ik geen muziek afspeel als ik de intercom actief heb met Karin.

Er zat wel een bepaalde volgorde hoe en wat gekoppeld moest worden, onschreven in de gebruiksaanwijzing vd Sena. Bijv de Navigatie als tweede unit en de iPhone als primaire unit. Dan is er ook een andere kleur code LED tijdens het koppelen, rood primaire unit (iPhone) en groen voor de Navigator VI.
Ik kan mij zo voorstellen dat dit met de TFT en Navigator VI koppelen ook zo zit.
 
Ik blijf dat (een soort van) grappig vinden, al die dingen die je niet nodig hebt, om te kunnen motorrijden... :+

Als ik 'muziek' wil horen, dan 'pom-pom-pom' ik wat voor mijzelf weg ; gewoon in mijn eigen helmpje, zonder dat iemand dat verder kan horen (...of zelfs zou willen horen...).
En meestal moet het dan lijken op het aloude nummertje Roxanne, van The Police.

Wat navigeren betreft..., ik erger mij er al gek aan als de dame uit de GARMIN mij constant vertelt waar ik heen MOET..., terwijl ik dat kan zien, of nog wel weet, omdat er tenslotte eerder geweest ben...

Omdat ik nog wel eens (...) in een andere automobiel zit (waar soms geen navi in zit, en waar ik wel ergens mee in het land moet zijn), dan het auto-apparaat die we voor eigen gebruik gebruiken, heb ik een soort van universeel navi-steuntje geklust, en daar past dan de GARMIN van de motor aan.

En dan wordt je toch helemaal tureluurs van die aanwijzingen van die digi-doos.
Als in : zoiets wil ik op de motor al helemaal NIET horen.

En om de vrijheid (nou ja...) van het motorrijden verder te onderstrepen, wil ik al HELEMAAL geen telefoongesprek onder het rijden kunnen voeren. Ik vind dat in de auto al vervelend, want dan moet de muziek zachter, en zit ik plotseling niet meer lekker alleen in mijn eigen rijdende bubbel... :/

En wat eventuele ellenlange gesprekken betreft met de eventueel meerijdende duo..., eh..., nee..., laat ook dat maar... :/
Als wij zin hebben aan een kop koffie, maakt 1 van de 2 een handgebaartje.

Als dat voor akkoord bevonden wordt, dan wordt er ff simpelweg geknikt, of gaat er een soort van Facebook-duimpje omhoog.

Moet ik tanken, wijs ik ff naar mn tankdop, en dan weet de ander : ah..., ff kurze pauze straks.
Zien we iets leuks in de verte, dan wijzen er even naar toe, en dan snapt de 1 (meestal wel...) wat de ander bedoelt.

...en voor de rest zitten we in ons eigen helmpje, alleen met de eigen gedachten. De mens achter de stuurhelften meestal bezig met het overeind houden van de hele bups, en degene achterop droomt graag weg in haar eigen wereld.

Om de 'zoveel' tijd ff pauze voor een koffie. Voor een praatje. Een frikandelbroodje. Voor een lekker zacht wit bolletje met ei-en-mayo. Of voor een banaan, met een bekertje anti-opboerende-dus-bubbel-vrije-frisdrank.



...ik zeg : sommige old-skool 'analoge' dingen moet je gewoon in stand houden..., de wereld is tenslotte al Bluetooth genoeg... :+






...ROOOOOXANNNNNNNNNE...!


:+
 
Laatst bewerkt:
Het maakt wel een verschil als je de fiets puur voor de lol gebruikt of ook voor werk en woonwerk.
Mijn S20 koppelt aan de Zumo 595 die zijn blauwe tand weer in mijn telefoon heeft vastgebeten.
Op mijn Zumo kan ik dan zien wie belt en vervolgens kies ik of die persoon belangrijk genoeg is om aan te nemen tijdens de rit of dat ik later terugbel.
Via de smartlink app krijg ik actuele verkeersinformatie.
Routeinfo zie ik op het scherm, ik heb dan ook de Zumo de opdracht gegeven om de routestem de mond te snoeren.
Daarnaast is het fijn dat als Noortje en ik samen toeren, het rete handig is om even wat af te stemmen..... als we niet beide hetzelfde stoplicht haalden of we net even een afslag misten....

Maar ik snap ook goed dat menigeen die 'moderne' shit kan missen als kiespijn ;)
 
Eens met Thijs67.

Je moet tenslotte alleen dat gebruiken wat je nodig acht. Garmin kletst teveel? Andere stem of de verbale aanwijzingen uitzetten is eenvoudig te regelen. Communicatie met andere motorrijders? Tja, ik kom er niet onderuit dat de communicatie met eega in stand gehouden wordt, maar met de rest hoef ik ook niet te l#llen. Gebarentaal volstaat wat dat betreft prima.

Dus wat dat betreft ga ik in zoverre mee in de "vaart der volkeren" dat ik heel selectief ben. Geen muziek bijvoorbeeld hoewel ik een uitzondering maak als ik urenlang op de snelweg aan het rijden ben. En telefoon? Ach, die schaarse telefoontjes die ik nog krijg sinds ik niet meer werk, moet ik die dan ook nog missen? Trouwens, de telefoon is best handig als je elkaar kwijt raakt in een onbekende omgeving.
Zaken als FB, WhatsApp en ook Spotify kunnen mij gestolen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: far
Terug
Bovenaan Onderaan