Bmw R1100S geen ontsteking en geen bezinepomp

Q-beemer

Rookie
5 apr 2021
16
12
Bij de R1100s draait de startmotor wel maar slaat de benzinepomp niet aan zodra het contact aan gaat, ook vonken de bougies niet. Zodra ik 12volt direct op de pomp zet draait deze wel en bij de bobine meet ik constant 12 volt met contact aan. Ik heb de motor niet draaiend gekocht nu lijkt het toch wat lastiger dan ik dacht. Wie heeft een idee waar re zoeken ?
 
Dank voor jullie snelle reactie.

Als de hallgever defect is gaat de benzinepomp dan ook niet 2 seconden draaien bij inschakelen contact?

En de R1100s is volledig standaard.
 
Ja de kill switch staat goed en geeft ook spanning door.
Er staat 12 volt op de bobine. Waarbij ik dacht dat deze ook door de motronic via de zwarte draad onderbroken zou worden en met dank aan de hallgever een plus zou verzorgen.
 
Je kunt je bij deze types helemaal suf zoeken naar dit soort storingen. Heb het al meerdere malen meegmaakt dat de bedrading inwendig oploste.

De enige manier om daar achter te komen is alle draden die met de brandstof- en onstekingsystemen te maken hebben stuk voor stuk doormeten.

Heb je het draadboompje dat aan het contactslot vastzit al gecontroleerd op draadbreuken? Dat komt ook vaak voor.
 
Laatst bewerkt:
Hoi.

Beide spoelen van de relais krijgen spanning van het contactslot, via de dodemansknop.
Moronic vind massa via de zijstand schakelaar, pomp vind massa in de Moronic.

De te schakelende spanning komt van zekering #4, voor beide relais.

Schema's; BMW R1100S Wiring Diagrams

Hallsensoren komen pas in beeld als de motor draait.

Groeten, Paul.
 
Wederom bedankt voor de input.
Net nog even gemeten, zekering 4 krijgt geen spanning. Dodemansknop zou ok moeten zijn want als ik deze omzet werkt de startmotor ook niet meer. Ik zal vanavond de bedrading vanaf het contact naar de relaisbak checken.
 
Hoi.

Beide spoelen van de relais krijgen spanning van het contactslot, via de dodemansknop.
Moronic vind massa via de zijstand schakelaar, pomp vind massa in de Moronic.

De te schakelende spanning komt van zekering #4, voor beide relais.

Schema's; BMW R1100S Wiring Diagrams

Hallsensoren komen pas in beeld als de motor draait.

Groeten, Paul.
Hi Paul,
Dus als ik goed begrijp kan de motronic ecu het probleem zijn. De zijstandaard swith heb als test al doorverbonden zo der succes. Alleen hoe is de motronic te testen anders dan vervangen?
 
Een drie-polige hallsensor moet je met een scope testen, maar een tweepolige hallsensor zou je nog door kunnen meten met een multimeter op weerstand. Zelf niet bekend met deze motor, dus ik kan je niet zeggen welke van de twee gebruikt wordt.
 
Een drie-polige hallsensor moet je met een scope testen, maar een tweepolige hallsensor zou je nog door kunnen meten met een multimeter op weerstand. Zelf niet bekend met deze motor, dus ik kan je niet zeggen welke van de twee gebruikt wordt.
Voor het gemak gebruikt bmw 4 draden (2 sensoren) en een manteldraad. Dan zou ik per wellicht per sensor kunnen meten. Maar zijn de waarden die ik dien te meten ?
 
Hoi.

Heb eens gemeten op 2 HES die hier in de bak liggen, tussen plus en min (rood en bruin) meet ik 5 MOhm.
Tussen plus en signaal (zwart en oranje) 12 MOhm.

Je kunt ze simpel testen, op de motor, contact aan, signaaldraad naar massa en dan de krukas met een sleutel draaien, op het moment dat het venster langs de sensor gaat, klapt de spanning om van 0,05 naar 1V.
2 sensoren, dus 2x meten.
Of met de HES op de werkbank, plus en min erop en dan met een stuk blik tussen de sensor, moet die ook schakelen.

Meestal gaat de bedrading van de HES kapot en maakt sluiting, dan krijg je bij contact aan allerlei vreemde dingen, een toerenteller op hol, of injectoren die gaan schakelen, etc.
Dat lees ik hier niet.

Ook lees ik nog niet of de brandstofpomp alweer schakelen bij contact aan, dit signaal komt uit de Moronic, niet van de HES.

Moronic testen kan met de BMW werkplaats computer, of met een testdingetje en laptop, GS911 heeft zo'n ding.

Groeten, Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan