BMW R1100RT cardan speling?

Beamerbart

MF'er
14 feb 2003
89
1
Zoersel
Hallo

ik voel bij mijn bmw iedere keer bij het laten opkomen van de koppeling (wegrijden) een klap in de aandrijving. Onder het rijden zelf merk ik niets, tis alleen bij het wegrijden.
als ik aan het achterwiel draai (bij opgebokte motor in zijn vrij) dan voel ik duidelijk speling, het wiel kan een stukje gedraaid worden voor de aandrijftrein meegenomen wordt.

Mijn vraag: is dit normale speling of niet, heeft iemand dezelfde ervaringen en waar zat het probleem?

groet
Bart
 
Hm, klinkt lekker vaag...
Ik heb dat in elk geval niet gehad tot nog toe.

Kijk, een beetje speling lijkt me niet erg.
Hoort natuurlijk altijd een heel klein beetje speling in te zitten.
Hoe veel kun je het wiel draaien voordat je wat tegenkomt?
 
net nog eens gevoeld, je kunt het wiel een paar graden draaien, voor de kardan meegenomen wordt, het is maar weinig.
als je het wiel snel linksom en rechtsom op en neer draait hoor je duidelijk geklapper uit het cardan huis aan de wiel kant komen.
Misschien zit er speling op die vertanding daar of zo.
Heb ooit een goldwing 1500 gehad en daar voelde ik geen enkele speling dus ik vraag me gewoon af of dit bij bmw normaal is.
 
Ik heb met mijn R1100GS precies hetzelfde. Het lijkt uit jet cardan te komen, maar zeer ws zit het in de bak. Er is al meerdere malen naar gekeken, cardanhuis is open geweest, maar niks gevonden. Ik ga hiervoor niet de hele bak laten openmaken. Dat kost je klauwen met geld. Zolang ie het doet, doet ie het. Veel BMW's hebben hier last van, maar de ene meer dan de andere.

Op het GS forum heb ik mijn vraag ook gesteld:
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=14063
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met mijn R1100GS precies hetzelfde. Het lijkt uit jet cardan te komen, maar zeer ws zit het in de bak. Er is al meerdere malen naar gekeken, cardanhuis is open geweest, maar niks gevonden. Ik ga hiervoor niet de hele bak laten openmaken. Dat kost je klauwen met geld. Zolang ie het doet, doet ie het. Veel BMW's hebben hier last van, maar de ene meer dan de andere.

Op het GS forum heb ik mijn vraag ook gesteld:
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=14063

Als je de speling voelt aan je achterwiel voordat de cardanas wordt meegenomen, hoe kan het dan in de bak zitten :?
 
dat lijkt zo te zijn, maar ik voel het moment dat de hele aandrijflijn wordt meegenomen dus het is correct dat dit ook in de bak kan zitten...
ik dacht echter iets in het cardan huis te horen maar ik kan me vergisse
 
Hallo

ik voel bij mijn bmw iedere keer bij het laten opkomen van de koppeling (wegrijden) een klap in de aandrijving.

groet
Bart

ik dit bij mijn XJ900 ook voelde :Y
omdat mijn blok stom toevallig uit het frame moest.
zag en voelde ik dat de verbindingskoppeling naar de kruiskoppeling die op
de uitgaande as van het blok zit, dat die los zat.
nu hij weer vast zit heb ik er geen last meer van :N
 
Die van mij heeft dus echt geen speling, welke kant op dan ook.
Wat ik wel sinds kort heb is dat het achterwiel niet soepel rondloopt
als je m (in koude toestand) met de hand ronddraait.

Gaat de dealer binnenkort naar kijken, als ie daar toch is voor
de 120k km beurt. Maar de vermoedens op dit moment:
- lager in de bak,
- kruiskoppeling,
- splines.

Ben benieuwd, a naar wat het nou is, b hoeveel dit gaat kosten -O-
 
wat geklak en gerammel is normaal voor een BMW .

je moet niet te snel in paniek raken als je BMW rijd.

die versnellingsbakken maken gewoon lawaai , ik heb die van mij van de winter

open gehad voor een check up en hij zag er als nieuw uit .

toch maakt ie nog steeds schakelgeluiden en hoor je gerammel tijdens het afremmen

op de motor. gewoon goeie olie erin en lekker doorrijden .

verslijten doen die bakken bijna niet .
 
:^

Mijn bmw heeft ook een tijdje moeite gehad bij op laten komen van de koppeling. Bleek uiteindelijk gewoon een versleten koppelingskabel te zijn. Draad was rafelig waardoor de koppeling niet soepel meer liep. Nieuw kabeltje en weer :] als een nieuwe. Hoop voor je dat het zo iets simpels is.
 
Hallo Bart,

Ik heb bij mijn RT 1100 hetzelfde euvel. Heb je inmiddels het een en ander kunnen achterhalen/oplossen? Volgende week haal ik de aandrijving uit elkaar om na te gaan wat de oorzaak is. Enige speling is normaal maar mijn RT maakt wel een heel harde klap bij het loslaten van de koppeling.
Ikzelf vermoedt dat er te veel speling op het cardan zit. Een 'losse' kruiskoppeling zoals hier genoemd wordt lijkt ook niet onwaarschijnlijk.

Mvgr,
Eddy
 
Terug
Bovenaan Onderaan