BMW R1150 Motor dood na ratel

t_captain

Die hard MF'er
16 okt 2008
360
0
Eindhoven
Voorgeschiedenis: licht ratelend geluid direct na start en soms bij heel warme motor. Ik vermoed wat slijtage aan de nokkenas kettingspanner waardoor deze wat moeilijker oliedruk opbouwt. (kort na start of bij hete olie heb je wat minder oliedruk).

Toen ineens : heel warm weer, stadsrit, motor lekker heet, rem af voor een rood licht, duidelijke ratel, motor slaat af. Nog een keer geprobeerd te starten; "zieke", onregelmatige stationairloop op 500 rpm, slaat af bij eerste beetje gas. Motor zit niet vast en heeft ook geen uitwendige schade (olielek, kop of kleppendeksel los geduwd ofzo)

Ik vrees dat de nokkenas ketting niet jofel is, en dus vrees ik een ernstige motorschade. Maar waarom het zo plotseling fout ging is me niet duidelijk.

Twee vraagjes voor de experts:
- kan het nog meevallen of word dit geheid een hele revisie vam het blok?
- als ik wil onderzoeken wat er aan de hand is, wat is het beste begin?
 
Dat lijkt een logische eerste stap, uurtje werk.
Als de timing is verlopen, meteen de volgende vragen: is er gevolgschade (klep tegen zuiger, kromme klep, compressieverlies en eventueel schade aan zuiger of kop) en: is het voldoende om de timing recht te zetten en een nieuwe spanner te monteren, of moet de hele kettingaandrijving vervangen (hele blok uit elkaar)
 
Laatst bewerkt:
Een expert wil me niet noemen maar ik werk er wel dagelijks aan, dus bij deze een vrijblijvend stukje kennis.

Het klapperen bij starten kan inderaad de spanner zijn of de olie die nog bij de kleppentrein moet komen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de distributie versprongen is om die rede dus de verwachting dat dit grote schade veroorzaakt heeft ligt dan ook niet de lijn der verwachting. Zoals ik het zou herkennen is mogelijk een verbrande uitlaat klep. De motor blijft dan slecht of niet stationair lopen, hou je hem met een beetje gas lopend dan hoor je duidelijk dat 1 cilinder niet goed meedoet. De eerste stap voor mij zou dan ook zijn het meten van de compressie.

Met een beetje geluk is er een klein driehoekje weggebrand uit de klep en is het relatief lichte ingreep om alles weer in orde te maken. is er klep afgebroken dan is er vanzelfsprekend meer schade te verwachten maar is het met een redelijke zekerheid te zeggen dat het enkel die ene kop betreft, en is het alsnog gewoon goed op te lossen.
 
Een expert wil me niet noemen maar ik werk er wel dagelijks aan, dus bij deze een vrijblijvend stukje kennis.

Het klapperen bij starten kan inderaad de spanner zijn of de olie die nog bij de kleppentrein moet komen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de distributie versprongen is om die rede dus de verwachting dat dit grote schade veroorzaakt heeft ligt dan ook niet de lijn der verwachting. Zoals ik het zou herkennen is mogelijk een verbrande uitlaat klep. De motor blijft dan slecht of niet stationair lopen, hou je hem met een beetje gas lopend dan hoor je duidelijk dat 1 cilinder niet goed meedoet. De eerste stap voor mij zou dan ook zijn het meten van de compressie.

Met een beetje geluk is er een klein driehoekje weggebrand uit de klep en is het relatief lichte ingreep om alles weer in orde te maken. is er klep afgebroken dan is er vanzelfsprekend meer schade te verwachten maar is het met een redelijke zekerheid te zeggen dat het enkel die ene kop betreft, en is het alsnog gewoon goed op te lossen.

Dat :^

Bovendien, mocht de cylinder zelf echt beschadigd zijn dan zijn die ook niet echt zeldzaam gebruikt te vinden, en hij is er zo af. Meestal blijft het daarbij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan