BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

De nieuwe uitlaat zit er op. Zoals ik eerder zei moest de aansluitbuis wijder gemaakt worden om ver genoeg op de buis van de katalysator te passen. In overleg met de motordealer heb ik een metaalbedrijf ingeschakeld die de buis heeft opgerekt. Daarna was monteren van de uitlaat uiteraard een fluitje van een cent.
 

Bijlagen

  • FF1E705B-209E-4A2B-B4C1-A40DEA0C81DC.jpeg
    FF1E705B-209E-4A2B-B4C1-A40DEA0C81DC.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 12
  • 10899BA2-5642-4317-B51B-4E767F4835FD.jpeg
    10899BA2-5642-4317-B51B-4E767F4835FD.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 16
  • 878A7180-F733-492E-B1FA-A541334EBC86.jpeg
    878A7180-F733-492E-B1FA-A541334EBC86.jpeg
    2,5 MB · Weergaven: 15
  • 3CAA08EB-AA75-490C-AB63-F2ACDE7C5801.jpeg
    3CAA08EB-AA75-490C-AB63-F2ACDE7C5801.jpeg
    2,4 MB · Weergaven: 14
Heeft iemand enig idee waar ik nog een nieuw (of gebruikt) zadel voor mijn R1200ST op de kop zou kunnen tikken?

Van mijn zadel (bestuurdersdeel, dus niet de buddyseat) van mijn 2007 R1200ST zijn de kunststof draagsteunen afgebroken, de steunen waarmee het zadel op hoogte gesteld kan worden. Waarschijnlijk is het materiaal door ouderdom kwetsbaar geworden. Deze steunen dienen ook om het zadel vast te klemmen, en nu dat niet goed gebeurt ligt het zadel dus vrijwel los op de motor. En dat vind ik niet prettig.

Ik ben dus aan het kijken naar een nieuw zadel. Wat mij betreft het originele. Maar, aangezien de ST niet heel veel verkocht is, is het lastig om zo’n zadel te vinden. Ik ga ook bij de dealer informeren, maar daar zal ongetwijfeld - als ze het nog kunnen bestellen - een BMW prijskaartje aan hangen....

Dus een andere suggestie zou welkom zijn.

Weet iemand of het zadel van een 2007 RT op een ST past? Dat zou het zoeken wel wat makkelijker maken.

Groeten, Willem
 
Weet iemand of het zadel van een 2007 RT op een ST past? Dat zou het zoeken wel wat makkelijker maken.

Dat kan je zelf opzoeken: realoem.com en onderdeel nummers vergelijken. Maar als ik op de foto's kijk lijken ze niet identiek, de ST en RT zadeltjes.. Het zou wel kunnen zijn dat de bodemplaten identiek zijn, RT vs ST. Dan kan je een nieuwer RT zadel kopen en een specialist daar een mooi passend dekje voor laten maken voor op de ST.

Verder: houd ebay (ook de Duitse Ebay Kleinanzeiche)n, boonstra en marktplaats in de gaten en er komt vast wel iets langs.
 
Voor dagelijks gebruik was ik (al een tijdje) op zoek naar een iets lichtere (gewicht) fiets, met voldoende comfort en ook voldoende actieradius. En ook voldoende bagagemogelijkheden. Met dit lijstje kwam ik telkens uit bij.... een ST, maar die heb ik natuurlijk al.
Na een dagtochtje met mijn zoon in D merkte ik dat de sportieve zithouding me ook wat minder comfort gaf op een wat langere toertocht. Even een uurtje proefgereden op de 35kW F650 '98 van mijn zoon. Ook toevallig mijn 'eerste' fiets waarmee ik jaren geleden weer begon te rijden na een lange stop, u kent dat wel.....
En het viel toch weer op z'n plaats, de zithouding, het brede stuur etc. je weet wel. Alleen die eencilinder en de windgevoeligheid en toch ook wel het 'spartaanse' karakter van de eencilinder maakt dat het dus geen goed alternatief is.
Dus in de omgeving van mijn vakantieadres in Midden Limburg wat motorzaken langs geweest om te kijken naar alternatieven. Het 'lijstje' bestond na een rondje uit de Triumph Tiger 800 XR, de F 750GS, F800GS, F800R ( met hoger comfortstuur) en de F700GS Probleem bij dit alles was dat ' the looks' van een adventure of enduro mij meestal niet aanstaat. De Tiger was een uitzondering, want die heeft in de XR trim geen rare snavel en wél een symmetrische koplamppartij, qua looks dus veel beter dan de BMW alternatieven. De proefrit op een 2017 model heeft mij echter niet kunnen overtuigen, ik was niet gelijk enthousiast en heb de Tiger dus laten staan. De F800GS viel af vanwege het teveel offroad gerichte, in uitrusting, zithoogte en in uiterlijk (21" voorwiel). De F800R viel af omdat de zithouding toch nog redelijk sportief is, met een vrij scherpe kniehoek. De F700GS leek mij wel te passen. Op de bonnefooi naar Biqer in E'hoven om even proef te zitten op een F750GS, die stond tenslotte ook op mijn lijstje. Demofiets was helaas met een klant mee en later die dag gereserveerd. Nog even op een F900R gezeten. Tof fietsje, maar met een tankinhoud van maar liefst 13 liter was dat geen serieuze overweging. Plus dat de zithouding nog steeds licht sportief is natuurlijk. De F700GS bleef in mijn hoofd de meest aantrekkelijke optie. Via internet het land afgestruind waar een jong gebruikt exemplaar te vinden was met niet teveel kilometers. 1 mooi 'jubileum' exemplaar van particulier die in Antwerpen staat (wel met NL kenteken) en een zelfde type in het rood van een jaar jonger met ook weinig kilometers in Goes. Die in Antwerpen had geen ESA en was dus een jaar ouder, maar wel in het zwart. Toch was die tweede keus. In Goes (150 km rijden) op maandag jl een afspraak gemaakt en ter plaatse de fiets bekeken en een proefrit gemaakt. Die proefrit was nog een dingetje, .... of ik wel serieus was, .....of dat ik misschien alleen ff kwam kijken.... De winkel was nota bene dicht op maandag en voor mij op afspraak open.....
Goed, we hebben na de proefrit de koop beklonken en ik ben op een 'full options 2018 F700GS' met 7388 km op de teller richting midden Limburg naar ons vakantieadres teruggereden. Ik kan nog niet wennen aan de snavel en mijn dochter vindt de voorkant ronduit lelijk, maar de tijd heelt alle wonden. Het rijdt overigens subliem, de rijmodi werken prima, ook op onverharde weg in enduro stand. Gasaanname is door de 'ride by wire' supersmooth en zeer goed doseerbaar. Rechtop zitten en het brede stuur doet de rest....
Afijn, verlaat ik nu dit draadje? Dat lijkt mij niet, ik heb 3 ST's in de stal en daar ga ik nu wel wat van opruimen, maar de ouwe trouwe grijze blijft sowieso als winterfiets....
 

Bijlagen

  • IMG_20200731_091308336.jpg
    IMG_20200731_091308336.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Heeft iemand enig idee waar ik nog een nieuw (of gebruikt) zadel voor mijn R1200ST op de kop zou kunnen tikken?

Van mijn zadel (bestuurdersdeel, dus niet de buddyseat) van mijn 2007 R1200ST zijn de kunststof draagsteunen afgebroken, de steunen waarmee het zadel op hoogte gesteld kan worden. Waarschijnlijk is het materiaal door ouderdom kwetsbaar geworden. Deze steunen dienen ook om het zadel vast te klemmen, en nu dat niet goed gebeurt ligt het zadel dus vrijwel los op de motor. En dat vind ik niet prettig.

Ik ben dus aan het kijken naar een nieuw zadel. Wat mij betreft het originele. Maar, aangezien de ST niet heel veel verkocht is, is het lastig om zo’n zadel te vinden. Ik ga ook bij de dealer informeren, maar daar zal ongetwijfeld - als ze het nog kunnen bestellen - een BMW prijskaartje aan hangen....

Dus een andere suggestie zou welkom zijn.

Weet iemand of het zadel van een 2007 RT op een ST past? Dat zou het zoeken wel wat makkelijker maken.

Groeten, Willem
RT zadel past niet op een ST, heeft een ander hoogte stel systeem. Dus dat wordt lastig denk ik. Gewoon nieuw bestellen lijkt me de enig mogelijke optie. Er staat een laag zadeltje te koop in België als het goed is, maar tegen een forse prijs. Ik zou beginnen met de dealer bellen en kijken wat een nieuwe kost. Als dat rond de 200,- ligt zou ik niet verder zoeken.
 
De F900 rijdt wel erg goed Thijs. Omdat ik nogal graag alle BMW’s wil proberen, daar ook proefritje mee gemaakt. De positieve beleving is me bijgebleven. De nieuwe 1000 XR daarentegen rijdt zoals ik verwacht had.
 
@Thijs67
Gefeliciteerd met de aanschaf. MrsTenCats heeft daar ook een flinke tijd op rondgereden en er is eigenlijk maar 1 zwak punt aan die machine en dat is het balhoofd. Na pakweg 40K, dus je hebt nog even, moet die vaak vernieuwd worden.

:)
 
RT zadel past niet op een ST, heeft een ander hoogte stel systeem. Dus dat wordt lastig denk ik. Gewoon nieuw bestellen lijkt me de enig mogelijke optie. Er staat een laag zadeltje te koop in België als het goed is, maar tegen een forse prijs. Ik zou beginnen met de dealer bellen en kijken wat een nieuwe kost. Als dat rond de 200,- ligt zou ik niet verder zoeken.
BMW prijs: €272 voor alleen het voorste gedeelte.... Pff
Ff kijken voor iets tweedehands inderdaad!
 
Vorig weekend heb ik afscheid genomen van de grote, toch wel erg lelijk glimmende, fabrieksuitlaat: Heb de Remus Blackhawk gemonteerd (op de R1250RS). Er komt iets meer geluid uit, vooral laag is sterker aanwezig, maar er zit een e-keur op en het is (in mijn ogen oren) niet te hard. Scheelt dat ik een hekel heb aan (nutteloos) stationair, dus zodra ik langer moet stilstaan dan voor een stoplicht gaat de motor uit. Grote voordeel van het extra geluid is dat de motor nu niet alleen qua power maar ook qua geluid nu erg verslavend is in het middengebied: knalt vooruit met een heerlijk geluid :Y

Plaatje bij het praatje (yes, tijdens golden hour):



Meteen ook het enige (!) halogeenlampje vervangen voor LED: die van de kentekenplaatverlichting! Dat is trouwens ook erg stom opgelost van herr BMW: om bij die kentekenplaat verlichting moet je een schroefje losmaken. Soit, prima. Maar dan valt het ringetje + moertje de kentekenplaathouder in! Die zijn dus niet vastgezet op zichzelf. Erg suf, maar mn kentekenlampenkapje (wat een woord :+ ) zit dus nu vastgelijmd, met hot-glue. Dus als ik m ooit es open maak kan ik dat weer mooi ongedaan maken en correct vastzetten.




@Thijs67 gefeliciteerd! Hoewel ik de snavels ook niet echt knap vind (daarom vind ik de S1000XR ook niet zo mooi), vind ik de koplampjes van de F700/800 serie wel heel vet. Dat asymmetrische heeft wel wat - maar ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen er zo over denkt. Als je het zelf wat minder vind, kan je altijd nog het grootlicht lamp deel met koplamp folie donkerder maken, dan valt het wellicht minder op.
 
Voor dagelijks gebruik was ik (al een tijdje) op zoek naar een iets lichtere (gewicht) fiets, met voldoende comfort en ook voldoende actieradius. En ook voldoende bagagemogelijkheden. Met dit lijstje kwam ik telkens uit bij.... een ST, maar die heb ik natuurlijk al.
Na een dagtochtje met mijn zoon in D merkte ik dat de sportieve zithouding me ook wat minder comfort gaf op een wat langere toertocht. Even een uurtje proefgereden op de 35kW F650 '98 van mijn zoon. Ook toevallig mijn 'eerste' fiets waarmee ik jaren geleden weer begon te rijden na een lange stop, u kent dat wel.....
En het viel toch weer op z'n plaats, de zithouding, het brede stuur etc. je weet wel. Alleen die eencilinder en de windgevoeligheid en toch ook wel het 'spartaanse' karakter van de eencilinder maakt dat het dus geen goed alternatief is.
Dus in de omgeving van mijn vakantieadres in Midden Limburg wat motorzaken langs geweest om te kijken naar alternatieven. Het 'lijstje' bestond na een rondje uit de Triumph Tiger 800 XR, de F 750GS, F800GS, F800R ( met hoger comfortstuur) en de F700GS Probleem bij dit alles was dat ' the looks' van een adventure of enduro mij meestal niet aanstaat. De Tiger was een uitzondering, want die heeft in de XR trim geen rare snavel en wél een symmetrische koplamppartij, qua looks dus veel beter dan de BMW alternatieven. De proefrit op een 2017 model heeft mij echter niet kunnen overtuigen, ik was niet gelijk enthousiast en heb de Tiger dus laten staan. De F800GS viel af vanwege het teveel offroad gerichte, in uitrusting, zithoogte en in uiterlijk (21" voorwiel). De F800R viel af omdat de zithouding toch nog redelijk sportief is, met een vrij scherpe kniehoek. De F700GS leek mij wel te passen. Op de bonnefooi naar Biqer in E'hoven om even proef te zitten op een F750GS, die stond tenslotte ook op mijn lijstje. Demofiets was helaas met een klant mee en later die dag gereserveerd. Nog even op een F900R gezeten. Tof fietsje, maar met een tankinhoud van maar liefst 13 liter was dat geen serieuze overweging. Plus dat de zithouding nog steeds licht sportief is natuurlijk. De F700GS bleef in mijn hoofd de meest aantrekkelijke optie. Via internet het land afgestruind waar een jong gebruikt exemplaar te vinden was met niet teveel kilometers. 1 mooi 'jubileum' exemplaar van particulier die in Antwerpen staat (wel met NL kenteken) en een zelfde type in het rood van een jaar jonger met ook weinig kilometers in Goes. Die in Antwerpen had geen ESA en was dus een jaar ouder, maar wel in het zwart. Toch was die tweede keus. In Goes (150 km rijden) op maandag jl een afspraak gemaakt en ter plaatse de fiets bekeken en een proefrit gemaakt. Die proefrit was nog een dingetje, .... of ik wel serieus was, .....of dat ik misschien alleen ff kwam kijken.... De winkel was nota bene dicht op maandag en voor mij op afspraak open.....
Goed, we hebben na de proefrit de koop beklonken en ik ben op een 'full options 2018 F700GS' met 7388 km op de teller richting midden Limburg naar ons vakantieadres teruggereden. Ik kan nog niet wennen aan de snavel en mijn dochter vindt de voorkant ronduit lelijk, maar de tijd heelt alle wonden. Het rijdt overigens subliem, de rijmodi werken prima, ook op onverharde weg in enduro stand. Gasaanname is door de 'ride by wire' supersmooth en zeer goed doseerbaar. Rechtop zitten en het brede stuur doet de rest....
Afijn, verlaat ik nu dit draadje? Dat lijkt mij niet, ik heb 3 ST's in de stal en daar ga ik nu wel wat van opruimen, maar de ouwe trouwe grijze blijft sowieso als winterfiets....

Gefeliciteerd! Fijne fiets inderdaad. Karin heeft er ook 1. Die mag ik soms lenen. Bijvoorbeeld door het bos naar vliegveld Hilversum. Dat kan met een GS.

18218507-9C70-4806-91CD-C9A77ED5152E.jpeg
 
Avond,

Ik ben ook al een tijdje aan breinen over een R1250RS
maar vind het moeilijk om een kleurkeuze te maken
vind blue metallic en austin yellow erg mooi
maar wat vinden jullie van onderstaande kleur :?

f8f1_s.jpg
 
Fraai maar dan wel met 719 pakket....

je bedoelt dus met de speciale 719 wielen en 719 kleppendeksels mwah vind m met de org. zwarte wielen al erg fraai :)

heb toen ook nog even naast die austin yellow gestaan bij m.port almere die mr.ten cats gekocht heeft .. is ook erg mooi :}

zucht keuzes ...
 
Best wel fraai, zeker in het zonlicht en ze zijn best wel uniek. Ik heb er pas 1 in het echt gezien.

Maasr als je die nieuw wilt hebben zal je snel moeten zijn, want die kleur gaat vervallen in de 2021 uitvoering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan