BMW R1150 GS wie repareert???

pippe

Rookie
6 aug 2014
3
0
Utrecht
Hoi medemotorrijders,

Rijden lukt me wel, sleutelen niet en rijk ben ik ook al niet... dus daarom kom ik hier met mijn vraag:

Wie sleutelt er aan BMW's en wil wat bijverdienen door mijn motor te repareren?

Wat is er mis mee:
Allereerst staat hij al een jaar stil, das niet handig natuurlijk en dus zullen de meeste olie's wel vervangen moeten worden, maar dat is niet HET probleem. Als ik de motor in zijn vrij heb staan en de koppeling loslaat, klinkt het alsof de motor half in een versnelling hangt (reutelend geluid). Ontkoppelen gaat zelf wel prima.

Ik durf er dus niet mee te rijden en weet niet wat ik nu moet. Telefonisch informeren levert een divers beeld op: prise as (reparatie van 1200 euro) tot afstellen (300 euro). Die laatste kan ik betalen, die eerste no way..

Wat denken jullie en is er iemand die me kan en wil helpen??

Hartelijke groet,
Yolanda
 
Hoi medemotorrijders,

Als ik de motor in zijn vrij heb staan en de koppeling loslaat, klinkt het alsof de motor half in een versnelling hangt (reutelend geluid). Ontkoppelen gaat zelf wel prima.

Yolanda

Ik rijd zelf een R1150GS van 2000 met nu zo'n 160000km op de teller. Als je de motor op de middenbok zet in een versnelling zou je door het achterwiel heen en weer te draaien kunnen voelen of er ergens overmatig speling zit.

Tevens kun je dan beter luisteren waar eventuele geluiden vandaan komen.

Meest aannemelijk is inderdaad een lager in de versnellingsbak. Olie van de versnellingsbak aftappen en inspecteren op schilfers metaal en gruis is het eerste dat ik zou doen.

Groeten,
Walter
 
Dank Walter!

Dat klinkt alsof ik dat zelf zou moeten kunnen. Staan er ergens instructies online voor deze handelingen?

Yolan

Tja, even googlen en dan vind je bijv. diverse Youtube links (BMW R1150 gear oil change).
De aftapplug en de vulplug zitten volgens mij aan de rechterzijkant van de versnellingsbak.

Groeten,
Walter
 
Terug
Bovenaan Onderaan