BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Gisteren met m'n zoon een toertje gemaakt door het Leudal en de maasplassen. Mooi tochtje en heerlijk weer. Helaas kreeg de ST ook een kapotte startmotor op 2/3 van de rit. ANWB had ons weer vlot onderweg maar het wachten was wel koud en duurde helaas ff. Nieuwe starter is besteld, ik hoop dat deze het nu nog een paar dagen doet, we moeten nog naar huis volgend jaar 😆.
 

Bijlagen

  • IMG_20201226_151835797_HDR.jpg
    IMG_20201226_151835797_HDR.jpg
    350,4 KB · Weergaven: 19
  • IMG_20201226_141945972_HDR.jpg
    IMG_20201226_141945972_HDR.jpg
    367,1 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20201226_141309576_HDR.jpg
    IMG_20201226_141309576_HDR.jpg
    431,2 KB · Weergaven: 16
Da's inderdaad een fraai stukje Nederland. Wèl jammer van de technische problemen. Even snel een andere ophalen, je hebt er 3?, is ook geen optie natuurlijk.
 
Nee, een andere ophalen is geen optie. Ik heb er 3 inderdaad, maar deze brengt me wel thuis hoor. Heeft voldoende (150k) ervaring iig. We zijn hier lekker twee weken en hebben niet als doel om te toeren, maar omdat mijn zoon ook een paar dagen kwam, ben ik op de motor gekomen om samen een toertje te maken, aldus geschiedde.....
 
Allemaal de beste wensen voor 2021. Vraagje: Wie heeft er ervaring of documentatie van de handvat verwarming voor een R1150RS. Rechterkant doet het niet. Zijn er stekkers of zekeringen die ik kan controleren. Suggesties stel ik op prijs. Bvd.
 
Hier ook van ons de beste wensen voor 2021 *O*.
Vanmiddag bij vertrek vanuit ons vakantieadres in Limburg weer geen startmotor, dus met een hamertje erop tikken tot 'ie wel draaide.... en dan in een ruk naar huis (130 km) met nog een brandstofvoorraad voor een actieradius van 160 km (op de dagteller, ik heb geen BC op de grijze), moet lukken zonder stoppen om te tanken dus *D.
Direct na thuiskomst vanmiddag de tijdens de vakantie bestelde nieuwe startmotor maar gemonteerd. Plug and play. Heerlijk. 1 zijkapje demonteren, de oude uitbouwen (met dunne vingers en wat geduld want echt lekker kun je er net niet bij...) en de nieuwe erin. Starten - lopen.
En dat voor 129,95 via Boonstra Parts, zal wel van chinese makelij zijn, maar ziet er pico bello uit en houdt het vast wel weer een tonnetje vol denk ik. Ook wel gek dat een tweedehands startmotor 95 -150 kost en deze gloednieuwe 130.
 
Was al bij 'Algemeen' begonnen met mijn beknopte motorgeschiedenis. Hier past dit beter.

1967, Den Haag. Dan rijd je natuurlijk een Puch, tenminste, als je nog 17 bent. Maar dat jaar ging ik 18 worden en steeds sterker drongen de beelden door van de superbikes van die tijd: Triumph Bonneville, BMW R69S, Norton Commando om er maar eens een paar te noemen.
Samen met het autorijbewijs, 10 lessen in een Simca 1000 voor 85 gulden, vroeg ik een oefenbewijs voor de motor aan. Al met al kostten het auto- en motorrijbewijs me zo'n 125 gulden. Kom daar nu maar eens om.
Echter de UTS werd de HTS en van het geld van de vakantiebaantjes blijft na de vakantie niet veel over. Van mijn zwager kon ik zijn DKW overnemen. Een RT 250/2 van 1954. Oerdegelijk, voor slechts 150 gulden, dus dat leek een goede keus. Tussendoor kocht ik ook nog een BSA B33, ex wegenwacht. Als je het stuur losliet schoot-ie naar rechts. Ook door de aanstaande kostbare aanschaf van inch-maat sleutels heb ik 'm maar weer weggedaan.
Volgens mij was het rond 1970 dat ik met m'n vrienden Easy Rider zag. Helemaal om. De arme DKW, die eerder met een aluminium voor- en een afgezaagd achterspatbord een sportmotor had moeten worden, werd met een hoog stuur en een sissy bar een chopper. Het jaar erop ging ik met m'n nieuwbakken vriendin naar Yoegoslavië. Hier een foto van mij en de DKW op een camping.
scannen0052.jpg


Uiteindelijk heb ik met dit trouwe werkpaard half Europa gezien.
Nauwelijks had ik een echte baan, of de door mij begeerde tweedehands BMW R50S stond op de stoep. Met windscherm en tassen dachten we ermee naar India te rijden, maar halverwege Turkije zakte ons de moed in de schoenen. Koud, slechte wegen, jongetjes die met stenen gooiden, dat kon alleen maar erger worden, dachten we. Niet wetende dat Iran (toen nog onder de Sjah) een beschaafd land met prima wegen was.
Op de terugweg brak er bij Keulen een uitlaatklep af. Ik had wel spullen bij me, maar dit was niet te repareren. Tot onze grote vreugde stopte er een Hollandse vrachtwagen die ons en de motor terug naar Nederland bracht. Later pakten we de Magic Bus naar Istanboel, zodat we alsnog naar India kwamen, maar dat is een ander verhaal.

Nadat het motorleven verderging met de gerepareerde R50 zijn er nog heel wat motoren de revue gepasseerd. BMW R60, R69, Moto Guzzi V50, V50 Monza, 850T, Yamaha SRX, Moto Guzzi 1000S, Honda VTR1000F, BMW R1200R, R1200R DOHC en nu mijn laatste aanwinst, de BMW R1200RS.
Die Honda Firestorm was, na wijzigingen aan de vering de carburatie en de uitlaten, toch ook een hele fijne motor, Ook best een plaatje waard. Hier zijn we op het circuit van Croix.

09CR-6441-075.jpg


En tenslotte mijn huidige, geliefde R1200 RS uit 2017, vorig jaar gekocht. In het bouwjaar 2017 waren de kinderziektes eruit en hadden ze mijn favoriete kleur blauw/wit nog. Reizen, toeren, sport, een geweldige alleskunner. Afgelopen jaar 15.000 km gereden. 8000 kilometer daarvan met de Pirelli Angel GT2's. Een paar nieuwe eronder, het zout van de wegen af en gáán maar weer.
Fantastische hobby, toch?

André

2019-11-08 19.00.47 klein.jpg
 
Mooi verhaal André, leuk dat je ons daarin meeneemt.
Dat heb ik altijd gemist en mis ik nog steeds; op vakantie met de motor. Voor mijn studie ging de motor de deur uit, want geen geld.
Bij de eerste 'serieuze' baan stond er al vlot een eigen auto en later een leasebak voor de deur en was er door gezin/ woning/ carrière etc. geen behoefte, tijd en plaats voor een motor. Pas zo'n 25 jaar na het halen van mijn rijbewijs en 20 jaar nadat de Kawa Z650SR de deur uit ging ben ik weer opgestapt. Dat had ik veel eerder moeten doen, sindsdien vooral dus woonwerk en toertochtjes/ weekendtochtjes gemaakt. Da's natuurlijk ook vakantie, maar echt Europa rondtrekken of een wat langere vakantie op de motor is nog altijd niet gebeurd. In 2020 zou ik met mijn zoon op z'n F650 en een vriend van hem op een Suus 850 anderhalve week door Schotland trekken, alles gepland, routes bedacht, hotels en overtocht geboekt...... iedereen weet hoe dat afliep.....:r :N
Hopelijk halen we dat dit jaar een beetje in.

Gisteren een nieuw voorbandje (MPR4GT) laten monteren, als service heeft de monteur van Molenaar even een rondje gereden om de wax eraf te rijden, er was immers een code geel voor gladheid afgegeven, en dubbel glad.......liever niet. Nou vind ik Molenaar sowieso een aanrader, zeer persoonlijke zaak met uitstekende service (en dan doe ik ook nog vrijwel alle onderhoud zelf), voor advies en onderdelen zijn ze altijd bereid mee te denken. Dat heb ik ook wel anders meegemaakt.
Overigens was er goed gestrooid dus ik had eigenlijk nergens last van gladheid.
 
Zo'n RS, maar dan juist in de '50 shades of grey' heeft ook lang op mijn verlanglijstje gestaan. Inmiddels ben ik tevreden met de stal van nu, er mag ook een ST (of twee) weg, komend voorjaar maar eens werk van maken. Misschien dat mijn zoon er een overneemt als 'ie op vol vermogen mag rijden later dit jaar.
 
Laatst bewerkt:
Leuk verhaal André, vooral die oude brommers. Ikzelf heb ook zo'n rijtje geschiedenis van pakweg 40 motoren waaronder aan paar redelijk identieke. Zo had ik een Guzzi 850 Le Mans II en ook een Honda VTR1000SPII naast een R1200S. Dat ik inmiddels afscheid heb genomen van de bronzen R1200RS is bekend, maar de "Wesp" R1250RS maakt dat weer goed.

2009_0522010024.jpg


Zandvoort Motorday 2009
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexr
Mooie plaatjes heren,
Ik overweeg om een BMW R 1250 RS aan te schaffen. Van Suzuki SV 650 S (bij TenCats plaatje de achterste maar dan in het zwart) eind 2019 overgestapt naar een nieuwe Triumph Street Triple RS. Echt een schitterende motor hoor maar ik miste echt de ruit. Dus tja omdat ik stiekem de R 1250 RS maar ook zijn voorganger al erg mooi vond nu veel aan het lezen over de nieuwe R 1250 RS. Misschien hebben jullie waardevolle tips om zeker rekening mee te houden bij aanschaf. Hebben jullie alle pakketen er bij gekocht of niet? Ik las dat er trillingen merkbaar zouden zijn in het stuur, en dit pas naar langere ritten merkbaar zou zijn, dus niet tijdens een proefrit. Ik wil een goede keuze maken dus alles qua opmerkingen is welkom.
Alvast bedankt
 
Hoi Rookie,

Vanuit mijn ervaringen met mijn 1200 RS en van een proefrit met de 1250:
Motorblok is fantastisch niks aan doen, koppeling kleeft weliswaar niet, maar geeft een zware kloiiink bij het in z'n één zetten. Daar is niks aan te doen. Versnellingsbak werkt echt goed. De quickshifter doet het goed bij stevig doortrekken. Bij rustig optrekken ook goed als je dan bij het opschakelen het gas even loslaat.
De wegligging is vooral stabiel te noemen, op de grote weg en in eenmaal ingezette bochten. Even omgooien kost wat kracht. Dat verbetert duidelijk met de juiste banden, bijvoorbeeld de Pirelli Angel GT2, en met het stuur van de naked R. Dat is probleemloos om te zetten. Wel duur. Er zijn goedkopere Superbike-achtige alternatieven. Hoe je dan zit kun je proberen op een gewone R.
Het windscherm is niet slecht. Zelf (1,83 meter) heb ik het MRA 'Variotouringscreen' gemonteerd. Geeft, indien gewenst, veel bescherming en ziet er alleszins acceptabel uit. 145 Euri incl. verzending.
De zijstandaard is een hopeloos ding. De motor staat er griezelig mee rechtop. BMW heeft ook de 'China' uitvoering: nr. 46538564609. 120 Euri. Daarmee staat-ie normaal scheef. Probleem opgelost.
Het achterwiel sproeit water en modder op de connectoren van de vering en de gelijkrichter. Zelf heb ik de Ilmberger Kotflügel gemonteerd. Wel duur, 320 Euri. De Puig is goedkoper maar wel wat smalletjes.
De pakketten. Die van mij is tamelijk volledig en daar ben ik blij mee. Alleen dat 'Keyless' vind ik niet echt een voordeel. En de stroom van de Navi-voorbereiding is OK, maar dan wel voor mijn TomTom. En 'Hill control' zou voor mij ook niet hoeven.

Veel succes (en plezier) bij het voorwerk,
André
 
Wij hebben, eega en ikzelf, eerst de R1200RS gehad en nu beiden de R1250RS. Ful option, dus alle toeters en bellen. Onze mening omtrent de RS is niet echt objectief. Wel wat wijzigingen doorgevoerd zoals een Bos en een Akra uitlaat, andere windschermen en de Puig hugger, maar dat is het wel zo'n beetje.
Had ik al gezegd dat het fantastische motoren zijn? Zeker de 1250 met de shift cam gaat als een speer. Ik reed in oktober met m'n zoon (KTM 1290 Superduke) en die zei tegen mij, na een kort tussensprintje, weetje wel dat je tegen de 220 km/h aan zat? Ik had het niet eens in de gaten want het gaat allemaal zo makkelijk. Achteraf de GPS data gechecked en daar stond toch echt 218 km/h.
Overigens heb ik geen probleem met de jiffy, vind het wel best en de brommert is nog niet omgevallen. Keyless is een uitkomst want daarmee kun je tenminste echt automatisch het alarm er op zetten. Zodra je met de sleutel in de buurt bent, gaat het dus niet af. Ideaal bij tanken en je vergeet het niet.

Dus, zoveel mensen, zoveel meningen.

Dan maar wat fotootjes:

Onze R1200RSsen:

2019-02-26-15-13-55.jpg


en onze R1250RSsen:

2020-11-18-153323.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi André,

Bedankt voor je bericht. Ik lees dat je al veel ervaring hebt met de RS. Ik heb het model in 2017 r1200 RS (ongelijke lamp unit in zwart met gouden bestickering) proefgereden en was toen al erg onder de indruk. Ik ben van het lekker doorrijden, maar comfort vind ik ook erg belangrijk en gadgets op een motor leuk maar ze moeten wel nut hebben. Vandaar dus de vraag over de pakketten. Waarschijnlijk neem ik dus het meeste. Ik heb in 2017 een bezoek gebracht aan het Eiland Man tijdens de races daar. Was geweldig maar door het stuur op de Suzuki met clipons was de belasting op de polsen wat minder. Dus op mijn nieuwe motor wil ik dus een goed stuur en een goede zit positie. Heb jij het R stuur en meteen de vraag hoe is je zit en voel jij de eerder gevraagde trillingen in het stuur (op beide motoren of is het bij de laatste minder merkbaar).

De koffersteunen zou ik er meteen afhalen en ook een kortere nummerplaathouder vind ik mooier. Een hugger had ik ook op de Triumph en dat had zeker voordeel dus die monteer ik ook meteen. Ik hoop stiekem dat de ingebouwde Navi zoals nu op het nieuwe model 2021 RT er ook als optie komt. scheelt weer een extra beugel. Ik hoor het graag van je.

Groeten PJ
 
Hoi TenCats,

Goed te horen dat ze goed bevallen, bij jullie lees ik ook niets over de trillingen in het stuur. Het zal dus wel meevallen. Op de rechter met dat mooie kenteken zie ik ook dat de beugel voor de navigatie hoger zit. De kofferbeugels hebben jullie er ook op zitten bewuste keuze om ze er op te laten of worden ze echt gebruikt? Hoe is jullie ervaring qua zit? Goed rechtop of toch iets voorover gebogen. Gewoon het normale stuur? Hoor het graag en bedankt alvast voor jullie ervaringen.

Groeten PJ
 
Hoi André,

Bedankt voor je bericht. Ik lees dat je al veel ervaring hebt met de RS. Ik heb het model in 2017 r1200 RS (ongelijke lamp unit in zwart met gouden bestickering) proefgereden en was toen al erg onder de indruk. Ik ben van het lekker doorrijden, maar comfort vind ik ook erg belangrijk en gadgets op een motor leuk maar ze moeten wel nut hebben. Vandaar dus de vraag over de pakketten. Waarschijnlijk neem ik dus het meeste. Ik heb in 2017 een bezoek gebracht aan het Eiland Man tijdens de races daar. Was geweldig maar door het stuur op de Suzuki met clipons was de belasting op de polsen wat minder. Dus op mijn nieuwe motor wil ik dus een goed stuur en een goede zit positie. Heb jij het R stuur en meteen de vraag hoe is je zit en voel jij de eerder gevraagde trillingen in het stuur (op beide motoren of is het bij de laatste minder merkbaar).

De koffersteunen zou ik er meteen afhalen en ook een kortere nummerplaathouder vind ik mooier. Een hugger had ik ook op de Triumph en dat had zeker voordeel dus die monteer ik ook meteen. Ik hoop stiekem dat de ingebouwde Navi zoals nu op het nieuwe model 2021 RT er ook als optie komt. scheelt weer een extra beugel. Ik hoor het graag van je.

Groeten PJ
Ja ik heb het R-stuur. Van onaangename trillingen heb ik bij mijn 1200 en ook bij de 1250 niets gemerkt. Zoals ik al schreef, probeer voor de zithouding een kale R. Het stuur is qua zithouding het enige verschil tussen R en RS. Overigens is het stuur van de RS niet zo extreem dat je last van je polsen zou krijgen.
Overigens, om met TenCats te spreken: het is een geweldige motor. Niet de sportiefste, niet de comfortabelste, maar voor lange reizen met een sportief tintje, zoals het in z'n twee wegknallen uit die harpin waarbij de rest stil lijkt te staan, is er geen betere motor denkbaar.
Groetjes, André
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: far
Ben even wat aan het teruglezen, Motormaniac heeft zijn motor toch nog niet verkocht? Is de Camper toch niet doorgegaan?

Groeten PJ
 
Hoi TenCats,

Goed te horen dat ze goed bevallen, bij jullie lees ik ook niets over de trillingen in het stuur. Het zal dus wel meevallen. Op de rechter met dat mooie kenteken zie ik ook dat de beugel voor de navigatie hoger zit. De kofferbeugels hebben jullie er ook op zitten bewuste keuze om ze er op te laten of worden ze echt gebruikt? Hoe is jullie ervaring qua zit? Goed rechtop of toch iets voorover gebogen. Gewoon het normale stuur? Hoor het graag en bedankt alvast voor jullie ervaringen.

Groeten PJ
@ PJ2018:
"natuurllijk" worden de kofferbeugels gebruikt; als je verder gaat dan een rondje om de kerk, dan wil je wel meer mee dan alleen een tandenborstel.:)
Velen gebruiken ook de topkoffer voor extra ruimte.
Trillingen in het stuur die zijn er wel, maar vind ik niet vervelend. Wat helpt is cruise control; kun je even je handen en armen strekken.
Opties: ik heb alle opties, maar geen breedstralers en ook geen hugger. In plaats van een hugger heb ik heb ik een breder achterspatbord zoals in Australië wordt gebruikt en een extra spatplaat van Touratech onder de kentekenplaat tegen spatwater tegen de rug van de duopassagier.
Heb wel een Wunderlich tour scherm die voor mijn lengte van 1,73 net goed is. Dan kan ik redelijk rechtop zitten. Maar niet goed voor een langere persoon.
Voor de breedstralers ben ik nog aan het sparen......
De quick shifter vind ik in lagere versnellingen minder goed, maar zeker in 3 en hoger prima.

Verder bevalt hij mij uitstekend!

Roelof.
 

Bijlagen

  • In de bocht IMG_9771edited.jpg
    In de bocht IMG_9771edited.jpg
    143,4 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Hoi Roelof,

Bedankt voor je reactie. Goed te horen dat hij goed bevalt. Bij een proefrit vallen dit soort zaken meestal niet op dus vandaar mijn vraag.
Mooie motor trouwens.

Groeten PJ
 
Ben even wat aan het teruglezen, Motormaniac heeft zijn motor toch nog niet verkocht? Is de Camper toch niet doorgegaan?

Groeten PJ

Nee. De RS staat nog in de garage ik werk nog max 4 jr en dan is het moment vd camper idd aangebroken....tenzij zich eerder een buitenkans voordoet...:)

De RS is immers een super fijne motor. Moest wel.wennen aan de lage standaard ruit, die snel.werd vervangen door een donkere hogere versie van z technik, vstream..
 
Terug
Bovenaan Onderaan