OPENINGSPOST - deeltje 11
(deeltje 11 ; and still going strong !)
...en aan deel 11, zijn dus, FF rap geteld, 10 andere delen vooraf gegaan...
...speciaal voor de ‘hard-core’ lezers dus…
deel 1
deel 2
deel 3
deel 4
deel 5
deel 6
deel 7
deel 8
deel 9
deel 10
...en dan : voor de liefhebbers van LageLanden-boxer-race-spul : www.hartenjager.com ...
...de Hartenjagers 1 t/m. 4...
...mijn een zijsprongetje naar de Hartenjager 2 ; welke (per ongeluk) een K1200S bleek te zijn...
...inmiddels rijdt de K1200S-Hartenjager gewoon weer op Nederlands kenteken rond, en wordt pijnlijk nauwkeurig onderhouden door dan weer iemand die zich Boxershort noemt ; om het voor ons lezers makkelijk te maken zeg maar...
...2008 : 24 uurs van LeMans ; 16e plek !...
Meer foto's van de BMW R 1200 S HP BMW Motorrad Motorsport Boxer 2007 » 8/16
De leveranciers bieden meestal spullen aan voor diverse BMW modellen, dus de links zullen voor de meeste sport-boxer rijders bruikbaar zijn.
De deelnemers zullen per motortype worden ingedeeld.
Bij de S meeting kwamen altijd wel zo'n 25 mensen opdagen.
Wij hopen dat het er nu (nog) meer worden met meer verschillende motortypen.
Welkom allemaal !
De R1100S
R1100S leesvoer
Motoren en Toerisme, augustus 1998 (rij-impressie)
Motoren en Toerisme, september 1998(reistest)
De R1100S was voor zijn tijd een nogal eigenzinnige sportieve motor.
Met zijn 100 PK aan de krukas helemaal geen PK pakhuis, maar door het in een breed toerengebied inzetbare koppel van om en nabij de 100Nm is het toch een prettige krachtpatser die het menig ultra-sportmachine knap lastig kan maken. Vooral op bochtige wegen.
Het boxerblok geeft de motor karakter.
Dat is niet te beschrijven, dat moet je proberen.
Er is gekozen voor een aparte voorwielophanging. De BMW Telelever. Deze voorwielophanging werkt aan de onderzijde met een fusee, is afgeveerd door een apart veerelement, de telescopen worden enkel gebruikt voor de geleiding.
Hierdoor stuurt de motor messcherp, comfortabel, zeer stabiel en duikt ze nauwelijks tijdens het remmen.
De motor is dan ook volledig in zijn element in snelle bochten.
De aandrijving wordt verzorgd door een 6-bak met relatief lange overbrengingen. De 6 wordt ingelegd op illegale snelheden. De achterwielaandrijving wordt verzorgd door een cardanas van het type "Paralever".
Deze cardan heeft een reactiestang waardoor er geen hinderlijke gas- en rem reakties in de achterwielophanging ontstaan. Met minder dan 225 kilo op de weegschaal is het een van de lichtste BMW's.
De zit op de motor houdt het midden tussen sport en tour, afhankelijk van de uitvoering en samenstelling. Zowel lange als korte mensen zitten lekker op de S.
Af fabriek kan er voor 2 stuurvarianten gekozen worden. De comfort-optie is 4 centimeter hoger en heeft een iets boller ruitje voor de windbescherming.
Optioneel is een sportpakket welke je kunt herkennen aan de gele schroefveren in de demperunits, de stuurdemper en de iets hoger staande achterkant (kortere reaktiestang cardan).
De motor is te voorzien van BMW touring koffers. De brede koffers zijn kleiner te maken met smallere (city)deksels.
Natuurlijk zijn ook verwarmde handvatten leverbaar, van het type vingerroosters (stand 2)
Optioneel is de motor uit te rusten met ABS. Vanaf modeljaar 2003 is de 3e generatie gekomen. Een deelintegraalsysteem dat met de voorrem ook deels de achterrem bedient.
Een zeer nuttige en goed werkende accessoire.
Aankoop en aandachtspunten
De R1100S is een redelijk storingsvrije machine. De cilinders en zuigers zijn in hoge mate slijtvast. Er is een geval bekend waarbij de "Big-ends" waren uitgelopen (krukas lagers), maar dat was een machine die op het circuit gebruikt werd en redelijk aangepast was. Problemen die ond bekend zijn geworden van de S op kilometers:
De gasklephuizen slijten rond de gasklep-stang. Hierdoor trekt de motor "valse lucht" en raakt de injectie in de war. Horten en stoten is het gevolg van het wisselende en niet optimale mengsel van benzine en lucht. De motor loopt te arm.
Van de koppeling kunnen de spiebanen uitbreken bij S-jes tot 2000. Rond die tijd is daar een modificatie op gekomen met een koppelingsplaat met sintermetalen slijtvlakken. Deze zou sterker zijn en dit probleem niet meer hebben.
Van diezelfde modellen gaat de oliekeerring van de versnellingsbak en krukaskeerring nog wel eens een beetje lekken.
Inspecteer je S dus aan de onderzijde op olielekkage: olie tussen blok en versnellingsbak (naadovergang aan RECHTERzijde achter gasklephuis).
Een lekkende cardan bij het wiel kan duiden op een versleten "aandrijfklok".
Er zijn mensen die de versnellingsbak kapot hebben gekregen. Lomp schakelen ligt BMW niet zo.
Verder kan het overkoken van de accu leiden tot een beschadigde kabelboom.
Introfilmpje van de R1100S : klik ! (moet U even niet op 4-cylinder geluid letten natuurlijk...
)
Racefilmpje van de BoxerCup seizoen 2003 : BCR seizoen 2003 in 22 minuten
De R1200S
De R1200S is de opvolger van de R1100S. Maar daarbij zijn wel enkele consessie's gedaan. Als we de R1100S naast de R1200S zetten valt ons het volgende op:
De R1200S heeft het nieuwere krachtigere en smallere blok. Deze levert 20% meer prestaties tegen een 10% geringer gewicht. De voorwielophanging is zo goed als gelijk gebleven, de achterwielophanging is veranderd en is nu van hetzelfde type als de R1200GS en K1200S. De motor oogt fors sportiever, maar de zit is comfortabel. De motor is vrij kort waardoor je niet overdreven rechtop zit. De R1200S heeft ook (af-fabriek) mogelijkheden voor een kofferset.
Het ABS systeem is uitschakelbaar en het remsysteem onbekrachtigd.
Al met al een sportievere, krachtigere, lichtere motor.
Waar onderhand ook al wat aftermarkt spullen voor verkrijgbaar zijn
Uitlaten:
Laser
Akrapovic
Of van HPE bijvoorbeeld : linkje
http://www.akra-shop.de/pdf/BMW_R-1200S_EVO-06.pdf
De R1200S had zijn marktintroductie in Mei 2006, en de eerste fietsen zijn zo'n beetje Juni/Juli van dat jaar op kenteken gezet (demo's uitgezonderd natuurlijk).
In de loop van de jaren heeft de R1200S zich eigenlijk bijzonder onopvallend gedragen. Veel zijn er in Nederland (wereldwijd eigenlijk) niet van verkocht, en echte stucturele probleem dingentjes zijn er bij R12S niet boven water gekomen.
Ben je een liefhebber van een sportieve rijstijl (of van circuitdagen) dan schiet vooral de voorvering van de 1200-Sportboxer te kort. Vooral bij de optionele Öhlins is de achterdemper multi-instelbaar, maar helaas aan de voorkant zit maar 1 stelknopje, en die beinvloedt dan gelijk de in- en uitgaande demping.
In de af-fabriek setting is vooral de Öhlins afgeveerde fiets veel te soepel om snel bochtjes mee te kunnen ronden. Menig R1200S eigenaar heeft daarom al wijzigingen aan de vering laten uitvoering.
De Öhlins veren zijn trouwens aan te passen aan de wensen van de klant ; dus je hoeft niet automatisch naar een ander merk over te stappen.
Ook een punt van veel discussies is het stationair lopen van de (standaard) R1200S. Af en toe voelt het alsof er op anderhalve cilinder stationair gedraaid wordt. Erg bonkerig, en niet regelmatig.
De oorzaak ligt in het zeldzaam arm lopen van de motor, in combinatie met een (voor een boxer) vrij hoge compressie.
Dat arm lopen is bewust gedaan om maar te kunnen voldoen aan allerlei Euronormen op emissiegebied.
Datzelfde arm lopen beinvloedt eigenlijk het hele motorkarakter door de toeren heen. De montage van bijvoorbeeld een RapidBike module brengt een totaal ander motorkarakter aan het licht. En het eventuele fine-tunen van deze RapidBike (bijvoorbeeld via Ruud Frederiks www.tovami.com) geeft je een motor terug zoals het had moeten zijn.
De investering is ongeveer 550 Euro, maar het rijplezier daarna onbetaalbaar (filmpje).
Verwijdering van de katalysator bij de R1200S geeft nog meer bonus punten. Dat laten vervallen van de katalysator kan eenvoudig door het kopen van een set andere uitlaatbochten (bijvoorbeeld van Laser, Bos, of Akrapovic), maar het is ook heel goed te doen om de katalysator te verwijderen uit de standaard bochten.
Zonder die kat. win je enorm aan koppel in het midden toerengebied ; dus net dat gebied waar je eigenlijk op straat vrij veel rijdt, en waar nou net de standaard arm afgestelde boxer niet helemaal 'fris en fruitig' op het gas reageert.
Zoals gezegd ; eigenlijk doet een R1200S dat wat hij moet doen, zonder model specifieke gebreken.
Bijgaand een paar R1200S linkjes :
* Met een R1200S de Dolomieten in : Dolomieten-link
* Memjet module voor uw 1200 boxer : Memjet-linkje
* Superbike stuurombouw voor de R1200S : Superbikestuurombouw-linkje
Dit topic
Dit topic is opgezet door enthousiasme dat bestaat voor de boxer-motor.
Er zijn enorm veel accessoires en aanpassingen mogelijk om je motor te personaliseren en te optimaliseren.
We hebben geprobeerd om dit enigszins in kaart te brengen in deze startpost. Daarnaast kunnen we hier van elkaar leren. Zo zijn nieuwkomers, racende R1's met tips ( Peter @ R1
) een aspirant kopers van harte welkom met vragen en tips.
Plaats je bevindingen, accessoires, je stoerste sport-boxer foto's en links. Heb je een sport-boxer en ben je nog niet opgenomen in de lijst ?
Post het even, dan zet ik je erbij
Accessoires
ermax: home
Boxerstyle
Recchia-motos
Bikes.sjbmw
Suburban-machinery
Ascycles
Scherb-s.de
Metisse.de
Hattech.de
Pack-Parts
R1100Sgoodies
Boxer-Performance
Wunderlich
Ilmberger Carbon
Madmix
Nippynormans
Van Harten
BBP
Hobbyist
Alphatechnik
Knfilters
Hesa-motorsport.de
Jaeger-motorsport
Metisse
Tuning
www.techlusion.us
www.tovami.com
www.metisse.de
www.bbp.homepage.t-online.de
www.fuelinmoto.com.au
www.ebl-motorpower.de
www.rbracing-rsr.com
...en een niet onbelangrijke tegenwoordig : www.m-tec.org (vooral op 1200 gebied)
Uitlaten
Edelstahlauspuff - Titanauspuff - Rahmenbau - Motorrad - Leistungsmessung
Suspended Domain
Staintune
Two Brothers Racing - TBR - Exhaust Systems
Zach
HATTECH | Ihr Spezialist für Auspuffanlagen
remus-racing.com
. . : : : VAN DER LINDE SYSTEMS : : : . .
~
www.arosmarmitte.it
Veren en dempers
[url=http
/www.hyperpro-services.nl/cgi-bin/index.pl]Hyperpro
WP Suspension |
Wilbers
WP ? HK Suspension
http://technoflex-suspension.net/
Öhlins
Öhlins-Rooske Suspension Service
Banden,accu's en onderhoud:
Sabra Geldermalsen
Reifenversand Duitsland
http://www.mamut.com/AFS_Motorparts
Accushop.nl - Auto accu, Boot accu, Motor, Semi tractie,Start accu
Reviews R1100S
Boxer review (Belgisch)
Overige R1100S links
S-Boxer
Micapeak Register
Bockie's S site
http://www.cfranz.it/
http://www.s-boxer.lu/
http://www.zeggel.de/seite1.htm
BM Bikes, BMW Motorcycle Information
STRATO
Boxercup
Katja-Poensgen
Boxerteam
Tips and tricks
Onderstel:
Neem als je een normaal onderstel hebt de reaktiestang van een R 1100 GS ipv. een alu-reaktiestang. Deze is dezelfde lengte als die van het sportonderstel maar veel goedkoper. Ziet er identiek uit als de origineel plaatstalen trekstang. Ik betaalde er bij Van Harten 25 euro voor. Volgens zeggen gaan de stuureigenschappen er enorm op vooruit.
Xenon op een R1100S
Vervang de H1 dimlicht lamp door een HID lamp (Xenon)
Navi/communicatie op de motor
https://www.aspidshop.com/export/store/default.php
Home | Touratech Österreich
WayPoint
Dykutrustning & Dykning på nätet | Dykbutik Online - SPORTEXTREME | Dykbutik på nätet - Sportextreme
http://www.globalpositioningsystems.co.uk/
http://www.gps.tv
Expansys
http://www.mo2bike.nl (ook evenementen e.d.)
baehr tec GmbH - Touren in Perfektion
Race & circuit
Motorsportschool Zolder
http://www.circuit-de-folembray.com/
Circuit de Croix en Ternois | Circuit automobile en Picardie
OWCUP
http://www.adac-motorsport.de/index.php?display=news&id=1601&rubrikid=37&kategorieid=3&direct=1
Opknappen, modden en renoveren:
Micro-fiches !
R1100S Owners
R1100S folder ! (pdf-file)
Mandarin (als er staat 0000 ; dan is het bouwjaar niet bekend)
01. 0000 (foto) sembo
02. 1998 (foto) S-portfahrer
03. 1998 (foto) Frankietaz
04. 1999 (foto) C-Bass
05. 1999 (foto) DirkB
06. 1999 pat1100s
07. 1999 (foto) MarcoR1100
08. 1999 luka
09. 1999 (foto) Max_adrenaline
10. 1999 (foto) fakkeltje
11. 0000 menno geertsma
12. 2000 (foto) Arrewald
13. 2001 SeatsnifferDre (verkocht ?)
14. 2001 (foto) Koentjuh
Nachtschwarz uni
15. 0000 blackburn
16. 0000 BMWILLEM19
17. 0000 Rolf
18. 0000 MrBeemer
19. 0000 Patriesss
20. 0000 PSP
21. 0000 (foto) sjnaak62
22. 1998 S-je
23. 1999 (foto) RikV
24. 1999 Wapster
25. 1999 simple
26. 1999 goldbmw (goudkleurige velgen)
27. 2000 bredebeier
28. 2002 Charley
29. 2004 JPM78
Marakhesrot of Leuchtrot
30. 0000 BomSan
31. 0000 (foto) S muis
32. 1998 Monocilinder
33. 2000 Fazerrr sjors
34. 2001 (foto) RobTWo
Pazifikblau + Alpinweiß (sommige met rood erbij)
35. 0000 Boxer Replica
36. 0000 Boxer-twin
37. 0000 bulleke
38. 0000 S je
39. 0000 BCRMick
40. 0000 (((boxer)))
41. 0000 (foto) Bugboy
42. 0000 (foto) FZeendje
43. 0000 rookie_rm
44. 2003 (foto) jifu-dax
45. 2003 (foto) Duke_of_biohazard
46. 2003 paulus56
47. 2003 Jor
48. 2004 d'Ouwe
49. 2004 TopBox
Titangrau-metallic + Mandarin
50. 2003 (foto) afterburn
51. 2003 (foto) Freeez
52. 2003 (foto) De Stuurman (mono-spark uitvoering !)
Titansilber-metallic
53. 0000 silver R1100S
54. 0000 Bozzma
55. 2004 (foto) SQR (Van Harten Special)
Titansilber-metallic + Mandarin
56. 2002 (foto) joopvfr
57. 0000 BMadW David
Nachtschwarz uni + Dakargelb 2
58. 2001 (foto) lichthuis
59. 2001 (foto) Toolman
60. 2002 (foto) Joker 14
DIVERSE KLEUREN / BOUWJAREN
61. 0000 [email protected] : zilver & rood
62. 2001 (foto) bokkepruik : Phoenixgrau
63. 2001 (foto) BosB : Phoenixgrau (zie evt ook : Hyves Games )
64. 2003 (foto) Markvb
65. 2001 vaertlander : zilver & zwart
66. 2003 (foto) MaT-IcE : Pazifikblau
67. 2003 (foto) Hugo75 : Pazifikblauw
68. 0000
(foto) girlR1100S : Frostblauw
ONBEKENDE KLEUR
69. 0000 slidePaT : kleur onbekend (verkocht?)
70. 2005 Arrow : kleur onbekend
SPECIAL
71. 0000 suz rgv 800 : naked
VH-1 HARTENJAGER
72. (foto) Wobbert
R1200S Owners
titansilber-metallic / magmarot uni
01. : 0000 AndyK aka Tuono
02. : 0000 Baudelet
03. : 0000 (foto) wolty
04. : 0000 (foto) SPietW - Houtrust Special
05. : 2006 (foto) waxy
06. : 2006 (foto) RoLoo
07. : 2007 (foto) Beemer
weißaluminium-metallic matt
08. : 0000 (foto) Mr_Sloo
09. : 0000 Winner61
10. : 0000 (foto) S-bimmer
11. : 2009 ericdtm
nachtschwarz uni
12. : 0000 ZarD
13. : 2006 (foto) Karoshi
14. : 2007 (foto) dayrider
15. : 2007 (foto) toot - motor = Mercedes schwarz !!
leuchtgelb-metallic
16. : 0000 (foto) zert
17. : 0000 timmadball
18. : 0000 (foto) Daytona-Bart
afwijkende kleurstelling
18. : 2007 grijs/zwart (foto) minics
19. : 2007 rood/zwart (foto) glk (Van Harten Special)
de R1200S folder ( <-- klik !)
de R1200S intro film ( <-- klik !)
...dan nog een keer de geplaatste foto's op een rijtje : mag U hier klikken...
Bovenstaand ; de (af fabriek) beschikbare R1200S kleuren.
HP2 Megamoto Owners
01. devogel
02. (foto) Macroenie
R1200S HP2 Owners
De HP2Sport ; BMW haar (vooralsnog) laatste wapenfeit op sportief boxergebied. Het frame heeft als basis het R1200S frame, echter zonder dat in het oog springende (aluminium) achterframe.
Het carbon zitgedeelte, incl. ophanging van de uitlaat is nagenoeg zelfdragend ; evenals het kuipwerk rondom de koplamp.
Daar waar de R1200S nog een compleet 'kuipframe' heeft, is het bij de HP2Sport dus zelfdragend.
Vanwege dus dat zelfdragende 'achterdeel' ; is het meenemen van een duo op een HP2 Sport derhalve ook niet mogelijk. De vraag rijst ook gelijk : wil je wel een duo mee op een HP...
(en dat rijmt ook nog...)
Op motorisch vlak verslaat de HP2Sport de R1200S met nog eens (nominaal) 11 PK meer. Honderddrieendertig dus, i.p.v. 122.
Waar de R1200S pas leuk begint te lopen vanaf zo'n 6500 toeren, zit het koppel van de HP2 Sport al op zijn maximum bij een lager toerental, dan bij de R12S. En dat is best (ook weer) verrassend, gezien de hard-core sportmotor die het toch eigenlijk moet zijn.
Het blok is tevens minder breed dan bij de andere 1200 boxer-modellen, en de grote verrassing zit 'm eigenlijk aan de binnenkant.
Compactere verbrandingskamers, hogere compressie, terug naar 1 bougie per cylinder, en als allergrootste verrassing : dubbel bovenliggende nokkenassen !
Een unicum bij de BMW-boxermotor.
Uiteraard is er t.o.v. de 'gewone' R1200S veel meer aangepast.
De gasklephuizen zijn bijvoorbeeld anders van vorm, de aanzuigbuizen naar het luchtfilter toe zijn een maatje groter, het uitlaatsysteem is anders vormgegeven, en hoewel het basisblok (bij een vierpitter zou je spreken van het onderblok...) van de HP hetzelfde lijkt als bij de R12S, is ook dat niet gelijk !
Het complete kuipwerk is van carbon, de velgen zijn de gesmede, lichtgewicht exemplaren uit de HP-serie, en het zichtbare aluminium van voetsteunen en kroonplaat, is fraai freeswerk.
Zelfs de klepdeksels zijn gemaakt van het ultralichte carbon !
Al met al ; een behoorlijk exclusieve boxer, met een al even exclusief prijskaartje.
De levertijden waren & zijn enorm lang, en de enig geleverde af-fabriekskleur was/is blauw in combinatie met wit.
BMW-traditie-getrouw ; is de HP2 Sport ook leverbaar met (uitschakelbaar) ABS, en zg. quickshiftschakeling (opschakelen bij hoge toeren, zonder de noodzaak zelf de koppeling te hoeven bedienen, en zonder zelf gas terug nemen !)
Ten opzichte van de R1100S en de R1200S heeft de HP2 Sport als eerste sportboxer standaard een compleet digitaal dashboard.
introfilmpje HP2 Sport
01. 2009 (foto) Stampertje_35
02. 2009 (foto) Laser (Van Harten Special)
Leesvoer 1 : HP2 Sport
Leesvoer 2 : HP2 Sport
Voor het modeljaar 2010 werd er een gelimiteerde uitvoering 'op poten' gezet. Tien stuks komen er via het BMW-kanaal naar Nederland, en in totaal zijn er voor de hele motorrijdende wereld 400 stuks beschikbaar.
De kleuren komen overeen met die van de LeMans racer.
Technisch veranderde er niets t.o.v. de 'gewone' HP2 Sport.
R1200S HP2 + R1200S Owners
01. 2009 (foto 1)(foto 2) Frake
een paar technische gegevens
R1100S :
- cilinderinhoud : 1085 CC
- boring x slag : 99 x 70,5 mm.
- vermogen : 98 PK bij 7500 toeren per minuut
- koppel : 97 Nm bij 5.750 toeren per minuut
- gewicht : 208 kilo droog
- gewicht : 229 kilo rijklaar
R1200S :
- cilinderinhoud : 1170 CC
- boring x slag : 101 x 73 mm.
- vermogen : 122 PK bij 8250 toeren per minuut
- koppel : 112 Nm bij 6800 toeren per minuut (fors hoger toerental dan bij de R1100S)
- gewicht : 190 kilo droog (18 kilo lichter dan de R1100S)
- gewicht : 213 kilo rijklaar
HP2 Sport :
- cilinderinhoud : 1170 CC
- boring x slag : 101 x 73 mm.
- vermogen : 133 PK bij 8.750 toeren per minuut
- koppel : 115 Nm bij 6000 toeren per minuut (fors lager (!) toerental dan bij de R1200S)
- gewicht : 178 kilo droog (12 kilo lichter dan de R1200S, en 30 verschil met de R1100S)
- gewicht : 199 kilo rijklaar
Misschien is dit een aardig iets, uw eigen R1100S of R1200S (of maakt niet uit welk model eigenlijk, zowel de tegenwoordige als de historische BMW’s zijn aan te klikken) per onderdeelgroep gerubriceerd, en voorzien van origineel onderdeelnummer, en of het onderdeel nog verkrijgbaar is, en wat het kost. De prijzen zijn in dollars, maar de tekst is heel grappig gewoon in het Nederlands.
Je kunt op het model van de motor in het algemeen klikken, en nadat je de produktiemaand hebt aangegeven, kun je door de onderdelen bladeren (klik daarvoor op de ‘blader door de onderdelen’ button. Je kunt ook gewoon de laatste 7 cijfers van je chassis-, of framenummer noteren, en dan kom je gelijk op de juiste plek terecht.
Voor de mensheid die toevallig ook een BMW auto heeft, werkt het helemaal hetzelfde ; je klikt dan gewoon om van motor naar auto (eerste kolom), en selecteert dan op dezelfde manier jouw auto.
Onderdelenlijst voor de R 1100 S : R1100S onderdelen overzicht
Onderdelenlijst voor de R 1200 S : R1200S onderdelen overzicht
Onderdelenlijst voor de HP2Sport : HP2Sport
Op verzoek van vriendje Kato zelf ; hij vindt zichzelf een sportboxer wannabee. Rijdt letterlijk de koffers aan de grond, en de sterren van de hemel op een GS/A, maar heeft blijkbaar toch heimelijke verlangens om zichzelf op te vouwen op een Sportboxer.
...en inmiddels rijdt het Kato-maatje ook R1200GS..., het moet toch niet gekker worden...
...wat was er toch mis met de Sportboxer...
[/url]

Het BMW Sport Boxer Topic (deeltje 11 ; and still going strong !)
...en aan deel 11, zijn dus, FF rap geteld, 10 andere delen vooraf gegaan...
...speciaal voor de ‘hard-core’ lezers dus…

deel 1
deel 2
deel 3
deel 4
deel 5
deel 6
deel 7
deel 8
deel 9
deel 10
...en dan : voor de liefhebbers van LageLanden-boxer-race-spul : www.hartenjager.com ...
...de Hartenjagers 1 t/m. 4...
...mijn een zijsprongetje naar de Hartenjager 2 ; welke (per ongeluk) een K1200S bleek te zijn...
...inmiddels rijdt de K1200S-Hartenjager gewoon weer op Nederlands kenteken rond, en wordt pijnlijk nauwkeurig onderhouden door dan weer iemand die zich Boxershort noemt ; om het voor ons lezers makkelijk te maken zeg maar...

...2008 : 24 uurs van LeMans ; 16e plek !...
Meer foto's van de BMW R 1200 S HP BMW Motorrad Motorsport Boxer 2007 » 8/16
De leveranciers bieden meestal spullen aan voor diverse BMW modellen, dus de links zullen voor de meeste sport-boxer rijders bruikbaar zijn.
De deelnemers zullen per motortype worden ingedeeld.
Bij de S meeting kwamen altijd wel zo'n 25 mensen opdagen.
Wij hopen dat het er nu (nog) meer worden met meer verschillende motortypen.
Welkom allemaal !
De R1100S
R1100S leesvoer

Motoren en Toerisme, augustus 1998 (rij-impressie)
Motoren en Toerisme, september 1998(reistest)
De R1100S was voor zijn tijd een nogal eigenzinnige sportieve motor.
Met zijn 100 PK aan de krukas helemaal geen PK pakhuis, maar door het in een breed toerengebied inzetbare koppel van om en nabij de 100Nm is het toch een prettige krachtpatser die het menig ultra-sportmachine knap lastig kan maken. Vooral op bochtige wegen.
Het boxerblok geeft de motor karakter.
Dat is niet te beschrijven, dat moet je proberen.
Er is gekozen voor een aparte voorwielophanging. De BMW Telelever. Deze voorwielophanging werkt aan de onderzijde met een fusee, is afgeveerd door een apart veerelement, de telescopen worden enkel gebruikt voor de geleiding.
Hierdoor stuurt de motor messcherp, comfortabel, zeer stabiel en duikt ze nauwelijks tijdens het remmen.
De motor is dan ook volledig in zijn element in snelle bochten.
De aandrijving wordt verzorgd door een 6-bak met relatief lange overbrengingen. De 6 wordt ingelegd op illegale snelheden. De achterwielaandrijving wordt verzorgd door een cardanas van het type "Paralever".
Deze cardan heeft een reactiestang waardoor er geen hinderlijke gas- en rem reakties in de achterwielophanging ontstaan. Met minder dan 225 kilo op de weegschaal is het een van de lichtste BMW's.
De zit op de motor houdt het midden tussen sport en tour, afhankelijk van de uitvoering en samenstelling. Zowel lange als korte mensen zitten lekker op de S.
Af fabriek kan er voor 2 stuurvarianten gekozen worden. De comfort-optie is 4 centimeter hoger en heeft een iets boller ruitje voor de windbescherming.
Optioneel is een sportpakket welke je kunt herkennen aan de gele schroefveren in de demperunits, de stuurdemper en de iets hoger staande achterkant (kortere reaktiestang cardan).
De motor is te voorzien van BMW touring koffers. De brede koffers zijn kleiner te maken met smallere (city)deksels.
Natuurlijk zijn ook verwarmde handvatten leverbaar, van het type vingerroosters (stand 2)

Optioneel is de motor uit te rusten met ABS. Vanaf modeljaar 2003 is de 3e generatie gekomen. Een deelintegraalsysteem dat met de voorrem ook deels de achterrem bedient.
Een zeer nuttige en goed werkende accessoire.
Aankoop en aandachtspunten
De R1100S is een redelijk storingsvrije machine. De cilinders en zuigers zijn in hoge mate slijtvast. Er is een geval bekend waarbij de "Big-ends" waren uitgelopen (krukas lagers), maar dat was een machine die op het circuit gebruikt werd en redelijk aangepast was. Problemen die ond bekend zijn geworden van de S op kilometers:
De gasklephuizen slijten rond de gasklep-stang. Hierdoor trekt de motor "valse lucht" en raakt de injectie in de war. Horten en stoten is het gevolg van het wisselende en niet optimale mengsel van benzine en lucht. De motor loopt te arm.
Van de koppeling kunnen de spiebanen uitbreken bij S-jes tot 2000. Rond die tijd is daar een modificatie op gekomen met een koppelingsplaat met sintermetalen slijtvlakken. Deze zou sterker zijn en dit probleem niet meer hebben.
Van diezelfde modellen gaat de oliekeerring van de versnellingsbak en krukaskeerring nog wel eens een beetje lekken.
Inspecteer je S dus aan de onderzijde op olielekkage: olie tussen blok en versnellingsbak (naadovergang aan RECHTERzijde achter gasklephuis).
Een lekkende cardan bij het wiel kan duiden op een versleten "aandrijfklok".
Er zijn mensen die de versnellingsbak kapot hebben gekregen. Lomp schakelen ligt BMW niet zo.
Verder kan het overkoken van de accu leiden tot een beschadigde kabelboom.
Introfilmpje van de R1100S : klik ! (moet U even niet op 4-cylinder geluid letten natuurlijk...

Racefilmpje van de BoxerCup seizoen 2003 : BCR seizoen 2003 in 22 minuten
De R1200S
De R1200S is de opvolger van de R1100S. Maar daarbij zijn wel enkele consessie's gedaan. Als we de R1100S naast de R1200S zetten valt ons het volgende op:
De R1200S heeft het nieuwere krachtigere en smallere blok. Deze levert 20% meer prestaties tegen een 10% geringer gewicht. De voorwielophanging is zo goed als gelijk gebleven, de achterwielophanging is veranderd en is nu van hetzelfde type als de R1200GS en K1200S. De motor oogt fors sportiever, maar de zit is comfortabel. De motor is vrij kort waardoor je niet overdreven rechtop zit. De R1200S heeft ook (af-fabriek) mogelijkheden voor een kofferset.
Het ABS systeem is uitschakelbaar en het remsysteem onbekrachtigd.
Al met al een sportievere, krachtigere, lichtere motor.
Waar onderhand ook al wat aftermarkt spullen voor verkrijgbaar zijn
Uitlaten:
Laser
Akrapovic
Of van HPE bijvoorbeeld : linkje
http://www.akra-shop.de/pdf/BMW_R-1200S_EVO-06.pdf

De R1200S had zijn marktintroductie in Mei 2006, en de eerste fietsen zijn zo'n beetje Juni/Juli van dat jaar op kenteken gezet (demo's uitgezonderd natuurlijk).
In de loop van de jaren heeft de R1200S zich eigenlijk bijzonder onopvallend gedragen. Veel zijn er in Nederland (wereldwijd eigenlijk) niet van verkocht, en echte stucturele probleem dingentjes zijn er bij R12S niet boven water gekomen.
Ben je een liefhebber van een sportieve rijstijl (of van circuitdagen) dan schiet vooral de voorvering van de 1200-Sportboxer te kort. Vooral bij de optionele Öhlins is de achterdemper multi-instelbaar, maar helaas aan de voorkant zit maar 1 stelknopje, en die beinvloedt dan gelijk de in- en uitgaande demping.
In de af-fabriek setting is vooral de Öhlins afgeveerde fiets veel te soepel om snel bochtjes mee te kunnen ronden. Menig R1200S eigenaar heeft daarom al wijzigingen aan de vering laten uitvoering.
De Öhlins veren zijn trouwens aan te passen aan de wensen van de klant ; dus je hoeft niet automatisch naar een ander merk over te stappen.
Ook een punt van veel discussies is het stationair lopen van de (standaard) R1200S. Af en toe voelt het alsof er op anderhalve cilinder stationair gedraaid wordt. Erg bonkerig, en niet regelmatig.
De oorzaak ligt in het zeldzaam arm lopen van de motor, in combinatie met een (voor een boxer) vrij hoge compressie.
Dat arm lopen is bewust gedaan om maar te kunnen voldoen aan allerlei Euronormen op emissiegebied.
Datzelfde arm lopen beinvloedt eigenlijk het hele motorkarakter door de toeren heen. De montage van bijvoorbeeld een RapidBike module brengt een totaal ander motorkarakter aan het licht. En het eventuele fine-tunen van deze RapidBike (bijvoorbeeld via Ruud Frederiks www.tovami.com) geeft je een motor terug zoals het had moeten zijn.
De investering is ongeveer 550 Euro, maar het rijplezier daarna onbetaalbaar (filmpje).
Verwijdering van de katalysator bij de R1200S geeft nog meer bonus punten. Dat laten vervallen van de katalysator kan eenvoudig door het kopen van een set andere uitlaatbochten (bijvoorbeeld van Laser, Bos, of Akrapovic), maar het is ook heel goed te doen om de katalysator te verwijderen uit de standaard bochten.
Zonder die kat. win je enorm aan koppel in het midden toerengebied ; dus net dat gebied waar je eigenlijk op straat vrij veel rijdt, en waar nou net de standaard arm afgestelde boxer niet helemaal 'fris en fruitig' op het gas reageert.
Zoals gezegd ; eigenlijk doet een R1200S dat wat hij moet doen, zonder model specifieke gebreken.
Bijgaand een paar R1200S linkjes :
* Met een R1200S de Dolomieten in : Dolomieten-link
* Memjet module voor uw 1200 boxer : Memjet-linkje
* Superbike stuurombouw voor de R1200S : Superbikestuurombouw-linkje
Dit topic
Dit topic is opgezet door enthousiasme dat bestaat voor de boxer-motor.
Er zijn enorm veel accessoires en aanpassingen mogelijk om je motor te personaliseren en te optimaliseren.
We hebben geprobeerd om dit enigszins in kaart te brengen in deze startpost. Daarnaast kunnen we hier van elkaar leren. Zo zijn nieuwkomers, racende R1's met tips ( Peter @ R1

Plaats je bevindingen, accessoires, je stoerste sport-boxer foto's en links. Heb je een sport-boxer en ben je nog niet opgenomen in de lijst ?
Post het even, dan zet ik je erbij


Accessoires
ermax: home
Boxerstyle
Recchia-motos
Bikes.sjbmw
Suburban-machinery
Ascycles
Scherb-s.de
Metisse.de
Hattech.de
Pack-Parts
R1100Sgoodies
Boxer-Performance
Wunderlich
Ilmberger Carbon
Madmix
Nippynormans
Van Harten
BBP
Hobbyist
Alphatechnik
Knfilters
Hesa-motorsport.de
Jaeger-motorsport
Metisse
Tuning
www.techlusion.us
www.tovami.com
www.metisse.de
www.bbp.homepage.t-online.de
www.fuelinmoto.com.au
www.ebl-motorpower.de
www.rbracing-rsr.com
...en een niet onbelangrijke tegenwoordig : www.m-tec.org (vooral op 1200 gebied)
Uitlaten
Edelstahlauspuff - Titanauspuff - Rahmenbau - Motorrad - Leistungsmessung
Suspended Domain
Staintune
Two Brothers Racing - TBR - Exhaust Systems
Zach
HATTECH | Ihr Spezialist für Auspuffanlagen
remus-racing.com
. . : : : VAN DER LINDE SYSTEMS : : : . .
~
www.arosmarmitte.it
Veren en dempers
[url=http


WP Suspension |

Wilbers
WP ? HK Suspension
http://technoflex-suspension.net/
Öhlins
Öhlins-Rooske Suspension Service
Banden,accu's en onderhoud:
Sabra Geldermalsen
Reifenversand Duitsland
http://www.mamut.com/AFS_Motorparts
Accushop.nl - Auto accu, Boot accu, Motor, Semi tractie,Start accu
Reviews R1100S
Boxer review (Belgisch)
Overige R1100S links
S-Boxer
Micapeak Register
Bockie's S site
http://www.cfranz.it/
http://www.s-boxer.lu/
http://www.zeggel.de/seite1.htm
BM Bikes, BMW Motorcycle Information
STRATO
Boxercup
Katja-Poensgen
Boxerteam
Tips and tricks
Onderstel:
Neem als je een normaal onderstel hebt de reaktiestang van een R 1100 GS ipv. een alu-reaktiestang. Deze is dezelfde lengte als die van het sportonderstel maar veel goedkoper. Ziet er identiek uit als de origineel plaatstalen trekstang. Ik betaalde er bij Van Harten 25 euro voor. Volgens zeggen gaan de stuureigenschappen er enorm op vooruit.
Xenon op een R1100S
Vervang de H1 dimlicht lamp door een HID lamp (Xenon)
Navi/communicatie op de motor
https://www.aspidshop.com/export/store/default.php
Home | Touratech Österreich
WayPoint
Dykutrustning & Dykning på nätet | Dykbutik Online - SPORTEXTREME | Dykbutik på nätet - Sportextreme
http://www.globalpositioningsystems.co.uk/
http://www.gps.tv
Expansys
http://www.mo2bike.nl (ook evenementen e.d.)
baehr tec GmbH - Touren in Perfektion
Race & circuit
Motorsportschool Zolder
http://www.circuit-de-folembray.com/
Circuit de Croix en Ternois | Circuit automobile en Picardie
OWCUP
http://www.adac-motorsport.de/index.php?display=news&id=1601&rubrikid=37&kategorieid=3&direct=1
Opknappen, modden en renoveren:
Micro-fiches !
R1100S Owners

R1100S folder ! (pdf-file)
Mandarin (als er staat 0000 ; dan is het bouwjaar niet bekend)
01. 0000 (foto) sembo
02. 1998 (foto) S-portfahrer
03. 1998 (foto) Frankietaz
04. 1999 (foto) C-Bass
05. 1999 (foto) DirkB
06. 1999 pat1100s
07. 1999 (foto) MarcoR1100
08. 1999 luka
09. 1999 (foto) Max_adrenaline
10. 1999 (foto) fakkeltje
11. 0000 menno geertsma
12. 2000 (foto) Arrewald
13. 2001 SeatsnifferDre (verkocht ?)
14. 2001 (foto) Koentjuh
Nachtschwarz uni
15. 0000 blackburn
16. 0000 BMWILLEM19
17. 0000 Rolf
18. 0000 MrBeemer
19. 0000 Patriesss
20. 0000 PSP
21. 0000 (foto) sjnaak62
22. 1998 S-je
23. 1999 (foto) RikV
24. 1999 Wapster
25. 1999 simple
26. 1999 goldbmw (goudkleurige velgen)
27. 2000 bredebeier
28. 2002 Charley
29. 2004 JPM78
Marakhesrot of Leuchtrot
30. 0000 BomSan
31. 0000 (foto) S muis
32. 1998 Monocilinder
33. 2000 Fazerrr sjors
34. 2001 (foto) RobTWo
Pazifikblau + Alpinweiß (sommige met rood erbij)
35. 0000 Boxer Replica
36. 0000 Boxer-twin
37. 0000 bulleke
38. 0000 S je
39. 0000 BCRMick
40. 0000 (((boxer)))
41. 0000 (foto) Bugboy
42. 0000 (foto) FZeendje
43. 0000 rookie_rm
44. 2003 (foto) jifu-dax
45. 2003 (foto) Duke_of_biohazard
46. 2003 paulus56
47. 2003 Jor
48. 2004 d'Ouwe
49. 2004 TopBox
Titangrau-metallic + Mandarin
50. 2003 (foto) afterburn
51. 2003 (foto) Freeez
52. 2003 (foto) De Stuurman (mono-spark uitvoering !)
Titansilber-metallic
53. 0000 silver R1100S
54. 0000 Bozzma
55. 2004 (foto) SQR (Van Harten Special)
Titansilber-metallic + Mandarin
56. 2002 (foto) joopvfr
57. 0000 BMadW David
Nachtschwarz uni + Dakargelb 2
58. 2001 (foto) lichthuis
59. 2001 (foto) Toolman
60. 2002 (foto) Joker 14
DIVERSE KLEUREN / BOUWJAREN
61. 0000 [email protected] : zilver & rood
62. 2001 (foto) bokkepruik : Phoenixgrau
63. 2001 (foto) BosB : Phoenixgrau (zie evt ook : Hyves Games )
64. 2003 (foto) Markvb
65. 2001 vaertlander : zilver & zwart
66. 2003 (foto) MaT-IcE : Pazifikblau
67. 2003 (foto) Hugo75 : Pazifikblauw
68. 0000
(foto) girlR1100S : Frostblauw
ONBEKENDE KLEUR
69. 0000 slidePaT : kleur onbekend (verkocht?)
70. 2005 Arrow : kleur onbekend
SPECIAL
71. 0000 suz rgv 800 : naked
VH-1 HARTENJAGER
72. (foto) Wobbert
R1200S Owners

titansilber-metallic / magmarot uni
01. : 0000 AndyK aka Tuono
02. : 0000 Baudelet
03. : 0000 (foto) wolty
04. : 0000 (foto) SPietW - Houtrust Special
05. : 2006 (foto) waxy
06. : 2006 (foto) RoLoo
07. : 2007 (foto) Beemer
weißaluminium-metallic matt
08. : 0000 (foto) Mr_Sloo
09. : 0000 Winner61
10. : 0000 (foto) S-bimmer
11. : 2009 ericdtm
nachtschwarz uni
12. : 0000 ZarD
13. : 2006 (foto) Karoshi
14. : 2007 (foto) dayrider
15. : 2007 (foto) toot - motor = Mercedes schwarz !!
leuchtgelb-metallic
16. : 0000 (foto) zert
17. : 0000 timmadball
18. : 0000 (foto) Daytona-Bart
afwijkende kleurstelling
18. : 2007 grijs/zwart (foto) minics
19. : 2007 rood/zwart (foto) glk (Van Harten Special)
de R1200S folder ( <-- klik !)
de R1200S intro film ( <-- klik !)
...dan nog een keer de geplaatste foto's op een rijtje : mag U hier klikken...


Bovenstaand ; de (af fabriek) beschikbare R1200S kleuren.
HP2 Megamoto Owners

01. devogel
02. (foto) Macroenie
R1200S HP2 Owners

De HP2Sport ; BMW haar (vooralsnog) laatste wapenfeit op sportief boxergebied. Het frame heeft als basis het R1200S frame, echter zonder dat in het oog springende (aluminium) achterframe.
Het carbon zitgedeelte, incl. ophanging van de uitlaat is nagenoeg zelfdragend ; evenals het kuipwerk rondom de koplamp.
Daar waar de R1200S nog een compleet 'kuipframe' heeft, is het bij de HP2Sport dus zelfdragend.
Vanwege dus dat zelfdragende 'achterdeel' ; is het meenemen van een duo op een HP2 Sport derhalve ook niet mogelijk. De vraag rijst ook gelijk : wil je wel een duo mee op een HP...

Op motorisch vlak verslaat de HP2Sport de R1200S met nog eens (nominaal) 11 PK meer. Honderddrieendertig dus, i.p.v. 122.
Waar de R1200S pas leuk begint te lopen vanaf zo'n 6500 toeren, zit het koppel van de HP2 Sport al op zijn maximum bij een lager toerental, dan bij de R12S. En dat is best (ook weer) verrassend, gezien de hard-core sportmotor die het toch eigenlijk moet zijn.
Het blok is tevens minder breed dan bij de andere 1200 boxer-modellen, en de grote verrassing zit 'm eigenlijk aan de binnenkant.
Compactere verbrandingskamers, hogere compressie, terug naar 1 bougie per cylinder, en als allergrootste verrassing : dubbel bovenliggende nokkenassen !
Een unicum bij de BMW-boxermotor.
Uiteraard is er t.o.v. de 'gewone' R1200S veel meer aangepast.
De gasklephuizen zijn bijvoorbeeld anders van vorm, de aanzuigbuizen naar het luchtfilter toe zijn een maatje groter, het uitlaatsysteem is anders vormgegeven, en hoewel het basisblok (bij een vierpitter zou je spreken van het onderblok...) van de HP hetzelfde lijkt als bij de R12S, is ook dat niet gelijk !
Het complete kuipwerk is van carbon, de velgen zijn de gesmede, lichtgewicht exemplaren uit de HP-serie, en het zichtbare aluminium van voetsteunen en kroonplaat, is fraai freeswerk.
Zelfs de klepdeksels zijn gemaakt van het ultralichte carbon !
Al met al ; een behoorlijk exclusieve boxer, met een al even exclusief prijskaartje.
De levertijden waren & zijn enorm lang, en de enig geleverde af-fabriekskleur was/is blauw in combinatie met wit.
BMW-traditie-getrouw ; is de HP2 Sport ook leverbaar met (uitschakelbaar) ABS, en zg. quickshiftschakeling (opschakelen bij hoge toeren, zonder de noodzaak zelf de koppeling te hoeven bedienen, en zonder zelf gas terug nemen !)
Ten opzichte van de R1100S en de R1200S heeft de HP2 Sport als eerste sportboxer standaard een compleet digitaal dashboard.
introfilmpje HP2 Sport
01. 2009 (foto) Stampertje_35
02. 2009 (foto) Laser (Van Harten Special)
Leesvoer 1 : HP2 Sport
Leesvoer 2 : HP2 Sport
Voor het modeljaar 2010 werd er een gelimiteerde uitvoering 'op poten' gezet. Tien stuks komen er via het BMW-kanaal naar Nederland, en in totaal zijn er voor de hele motorrijdende wereld 400 stuks beschikbaar.
De kleuren komen overeen met die van de LeMans racer.


Technisch veranderde er niets t.o.v. de 'gewone' HP2 Sport.
R1200S HP2 + R1200S Owners
01. 2009 (foto 1)(foto 2) Frake
een paar technische gegevens
R1100S :
- cilinderinhoud : 1085 CC
- boring x slag : 99 x 70,5 mm.
- vermogen : 98 PK bij 7500 toeren per minuut
- koppel : 97 Nm bij 5.750 toeren per minuut
- gewicht : 208 kilo droog
- gewicht : 229 kilo rijklaar
R1200S :
- cilinderinhoud : 1170 CC
- boring x slag : 101 x 73 mm.
- vermogen : 122 PK bij 8250 toeren per minuut
- koppel : 112 Nm bij 6800 toeren per minuut (fors hoger toerental dan bij de R1100S)
- gewicht : 190 kilo droog (18 kilo lichter dan de R1100S)
- gewicht : 213 kilo rijklaar
HP2 Sport :
- cilinderinhoud : 1170 CC
- boring x slag : 101 x 73 mm.
- vermogen : 133 PK bij 8.750 toeren per minuut
- koppel : 115 Nm bij 6000 toeren per minuut (fors lager (!) toerental dan bij de R1200S)
- gewicht : 178 kilo droog (12 kilo lichter dan de R1200S, en 30 verschil met de R1100S)
- gewicht : 199 kilo rijklaar
Misschien is dit een aardig iets, uw eigen R1100S of R1200S (of maakt niet uit welk model eigenlijk, zowel de tegenwoordige als de historische BMW’s zijn aan te klikken) per onderdeelgroep gerubriceerd, en voorzien van origineel onderdeelnummer, en of het onderdeel nog verkrijgbaar is, en wat het kost. De prijzen zijn in dollars, maar de tekst is heel grappig gewoon in het Nederlands.
Je kunt op het model van de motor in het algemeen klikken, en nadat je de produktiemaand hebt aangegeven, kun je door de onderdelen bladeren (klik daarvoor op de ‘blader door de onderdelen’ button. Je kunt ook gewoon de laatste 7 cijfers van je chassis-, of framenummer noteren, en dan kom je gelijk op de juiste plek terecht.
Voor de mensheid die toevallig ook een BMW auto heeft, werkt het helemaal hetzelfde ; je klikt dan gewoon om van motor naar auto (eerste kolom), en selecteert dan op dezelfde manier jouw auto.
Onderdelenlijst voor de R 1100 S : R1100S onderdelen overzicht
Onderdelenlijst voor de R 1200 S : R1200S onderdelen overzicht
Onderdelenlijst voor de HP2Sport : HP2Sport
Op verzoek van vriendje Kato zelf ; hij vindt zichzelf een sportboxer wannabee. Rijdt letterlijk de koffers aan de grond, en de sterren van de hemel op een GS/A, maar heeft blijkbaar toch heimelijke verlangens om zichzelf op te vouwen op een Sportboxer.

...en inmiddels rijdt het Kato-maatje ook R1200GS..., het moet toch niet gekker worden...
...wat was er toch mis met de Sportboxer...

Laatst bewerkt: