BMW R1150GS of V-Strom 1000

Cologne

MF'er
9 mei 2015
187
38
Heerde
Sjonge dat is lang geleden dat ik iets gepost heb. Al een tijdje lees ik mee op het forum over de 2 fietsen die in het onderwerp staan.
Mijn Vulcan 900 gaat eruit en het wordt een 1150gs of vstrom. Ik heb op beide gereden inmiddels en vond de bmw veel soepeler rijden. Schakelen is wat bonkig, maar eenmaal rollend vond ik de bmw smeuïger dan de vstrom. In mijn beleving waren de versnellingen bij de bmw langer, maar of dat klopt weet ik niet.

Wat mij aan de vstrom tegenviel was dat ik hem zo niet soepel vond. Hij klonk en voelde rauw. Minder easy going.
Echter krijg ik op deze fiets een geweldig inruilvoorstel.

Mijn hart zegt 1150gs, mijn hoofd zegt Vstrom. Nou vraag ik mij af of inderdaad de vstrom minder soepel is dan de bmw. Of ligt het aan specifiek dit exemplaar?

De 1150gs is misschien al niet meer beschikbaar maar misschien is het de moeite waard om op een andere te wachten. Ik hoor graag jullie mening hierover.
 
Ik gok dat het aan die ene vstrom ligt. Mensen die op mijne hebben gereden geven juist aan dat hij zo lekker licht rijdt en je hem zo makkelijk de bochten in gooit.
 
Ik gok dat het aan die ene vstrom ligt. Mensen die op mijne hebben gereden geven juist aan dat hij zo lekker licht rijdt en je hem zo makkelijk de bochten in gooit.

Okey, dan kan het de moeite zijn om ergens anders nog proef te rijden.
 
Volg je hart dat klopt altijd :P

Eens, maar dan moet de strom ook wel een eerlijke kans krijgen. Maandag een ander exemplaar rijden om te zien of dat soepeler en prettiger gaat. Ik wil niet alleen vanwege het geld of type aanbieding een keus maken.

Bij de eerste strom voelde het net of het blok uit elkaar zou knallen bij hogere toeren. Verre van comfortabel en vertrouwenwekkend. Veel trillingen. Geen gevoel van controle wat ik wel heel snel bij de 1150gs had. Herkende het v twin karakter totaal niet van de sv650 die ik ooit gehad heb.
 
Waarom niet gewoon voor de BMW gaan als die beviel,ik heb regelmatig op beide motoren van klanten gereden en
geef toch ook de voorkeur aan de BMW wat 1 van de fijnst rijdende all roads is ,en dan ben ik van huis uit geen BMW fan.
 
Waarom niet gewoon voor de BMW gaan als die beviel,ik heb regelmatig op beide motoren van klanten gereden en
geef toch ook de voorkeur aan de BMW wat 1 van de fijnst rijdende all roads is ,en dan ben ik van huis uit geen BMW fan.

Mijn hoofd wil dat ik de vstrom leuker vind omdat die in onderhoud voordeliger is. Mijn hart geeft hem nog 1 kans, morgen.
Ergens heb ik nog de hoop dat het gebrek aan rijplezier aan dat ene model ligt.

En helaas het fraaie exemplaar bmw dat ik op het oog had is inmiddels onder optie. Moet raar gaan als hij niet verkocht is straks. Is echt een geweldig ding met mooie km stand en complete historie. Bijna perfect uiterlijk ook. Had hem vrijdag gekocht als hij beschikbaar was geweest.

Maarrrrr.....deze keer word het een keuze van het hart hoor. Morgenmiddag weet ik het.
 
De proefrit met de andere vstrom zit erop. Weinig tot geen verschil gevoeld met de eerste. Echter leek het karakter van de motor me deze keer minder te storen. Ik heb het idee dat mijn eerdere gevoel van geen controle veroorzaakt werd door de manier hoe het vermogen vrijkomt. Het is wat meer dan de 1150gs, ben het niet gewend en komt toch wat anders los.

Pluspunten 1150gs voor mij:
- boxer gevoel vind ik leuker dan v twin
- koppel al vroeg beschikbaar, vstrom ervoer ik als bokkiger onderin
- uitstraling
- onderhoud makkelijker, maar onderdelen duurder
- scherm is flink beter dus geen zoektoch naar ideale set-up
- telelever maakt remmen een genot
- comfortabeler, stuur voelt breder
- algehele ervaring bouwkwaliteit voelt als op hoger niveau
- abs

Tja, lijkt wel duidelijk. Nou maar hopen dat hij niet definitief verkocht is. Zelfde staat met zo'n lage km stand ben ik nog weinig tegengekomen voor dat geld.
 
Heb je al eens gelezen of vragen gestelt op het GS en Vstrom topic. Die mensen hebben al vele km gereden met dat type en kunnen je uit ervaring vertellen wat de sterke en zwakke punten van de fietsen zijn.
 
Heb je al eens gelezen of vragen gestelt op het GS en Vstrom topic. Die mensen hebben al vele km gereden met dat type en kunnen je uit ervaring vertellen wat de sterke en zwakke punten van de fietsen zijn.

Yes, hele lappen tekst gelezen. Vandaar ook dat de 1200GS van 2005/2006 (zou ook passen in budget) niet in beeld is. Durf ik niet aan.
 
Knoop doorgehakt. Vanmiddag nogmaals met de bmw en soes gereden, direct achter elkaar. En het is geworden.....de vstrom. En dat is niet alleen een keuze met het verstand.

Door ze naast elkaar te rijden, werd mij duidelijk dat de bmw een heerlijke reismotor is. De vstrom vond ik meer een gooi en smijtfiets. En daar zal ik de motor vooral voor gebruiken. Lekker sturen en vermogen dat niet snel zal vervelen. Het onrustige van de vstrom zit vooral onder de 3k toeren en stoorde mij vanmiddag al niet meer.

Ook speelde mee dat ik bij de vstrom een jaar garantie krijg, topkoffer, usb lader, valbeugels en grote beurt voor hetzelfde bedrag. Allemaal extra's die ik niet bij de BMW krijg. Vstrom is 6 jaar jonger en heeft ook 15000 km minder gelopen (36000) wat voor mij zo'n 5 jaar rijden is. En dat allemaal voor hetzelfde geld.

Voor wie interesse heeft in een uitgebreidere vergelijking van beide motoren, laat maar weten.
 
ik vind het een slechte keuze , en dat weet je zelf ook ..............

De V strom is prima voor door de weeks en de BMW is zalig voor in het weekeinde .

Niks kiezen , gewoon allebei kopen , je leeft maar één keer :P
 
Wees blij dat je een suz gekocht hebt op een Bmw loop je leeg met al die reparaties. 5 suz gehad die hadden nog eens een tiende met reparaties dan de BMW die ik gehad heb.
Niet alles is negatief maar een lege portemene en het vele sleutelen wel.
 
Afstellen wil ik misschien ook nog wel laten doen, misschien icm een power commander. Ook een ander scherm is een must.

Ik denk inderdaad dat het de beste keuze is. Echt niet door verstand ingegeven. Ik zal hieronder wat uitgebreider een vergelijking van beide motoren maken. Let wel, alleen maar gebaseerd op 2 proefritten op elke motor. Heb je een vraag over iets dat ik niet beschreven heb, laat het me gerust weten.

Mijn situatie: ik ben 1.90m lang, slank (85kg), schoenmaat 44 en heb al verschillende motoren gereden. Begonnen met een Honda Deauville 650 (na enkele weken alweer ingeruild). Toen een Suzuki Gladius. Veel te klein voor mij maar echt een lekkere motor. Na een jaar op zoek gegaan naar een groter model en uitgekomen bij een Tiger 800. Heerlijke motor, echt mijn favoriet tot nu toe. Helaas door omstandigheden moeten verkopen en een goedkopere Kawasaki Vulcan 900 Custom gekocht. Daar heb ik spijt van gekregen en afgelopen jaar flink gespaard om terug te gaan naar een allroad model, maar minder geld te besteden dan toen bij de Tiger 800.

Al zoekend op internet kwam ik binnen mijn budget uit bij een BMW R1150GS, Honda Varadero, Suzuki V-Strom en TDM 900. In real life vond ik de Varadero niet mooi en de TDM te smal/te sportieve houding. De zitpositie op de 1150GS en V-Strom waren voor mij goed. In eerste instantie had de BMW mijn voorkeur vanwege uiterlijk, ik vond hem er wat dikker uitzien. Zowel een mooie BMW als V-Strom bij mij in de buurt bekeken en gereden. De BMW is van 2001, de V-Strom van 2007.

Uiterlijk:
In mijn ogen zijn ze allebei niet bijzonder mooi. De 1150gs ziet er wat grof en massief uit, vooral door de uitstekende cilinders. De V-Strom ook niet ontzettend mooi, maar wel gestroomlijnder en moderner. Ik vind het dashboard veel mooier op de V-Strom. Voor mij wint de V-Strom.

Rijden met de BMW:
Zodra ik ging zitten op de BMW werd me duidelijk dat dit een grote motor is. Dat zie je niet alleen, dat voel je ook. Dit komt vooral door het hoge en brede stuur en het gewicht. Na het omdraaien van de contactsleutel moet ik de startmotor een keer of 2 laten rondgaan voordat de motor aanslaat. Dit gebeurt met het nodige lawaai. Het lijkt wel een tractor. Wat bij deze motor opvalt is dat er 2 ABS lampjes knipperen die uitgaan zodra je de eerste meters gereden hebt (als het goed is). Wegrijden gaat ook met het nodige "lawaai". Je hoort een duidelijke kloenk, dit is de ABS die getest wordt. Eenmaal op gang valt het gewicht grotendeels weg en valt op hoe prettig de motor stuurt dankzij het brede stuur.
Optrekken gaat soepel en redelijk lineair. Geen plotselinge duw, maar allemaal goed beheersbaar. Wel merkte ik dat het allemaal nog trilt. De vibraties die bij stilstaan nog wel aardig zijn om te voelen, zijn op snelheid wat vervelender. Vooral mijn handen krijgen de trillingen vanuit het stuur door.
Bij constante snelheid, vooral merkbaar in z'n 3, is de motor bokkig. Hij voelt heel zoekerig. Dit schijnt bij de enkele ontbranders vaker voor te komen. Ik vond het hoogst irritant. Deze motor rijdt pas lekker als je veel en stevig optrekt. Het opentrekken van het gas geeft ook een mooi geluid uit de standaard uitlaat.
Het scherm is groot en biedt mij redelijke bescherming tegen de wind. Wellicht een flip up schermpje erboven en het zou perfect zijn. Het scherm is alleen in hoek te verstellen, dus niet in hoogte. Dit kan makkelijk met 2 draaiknoppen.
Tijdens het rijden merk ik dat de motor enorm stabiel is. Keerzijde is dat je wat meer werk moet doen om hem door de bocht te rijden. Het gaat hier om muggenzifterij want het is alsnog een makkelijk stuurbare motor. Je merkt gewoon dat hij liever rechtop rijdt.
De BMW remt erg mooi. ABS is natuurlijk een veilig voordeel. Ook de telelever doet zijn werk goed. Dat is echt een bijzondere ervaring.

Rijden met de V-Strom:
Als je op deze motor plaatsneemt, valt op dat het zadel hoger is dan de BMW. Dat is voor mijn lange benen geen enkel probleem. Het is zelfs positief, want de afstand tussen zadel en voetsteun is groter dan op de BMW. Minder gebogen knie is voor mij prettiger.
Als ik voor me kijk zie ik een moderner ogent dashboard. Dat ziet er veel sjieker uit dan de BMW. Waar de BMW analoog aandoet, is dit een digitale kerstboom. Ik vind het mooier. Wel mis ik direct de versnellingsindicator. In het display wordt alleen de overdrive (6e versnelling) aangegeven.
Bij het aanzetten van de motor klinkt alles redelijk rustig. Er is veel minder merkbaar dat er een motor onder je kont zit te stampen. Toch is het kenmerkende geluid van een vtwin te onderscheiden. Er zit potentie in dat geluid (kijk maar eens op youtube naar de filmpjes van V-told). Sommigen zullen zeggen dat de relatieve rust een gebrek aan karakter is. Vind ik zelf in ieder geval wel. Aan de andere kant betekent het dat tijdens het rijden alles veel minder trilt. Zeker boven de 3000 toeren draait de motor als een zonnetje. Loopt lekker soepel en totaal geen sprake van inhouden of onrustige gasresponse.
Het stuur lijkt minder breed en de handvaten minder dik. Dat vind ik jammer. Het gevoel van een forse motor ontbreekt op dit vlak en daar houd ik juist wel van. Eenmaal harder dan stapvoets ga je er goed voor zitten en merk je dat de zithouding gewoon goed is. Het klopt voor mijn lengte. Fijne kniehoek en mooi rechtop. Wel krijgt het scherm een dikke onvoldoende. Zodra je harder dan 80 km/h gaat is het een gebulder. Dat is natuurlijk op te lossen, maar dan moet ik nog wel net het juiste scherm vinden.
Qua vermogen is de V-Strom de BMW de baas. Het verschil voel ik duidelijk. Wat trekt dat zeg. De eerste rit was het zelfs intimiderend. De tweede rit durf ik al meer en kan ik genieten van al dat vermogen. Dit komt ook mooi lineaer vrij.
In de bochten vind ik hem een stuk beter dan de BMW. Hij is zo makkelijk op een kant te leggen en dan de boch uit gassen gaat super.
Remmen gaat prima, maar is in mijn beleving duidelijk minder dan de BMW. Geen ABS en geen telelever. Zonder ABS rijden vindt ik geen probleem, ben ik gewend en ik rijd vrijwel niet met nat of glad weer.

Conclusie:
Mijn keuze voor de V-Strom is gedeeltelijk verstandelijk maar ook gedeeltelijk met het hart. Het betere stuurgedrag en meer vermogen spreken mij aan. Ook het comfort vindt ik op hoger niveau liggen. Geen vervelende trillingen waardoor rustig cruisen ook mogelijk is.
De verstandelijke redenen zijn dat de V-Strom minder km's gelopen heeft, goedkoper in onderhoud en extra's heeft. Zo zit op dit exemplaar een navigatiesysteem, komt er een topkoffer bij, krijgt hij een grote beurt en krijg ik een jaar garantie. Allemaal zaken die de BMW niet heeft. Dus kijkend naar het complete plaatje past de V-Strom mij het beste.
Als dat inhouden op constante snelheid en het trillen er niet was, zou het zeker de BMW geworden zijn.
 
Inderdaad even goed af laten stellen die Vstrom dan heb je een dijk van een motor.
Heb ze allebei gehad. De BMW 1150GS ging er bij mij weer uit na 6 weken. Wat een traktor.
De Vstrom heb ik 5 jaar op gestuurd, fantastisch ding. Weinig shit mee gehad. Koppelingscilinder wil wel eens lekken maar das een klusje van niks en verder de koppelingskorf die een beetje lawaaierig kan worden en dat voelt dan idd een beetje rauw aan. Maar hij laat je dr niet om staan.
Heb nu een CRF1000 maar kijk nog vaak met een scheef oog naar de DL1000.
 
Inderdaad even goed af laten stellen die Vstrom dan heb je een dijk van een motor.
Heb ze allebei gehad. De BMW 1150GS ging er bij mij weer uit na 6 weken. Wat een traktor.
De Vstrom heb ik 5 jaar op gestuurd, fantastisch ding. Weinig shit mee gehad. Koppelingscilinder wil wel eens lekken maar das een klusje van niks en verder de koppelingskorf die een beetje lawaaierig kan worden en dat voelt dan idd een beetje rauw aan. Maar hij laat je dr niet om staan.
Heb nu een CRF1000 maar kijk nog vaak met een scheef oog naar de DL1000.

Koppelingskorf heb ik van gehoord. Denk dat ik er zelf last van heb. Bij warme motor hoor ik bij lage snelheid en stationair een tokkelend geluid uit het blok komen. Idle hammering heeft het in het Engels.
 
Koppelingskorf is inderdaad een zwak punt bij de dl1000. Veroorzaakt ook de trillingen rond de 3000 toeren.
Is te verhelpen , maar zolang het niet extreem is gewoon laten zitten.
 
Koppelingskorf is trouwens niet alleen een puntje van aandacht bij de DL, veel meer motoren hebben er last van maar dat terzijde
 
Terug
Bovenaan Onderaan