BMW R1100RT OP LPG

21 jul 2006
8
0
Spijkenisse
Hallo,

Ik wil mijn R1100RT op gas laten rijden en heb na 6 Aug 2006 een afspraak bij een erkent gas inbouw bedrijf in Maassluis om de mogelijkheden te bespreken.
Ik vind de huidige Gastanks niet echt erg mooi en heb een idee.
Ik wil een Gastank laten bouwen in de vorm van een BMW topkoffer en laten keuren bij het Stoomwezen.
zijn er mede motorrijders die sugesties ideeën hebben of zelfs een Motor op gas hebben rijden?

Graag een reactie.

met vriendelijk groet,

Bijlage: 397846-1-2-2.jpg
 
Hoi Halffive, dit zijn gegevens die ik wil hebben. bedankt.

misschien kan je jouw bevindingen en eventueel technische gegevens mailen?
misschien heeft het imbouw bedrijf waar ik na 6 Aug gaat praten iets aan deze gegevens? :]

groeten

Maarten
 
Ik zal nog een paar kleine toelichtingen geven:

[*]Je tank op topkoffernivo is een erg domme plaats, je motor word aan de achterkant aanzienlijk zwaarder en ook nog eens topzwaar

[*]Hou rekening met kans op problemen met je cilinderkop, de kans op een verbrande klep/zitting is groter dan je denkt.

[*]Backfires kunnen een probleem zijn voor je motor, het gasstuk moet zo kort mogelijk bij de inlaatklep zitten, dus als je je mengstuk bij je luchtfilter plaatst en je krijgt een backfire, dan kan dit nogal een flinke knal geven incl de gevolgschade er van.

[*]Je moet je motormanagement gedeeltelijk plat gaan leggen(injectoren), en een benzine startsysteem is wel raadzaam.


En zo kunnen we nog wel een paar -punten opstapelen, de grootste minpunt is nog steeds dat er feitelijk geen enkele +punt bij komt.Je verbruik valt in de regel tegen, en een goedkope kleine auto op gas is vaak goedkoper dan een motor verbouwen. Ook qua onderhoud wint de auto het van de motor.

:)
 
Ik zal nog een paar kleine toelichtingen geven:

[*]Je tank op topkoffernivo is een erg domme plaats, je motor word aan de achterkant aanzienlijk zwaarder en ook nog eens topzwaar

[*]Hou rekening met kans op problemen met je cilinderkop, de kans op een verbrande klep/zitting is groter dan je denkt.

[*]Backfires kunnen een probleem zijn voor je motor, het gasstuk moet zo kort mogelijk bij de inlaatklep zitten, dus als je je mengstuk bij je luchtfilter plaatst en je krijgt een backfire, dan kan dit nogal een flinke knal geven incl de gevolgschade er van.

[*]Je moet je motormanagement gedeeltelijk plat gaan leggen(injectoren), en een benzine startsysteem is wel raadzaam.


En zo kunnen we nog wel een paar -punten opstapelen, de grootste minpunt is nog steeds dat er feitelijk geen enkele +punt bij komt.Je verbruik valt in de regel tegen, en een goedkope kleine auto op gas is vaak goedkoper dan een motor verbouwen. Ook qua onderhoud wint de auto het van de motor.

:)

het is wel duidelijk dat jij niet in de randstad werkt.
met een alto ben je een uur langer onderweg naar je werk.

voor een moderne R1100 komt een moderne gasinjectie in aamerking.
daarmee is de kans op backfires zo goed als uitgesloten.
je luchthoeveelheidsmeter is dus veilig.
kleppen en zittingen kunnen goed tegen lpg, ze kunnen tenslotte ook tegen loodvrij.
het is inmiddels geen 1973 meer.
auto's hebben dezelfde injectie als een R1100 met een motronic.
op benzine starten en daarna op gas overgaan is common practice en zit in een moderne gasinstallatie.

voor motoren is er geen lpg tarief, je betaald dus geen dubbele wegenbelasting zoals bij jouw alto.
bij 15000 km heb je de installatie terugverdiend.

de plaatsing in de topkoffer ben ik ook niet voor.
ik was van plan een politiezadel te plaatsen en de tank op de duoplaats te maken.
hij weegt tenslotte net zoveel als een halve passagier.

zoals je ziet: vanuit het juiste perspectief heeft LPG louter voordelen *O*


de informatie die ik van de RDW kreeg, het belangrijkste is het (E) keurmerk:
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

De inbouw van een LPG installatie is aan eisen gebonden.
Deze eisen zijn verwoord in een LPG boek welke is te bestellen door € 24,95 (FL. 55,00) over te maken op girorekeningnummer 50 75 05 onder vermelding van LPG regelgeving. Na ontvangst van betaling krijgt u het boek thuisgezonden.

Ook kunt u bij een erkend LPG inbouwbedrijf informatie verkrijgen.

Voor voertuigen (ongeacht de datum eerste toelating) welke na 26 september 2001 worden voorzien van een LPG installatie moeten voldoen aan de nieuwe toelatingseisen voor LPG. Dit houdt in dat:

De volgende LPG-onderdelen moeten voldoen aan ECE-Reglement nr. 67 en moeten zijn voorzien van een identificatiemerk (ingebouwd en gekeurd na 26-9-2001 beginnend met 67R-01):

a. de LPG-tank ;( overleggen tankcertificaat)
b. de 80% vulklep voorzien van terugslagklep
c. de niveau-indicator;
d. de veerveiligheid;
e. de automatische afnameklep voorzien van doorstroom-begrenzer;
f. de gasdichte kast;
g. de verdamper/drukregelaar, al dan niet gecombineerd;
h. de automatische afsluitklep;
i. de flexibele gasslang die wordt toegepast in een gedeelte waar de druk hoger is dan 0,2 bar;
j. de vulaansluiting;
k. de terugslagklep;
l. de leidingontlastklep.
m. de gasregeleenheid;
n. het inspuitstuk;
o. de LPG-filtereenheid, met uitzondering van de LPG-filtereenheid die in de LPG-tank wordt gemonteerd;
p. de druk- of temperatuursensor;
q. de LPG-brandstofpomp.
r. de elektronische regeleenheid, bij een voertuig, i.g.g. na 1-1-2002;
s. de overdrukvoorziening;
t. de spanning-doorvoerbus (brandstofpomp);
u. de service-aansluiting.


Indien de LPG-brandstofpomp in de LPG-tank is aangebracht moet het identificatiemerk van de LPG-brandstofpomp en de aanduiding "PUMP INSIDE' op de identificatieplaat van de LPG-tank zijn ingeslagen.

Na 26-9-2001 moeten LPG-onderdelen zijn voorzien van een goedkeurmerk volgens aanpassing
01 van ECE-reglement 67 (E* 67R-01****). Tevens moet bij de LPG-tank altijd een (kopie van een) goedkeuringscertificaat worden overgelegd. Het certificaat moet zijn ondertekend en alle pagina's moeten zijn afgestempeld.

Bovenstaande betreft de grootste wijzigingen. Voor een volledig overzicht van alle wijzigingen verwijzen ik u naar een erkend LPG-installatiebedrijf.

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
verdere info staat in:
Primeur!er rijd een XS1100 op Lpg door Nederland!!
 
Laatst bewerkt:
het is wel duidelijk dat jij niet in de randstad werkt.
met een alto ben je een uur langer onderweg naar je werk.

voor een moderne R1100 komt een moderne gasinjectie in aamerking.
daarmee is de kans op backfires zo goed als uitgesloten.
je luchthoeveelheidsmeter is dus veilig.
kleppen en zittingen kunnen goed tegen lpg, ze kunnen tenslotte ook tegen loodvrij.
het is inmiddels geen 1973 meer.
auto's hebben dezelfde injectie als een R1100 met een motronic.
op benzine starten en daarna op gas overgaan is common practice en zit in een moderne gasinstallatie.

voor motoren is er geen lpg tarief, je betaald dus geen dubbele wegenbelasting zoals bij jouw alto.
bij 15000 km heb je de installatie terugverdiend.

de plaatsing in de topkoffer ben ik ook niet voor.
ik was van plan een politiezadel te plaatsen en de tank op de duoplaats te maken.
hij weegt tenslotte net zoveel als een halve passagier.

zoals je ziet: vanuit het juiste perspectief heeft LPG louter voordelen *O*


de informatie die ik van de RDW kreeg, het belangrijkste is het (E) keurmerk:verdere info staat in:
Primeur!er rijd een XS1100 op Lpg door Nederland!!


Ik lees wel dat jij goedgelovig bent, en dat het in praktijk zo ook lang niet altijd gaat.Ondanks de aangepaste klepzittingen zijn er nog steeds motoren die het niet fijn vinden om op gas te lopen, kijk bijv. maar eens naar de renaultmotoren, of de Hondamotoren.Hier vond je regelmatig uitvallers met verbrande kleppen, of motoren waar je de kleppen niet meer kon stellen, dit allemaal door het gunstige gas-effekt, een luchtgekoelde is dus zowieso al een nadeel! :X

Het mengstuk zal je ergens moeten laten, en als je dit in het luchtilterhuis zet dan verhoog je de kans op een backfire aanzienlijk. Doordat je een moderne inspuit motor hebt, zal deze ook starten op benzine, maar als er dan overgeschakeld gaat worden op gas, en je mengsel is te arm (door oa de lange afstand tussen cilinder en mengstuk), dan heb je wel eens kans op een leuke BOEM, en aangezien de hele inlaatpartij voor de gasklep van kunstof gemaakt is zal daar weinig van overblijven na een leuke backfire.

Helaas heb ik vaak genoeg moeten werken aan LPG auto's, en ik kan met klem zeggen dat LPG je motor vroegtijdig sloopt.Ook het verbruik zal niet echt gunstig te noemen zijn, en als je dan de rekensom gaat maken incl de waardevermindering van je motor (naar bijna 0,0) dan rij je nog tamelijk duur.

Iig konden de auto motoren beter tegen gas dan de nieuwe, je kon lekker je CO hoog genoeg afstellen, en een backfire met een carburateurtje deed weinig tot niets.Sinds de komst van de injectie is er meer flauwekul gekomen rond de oude LPG-installatie(gewoon aanzuigsysteem), en dit nogal wat negatieve gevolgen op de betrouwbaarheid gehad.Wel zou je LPi kunnen nemen, maar daar zullen geen sets voor de motor aangeboden voor worden.

Ook moet je nog een (klein) probleempje zien op te lossen met je verdamper, deze R is een luchtgekoelde motor, en je verdamper zal toch koelwater nodig hebben om niet te bevriezen.Andere speciaal voor luchtgekoelde motoren verdampers zijn ook weer (nogal) wat duurder.

ALs je echt zuinig wilt rijden, dan zul je moeten gaan kijken naar een andere motor, een lichtgewicht fietsje met weinig vermogen, of ga toch voor de alto-optie, je kan dan wel in de file staan, maar wel met radio en kacheltje aan in de winter. ;)
 
He buur,

Komt helemaal goed met dat project(je).
Die tank kan je in elke vorm maken zelfs met dubbelwandige stukken tegen het doorslijten bij een crash !

Als het kan en mag van rdw en andere instanties zie ik geen probleem,

en dan rij jij dan lekker voor 1/3 van de prijs op de BMW !!!

_O- _O- _O- als het lukt zullen we eens kijken of mijn HARLEY op lpg kan _O- _O- _O-
 
Ik heb een jaar of 10 geleden al eens een BMW op LPG gezien (die stond vaak bij mij in de buurt toen ik nog in Enschede woonde)
Hij had gewoon zo'n ketel op de plek van de topkoffer zitten.
In de vorm van de originele topkoffer lijkt me geen probleem, ze maken ze tegenwoordig ook veel in diverse vreemde vormen om ze onder een auto of op de plek van het reservewiel te monteren.
Kijk ook eens naar de mogelijkheden van kunstof, dat wordt tegenwoordig ook veel gebruikt en dan heb je zeker nooit last van roest (zeker als je een doorrijder bent) en dan valt het ook niet zo op dat het geen echte koffer is.
 
Ik heb een jaar of 10 geleden al eens een BMW op LPG gezien (die stond vaak bij mij in de buurt toen ik nog in Enschede woonde)
Hij had gewoon zo'n ketel op de plek van de topkoffer zitten.
In de vorm van de originele topkoffer lijkt me geen probleem, ze maken ze tegenwoordig ook veel in diverse vreemde vormen om ze onder een auto of op de plek van het reservewiel te monteren.
Kijk ook eens naar de mogelijkheden van kunstof, dat wordt tegenwoordig ook veel gebruikt en dan heb je zeker nooit last van roest (zeker als je een doorrijder bent) en dan valt het ook niet zo op dat het geen echte koffer is.

Heb je weleens zo'n tank gezien? Die zijn ook rond dus cilindervormig ;)
 
hoe bedoel je een jaar achter? ik wil het bij een erkent inbouw bedrijf laten doen, en de Tank wordt zelf gebouwd en gekeurd door het stoomwezen.

Zolang het niet standaart is dan betekent dat zelf-bouw / zelf-doen en daar moet je dan weer speciale onderdelen voor (laten) maken.

Waar laat je een 30 liter tank bijv. misschien beter 2 tanks op de plaats van de koffers.

Wat betreft mijn achterstand , dat komt doordat bedrijven niet kunnen leveren wat ze beloven.
 
groot stuk text

ik ga er bij een R1100 ook van uit dat er een lpi opkomt.
dan heb je ook dat geknoei met een verdamper niet.

voor een motor wordt er sowiezo niets aangeboden, je zal alles zelf moeten maken.

qua electronica gebruik je gewoon een standaard kastje.
het kastje weet toch niet of hij een alfa boxer injecteerd of een bmw boxer.
oh ja, die alfa boxers kunnen ook slecht tegen lpg :X

er zijn inderdaad zat automerken te noemen die slecht tegen lpg kunnen.
daarintegen zijn er ook zat merken te noemen die tonnen draaien op gas.

goldwings en guzzi's doen het bijvoorbeeld prima op gas.
 
ik ga er bij een R1100 ook van uit dat er een lpi opkomt.
dan heb je ook dat geknoei met een verdamper niet.

voor een motor wordt er sowiezo niets aangeboden, je zal alles zelf moeten maken.

qua electronica gebruik je gewoon een standaard kastje.
het kastje weet toch niet of hij een alfa boxer injecteerd of een bmw boxer.
oh ja, die alfa boxers kunnen ook slecht tegen lpg :X

er zijn inderdaad zat automerken te noemen die slecht tegen lpg kunnen.
daarintegen zijn er ook zat merken te noemen die tonnen draaien op gas.

goldwings en guzzi's doen het bijvoorbeeld prima op gas.


pssst... je hebt ook LPi met een verdamper!

;)
 
Voor mij nooit meer gas!Ik had een G3 LPI installatie (auto), maar ik rijd voortaan alleen nog maar benzine of diesel auto's. Ik hoop dat die ellende je blijft bespaard met jouw motor!
 
Ik zie in Noord Holland op de A7 vaak een Rt 1100 rijden met een grote gastank op de plaats van de topkoffer. Het is een witte met een wit gespoten LPG tank. Het kan dus wel.
 
Er zijn lichtgewicht tankjes van RVS te koop (niet eens duur) die worden gebruikt voor heftrucks. http://www.jspgascylinders.com/index.php?page=Producten&id=4
Leeg is dat tankje 7.8kg.
Die kun je gewoon als een bagagerol achterop monteren lijkt mij.

Trouwens al die negatieve praat over LPG op een motor.
Ik heb al jaren LPG in mijn auto. Nooit noemenswaardige problemen.
Staat nu op 361.000km.
Mijn huidige motor staat nu op 270.000, helaas allemaal op benzine maar het is dan ook een luchtgekoelde boxer.

Volgens mij moet je wel de instalatie laten keuren hoor.

Ook ik ben vastbesloten om een watergekoelde BMW op gas te zetten.
Dat heb ik er binnen een jaar uit volgens mij.
 
Ik lees wel dat jij goedgelovig bent, en dat het in praktijk zo ook lang niet altijd gaat.Ondanks de aangepaste klepzittingen zijn er nog steeds motoren die het niet fijn vinden om op gas te lopen, kijk bijv. maar eens naar de renaultmotoren, of de Hondamotoren.Hier vond je regelmatig uitvallers met verbrande kleppen, of motoren waar je de kleppen niet meer kon stellen, dit allemaal door het gunstige gas-effekt, een luchtgekoelde is dus zowieso al een nadeel! :X

Het mengstuk zal je ergens moeten laten, en als je dit in het luchtilterhuis zet dan verhoog je de kans op een backfire aanzienlijk. Doordat je een moderne inspuit motor hebt, zal deze ook starten op benzine, maar als er dan overgeschakeld gaat worden op gas, en je mengsel is te arm (door oa de lange afstand tussen cilinder en mengstuk), dan heb je wel eens kans op een leuke BOEM, en aangezien de hele inlaatpartij voor de gasklep van kunstof gemaakt is zal daar weinig van overblijven na een leuke backfire.

Helaas heb ik vaak genoeg moeten werken aan LPG auto's, en ik kan met klem zeggen dat LPG je motor vroegtijdig sloopt.Ook het verbruik zal niet echt gunstig te noemen zijn, en als je dan de rekensom gaat maken incl de waardevermindering van je motor (naar bijna 0,0) dan rij je nog tamelijk duur.

Iig konden de auto motoren beter tegen gas dan de nieuwe, je kon lekker je CO hoog genoeg afstellen, en een backfire met een carburateurtje deed weinig tot niets.Sinds de komst van de injectie is er meer flauwekul gekomen rond de oude LPG-installatie(gewoon aanzuigsysteem), en dit nogal wat negatieve gevolgen op de betrouwbaarheid gehad.Wel zou je LPi kunnen nemen, maar daar zullen geen sets voor de motor aangeboden voor worden.

Ook moet je nog een (klein) probleempje zien op te lossen met je verdamper, deze R is een luchtgekoelde motor, en je verdamper zal toch koelwater nodig hebben om niet te bevriezen.Andere speciaal voor luchtgekoelde motoren verdampers zijn ook weer (nogal) wat duurder.

ALs je echt zuinig wilt rijden, dan zul je moeten gaan kijken naar een andere motor, een lichtgewicht fietsje met weinig vermogen, of ga toch voor de alto-optie, je kan dan wel in de file staan, maar wel met radio en kacheltje aan in de winter. ;)

Volgens mij heb jij niet veel kaas gegeten van LPG auto's, mijn volvo 740 glt 16v rijdt al 475000 km rond , en geloof me mijn gaspedaal zit vaker tegen de bodem dan er van af. en heel veel autobahn
Het grootste probleem is dat de rijders hun onderhoud verwaarlozen, en daar ontstaat backfire meestal door.
De meest simpele mengstukken kun je in principe heel goed zelf maken, een schuin afgezaagd pijpje gewoon in je verbindinsaansluiting tussen carb en kop, of tussen gasklep en kop.
Er zijn van b.v. AG simulatieschakelingen te koop die gewoon je MM voor de gek houden , en dan kun je gewoon je pomp en/of injectoren uitschakelen via een relais. Verbrande kleppen, is iets uit de tijd dat er nog met lood gereden werd, omt nu op gas net zoveel voor als bij gewoon op benzine rijden, dacht je dat ze anders in b.v. Duitsland juist nu het gas weer erg aan het propageren zijn.....
Er zijn wel een aantal uitzonderingen, er zijn autofabrikanten die geen garantie meer geven als de auto wordt omgebouwd, maar dan neemt de LPG leverancier dit over
 
Volgens mij heb jij niet veel kaas gegeten van LPG auto's, mijn volvo 740 glt 16v rijdt al 475000 km rond , en geloof me mijn gaspedaal zit vaker tegen de bodem dan er van af. en heel veel autobahn
Het grootste probleem is dat de rijders hun onderhoud verwaarlozen, en daar ontstaat backfire meestal door.
De meest simpele mengstukken kun je in principe heel goed zelf maken, een schuin afgezaagd pijpje gewoon in je verbindinsaansluiting tussen carb en kop, of tussen gasklep en kop.
Er zijn van b.v. AG simulatieschakelingen te koop die gewoon je MM voor de gek houden , en dan kun je gewoon je pomp en/of injectoren uitschakelen via een relais. Verbrande kleppen, is iets uit de tijd dat er nog met lood gereden werd, omt nu op gas net zoveel voor als bij gewoon op benzine rijden, dacht je dat ze anders in b.v. Duitsland juist nu het gas weer erg aan het propageren zijn.....
Er zijn wel een aantal uitzonderingen, er zijn autofabrikanten die geen garantie meer geven als de auto wordt omgebouwd, maar dan neemt de LPG leverancier dit over


_O-

Zelden zo hard gelachen hier op MF...

Ten eerste, je brandstofpomp plat leggen is UIT DEN BOZE, dit om 2 dingen, 1 voor het vast zitten van de pomp zelf, en 2 als je overschakelt naar benzine dan moet er benzinedruk zitten achter je injectoren, en geen lucht... |(

En voor de rest kan ik je maar 1 advies geven, ga eens een kijkje nemen bij een revisiebedrijf, misschien dat hun je van je roze wolk afkrijgen... :W

Oja, duitsland wil ook na 65 jaar weer aan het gas, maar hun zien liever aardgas, en dit heeft veel beter eigenschappen dan LPG (oa hoger octaangetal)

http://www.erdgasfahren.ch/index.php?id=49

erdgas_map_europe.gif



(had maar eens een volvo gekocht met een renaultmotor, dan had je na 200.000km wel anders gepiept... :z )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan