BMW R1100RT OP LPG

21 jul 2006
8
0
Spijkenisse
Hallo,

Ik wil mijn R1100RT op gas laten rijden en heb na 6 Aug 2006 een afspraak bij een erkent gas inbouw bedrijf in Maassluis om de mogelijkheden te bespreken.
Ik vind de huidige Gastanks niet echt erg mooi en heb een idee.
Ik wil een Gastank laten bouwen in de vorm van een BMW topkoffer en laten keuren bij het Stoomwezen.
zijn er mede motorrijders die sugesties ideeën hebben of zelfs een Motor op gas hebben rijden?

Graag een reactie.

met vriendelijk groet,

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/393252/ab95373dcd00244b258dc9bc06951a52 (397846-1-2-2.jpg)​
 
Hallo,

Ik wil mijn R1100RT op gas laten rijden en heb na 6 Aug 2006 een afspraak bij een erkent gas inbouw bedrijf in Maassluis om de mogelijkheden te bespreken.
Ik vind de huidige Gastanks niet echt erg mooi en heb een idee.
Ik wil een Gastank laten bouwen in de vorm van een BMW topkoffer en laten keuren bij het Stoomwezen.
zijn er mede motorrijders die sugesties ideeën hebben of zelfs een Motor op gas hebben rijden?

Graag een reactie.

met vriendelijk groet,

Lijkt me sterk dat je zelf een tank kan laten bouwen in zo'n rare vorm, en dan ook nog zo sterk dat hij de druk aan kan waaraan een lpg tank moet voldoen,(30 Bar).
Stel dat het je wel zou lukken, dan neem ik aan dat je minstens twee identieke tanks moet bouwen om te laten testen.
Ik gok er op dat je plan niks wordt.
:N
 
Laatst bewerkt:
N.B dit zijn de permanente eisen genoemd in de wegen verkeerswetgeving:

Artikel 5.4.10 WVW
1. Indien de motorfiets is voorzien van een LPG-installatie, moet deze, onverminderd het bepaalde in artikel 5.4.9, voldoen aan in de volgende leden gestelde eisen.
2. De LPG-tank:
a. moet permanent zijn aangebracht aan het voertuig;
b. mag niet door corrosie zijn aangetast, met uitzondering van corrosie van het oppervlak;
c. mag geen deuken vertonen.
3. De volgende onderdelen moeten aanwezig zijn:
a. de veerveiligheid, die in de buitenlucht moet uitmonden;
b. de verdamper/drukregelaar, al dan niet gecombineerd, dan wel een mengregelsysteem;
c. de gasdichte kast indien de tank in de zijspanwagen is geplaatst;
d. de automatisch inrichting ter begrenzing van de vullingsgraad;
e. de automatische afnameklep op de tank;
f. het gasmengstuk dan wel een inspuitstuk;
g. de automatische afsluitklep.
4. De in het derde lid genoemde onderdelen moeten vrij zijn van ernstige beschadigingen en mogen niet door corrosie zijn aangetast, met uitzondering van corrosie van het oppervlak.
5. De leidingen mogen geen knikken vertonen en mogen niet door corrosie zijn aangetast, met uitzondering van corrosie van het oppervlak.
6. De gasvoerende slangen van rubber mogen geen beschadiging vertonen waarbij het wapeningsmateriaal zichtbaar is. De slangen die aan de buitenzijde van een metalen wapening zijn voorzien, mogen geen beschadiging vertonen.


aangebrachte aanpassingen aan een voertuig hebben meestal tot gevolg dat het voertuig herkeurd moet worden, om toelating tot de weg te krijgen.
 
En je vergeet je plaatje te laten zien :)

full


Volgende keer even [imgatt] in je tekst typen als je
een plaatje toevoegt.

Mooie kleur trouwens!

Gastank in (de vorm van) de koffer...
Ik weet dat die gastanks veel kunnen hebben, en best veilig zijn,
maar normaal zit er een auto omheen om de grootste klap op te vangen.
Hoe zit dat op de motor?

Edit:
OK, topkoffer komt minder snel in aanraking met andere objecten.
 
Ik vraag me af hoe dat dat gaat sturen met een tank van 40Kg :? zo ver achterop.

Het wordt waarschijnlijk de eerste BMW R1100RT waarmee je erg makkelijk wheelie's kan maken. ;)
(er zijn ook lichtgewicht tanks tegenwoordig, (van kunststof met een Kevlar mantel geloof ik)
Volgens mij kan een stalen tank in de vorm van een topkoffer simpelweg geen 30 bar druk aan, tanks zijn niet voor niets altijd cylindervormig/rond.
 
Lijkt mij inderdaad nou niet echt lekker gaan sturen zon zwaar al dan niet klotsend object achterop de motor.

Afgezien van dat vind ik het ook maar een beetje eng zon bom achter op je fiets.

Is trouwens nieuw voor me, motoren met LPG.

Ik ben benieuwd of dit kan?! :W
 
Lijkt mij inderdaad nou niet echt lekker gaan sturen zon zwaar al dan niet klotsend object achterop de motor.

Afgezien van dat vind ik het ook maar een beetje eng zon bom achter op je fiets.

Is trouwens nieuw voor me, motoren met LPG.

Ik ben benieuwd of dit kan?! :W


Waarom zou het niet kunnen?
een benzine-auto is ook eenvoudig bij te regelen naar gebruik van gas.
 
Ja, het kán technisch gezien natuurlijk wel, maar ik bedoel de hele rompslomp eromheen. En dat je het nog eens goedgekeurd krijgt ook zonder gezeik met verzekerking etc. Ben geen modificatie expert.

Je zegt het zelf ook al, geschikt maken bij een auto. Moet er dan niet werkelijk iets geschikt gemaakt worden om de veel hogere verbrandingstemperatuur te kunnen weerstaan, en denk ook aan de toevoer van brandstof. Geen idee of zo dikke beamer nog met carburateurs draait, zal wel niet. Maar hoe dat allemaal werkt is me onbekend :9

Er zijn er vast die er meer van weten. Wel een leuk idee, maar ik hou er niet zo van.
 
Ik vraag me ook af hoe LPG op een luchtgekoelde motor te maken is.
Hoe het tegenwoordig met de moderne LPI systemen is weet ik niet, maar vroeger had je toch de warmte van je koelsysteem nodig voor de verdamper?
 
Ja, het kán technisch gezien natuurlijk wel, maar ik bedoel de hele rompslomp eromheen. En dat je het nog eens goedgekeurd krijgt ook zonder gezeik met verzekerking etc. Ben geen modificatie expert.

Hij is de eerste niet en zal de laatste ook niet zijn. Er zijn zat motoren op gas hoor :Y Geen probleem met de verzekering. Het enige aparte is dat TS een ander soort gastank wil ;) (zijn trouwens ook motoren op diesel)
 
Ik vraag me ook af hoe LPG op een luchtgekoelde motor te maken is.
Hoe het tegenwoordig met de moderne LPI systemen is weet ik niet, maar vroeger had je toch de warmte van je koelsysteem nodig voor de verdamper?


Bij VW kevers hebben ze elekrisch verwarmde verdampers. Alleen zal dat een enorme aanslag op je dynamo doen. Of dat bij moderne gasinjectie ook nog nodig is weet ik niet.


Je kunt toch wel de gastank in je topkoffer duwen? Als je een beetje past en meet en slijp hoef je niet zoveel volume te verliezen tov een topkoffer. Moet wel met de anderen eens zij dat het kwa veiligheid en stuurgedrag niet een ideale optie is. Misschien een optie om hem onder een dummie benzine tank op de plaats van de orginele benzinetank te zetten? en dan een vaatje van een paar liter benzie voor noodgevallen.
 
Laatst bewerkt:
Hij is de eerste niet en zal de laatste ook niet zijn. Er zijn zat motoren op gas hoor :Y Geen probleem met de verzekering. Het enige aparte is dat TS een ander soort gastank wil ;) (zijn trouwens ook motoren op diesel)
Nooit iets van meegekregen, er rijden ook zo veel specials rond.

Diesels wist ik wel, maar dat zijn er volgens mij ook maar puur weinig. Dat vind ik dan wel weer leuk :+ motortje op diesel, wat een grap.

Ja, die gastank sowieso al, dat is een apart verhaal. Ze zijn niet voor niks meestal cilindervorming, toch?
 
ik denk dat het echt geen gek idee is hoor. nu nog een goed strak idee voor een Tank. mijn buurman (oud Fokker medewerker) kan een als Top koffer gevorme gastank bouwen. ben erg benieuwd.

Hou er rekening mee dat drukbehoudende delen waarin een explosie-gevoelig materiaal wordt opgesloten (zoals bijv. LPG dus) ook aandacht vereisen op het gebied van je materiaalkeuze, lastechniek, rontgenonderzoek, enz. De lassen en koppelstukken zullen wel door stoomwezen goed- dan wel afgekeurd worden maar ik denk dat ze bijvoorbeeld ook bewijs willen zien van welke materialen gebruikt zijn (ivm. mogelijke corrodatie door het gas) en dat zou betekenen dat je ook gecertificeerd materiaal moet zien te verkrijgen.

Hoe het allemaal precies zit weet ik niet, maar denk er goed over na. Het gaat natuurlijk niet alleen over goedkeuren en acceptatie door je verzekering, maar ook om je eigen veiligheid, gas is link spul!
 
Nooit iets van meegekregen, er rijden ook zo veel specials rond.

Diesels wist ik wel, maar dat zijn er volgens mij ook maar puur weinig. Dat vind ik dan wel weer leuk :+ motortje op diesel, wat een grap.

Ja, die gastank sowieso al, dat is een apart verhaal. Ze zijn niet voor niks meestal cilindervorming, toch?

Volgens mij rijden er meer motoren op LPG rond dan op diesel ;) De tank is inderdaad vaak cilindervormig omdat hij dan de meeste druk aankan, alle druk word dan namelijk gelijk verdeelt.

Dieselfietsen zijn trouwens ook zachtjes aan wel in opkomst hoor, er is bijvoorbeeld zelfs een racer met een dieselblok, de Thunderstar gebouwt door Star Twin. linkje
Ligt een 1200 TDI blok onder van een VW Lupo.
 
ik ben er ook eens druk mee geweest om mijn K75 op gas te laten rijden.
technisch is het heel goed mogelijk.
een zelfgebouwte tank ook maar het zal onmogelijk blijken die gekeurd te krijgen.
lees: te duur.
op je kenteken staat geen brandstof vermeld dus je hoeft net naar de rdw.
voor de verzekering maakt het ook geen klap uit.

wat je wel kan doen is een omhulsel om de tank maken in de vorm van een grote bmw koffer.
er rijdt hier op het forum iemand rond met een transalpg, die heeft een klein tankje, ik dacht van camping gas.
dan hebben we bachus nog met een goldwing op gas met een 40 liter tank in zijn zijspan.
een gasinstallatie is veiliger als de twintig liter benzine tussen je knieen.

kevers worden gekeurd met een electrische verwarmer.
na de keuring bouwen de meeste mensen een verwarmingsstift in de uitlaat.
dat zou jij ook in je tussenpot kunnen doen.

Motor op gas hoe?
 
ik ben er ook eens druk mee geweest om mijn K75 op gas te laten rijden.
technisch is het heel goed mogelijk.
een zelfgebouwte tank ook maar het zal onmogelijk blijken die gekeurd te krijgen.
lees: te duur.
op je kenteken staat geen brandstof vermeld dus je hoeft net naar de rdw.
voor de verzekering maakt het ook geen klap uit.

wat je wel kan doen is een omhulsel om de tank maken in de vorm van een grote bmw koffer.
er rijdt hier op het forum iemand rond met een transalpg, die heeft een klein tankje, ik dacht van camping gas.
dan hebben we bachus nog met een goldwing op gas met een 40 liter tank in zijn zijspan.
een gasinstallatie is veiliger als de twintig liter benzine tussen je knieen.

kevers worden gekeurd met een electrische verwarmer.
na de keuring bouwen de meeste mensen een verwarmingsstift in de uitlaat.
dat zou jij ook in je tussenpot kunnen doen.

Motor op gas hoe?

Vandaar dat MF er laatst weer uit lag B|







O-)
 
Haha, morgen als ik geluid heb ga ik het even goed bekijken!

Dat is toch helemaal een grap, een 1200TDI onder je racer hangen _O- dat zal toch lekker trekken onderin, met een koppel van dat dieseltje.

@ de tank, ja zoals gezegd is het misschien niet eens zo gek om die cilindervormige tank dan gewoon IN een koffer te plaatsen, als dat toch moet.

Ik ga stoppen, morgen weer werk... beetje rusten voor dinsdag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan