BMW R1100RT te koop

Nick1984!

Rookie
5 mei 2021
4
1
Hallo allemaal,

allereerst, ik ben nieuw hier, en hoop veel informatie etc. op te kunnen doen.

Mijn eerste post is dan maar gelijk een vraag. Ik heb een BMW R1100RT uit 2000 in de schuur staan, waar ik zelf niet of nauwelijks op rij. De km. stand is dan ook pas net over de 11.000 heen. Nu speel ik met de gedachte om hem in te ruilen op een nieuwe of jong gebruikte Yamaha MT-09, maar heb ik werkelijk waar geen idee wat ik voor de BMW zou kunnen krijgen / moet vragen. Ik zie er uiteraard meerdere te koop aangeboden, maar die hebben allemaal ( veel ) hogere km. standen. Nu wil ik mezelf natuurlijk ook niet belachelijk maken met een veel te hoge vraagprijs, dus vandaar dat ik de vraag hier maar stel. Wat zou in jullie opinie een goede (vraag)prijs zijn voor deze BMW? Staat is echt als nieuw, bijna geen krasje te vinden en originele set koffers zitten er bij ( zie foto ). Motorisch is ie 100 %.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!
 

Bijlagen

  • 129AB71C-E5CC-46D0-80BD-A4DC20E007FD.jpeg
    129AB71C-E5CC-46D0-80BD-A4DC20E007FD.jpeg
    255,3 KB · Weergaven: 49
Welkom. Op zich geen rare vraag, maar wel lastig te beantwoorden, en tegelijkertijd ook weer niet.

Je zegt dat je de BMW wilt inruilen, en dus is de enige die deze vraag kan beantwoorden de aanbieder(s) van de door jou gewenste Yamaha. Een 1100 RT is oud, en slechts gewilt door een in omvang beperkt publiek. Een km stand van 11000 is ongekend laag voor de leeftijd, maar dat gaat je wss geen duizenden Euro’s extra opleveren, helaas. Want met 11000 km in 21 jaar is een motor niet per se beter of slechter dan eenzelfde type die 1 of meerdere tonnen reed met goed onderhoud. Sterker nog, tenzij die km stand aantoonbaar juist is (d.m.v. sluitende, gedocumenteerde, en verifieerbare onderhoudshistorie bijvoorbeeld), wekt die km stand eerder argwaan: de doorsnee nieuw-koper van dit type motorfiets rijdt datzelfde aantal km’s (of meer) in het eerste half jaar nadat het ding voor het eerst de showroom uitrolde. Ik suggereer daarmee niets, alleen niet raar opkijken als potentiële kopers/in ruilers zich achter hun oren krabben.

De grote motorzaken - daar waar je de meeste nette en betrouwbare MT09’s gaat aantreffen - kunnen vaak niet zoveel met een oude RT, omdat hun publiek niet naar dergelijke motoren zoekt, en dus zullen ze er geen hoofdprijs voor bieden. Een goede indicatie is denk ik het lage kwartiel of helft van de vraagprijzen op Marktplaats voor de daar aangeboden R1100RT’s, en dan hoef je niet op de km stand te letten. Ik gok, zonder gekeken te hebben, dat je het dan hebt over 2 of misschien 2.5 duizend Euro. Als je geluk hebt krijg je (een klein beetje) meer, afhankelijk van de marge op de Yamaha die de dealer/handelaar heeft. Als je pech hebt biedt men minder, omdat ze zich geen raad weten met een 21 jaar oude RT in de showroom (hangt een beetje van de winkel af).
Bedenk dat jouw BMW ook weer (liefst met winst) verkocht moet kunnen worden, en meer dan 3500 kan er niet voor gevraagd worden, want dat Is hetzelfde als wat een nette R1150RT zo’n beetje doet, en dat is (qua ontwerp) gewoon een betere motor, en voor 4000 koop je een 1200RT die weer verder doorontwikkeld is, etc.

Financieel ben je denk beter af als je de BMW particulier verkoopt (vraag €3000-3500 o.I.d. en zie of en wie er reageert, en wees bereid wat toe te geven). Daarna kun je de Yamaha kopen, waarbij je mss wat korting kunt bedingen i.v.m. geen inruil. Moet je alleen wel zin hebben in de vrolijke diversiteit van Marktplaats-kijkers/kopers…
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor je reactie!
Wat betreft het inruilen, ik ging er al een beetje vanuit dat dat voor de prijs niet per sé het beste is, maar de andere afweging is inderdaad of ik van die Marktplaats goudzoekers aan de deur wil. Ik sprak onlangs een medewerker van een MotoPort vestiging die aangaf o.b.v. andere Marktplaats vraagprijzen ( staat er eentje met 38.000 op de teller voor ik geloof 4500 te koop ) dat ik daar ongeveer 1000 euro boven kon gaan zitten qua vraagprijs ivm de ontzettend lage km stand, maar geen idee of dat reëel is ( gezien de bedragen die jij noemt lijkt me dat dus niet :-) ). Als ik hem inruil kom ik waarschijnlijk sowieso nooit bij dat bedrag in de buurt, dus dan inderdaad toch maar particulier proberen en kijken wat de gek er voor geven wil, nietwaar? Heb dé MT toch ook nog niet gevonden ( de nieuwe vind ik dan de koplamp al weer spuuglelijk, dus komt jong gebruikt eerder im Frage ) dus ik heb de tijd nog mee.
 
Persoonlijk zou ik nooit €4500 (laat staan 5500j betalen voor een 21 jaar oude R1100RT, no offence, want voor voor dat geld heb je een nette R1200RT. En die hoef ik ook niet :+. Maar ja, proberen kan altijd, misschien vind je iemand.

Waarom informeer je niet gewoon bij verschillende dealers die MT-09’s hebben staan? Afhankelijk van de marge die ze hebben kun je versteld staan van wat ze bieden, dat is tenslotte ook deels een papieren exercitie. In elk geval weet je dan wat je zoal bij moet leggen, en dat is waar het uiteindelijk om gaat, toch? Dat stelt je namelijk ook beter in staat om te beoordelen waar het omslagpunt ligt qua winst versus gedoe van de particuliere verkoop optie.

het probleem van het stellen van deze vraag op zoiets als MF is dat je er - tenzij iemand toevallig een MT09 in de aanbieding heeft en een RT wil - geen zinnig antwoord gaat krijgen. Ik ben misschien te negatief, en straks komt er iemand langs die vind dat jouw motor tienmiljoenmiljard waard is. Per saldo weet je dan nog steeds niets.
 
Laatst bewerkt:
Mwah, tienmiljoenmiljard is ook weer niet nodig hoor. Handeltje met gesloten beurzen is al meer dan prima ;-) Maar zonder gekheid, ik begrijp je punt volkomen. Ik ga de komende dagen maar eens langs bij een aantal motorzaken die een MT-09 hebben staan, al was het maar om een idee te krijgen hoeveel er nog bij zou moeten. Dank je wel voor je tijd en reactie!
 
Mwah, tienmiljoenmiljard is ook weer niet nodig hoor. Handeltje met gesloten beurzen is al meer dan prima ;-) Maar zonder gekheid, ik begrijp je punt volkomen. Ik ga de komende dagen maar eens langs bij een aantal motorzaken die een MT-09 hebben staan, al was het maar om een idee te krijgen hoeveel er nog bij zou moeten. Dank je wel voor je tijd en reactie!
Hahaha, dat vetgedrukte is in elk geval een interessante ;-) uitgangspositie voor de onderhandeling. Succes in elk geval, met de ruil, of aan- en verkoop, of wat het ook wordt.
 
Goede vraag, maar niet zo heel makkelijk te beantwoorden volgens mij. Bij dit type BMW is het volgens mij een beetje wat de gek ervoor geeft.

Ik heb exact dezelfde, van 1997 met ruim 140.000 op de teller. Hij is de laatste 20 jaar van dezelfde eigenaar geweest die alle onderhoud en reparaties heel minutieus bijgehouden heeft, incl alle stempels in het serviceboekje. Spyball alarm erop, Wunderlich zadel, ABS is door BMW-dealer uitgeschakeld, kortom een goed uitgeruste en onderhouden fiets. Deze heb ik gekocht voor een bedrag van slechts Eur 1.500,-......

Ik snap ook helemaal dat je geen zin hebt in al die goudzoekers op Marktplaats, helaas zul je daar wel doorheen moeten als je een enigszins goede prijs wilt ontvangen voor jouw in nieuwstaat verkerende RT. Maar denk ook zeker aan wat @DucBMW hierboven zegt: een 21 jaar oude RT met slechts 11.000 op de teller zal eerder argwaan wekken dan eentje met ruim 100.000 op de teller.

Maar het blijft tenslotte toch een motorfiets van 21 jaar oud...........
 
Die Motoport mijnheer is op zijn hoofd gevallen. Neem de MP prijzen en trek daar maar 1000 euro vanaf. Je koopt een nette 1100RT voor 2000 euro. En de lage kilometrstand is eigenlijk alleen maar negatief, recept voor een lekke krukaskeerring door standschade.
Je kan natuurlijk iemand vinden die ook liever naar een motor kijkt dan er op rijdt maar de meeste mensen zullen op zoek zijn naar een 1150 met een halve ton op de teller.
 
Nou, lang verhaal heul kort, de BMW is er nog en eind augustus komt mijn nieuwe MT-09 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan