BMW R1100RT OP LPG

21 jul 2006
8
0
Spijkenisse
Hallo,

Ik wil mijn R1100RT op gas laten rijden en heb na 6 Aug 2006 een afspraak bij een erkent gas inbouw bedrijf in Maassluis om de mogelijkheden te bespreken.
Ik vind de huidige Gastanks niet echt erg mooi en heb een idee.
Ik wil een Gastank laten bouwen in de vorm van een BMW topkoffer en laten keuren bij het Stoomwezen.
zijn er mede motorrijders die sugesties ideeën hebben of zelfs een Motor op gas hebben rijden?

Graag een reactie.

met vriendelijk groet,

Bijlage: 397846-1-2-2.jpg
 
Toch maar even een bericht van de plaatser van dit forumonderwerp.
Ik zie na al deze berichten af van het ombouwen van mijn motor.
Natuurlijk heb ik onderzoek gedaan en hulp gehad van een erkent inbouw station in Maassluis.
Conclusie: het ombouwen is erg goed mogelijk, een flink aandachtspunt is het verwarmen van het gas.
wanneer het een luchtgekoelde motor betreft zijn er twee dingen die gedaan kunnen worden. of er wordt een kopere lijding om de uitlaatpijp gebogen (kan werken in een test omgeving) maar in de uitlaatpijpbocht ingeboorde en vastgelaste temperatuur doorgeefpen heeft de voorkeur (ben ff de naam kwijt).
Verder moeten er twee inspuitringen gemaakt worden die tussen de luchtfilter en de carberateurs geplaast moeten worden.
De (kleine) gasklok kan makkelijk geplaatst worden op een plaats in de R1100RT kuip.
De gas tank is eigenlijk ook niet echt een probleem, maar een zelfgemaakte in mijn ontwerp (de vorm van een topkoffer) moet deze getest en goedgekeurd worden door een erkent inbouw bedrijf. (of in elk geval via dit gasbedrijf naar een erkent gastank bouwbedrijf)
verder zijn er natuurlijk allemaal mensen die anders beweren, maar een ding staat vast, laat jezelf altijd goed informeren door een erkent gas inbouw bedrijf.

Het is een flinke klus en wordt misschien toch vervolgd................

groeten

Maarten :] :}
 
_O-

Zelden zo hard gelachen hier op MF...

Ten eerste, je brandstofpomp plat leggen is UIT DEN BOZE, dit om 2 dingen, 1 voor het vast zitten van de pomp zelf, en 2 als je overschakelt naar benzine dan moet er benzinedruk zitten achter je injectoren, en geen lucht... |(

En voor de rest kan ik je maar 1 advies geven, ga eens een kijkje nemen bij een revisiebedrijf, misschien dat hun je van je roze wolk afkrijgen... :W

Oja, duitsland wil ook na 65 jaar weer aan het gas, maar hun zien liever aardgas, en dit heeft veel beter eigenschappen dan LPG (oa hoger octaangetal)

http://www.erdgasfahren.ch/index.php?id=49

(Afbeelding)



(had maar eens een volvo gekocht met een renaultmotor, dan had je na 200.000km wel anders gepiept... :z )

Oh dus als jij je auto niet gebruikt laat je de pomp doorlopen, omdat ie anders vast gaat zitten, nou ik ga binnenkort op vakantie , en zal dan aan de buren vragen of ze de accu regelmatig kunnen vervangen of opladen, anders gaat de pomp vastzitten......
Oh ja en hoe doe ik dat met een winterstalling met een motor met injectie....
Puur broodje aap verhalen, maar ik weet dat er tegenwoordig voor gekozen wordt om de pomp door te laten lopen, maar dat geeft geen antwoord op mijn argumenten.


 
Oh dus als jij je auto niet gebruikt laat je de pomp doorlopen, omdat ie anders vast gaat zitten, nou ik ga binnenkort op vakantie , en zal dan aan de buren vragen of ze de accu regelmatig kunnen vervangen of opladen, anders gaat de pomp vastzitten......
Oh ja en hoe doe ik dat met een winterstalling met een motor met injectie....
Puur broodje aap verhalen, maar ik weet dat er tegenwoordig voor gekozen wordt om de pomp door te laten lopen, maar dat geeft geen antwoord op mijn argumenten.


Domme argumenten vragen om domme antwoorden...

