BMW R1100rs versus R1100gs

Welke motor voor woon-werk/verre ritten ?

  • BMW R1100rs

    Stemmen: 2 20,0%
  • BMW R1100gs

    Stemmen: 8 80,0%

  • Totaal aantal stemmers
    10

Thumper

MF veteraan
13 apr 2003
4.854
795
Kan iemand mij hier de voordelen van een gs tegenover de rs vertellen ?
Ze hebben toch gewoon hetzelfde rijwielgedeelte, op mischien voor de gs een langere veerweg na ?
Je zou dus ook denken dat het stuurgedrag van beide fietsen hetzelfde is ?

Denk namelijk dat ik voorlopig voornamelijk blijf zoeken naar een rs (met halve kuip) aangezien die toch een stuk gunstiger geprijsd zijn :?

Motor zal voornamelijk voor woon-werk gebruikt worden met mischien soms een verre toerrit.
 
Het zijn wel degelijk 2 totaal verschillende motoren, de RS meer de sportieve kant uit, en de GS meer een all-round motor, als ik zou moeten kiezen werd het de GS, ook qua rij gedrag in bochten en fijne zit positie.
Maar dat is ieder voor zich, jij moet gewoon gaan proefrijden op beiden.
Succes met de zoektocht.
full
 
Als het een rs zou worden iig wel met de halve kuip.

full
 
Ik heb op beide gereden, maar de Gs bevalt me stukken beter. Met mijn lengte (1.95) is de windbescherming op de GS op de snelweg wel een stuk minder dan op de RS. Daarom komt er binnenkort ook een ander ruitje op.

BMW's zijn aparte motoren. Wanneer je er niet in verdiept hebt, zul je misschien wat schrikken van het schakelen e.d. Ik dacht dat de bak verrot was.... Neem iemand mee die bekend is met BMW's.

En idd: de RS-en zijn toch al gauw €1500 goedkoper dan een vergelijkbare GS.
 
Ook logisch dus dat de GS wat duurder blijft, is meer gewild dan de RS.

De RS is dus "sportiever" dan de GS, alhoewel ik zeker weet dat je met de GS sneller bent in de bergen..

Het grootste verschil zit dus in de zitpositie.
Ga er op rijden, en je zult het merken!!!
 
Ook logisch dus dat de GS wat duurder blijft, is meer gewild dan de RS.

De RS is dus "sportiever" dan de GS, alhoewel ik zeker weet dat je met de GS sneller bent in de bergen..

Het grootste verschil zit dus in de zitpositie.
Ga er op rijden, en je zult het merken!!!
Waar heb ik dit nu nog eens gelezen :W
 
Zelf al zo'n 5 G/S-en versleten van de oude 800 tem de 1100.
Zeer leuke fiets, maar zeer belastend voor de schouderpartij en de rug.
Ondertussen , na een K1100RS weer op de goeie oude K100RS 16V onderweg.

Voordeel van de G/S : handelbaar, flexibel, koppel, zwaartepunt etc ('k eb er ook nog competitie enduro mee gereden -de 800 en 1000 dus- met crossbak en Öhlins voor en achter - bij droog parcours : fantastisch - when it's muddy, forget it)

Duidelijk dus : voor mij de RS
(zonder rugklachten dus de G/S ;( )
 
Zelf al zo'n 5 G/S-en versleten van de oude 800 tem de 1100.
Zeer leuke fiets, maar zeer belastend voor de schouderpartij en de rug.
Ondertussen , na een K1100RS weer op de goeie oude K100RS 16V onderweg.

Voordeel van de G/S : handelbaar, flexibel, koppel, zwaartepunt etc ('k eb er ook nog competitie enduro mee gereden -de 800 en 1000 dus- met crossbak en Öhlins voor en achter - bij droog parcours : fantastisch - when it's muddy, forget it)

Duidelijk dus : voor mij de RS
(zonder rugklachten dus de G/S ;( )
DIt is dus ook de reden waarom ik nu een R rijd.. De GS en de RT hebben nagenoeg dezelfde zitpositie, maar met mijn rug maar een half uur uit te houden.....
 
Mijn broer heeft een RS en die kan ik toch verekte lastig bijhouden in de bergen met mijn R1100S. Nou heeft hij er een Lazer uitlaat erop zitten en heeft onderin wat meer trekkracht. . . Maar feit is dat de GS meer ontworpen is om snel langzame bochten te nemen dan de RS.
 
Terug
Bovenaan Onderaan