BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Om Dirk's verhaal ook eens af te maken, het voorwiellager is waarschijnlijk slachtoffer van Dirk's ijdelheid, want hij wilde fraaie zwart gelakte velgen en niet de grijze exemplaren die normaal bij de zwarte RS geleverd werden.

En bij de spuitert of bij de (de-)montage is iets fout gegaan. Een uniek gevalletje dus.
Aha dat verklaart wel het een en ander , vond het toch een beetje bizar ;)
 
Wat Ten Cats schreef, klopt.
Voor de aflevering zijn de velgen naar een poedercoater gebracht.
Wie het lager heeft verwijderd en vooral weer heeft gemonteerd ----de oude of een nieuwe....?--- daar is iets fout gegaan.
De dealer zoekt dit nog uit.....
 
dank , maar is het zoals ik denk , dat hij eventueel overspoten zou zijn ?

waar ik een beetje bang van ben is het ABS systeem , ik kom dus van een rt1200 bj2007/2008 en had daar al problemen mee !!

is er iets in jullie ogen dat zegt , als dat er is laat hem maar staan ? ( ik heb nog geen centen gegeven , dus alles kan nog )
en nog geen meter mee gereden ... enkel gestart en enkele malen een versnelling ingeschakeld ...

dit is er eentje dat ingevoerd geweest is enkele jaren ( ? ) geleden , wanneer juist weet ik dus ook niet
Tja Bert, misschien ben ik niet de juiste persoon om je advies te geven want ik ben een beetje een purist en hou liefst alles origineel.
Ik had tot voor kort 3 ST's (net eentje opgeruimd).
Een superbikestuur is voor mij al een no go. Los daarvan; de motor is zeker overgespoten. Deze kleurcombi bestaat origineel niet en er zitten niet de juiste transfers op de kuip. Topkoffer is een niet merkeigen type. En ABS gaat zeker stuk (als 'ie nog heel is?) alleen weet je nooit wanneer. Mijn ABS hield het 150k km / 15 jaar vol. Vaak verversen en regelmatig rijden (niet lang stil laten staan) is beter voor het systeem. Zelf repareren is lastig i.v.m. verkrijgen onderdelen. Revisie van de module kost 1200 en dan moet 'ie er nog uit en er weer in.... Maar BMW rekent al vlug 2000.
Ik liep er van weg, maar aan de andere kant heeft alles zijn prijs, dus als 'ie goedkoop is kun je een gokje wagen. De foto van achterframe zegt niet veel. Misschien wil 'ie laten zien dat de vering instelbaar is?
Succes met je overwegingen.
Oh ja, hij heeft een laag zadel denk ik....
 
Tja Bert, misschien ben ik niet de juiste persoon om je advies te geven want ik ben een beetje een purist en hou liefst alles origineel.
Ik had tot voor kort 3 ST's (net eentje opgeruimd).
Een superbikestuur is voor mij al een no go. Los daarvan; de motor is zeker overgespoten. Deze kleurcombi bestaat origineel niet en er zitten niet de juiste transfers op de kuip. Topkoffer is een niet merkeigen type. En ABS gaat zeker stuk (als 'ie nog heel is?) alleen weet je nooit wanneer. Mijn ABS hield het 150k km / 15 jaar vol. Vaak verversen en regelmatig rijden (niet lang stil laten staan) is beter voor het systeem. Zelf repareren is lastig i.v.m. verkrijgen onderdelen. Revisie van de module kost 1200 en dan moet 'ie er nog uit en er weer in.... Maar BMW rekent al vlug 2000.
Ik liep er van weg, maar aan de andere kant heeft alles zijn prijs, dus als 'ie goedkoop is kun je een gokje wagen. De foto van achterframe zegt niet veel. Misschien wil 'ie laten zien dat de vering instelbaar is?
Succes met je overwegingen.
Oh ja, hij heeft een laag zadel denk ik....
dank je , en neen , hij is niet " goedkoop " maar het is een hobby , dus mag wat kosten 8-)
herspoten had ik wel gedacht ...
zadel heeft het " carbon achtig " patroon ..
ik zal vrijdag als ik hem ophaal wel al wat meer weten hoe en wat , maar er zou al veel moeten gebeuren opdat ik hem niet neem ,
koppigheid zeker _O-:Y

maar heb jij spijt dat je ooit een ST gekocht heb of waren ze zo slecht dat je 3 stuks moest hebben ?
 
2x nee, ik wilde niet het risico lopen op iets anders te moeten rijden bij onderhoud.....
ik heb je advertentie gevonden , als je praat over " goedkoop aankopen " is dat dan de norm , bij ons in B draaien ze iets rond de 5000€ ?

in verband met het zadel dat het een laag zou zijn , zou een "hoog /normaal " nog gemakkelijk te vinden zijn denk je ?
ps ; die zwarte van jou is echt een heel mooi ding hoor :Y👍👍👍
 
Laag zadel zit overigens prima. Is iets harder dan de standaard. Als je langer dan 175 bent zou ik een voorkeur hebben voor de standaard hoogte.
Zadels zijn ongeveer onvindbaar 2e hands. Nieuw nog wel te bestellen geloof ik (>250,-)
ST's zijn zeldzaam. Voor een goed (verzorgd) en niet verprutst exemplaar met niet te veel KM's wordt in Nederland (afhankelijk van kilometerstand en uitvoering en wel/geen koffers) ook ongeveer 4.500 - 6.500 betaald/ gevraagd. Exemplaren met veel KM's (>100k) gaan onder de 4.000. Op het eerste gezicht zou ik voor de ST waar jij naar kijkt niet veel meer dan 3k over hebben (als ik nog een ST zocht natuurlijk). Maar ik begreep dat geld geen rol speelt, het is een hobby tenslotte :+
Vergelijking met mijn 'black beauty' is niet reëel. Dat is een 'Edition' uitvoering met alle goodies en een nieuwer ABS systeem met minder storingsrisico. En ook relatief weinig KM's.
 
Tip voor ST zoekers: naast mijn 'black beauty' (beleefd aanbevelend ;)) staat op MP bij Pels Motoren ook een hele mooie Rood/ antraciet kleurige ST met de goede specs en accessoires voor een heel nette prijs.
 
dank , maar is het zoals ik denk , dat hij eventueel overspoten zou zijn ?

waar ik een beetje bang van ben is het ABS systeem , ik kom dus van een rt1200 bj2007/2008 en had daar al problemen mee !!

is er iets in jullie ogen dat zegt , als dat er is laat hem maar staan ? ( ik heb nog geen centen gegeven , dus alles kan nog )
en nog geen meter mee gereden ... enkel gestart en enkele malen een versnelling ingeschakeld ...

dit is er eentje dat ingevoerd geweest is enkele jaren ( ? ) geleden , wanneer juist weet ik dus ook niet
Ziet er in mijn ogen prima uit, voor zover je zoiets van een foto kunt beoordelen. Overspuiten is geen probleem volgens mij, mits het goed gedaan is.

Wat die ABS betreft; in 2007 heeft BMW een nieuwer type geïntroduceerd. Die zijn volgens mij als eerste in de ST gemonteerd. De mijne is uit 11/2007 en daar zit standaard de nieuwere ABS in. Uit welk jaar is deze motor?

Wat invoeren betreft; dat heb ik zelf met de ST ook gedaan, gevonden in Duitsland en zelf opgehaald en ingevoerd.

Het is denk ik niet zo’n goed idee om een motor te kopen zonder proefrit... dat zou ik zeker doen !
En misschien is het een goed idee om ook wat andere ST ‘s te bekijken zodat je vergelijkingsmateriaal hebt?
Thijs (ook een forum-lid hier) heeft volgens mij z’n zwarte ST uit 2007 ook nog te koop staan op Marktplaats.

grt, Willem
Laag zadel zit overigens prima. Is iets harder dan de standaard. Als je langer dan 175 bent zou ik een voorkeur hebben voor de standaard hoogte.
Zadels zijn ongeveer onvindbaar 2e hands. Nieuw nog wel te bestellen geloof ik (>250,-)
ST's zijn zeldzaam. Voor een goed (verzorgd) en niet verprutst exemplaar met niet te veel KM's wordt in Nederland (afhankelijk van kilometerstand en uitvoering en wel/geen koffers) ook ongeveer 4.500 - 6.500 betaald/ gevraagd. Exemplaren met veel KM's (>100k) gaan onder de 4.000. Op het eerste gezicht zou ik voor de ST waar jij naar kijkt niet veel meer dan 3k over hebben (als ik nog een ST zocht natuurlijk). Maar ik begreep dat geld geen rol speelt, het is een hobby tenslotte :+
Vergelijking met mijn 'black beauty' is niet reëel. Dat is een 'Edition' uitvoering met alle goodies en een nieuwer ABS systeem met minder storingsrisico. En ook relatief weinig KM's.
Mijn zwarte is ook een Edition, dus het exemplaar met alle toeters en bellen en de nieuwere ABS. Heb ik zelf in Duitsland gezocht omdat daar veel meer ST’s verkocht zijn dan in Nederland (volgens mij in NL maar zo’n 250) stuks). In Duitsland is dus ook veel meer aanbod van tweedehads modellen. Ik heb voor mijn Edition €6600 betaald; dat was wel inclusief een grote beurt bij de BMW dealer en inclusief twee nieuwe banden.

Dus, misschien voor jou ook interessant om eens in Duitsland te kijken.

grt, Willem
 
Laag zadel zit overigens prima. Is iets harder dan de standaard. Als je langer dan 175 bent zou ik een voorkeur hebben voor de standaard hoogte.
Zadels zijn ongeveer onvindbaar 2e hands. Nieuw nog wel te bestellen geloof ik (>250,-)
ST's zijn zeldzaam. Voor een goed (verzorgd) en niet verprutst exemplaar met niet te veel KM's wordt in Nederland (afhankelijk van kilometerstand en uitvoering en wel/geen koffers) ook ongeveer 4.500 - 6.500 betaald/ gevraagd. Exemplaren met veel KM's (>100k) gaan onder de 4.000. Op het eerste gezicht zou ik voor de ST waar jij naar kijkt niet veel meer dan 3k over hebben (als ik nog een ST zocht natuurlijk). Maar ik begreep dat geld geen rol speelt, het is een hobby tenslotte :+
Vergelijking met mijn 'black beauty' is niet reëel. Dat is een 'Edition' uitvoering met alle goodies en een nieuwer ABS systeem met minder storingsrisico. En ook relatief weinig KM's.
ja , langer dan 1.75 , 1.82 cm
tussen 4500 en 6500 , daar zit ik inderdaad tussen
waar ik naar kijk 3k ? jakkes , daar zit ik de helft boven ..
weinig kms die van u , had ik gezien 61000 km of mis ik mij hier ?
 
Ziet er in mijn ogen prima uit, voor zover je zoiets van een foto kunt beoordelen. Overspuiten is geen probleem volgens mij, mits het goed gedaan is.

Wat die ABS betreft; in 2007 heeft BMW een nieuwer type geïntroduceerd. Die zijn volgens mij als eerste in de ST gemonteerd. De mijne is uit 11/2007 en daar zit standaard de nieuwere ABS in. Uit welk jaar is deze motor?

Wat invoeren betreft; dat heb ik zelf met de ST ook gedaan, gevonden in Duitsland en zelf opgehaald en ingevoerd.

Het is denk ik niet zo’n goed idee om een motor te kopen zonder proefrit... dat zou ik zeker doen !
En misschien is het een goed idee om ook wat andere ST ‘s te bekijken zodat je vergelijkingsmateriaal hebt?
Thijs (ook een forum-lid hier) heeft volgens mij z’n zwarte ST uit 2007 ook nog te koop staan op Marktplaats.

grt, Willem

Mijn zwarte is ook een Edition, dus het exemplaar met alle toeters en bellen en de nieuwere ABS. Heb ik zelf in Duitsland gezocht omdat daar veel meer ST’s verkocht zijn dan in Nederland (volgens mij in NL maar zo’n 250) stuks). In Duitsland is dus ook veel meer aanbod van tweedehads modellen. Ik heb voor mijn Edition €6600 betaald; dat was wel inclusief een grote beurt bij de BMW dealer en inclusief twee nieuwe banden.

Dus, misschien voor jou ook interessant om eens in Duitsland te kijken.

grt, Willem
dank je , ik vond hem er eerlijk gezien ook wel goed uit zien hoor
2007 , neen die van mij is bj 2005 ...
banden zien er ook nog redelijk goed uit
geen proefrit , tja , is niet mijn eerste ( heb er ook al gekocht zonder gezien te hebben in het echt omdat je van B naar D , Rostock , niet zo maar heen en terug gaat om een proefritje te maken ) lol
te veel gedoe de laatste tijd om nog iets in te voeren , heb motoren en zijspannen van overal ingevoerd vroeger , nederland ( veel ) frankrijk ( veel , duitsland ( ook enkele ) , nu gaat alles online en geloof mij , het is er niet op verbeterd , voor het minste gaat het niet door , moet je nog het een en ander bijvoegen dat je niet onmiddellijk kan vinden .. ppfff neen ga er mij niet meer aan wagen , mij laatste (uit nederland ) verleden jaar was de blauwe R1200RT 2007 van " Jager motoren "
1620213128370.png
 
weinig kms die van u , had ik gezien 61000 km of mis ik mij hier ?
Klopt, ongeveer 61.500 km.
Even voor de duidelijkheid. Economische wet: de waarde wordt bepaald door de koper (wat hij er voor over heeft) en de verkoper (waarvoor hij 'm weg wil doen). Omdat ik een niet originele fiets niet aantrekkelijk vind zou ik er niet meer dan 3k voor betalen. Dat betekend niet dat het een slechte fiets is. Dat kan ik zo niet zien. Misschien is 'ie technisch in uitstekende staat.
 
Klopt, ongeveer 61.500 km.
Even voor de duidelijkheid. Economische wet: de waarde wordt bepaald door de koper (wat hij er voor over heeft) en de verkoper (waarvoor hij 'm weg wil doen). Omdat ik een niet originele fiets niet aantrekkelijk vind zou ik er niet meer dan 3k voor betalen. Dat betekend niet dat het een slechte fiets is. Dat kan ik zo niet zien. Misschien is 'ie technisch in uitstekende staat.
tja , we zullen wel zien , de verkoper heeft mij ook vermeld dat er een onderhousboekje bij was ( had ik ook weer al niet naar gevraagd :-) )
en zou +/- 58000 km op de teller hebben , we gaan het meemaken ... en mocht het toch niet mijn ding zijn gaat hij in de verkoop en word er naar iets anders uit gekeken
dank voor de input
 
voila , de motor opgehaald , alles werkt wat er op staat , remmen , gas geven , benzine meter , abs , handvatverwarming ...
fotos ga ik niet meer plaatsen , heb ik al gedaan .:)

Thijs67 , heb jij soms geen zadel meer liggen ergens , het low zadel is toch echt low en hard :)
het low zadel staat vermeld op het gelijkvormigheidsattest ..
het onderhousboekje is er ook bij , laatste onderhoud op 48000 km in 2013 .... hahahah
maar hij zou een onderhoud gekregen hebben maar staat niet ingevuld !
het rijd helemaal anders dan mijn RT , en daarmee bedoel ik niet beter of gemakkelijker ... anders !!

maar op zoek naar een zadel nu ... ...ikke toch blij hoor :)
 
Bij moderne techniek behoort de digitale verbinding met de besturingsprogramma's van de motor of auto. Op het Duitse BMW-forum was men enthousiast over de MotoScan-app: www.motoscan.de en www.wgsoft.de. Een goed en goedkoop alternatief voor de bekende GS 911.

Vorig jaar wilde Motor Houtrust de hinderlijke scherm-aanduiding ‘Service’ niet resetten, omdat ik en niet zijzelf de service had uitgevoerd. "Mocht niet van BMW", zeiden ze. De Jong, die onder ‘licentie’ van Van Harten BMW werkt, deed het wel. Samen met de vervangende motor kostte me dat E 56,-- en een halve dag.
De meest uitgebreide app kost E 50,-- en de diagnose-adapter plus verzendkosten E 63,--. Een rekensommetje leert dat ik bij de derde servicebeurt aan het verdienen ga. En het is nog leuk ook!
Het zelf sleutelen zo moeilijk mogelijk maken met de hypocriete smoes van veiligheid werkt in ieder geval wat mij betreft averechts.

De ‘Benutzeranleitungen’ op internet bestuderen, de app downloaden, de adapter blue tooth aanmelden en ten slotte de installatie voltooien.
Als eerste de servicedatum 10.000 km en één jaar verder gezet. Het is nu 5.000 km geleden sinds de servicebeurt, dus gaat-ie pas waarschuwen als de onderhoudstermijn richting 15.000 km gaat. Dat mag, vind ik, als je een goede volsyntheet gebruikt. Tenzij er eerder een foutmelding verschijnt ligt de adapter tot dan in de kast. Meenemen op vakantie? Goede vraag.
De BMW’s van vóór 2016 hebben ook een verloopkabel nodig van hun ronde 10-polige de naar rechthoekige 16-polige OBD-2 stekker. Deze OBD-2 stekker is ook bij auto’s gebruikelijk.

2021-05-10 12.05.12.jpg
2021-05-10 12.05.42.jpg
 
Helemaal mee eens, onderhoud en reparaties zelf doen is leuk en is bovendien goedkoper. Ik besteed natuurlijk veel meer uren dan de monteur, die zo'n inspectie en servicebeurtje op de automatische piloot doet. Maar als je er lol in hebt is dat niet erg. Met de REProm op de laptop en de GS-911 op de stekker kom ik overal wel uit. Ook leer je de motor beter kennen. Ik hoor ook goede berichten over Motoscan, maar weet niet zeker welke (oudere) types ondersteund worden. En een GS-911 had ik al....
 
Helemaal mee eens, onderhoud en reparaties zelf doen is leuk en is bovendien goedkoper. Ik besteed natuurlijk veel meer uren dan de monteur, die zo'n inspectie en servicebeurtje op de automatische piloot doet. Maar als je er lol in hebt is dat niet erg. Met de REProm op de laptop en de GS-911 op de stekker kom ik overal wel uit. Ook leer je de motor beter kennen. Ik hoor ook goede berichten over Motoscan, maar weet niet zeker welke (oudere) types ondersteund worden. En een GS-911 had ik al....
Neen , dat is niet mijn pakie aan , als ik het niet kan blijf ik eraf .... en geloof mij , er zouden er veel meer van dat idee moeten zijn als je ziet wat men soms allemaal doet en de volgende zit met alle " huisgemaakte " problemen !!
 
Neen , dat is niet mijn pakie aan , als ik het niet kan blijf ik eraf .... en geloof mij , er zouden er veel meer van dat idee moeten zijn als je ziet wat men soms allemaal doet en de volgende zit met alle " huisgemaakte " problemen !!
Klopt Bert, er zijn er velen die hun sleutelkunsten flink overschatten. En dan kun je het beter aan een prof. overlaten. Vaak moet ik wel lachen als het zoveelste probleem hier in het Techniek deel langskomt, je vraagt je dan echt af of iemand weet wat 'ie doet.
Realiseer je wel dat ook een monteur van een 'universele' garage soms maar wat aanprutst, er zijn voldoende voorbeelden van 'garagebedrijven' die het niveau van een zorgvuldige thuissleutelaar niet overtreffen. Leve de Tyrap, dan blijft alles nog een beetje hangen...?:?
 
  • Leuk
Waarderingen: far
Hallo Ronald. Ik heb de MV stuurverhogers ( nagenoeg gelijk aan Wunderlich) liggen na een stuurombouw op mijn R1100rs. Rond de 60€ zijn ze voor jou als je interresse hebt
Groet, Wil
Hallo Wil,

Ik was aan het neuzen op het forum naar ervaringen met stuurverhogers en kwam dit bericht tegen, maar zie zo snel geen reactie. Heb je deze nog steeds te koop? Heb wellicht wel interesse.
En wat is de reden dat je ze weg doet? (wellicht een foto ervan?)

Heb je enige idee of ik deze kan monteren zonder verlenging van kabels op een r1100rs van 1997?

Dank voor je reactie vast! gr. Jarno
 
Hallo Jarno. de verhogers zijn inmiddels weg naar Ronald.
Ik kwam met het originele stuur in geen enkele stand uit met de houding van mijn polsen. de stuurverhogers gaven wat verbetering maar niet voldoende.
afgelopen winter heb ik uiteindelijk een LSL superbikestuur geplaatst op de originele kroonplaten met LSL stuurknoppen. samen met R1100S stuurgewichten op einde van het stuur afgemaakt. dat werkte uiteindelijk goed voor mij.
Groet, Wil
 
Terug
Bovenaan Onderaan