:z
 
Ik zie in Noord Holland op de A7 vaak een Rt 1100 rijden met een grote gastank op de plaats van de topkoffer. Het is een witte met een wit gespoten LPG tank. Het kan dus wel.
Klopt, heeft laatst in de midweek-krant gestaan(staat elke week een verhaal van een motorrijder uit West-Friesland)
Ik heb helaas de krant niet meer, maar je kon hem mailen voor vragen over het hoe en waarom :Y

Indien er interesse van iemand (TS :? ) voor is, kan je eventueel deze krant mailen voor het email-adres van hem :Y
 
wat een hoop O.H. om niks

GL1000k2 1979-1982 155.000km solo
GL1000k3 1982-1985 135.000km solo
GL1000k3 1985-1989 121.000km zijspan
GL1100DX 1989-1998 255.000km zijspan
GL1500ASP 1998-heden 138.000 zijspan

tot nu toe ben ik bezig aan mijn 3e tank , 2e verdamper , 2e gasslot en ik heb, behalve met de GL1000's (3x lekke koppakking) nooit problemen gehad.

mijn broer rijdt nu na een solo GL1000 al weer met zijn 2e GL1100 op LPG(in de topkoffer) en heeft in totaal al meer dan 2 ton gedraaid.

je moet je alleen bij een BMW er op letten dat je achterframe het extra gewicht kan dragen(let op het moment)
en het gas klotst in de tank bij het snel van de éne in de andere bocht omleggen , dat merk je goed
zwaardere achterveren is ook een must(liefst progressief gewonden)
en kan je enkelarmige achtervork het gewicht dragen ? (denk aan het moment!!!!!!!)
het afvoeren van de kou van het gas(en NIET het verwarmen van het gas! )kan met een verwarmingsstift en werd 30 jaar geleden al op luchtgekoelde BMW's Solo/zijspan-motoren gedaan.
er stond geloof ik 20 jaar geleden al een stukje in MOTOR over een BMW R100RT met een gastank van 24 liter dwars gelegd in zijn orginele benzinetank.
dat werkte en was goedgekeurd.

waarom willen jullie iedere keer het wiel weer zelf opnieuw uitvinden?

iemand die ik ken van vroeger met een BMW R60-5 op LPG was "Muis" en hij was begin jaren 80 lid van MMC'72 uit Maastricht.
toendertijd was dat een bekende club in Holland die ieder jaar de
Benelux-Tour
Euro-Tour
Moezeltocht
Tour door Limburg
organiseerde.

kijk maar of je er wat aan hebt Panda

www.LPGLow8.nl

Bijlage: Arie GL1100-1.JPG
 
Overigens, dat een motor goed op loodvrije benzine loopt, wil nog niet zeggen dat ie LPG goed verdraagt.

LPG vormt een grotere aanslag op de klepzetels dan loodvrije benzine.

Overigens is het oktaangetal van LPG is een stuk hoger dan van superplus 98.

Maar goed, dat LPG je motor voortijdig sloopt is nogal grof gesteld. Door de wat tragere verbranding wordt de cilinderkop gemiddeld wat heter. Je zult zien dat de kleppen soms wat vaker gesteld moeten worden, tot ze zijn uitgesteld. Bij de ene motor gaat dat heel lang goed en bij sommige motoren gaat het heel slecht. Of dat met de BMW motorfiets goed gaat, blijft afwachten. In de regel zie je ook bij automotoren die worden geacht goed op LPG te lopen, dat een koprevisie vanwege versleten klepzetels na pakweg 2 tot 5 ton nodig is. Bij motoren die er pertinent niet tegen kunnen is het na 50.000 km gebeurd.

Er zijn trouwens allerlei alternatieven om de verdamper warmte te geven. Bijv. een alternatief koelvloeistofcircuit wat zijn warmte haalt uit koperleiding die rond de uitlaat is gewikkeld, of via een warmtewisselaar uit de olie (die warmtewisselaar kan onder het oliefilter gemonteerd worden als daar de ruimte voor is).

Grappig dat hier werd gesteld dat Renault motoren er niet tegen kunnen. Ik heb meerder gevallen gezien van Renault motoren (het betrof de Cleon motor) die 3 of 5 ton probleemloos op gas draaiden. Er zitten binnen merken ook grote verschillen. De XU motoren die in de Citroen BX lagen konden uitstekend tegen gas, terwijl nagenoeg dezelfde XU motoren in de Xantia er helemaal niet tegen konden. Ik heb zelf een paar BXen op gas gehad die hoge kilometerstanden hadden (+3 ton) zonder koprevisie. Het was bij die auto meer het probleem dat de rest aan het eind was dan de motor.
Maar goed, uiteindelijk ben ik diesel gaan rijden. Bedrijfszekerheid (LPG kent vaak meer kleine storingen) en actieradius (op 1 tank diesel kom je net zo ver als bij een LPG auto op benzine en lpg samen) en het prettige karakter van een turbodiesel heeft ervoor gezorgd dat ik voor diesel heb gekozen. Maar goed, ik heb ook geen hekel aan LPG.
 
Terug
Bovenaan Onderaan