BMW R1150R Rockster '05 schakelt slecht op naar 4e versnelling

Brujeria

MF'er
31 jul 2021
170
125
Dalfsen
Goedemiddag heren en dames techneuten.
Eind vorig seizoen viel het mij op dat voornamelijk bij wat vlotter optrekken de BMW slecht ontkoppelt als ik opschakel naar de 4e versnelling. Na herhaaldelijk de hendel inknijppen gaat het vervolgens wel maar het hoort natuurlijk niet zo.
Ik lees allerlei verhalen over een defecte slave clutch cilinder maar als ik het goed begrijp komt er hier ook lekkage van koppelingsolie aan te pas en die is er niet.
Motor heeft 39k gelopen en is in onderhoud geweest bij een BMW dealer in België.
Ik kan in eerste instantie eens de olie verversen en kijken wat dat doet maar misschien heeft iemand hier nog een ander idee bij?
Groeten, Johan
 
Gisteren heb ik de olie ververst. Dat was al met al best goed te doen. Na het verversen heb ik een klein rondje gedaan en het zou nu beter kunnen zijn maar het rondje was eigenlijk net te klein om er echt iets zinnigs van te zeggen. Hopelijk heb ik vrijdag genoeg tijd voor een langere rondrit.
Ook heb ik nog wat YT gekeken over het vervangen van de brake slave cilinder. Dat is een best klusje 8-).
 
Wees erop bedacht dat je de lekkage niet altijd zo snel kan zien.
De lekkende koppelingsolie kan via de drukstang naar de koppeling lopen en als dat lang genoeg duurt kan je aan een nieuwe koppeling!
Dus hou iig het niveau goed in de gaten. Als dat daalt is de kans groot....
 
Thanks voor de heads-up. Het niveau is niet gedaald dus een lekkage lijkt het niet te zijn.
Geen idee welke overige mogelijke oorzaken er kunnen zijn voor het matig opschakelen naar de 4e versnelling...
 
Ik heb vorig jaar bij een Rockster de vloeistof voor de koppeling en de remmen vervangen. Ik vind het maar een rare constructie, hoe de koppeling wordt bediend. De leiding tap je ergens aan de zijkant van de motor af, niet helemaal onderaan bij de koppelingscilinder, omdat je er beroerd bij kan. Ik heb het idee dat er oude vloeistof achterblijft in het laatste deel van het systeem. Als dat zo is, krijg je vocht in de koppelingscilinder.

Probeer eens hoe de versnellingsbak opschakelt zonder de koppeling te gebruiken.
 
Kijk ook even of het schakelpedaal goed soepel beweegt, als dat niet goed soepel terugkomt in de neutrale positie kan de bak niet goed repeteren. Het kan best zo zijn dat dan eerst de 4e versnelling problemen geeft.

Het scharnier punt is een k#tconstructie met 2 kunststof bussen die in het kale alu van het schakelpedaal zitten. Daaronder krijg je nog wel eens oxidatie waardoor het pedaal zwaarder gaat.
 
Kijk ook even of het schakelpedaal goed soepel beweegt, als dat niet goed soepel terugkomt in de neutrale positie kan de bak niet goed repeteren. Het kan best zo zijn dat dan eerst de 4e versnelling problemen geeft.

Het scharnier punt is een k#tconstructie met 2 kunststof bussen die in het kale alu van het schakelpedaal zitten. Daaronder krijg je nog wel eens oxidatie waardoor het pedaal zwaarder gaat.
Kijk, volgens mij gaat het hier mis, icm met mijn grote poten. Ik zal de constructie eens losmaken, schoonmaken en smeren.
Ik heb inderdaad het idee dat het pedaal niet lekker terug komt.
 
Kijk, volgens mij gaat het hier mis, icm met mijn grote poten. Ik zal de constructie eens losmaken, schoonmaken en smeren.
Ik heb inderdaad het idee dat het pedaal niet lekker terug komt.
Dan kun je beter 2 nieuwe scharnierbussen bestellen (art nr 23 41 1 341 344), de oude eruit halen en het schakelpedaal even met een fijn schuurpapiertje schoonmaken waar de bussen komen. Een heel klein beetje vettigheid in het schakelpedaal doen (tegen het oxideren), de nieuwe bussen er in doen en dan het geheel weer terug monteren met hooguit een heel klein beetje siliconen smeermiddel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan