BMW R1150GS slippende koppeling

Cologne

MF'er
9 mei 2015
187
38
Heerde
Nu ik een beetje gewend ben aan mijn nieuwe 2e hands 1150gs ben ik hem meer aan het uitproberen. Bij flink gas geven lijkt de acceleratie niet overeen te komen met het oplopende toerental.
Ik merkte dit in eerste instantie bij optrekken in 2e versnelling. Gisteren verder getest. Wanneer ik rond 80km/u in zijn 5 rijd en het gas open trek, loopt het toerental op maar versnelt de motor mondjesmaat.
Is het verder bij dit type normaal dat het aangrijppunt van de koppeling ver bovenin het bereik van de hendel zit? Ik hoef de hendel maar een paar mm in te knijpen om te ontkoppelen. Het liefst heb ik het ergens tussen de helft en driekwart afstand vanaf het handvat, maar helaas is dit niet aan te passen vanwege hydraulisch systeem.

Afspraak met de dealer (nog garantie) is gemaakt, maar ik hoop door info van jullie met wat meer achtergrondinformatie bij de dealer te komen.
 
Motor is 1,5 week geleden gekocht. Dat valt absoluut onder garantie. Het viel me nog niet eerder op omdat ik er rustig mee heb gereden.
Volgens mij is het niet zoveel werk als ik youtube mag geloven.

Dan kijk je de verkeerde videos.

Hier zie je een beetje hoe dat in zn werk gaat.

1598697511002.png


1598697533892.png

1598697554767.png


1598697578014.png
 
Ja, de kont moet omhoog
vaak zijn de spiebanen op de as ook uitgelubberd
staan ze om bekend :X
Ik heb nog nooit zoveel motoren van de serie op de brug gezien met de kont opgebonden
das een beetje inherent aan het ontwerp van het motorblok :+.. das net zoiets als zeggen dat je nog nooit zo veel motoren van een ander type op het zijstandaard hebt zien staan om de koppeling te vervangen...

die as is wel een dingetje, maar als je bij de eerste keer koppeling vervangen het juiste vet aan de splines smeert is er weinig meer aan de hand.
 
das een beetje inherent aan het ontwerp van het motorblok :+.. das net zoiets als zeggen dat je nog nooit zo veel motoren van een ander type op het zijstandaard hebt zien staan om de koppeling te vervangen...

die as is wel een dingetje, maar als je bij de eerste keer koppeling vervangen het juiste vet aan de splines smeert is er weinig meer aan de hand.

het heeft niks met het vet (starubag) te maken
de as heeft 't meest te lijden als 't stationeer loop
je kunt het best de motor uitzetten als je voor stoplicht staat _O-
de as is gewoon te kort :(
tis gewoon een klote ontwerp hilarisch gewoon
ik heb assen gezien waar geen spiebaan meer op zat :Y
 
het heeft niks met het vet (starubag) te maken
de as heeft 't meest te lijden als 't stationeer loop
je kunt het best de motor uitzetten als je voor stoplicht staat _O-
de as is gewoon te kort :(
tis gewoon een klote ontwerp hilarisch gewoon
ik heb assen gezien waar geen spiebaan meer op zat :Y
lees de link van Willow nog eens goed. die paar mm extra spiebanen gaan dit echt niet voorkomen.
 
Net even gecheckt. Als ik de motor rechtop zet en het stuur recht, dan is het kijkglaasje van de koppelingsvloeistof compleet gevuld. Heb ik van info op andere fora goed begrepen dat een teveel aan vloeistof ervoor kan zorgen dat de motor nog enigszins ontkoppeld blijft? Alsof je rijdt met een lichtjes ingetrokken hendel?
Dan zou de oplossing simpel zijn door wat vloeistof weg te halen zodat ik het peil met rechte motor en stuur kan aflezen.
 
Hoi.

het heeft niks met het vet (starubag) te maken
de as heeft 't meest te lijden als 't stationeer loop
je kunt het best de motor uitzetten als je voor stoplicht staat _O-
de as is gewoon te kort :(
tis gewoon een klote ontwerp hilarisch gewoon
ik heb assen gezien waar geen spiebaan meer op zat :Y

Gelukkig, de zoveelste 'deskundige'.

Verder de vraag, hoeveel km?
En idd, het niveau moet niet te hoog zijn, meestal duidt dit op een versleten koppeling.
Onder het deksel, in het huis staat een min/max merk.

Zou dit als 1e bekijken.

Oja, ter referentie, R1100RS met 327.000 km op de klok is bij mij de kont 1x omhoog geweest.
Nieuwe koppeling op 150.000.
Rij de laatste jaren alleen maar snelweg met dat ding, daar slijt een koppeling niet van.

Groeten, Paul.
 
57.000km
Volgens de verkoper zijn alle vloeistoffen vervangen. Kan dus zijn dat er geen sprake van slijtage is maar gewoon teveel vloeistof. Wat dat betreft heb ik niet veel vertrouwen meer in afleverbeurten. Bij mijn Vulcan had de dealer veel teveel olie gegeven waardoor het luchtfilterhuis vol met olie liep.
 
Hoi.



Gelukkig, de zoveelste 'deskundige'.

Verder de vraag, hoeveel km?
En idd, het niveau moet niet te hoog zijn, meestal duidt dit op een versleten koppeling.
Onder het deksel, in het huis staat een min/max merk.

Zou dit als 1e bekijken.

Oja, ter referentie, R1100RS met 327.000 km op de klok is bij mij de kont 1x omhoog geweest.
Nieuwe koppeling op 150.000.
Rij de laatste jaren alleen maar snelweg met dat ding, daar slijt een koppeling niet van.

Groeten, Paul.

even ter info

ik heb een paar van deze ketels gehad
met BMW’s ben ik klaar ik raak ze niet meer aan :X
 
even ter info

ik heb een paar van deze ketels gehad
met BMW’s ben ik klaar ik raak ze niet meer aan :X
Tja ik snuffel zo wel eens door de diverse BMW model topics,eigenlijk word je van geen van die dingen vrolijk als je
leest wat er allemaal aan mankeert,je moet echt liefhebber zijn om je zo te laten martelen door een merk. 😬
 
Laatst bewerkt:
57.000km
Volgens de verkoper zijn alle vloeistoffen vervangen. Kan dus zijn dat er geen sprake van slijtage is maar gewoon teveel vloeistof. Wat dat betreft heb ik niet veel vertrouwen meer in afleverbeurten. Bij mijn Vulcan had de dealer veel teveel olie gegeven waardoor het luchtfilterhuis vol met olie liep.
Is niet gewoon je krukaskeerring lek,...gaat je koppeling van slippen, collega had dit al bij 47000 km bij een rt 1150, vertelde hij mij vandaag nog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan