BMW R1150R Rockster foutmelding

FpsDoug

MF'er
15 dec 2016
64
45
Beste lezer,

Sinds een poosje heb ik een melding die soms op mijn dashboard verschijnt. Eerst was contact uit en aan genoeg om het lampje te laten verdwijnen, nu is ie er vrijwel dagelijks. Het lampje springt dan aan nadat ik mijn achterrem ingedrukt heb. Probleem is voor zover ik weet spontaan ontstaan.

Het gaat om het lampje met de gevarendriehoek erin, deze blijft vast branden. In het boekje staat dat dit betekent dat mijn achter/remlicht defect is, dat correspondeert wel met de handeling van mijn achterrem. Toch lijkt dat niet het geval, heb de boel nog even open gemaakt, maar het lampje ziet er chique uit en werkt naar behoren. Verder ook geen problemen met de remmerij, ik gebruik voornamelijk de achterrem want met de voorrem vlieg je bijna vooraf van de motor af. Die is dus wel in orde.

Iemand enig idee wat het dan zou kunnen zijn waardoor de melding steeds terug komt?

Zelf bedacht ik dat er misschien iets fout gaat tussen mijn pedaal en een draadje, waardoor ie denkt dat mijn achterlicht niet aangestuurd wordt, maar dit is dus wel het geval. Maar ik heb technisch gezien geen bergen kaas gegeten, vandaar dat ik me hier weer meld.

Betreft dus een R1150R Rockster (uit 2004), maar ik vermoed dat de normale R1150R (of zelfs RT) gebruik maken van hetzelfde systeempje.
 
al rijdend is niet hetzelfde als stilstaand kijken of je lampje brandt. er zal dus wel een moment zijn dat je lampje niet brandt. stekkers nalopen, kijken of kontakten in de fittingen van je lamp wel goed zijn, en in het slechtste geval heb je ergens een draadbreuk.
 
weet je zeker dat je lampje nog goed is? Sommige modellen BMW laten 1 gloeispiraal zachtjes gloeien en daarna harder, om als achter en remlicht te fungeren, als 1 van de 2 defect is, zo houd je toch een achterlicht in geval van (gedeeltelijk) defect.

Of je abs pomp is stuk, maar dat moet je even laten uitlezen bij een dealer.
 
Ik heb het lampje bekeken. Er brandt standaard 1 spiraaltje (het achterlicht) en bij het intrappen van de rem gaat de andere erg fel ook branden. Dus die lijkt wel in orde.
Een aantal keer ben ik gestopt direct na het aangaan van het lampje, maar het achterlicht + remlicht werkte dan wel.

Mag hopen dat het niet de ABS-pomp is, kostbaar geintje. Ding heeft pas 85k gelopen, dus mag nog wel even meegaan wat mij betreft. Er zit ook een ABS-waarschuwingslampje op, die gaat gelukkig uit na het starten.
 
Andere vraag: waarom rem je in vredesnaam vooral met achter? Dat is vroeg of laat vragen om problemen. Als voor zo aangrijpt dat je er niet veilig mee kan remmen dan is daar iets mis.
 
Ik rem niet zo vaak, aangezien de motor al behoorlijk afremt met terugschakelen kan ik daar het meeste mee oplossen. Rest doe ik meestal met de achterrem. Kan ik nog een beetje comfortabel sturen als het moet.

Voorrem gebruik ik alleen als ik harder moet remmen dan verwacht en dan gaat dat prima. Één keer bij een echte noodstop kwam de achterkant een stuk omhoog. Toen had ik de broek wel vol, weet niet of dat te voorkomen was. Weet ook niet of het aan het aangrijpingspunt ligt. Ding remt als een malle als het moet, wel fijn. Misschien dat die rembekrachtiger/verdeler daar nog iets in doet. Het voelt niet zo onnatuurlijk en heb er ook geen commentaar op gehad als anderen op mijn motor hebben gereden. Dus ik denk dat het hoort :)
 
ik zou zeggen hang hem even aan de computer om de fout uit te lezen (of iets van een GS911 of andere scantool) dat lampje kan meerdere dingen betekenen. kan ook zijn dat het vloeistofniveau laag is, dat er wat mis is met de bekrachtiger of de elektronica daar van. het kan zelfs een brakke accu zijn want dan zakt de spanning te ver bij het gebruik van de bekrachtiger en dan ontstaat er ook storing. en als het goed is wordt er opgeslagen wat de storing was en dat scheelt een hoop in het zoeken en uitsluiten.
 
Dat lijkt me dan een goed plan. Ik heb 'm in onderhoud bij een universele toko (geen BMW dealer). Kunnen die dat doorgaans ook of heb je een zeer specifiek apparaat nodig?
 
als hij het niet kan snel een ander bedrijf zoeken. die apparatuur is alom verkrijgbaar en gewoon noodzakelijk voor een bedrijf. onthoud ook dat die bekrachtiger zeer regelmatig onderhoud nodig heeft (elke 2 jaar verse remvloeistof in alle 4 remcircuits) anders gaat de pomp snel stuk. en niet gebruiken hebben ze ook een hekel aan dan gaan ze vast zitten en krijg je ook storingen. en als je de bekrachtiger niet fijn vind en van het onderhoud af wilt is hij relatief makkelijk te verwijderen en de bedrading voor de remlichten door te verbinden. alleen ben je dan wel de ABS kwijt want dat is 1 unit.
 
Andere vraag: waarom rem je in vredesnaam vooral met achter? Dat is vroeg of laat vragen om problemen. Als voor zo aangrijpt dat je er niet veilig mee kan remmen dan is daar iets mis.

Heb je wel eens geremd met zon bekrachtigds systeem van een bmw motorfiets?? :+ Nee? Probeer het eens als je de kans krijgt, dan snap je het wel :+

Die dingen zijn nogal ongenuanceerd.
als hij het niet kan snel een ander bedrijf zoeken. die apparatuur is alom verkrijgbaar en gewoon noodzakelijk voor een bedrijf. onthoud ook dat die bekrachtiger zeer regelmatig onderhoud nodig heeft (elke 2 jaar verse remvloeistof in alle 4 remcircuits) anders gaat de pomp snel stuk. en niet gebruiken hebben ze ook een hekel aan dan gaan ze vast zitten en krijg je ook storingen. en als je de bekrachtiger niet fijn vind en van het onderhoud af wilt is hij relatief makkelijk te verwijderen en de bedrading voor de remlichten door te verbinden. alleen ben je dan wel de ABS kwijt want dat is 1 unit.
ik raad elk jaar aan. Van wat een pomp kost kan je heel wat vloeistofbeurtjes doen :+

Heb je I-abs? En wanneer is hij voor het laatst gespoeld? I-abs moet je minstens om het jaar spoelen om problemen te voorkomen.

een 1150R is enkel geleverd met I-abs als abs uitrusting.
 
Ding rijdt heerlijk hoor. Zou niet eens een beter (en mooier) alternatief weten voor mijzelf en mijn wensen.

Ding laat ik elk jaar een beurt geven (mag ook wel met zo'n 20k per jaar) en dan nemen ze alle vloeistoffen mee.

Net bij de motorzaak geweest. Die raadde eerst toch het vervangen van het lampje aan (gedaan voor €2, vooruit) en als de storing terugkomt even langskomen voor uit laten lezen. Ik wacht het even af, storing kwam en ging dus nog niets van te zeggen.

Bedankt tot zo ver.
 
Heb je wel eens geremd met zon bekrachtigds systeem van een bmw motorfiets?? :+ Nee? Probeer het eens als je de kans krijgt, dan snap je het wel :+

Die dingen zijn nogal ongenuanceerd.

ik raad elk jaar aan. Van wat een pomp kost kan je heel wat vloeistofbeurtjes doen :+



een 1150R is enkel geleverd met I-abs als abs uitrusting.
Spoelen dus om alle risico's uit te sluiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan