BMW R1150R Rockster of BMW K1200S?

RonaldBMW

Rookie
23 jun 2023
25
64
Binnenkort wil ik als beginnend bestuurder mijn eerste motor aan gaan schaffen. Na lang zoeken ben ik uitgekomen bij BMW. Nu twijfel ik alleen nog of ik zal gaan voor de R1150R Rockster of de K1200S. Iemand die mij tips en tricks kan geven?

Groeten Ronald
 
proefrijden met beide
R serie is een twin boxer, K is een 4 cilinder. totaal verschillend karakter
door proef te rijden weet je of je vriendjes gaat worden of niet
 
Dus het is een beetje appels met peren vergelijken ook al zijn ze van hetzelfde merk. Daar had ik nog niet over nagedacht. Dank je wel voor je reactie!
 
Ook nog een bepaalde reden waarom deze twee modellen? En waarom BMW?

Als het puur gaat om het boxerblok dan snap ik het.. Dan kom je automatisch uit bij BMW.
 
Beide modellen zijn optioneel met integraal ABS (i-ABS) geleverd geweest. Voor beide fietsen is dat systeem onderhoudsgevoelig en ook ontzettend duur om te vervangen of repareren, en ja, stuk gaat het sowieso een keer.

Ik kijk even op google net en kom een website tegen die het wel goed lijkt uit te leggen:
Mijn motoren
 
Doe de 1150. Leuke stuurmachine. Gigantisch veel vertrouwen in remmen tijdens sturen. De K1200 is een sportieve snelle fiets met lange wielbasis en je gewicht zit constant op je polsen. In principe niet de beste keuze voor de kortere bochten. Maar als je deze vraag stelt heb je blijkbaar geen idee, dus huur er eerst eentje?
 
Beide modellen zijn optioneel met integraal ABS (i-ABS) geleverd geweest. Voor beide fietsen is dat systeem onderhoudsgevoelig en ook ontzettend duur om te vervangen of repareren, en ja, stuk gaat het sowieso een keer.

Ik kijk even op google net en kom een website tegen die het wel goed lijkt uit te leggen:
Mijn motoren
Dit wist ik inderdaad niet. Heb zojuist nagevraagd bij de eigenaar van de 1150. In 2017 is het hele remsysteem helemaal gespoeld en voorzien van nieuwe vloeistoffen door een erkend bedrijf. Kapot gaan kan altijd natuurlijk

En de 1200 is van 2008 dus die valt hier niet meer onder.
 
zo zo, in 2017 zelfs; met andere woorden achterstallig onderhoud

maar ik zou altijd het boxerblok kiezen, ik vind dat wel fijn rijden
 
"In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst"

:+

Zou ook het boxerblok kiezen.
 
Ok voor zover ik weet is dat daarna niet meer gebeurt. Een goede voor de onderhandelingen ;)
 
Hoe oud is de motor?
Hoeveel km?
Hoeveel eigenaren gehad? (Ken je de huidige eigenaar?) OVI: RDW Kentekencheck
Ken je de model specifieke kwaaltjes? (is dit trouwens een double spark model (ik dacht van wel))

Heb je de checklist voor aankopen van motoren al gevonden?
Kan je zelf onderhoud plegen of ben je bereid het te leren?

Kan je iemand meevragen om de motor te bekijken?
Ik weet niet wat hij kost maar een aankoopkeuring kan je mogelijk ook voor een miskoop behoeden
 
Hoe oud is de motor?
Hoeveel km?
Hoeveel eigenaren gehad? (Ken je de huidige eigenaar?) OVI: RDW Kentekencheck
Ken je de model specifieke kwaaltjes? (is dit trouwens een double spark model (ik dacht van wel))

Heb je de checklist voor aankopen van motoren al gevonden?
Kan je zelf onderhoud plegen of ben je bereid het te leren?

Kan je iemand meevragen om de motor te bekijken?
Ik weet niet wat hij kost maar een aankoopkeuring kan je mogelijk ook voor een miskoop behoeden
De motor is van 2003. 80 jarige editie. In 2012 is hij geimporteerd en heeft hij 2 eigenaren gehad in nederland. De huidige eigenaar heb ik inmiddels een paar keer gesproken via de telefoon en binnenkort ga ik kijken bij de motor.
Het is een double spark volgens mij ja. De advertentie is inmiddels verlopen maar onderstaand is de tekst die er bij stond.

Wat betreft onderhoud wil ik het zelf gaan leren ja. Rustig aan beginnen natuurlijk. Mijn zwager gaat mee. Die sleutelt graag aan motoren en heeft er meer verstand van dan ik. ( maar dat is niet zo moeilijk)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230623_221336_Chrome.jpg
    Screenshot_20230623_221336_Chrome.jpg
    165,6 KB · Weergaven: 32
Goed dat er iemand meegaat, hoop opsmuk op de motor voor mijn gevoel.
Die grote beurt is daar een rekening van 2022?
Hoelang heeft de huidige eigenaar hem in bezit?
En km stand rond de 80 K ?
Verder lijkt het wel een "normaal" verhaal, dus zeker gaan kijken.

En onthoud wordt niet te snel verliefd er zijn er meer te koop
 
Goed dat er iemand meegaat, hoop opsmuk op de motor voor mijn gevoel.
Die grote beurt is daar een rekening van 2022?
Hoelang heeft de huidige eigenaar hem in bezit?
En km stand rond de 80 K ?
Verder lijkt het wel een "normaal" verhaal, dus zeker gaan kijken.

En onthoud wordt niet te snel verliefd er zijn er meer te koop
Hij heeft hem sinds 2016. Km stand is bijna 70000km en ik zal hem is vragen of er een rekening is van dat onderhoud
 
Ok voor zover ik weet is dat daarna niet meer gebeurt. Een goede voor de onderhandelingen ;)
Nee dat is niet goed voor je onderhandelingen, abs is een welbekend probleem bij BMW, achterstallig onderhoud maakt jou portemonnee sneller leeg als jij en em vullen over het algemeen.
De enige voor wie jou onderhandelingen positief uit zullen vallen is de verkoper van de motor.

Zeker als je zoals je zelf al aangeeft een leek bent zal je alles wellicht uitbesteden…dat is geen kleingeld kan ik je verzekeren.
 
Nee dat is niet goed voor je onderhandelingen, abs is een welbekend probleem bij BMW, achterstallig onderhoud maakt jou portemonnee sneller leeg als jij en em vullen over het algemeen.
De enige voor wie jou onderhandelingen positief uit zullen vallen is de verkoper van de motor.

Zeker als je zoals je zelf al aangeeft een leek bent zal je alles wellicht uitbesteden…dat is geen kleingeld kan ik je verzekeren.
Heb hem zojuist nog gesproken via de app over de ABS. Hij geeft aan dat het ook afhankelijk is hoeveel je er mee rijdt en hij heeft de afgelopen jaren niet heel veel gereden waardoor het in zijn ogen niet nodig was. Maar hij wil wel de remmen opnieuw laten spoelen en de vloeistof vernieuwen en dan delen we de kosten.
 
Mag ik even zeggen dat ik je een verfrissend netjes/informatief persoon vind.

Ik hoop dat je een goede treft, neem aub de tips van een aantal mensen hier mee, vooral dat wordt niet te snel verliefd wat ik voorbij heb zien komen, probeer alsjeblieft objectief te blijven en het vooralsnog nog even te zien als een ding wat je geld kost en je je lijf en leden aan gaat toevertrouwen. Daarna mag er geknuffeld en gepoetst worden 😁🫡
 
Mag ik even zeggen dat ik je een verfrissend netjes/informatief persoon vind.

Ik hoop dat je een goede treft, neem aub de tips van een aantal mensen hier mee, vooral dat wordt niet te snel verliefd wat ik voorbij heb zien komen, probeer alsjeblieft objectief te blijven en het vooralsnog nog even te zien als een ding wat je geld kost en je je lijf en leden aan gaat toevertrouwen. Daarna mag er geknuffeld en gepoetst worden 😁🫡
Allereerst bedankt.voor het compliment!

Het is een hele investering en ik ben al 2 maanden van alles aan het uitzoeken en opzoeken. Hierdoor ben ik uitgekomen bij de BMW. En ook door deze vraag hier op het forum te stellen ben ik weer wat wijzer geworden en weer verder uit gaan zoeken. Waarvoor dank aan degene die meedenken en reageren. En welke het ook gaat worden er bestaat altijd een risico dat er iets kapot gaat. Ongeacht hoe goed de motor is onderhouden.
 
Dan is het wel duidelijk dat hij er geen verstand van heeft
Klopt maar zeer waarschijnlijk zit je dan iig niet opgescheept met half werk van een enthousiaste beunhaas :D
best een aardige klus dat systeem doorspoelen


Je kunt natuurlijk vooraf even vragen wat het kost om het te laten doen, en dan de helft daarvan van de prijs bedingen.
Dan kun je daarna bepalen of je het zelf aandurft met de universiteit van youtube achter de hand of dat je hem toch naar een echte monteur stuurt.

Heb je ook al even bekeken hoe je de staat van het cardan een (beetje) kan checken?

Dat hij de laatste paar jaren niet zoveel heeft gereden is ook wel plausibel, het duurt bij hobbyrijders vaak wat langer voordat de trekker wordt over gehaald om de motor dan toch maar te verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst bedankt.voor het compliment!

Het is een hele investering en ik ben al 2 maanden van alles aan het uitzoeken en opzoeken. Hierdoor ben ik uitgekomen bij de BMW. En ook door deze vraag hier op het forum te stellen ben ik weer wat wijzer geworden en weer verder uit gaan zoeken. Waarvoor dank aan degene die meedenken en reageren. En welke het ook gaat worden er bestaat altijd een risico dat er iets kapot gaat. Ongeacht hoe goed de motor is onderhouden.
Het risico dat er iets stuk gaat is bij een BMW erg groot. Zeker met achterstallig onderhoud zoals bij deze R1150R...

Waarom wil je per se een BMW? Als je denkt dat je kwaliteit koopt zal die bel vlug uiteenspatten waarschijnlijk...
 
Terug
Bovenaan Onderaan