BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

48EAECE5-91FF-414F-99EF-0AA76C1F87AB.jpeg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    2,6 MB · Weergaven: 11
@Popopeter Tills.de verkoopt losse Hal-sensoren, dus als je handig bent met draadjes, kan je het geheel zelf voorzien van nieuwe sensoren, dat kost ongeveer een kwart tot een derde van een complete nieuwe halgever (daarbij even kijken welke van de 2 je nodig hebt, afhankelijk van de stekker, nog steeds fors goedkoper dan origineel (Tills levert wel origineel Bosch, maar niet "origineel" BMW, persoonlijk zou ik dat wel aandurven, BMW maakt die dingen tenslotte ook niet zelf. Origineel BMW zie ik ze voor €250-€270 voorbij komen, afhankelijk van de uitvoering)).
 
Goeie tip Remko, met draadjes weet ik wel raad, maar dan zou ik deze oude ook opnieuw kunnen bedraden, De pick-ups zijn ws nog goed. Ik zal het eens bekijken.
 
Zat ook te denken aan draadjes vervangen of inkorten, maar met dat laatste houd je waarschijnlijk ook een broos stuk over en voor vervangen ziet het er op de foto's uit alsof de sensor dan open moet. Maar je kan dat natuurlijk eerst proberen, minder bruikbaar dan nu zal hij er niet van worden en je motor staat niet stil nu.

Groet,
Remco (Die K slaat op mijn motor.)
 
Vorig weekend was ik met de BMW club ‘s-Hertogenbosch in de Eifel en Luxemburg. Na drie dagen rijden in vnl natte omstandigheden begon de motor wat te bokken en te knallen, liep weer een tijdje en viel uiteindelijk uit. Na het uitsluiten van de benzine pomp als oorzaak en het vaststellen dat de injector geen debiet gaf, voorzichtig geconcludeerd: Hall sensor.
En dat bleek ook, van buiten af niets te zien ( er hoopt zich in de jaren wel vuil en vocht op onderin dat plastic deksel, dus achter de Hall sensor plaat). De isolatie van de individuele draadjes op het deel wat vastgeklemd zit op die plaat, was op veel plekken onderbroken en veroorzaakte dus storingen. Ik merkte dat omdat ik met contact aan knallen op kon roepen door aan die kabel te rommelen.
Ik zet er een foto bij, het lijkt wel of die isolatie door 27 jaar warm/koud etc. krimpt en toen ik de buitenmantel open sneed trok het zich enkele mm terug.
Ik had van de ‘ oude’ groene ( total loss door crash) nog een Hall sensor liggen en die werkt nu prima. Ik ga wel kijken naar een nieuwe, omdat deze ondertussen ook 27 jaar oud is.
HI Peter,
Bekend verschijnsel; de R1100RS van mij begaf het na 140000 km en 27 jaar en net nadat ik hem net ingeruild had voor de R1200 Classic.
Op voorhand vervangen lijkt mij geen slecht idee; ook zijn er mensen die gerevideerde sensors aanbieden. Ik weet niet wat een originele en nieuwe kost....

Edit: BMW nieuwprijs ca. Eur 400,-; of je een emmer leeggooit

De laatste jaren hoor ik weinig over falende Hall sensors; nu is er het "befaamde" tankmeetlint, die ik gelukkig niet heb....

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
OK Remco met een K😂😂
@Roelof: ik had iets van 162 k km op deze en ruim 130 k op de vorige ( waarvan de sensor nu weer leeft ( halleluja)), en ga inderdaad eens op mn gemak iets zoeken. Het is toch altijd weer fijn rijden op zo’n boxer, ik heb wel serieus naar die zwarte ST van Thijs gekeken....maar ik had dit voorjaar al een MV Agusta Brutale gekocht....en dat is ook een hele belevenis😉
 
Die MV zuipt als een...ahum, 1 op 14.5 is al netjes. Bij 36000 km moet hij een grote beurt hebben, waarbij ook de nokkenasketting, spanner en geleiders worden vervangen. Ik ga dat maar eens zelf proberen. Verder elke 6000 km een kleine en 12000 km een grote beurt. Raspaardje zullen we maar zeggen, gelukkig doe ik dat zelf. De Bonneville 1200 elke 16.000 ( 10.000 mijl), de 1100RS elk jaar en dat kan ook wel eens 20.000 km zijn, maar de laatste tijd vaak minder. Ik ben voor het eerst dit jaar vier dagen naar de Harz geweest met de Husky en dat beviel erg goed. Dan moet ik natuurlijk niet de snelste mannen ( of vrouwen) in de groep hebben, dan is de RS, de Bonneville en de MV geschikter. Maar ik kan nog vrij lang een 1200 GS in het zicht houden bvb, zeker als het een bochtige weg is.
 
Ik ben wat wezen knutselen :)
 

Bijlagen

  • IMG_20201007_122911014_HDR.jpg
    IMG_20201007_122911014_HDR.jpg
    427,5 KB · Weergaven: 30
  • IMG_20201007_122947887_HDR.jpg
    IMG_20201007_122947887_HDR.jpg
    412,1 KB · Weergaven: 32
Heb stukkie nep leer gekocht en om rijders seat geniet , kleur had voor mijn gevoel toch iets donkerder gemogen :)
 
En kijk eens naar de odo meter....
Ik moet mij eigenlijk schamen...zo weinig kms in 1 jaar.....
Volgende week 7 dagen vrij...daar moeten dagen bijzitten om er nog een paar kms bij te zetten.....:)
 
En kijk eens naar de odo meter....
Ik moet mij eigenlijk schamen...zo weinig kms in 1 jaar.....
Volgende week 7 dagen vrij...daar moeten dagen bijzitten om er nog een paar kms bij te zetten.....:)
Die van mij is nu 1 jaar oud (jong) en heb totaal 9500 km op de ODO en dit jaar maar 7700 km.....

Roelof.
 
Die van mij is nu 1 jaar oud (jong) en heb totaal 9500 km op de ODO en dit jaar maar 7700 km.....

Roelof.
Sinds ik de R1200RS en de R1200RT beiden heb ingeruild op 1 R1250RT, zo’n 15 maanden terug, is de ODO door gerold naar 21.400 km....

Tja. Woon-werk buffel...
 
  • Leuk
Waarderingen: far
Die van mij is nu 1 jaar oud (jong) en heb totaal 9500 km op de ODO en dit jaar maar 7700 km.....

Roelof.
Aanvulling: we zijn dit jaar wel 2 x in Adreasberg (Sauerland) geweest, 1 x Eifel (met zoonlief op z'n KTM 1290) en 1 x Harz. Dus toch leuke uitstapjes gemaakt.

En verder: ca 600 km hardlopen en ca1100 km wandelen en tijdens die activiteiten kun je geen motor rijden. Door sluiten van en beperkingen in de horeca is onderweg zijn minder leuk geworden want ik ben niet zo van de thermosfles meenemen......

Roelof.
 
De camera steun van Wunderlich maar gekocht en gemonteerd. Want op de spiegel monteren of "ergens" op het stuur (met de rammount bal zit de camera of achter de ruit of voor de spiegel :? ) of überhaupt ergens op de motor vond ik nogal een uitdaging.

Dan maar zo:

IMG_0058.jpg


En dan is dit topic ook weer even bovenaan het lijstje...
 
Terug
Bovenaan Onderaan