BMW R1150R voor of tegen?

pascal

Rookie
25 okt 2001
7
0
rotterdam
Ik ben van plan een BMW, R1150R te kopen. Ik ga de motor gebruiken in en rondom de stad, daarnaast misschien eens voor een motorvakantie. Ook ben ik benieuwd of de rijwind op den duur niet vervelend wordt en of jullie tips hebben voor andere (grotere) windschermen voor dit model. Die op de foto vind ik wel mooi, maar ik heb geen idee waar ik die kan bestellen...
Graag hoor ik jullie mening over deze motor.

Groeten Pascal

Bijlage: schermpje.jpg
 
schijnt dat alle bmw\'s de afwijking hebben dat ze naar links trekken

is maar ff dat je het weet

kijk wat makkelijker
misc.php
 
die afwijkingen zijn lang niet meer wat ze waren, was vroeger veel erger.

die afwijking wordt veroorzaakt door dat de krukas in de lengte richting van de motor ligt.

ps heb een k1200rs te koop met alle toeters en bellen, heb je geen last van rijwind...

edit: denk dat je weinig van de rijwind zal voelen gezien de vorm van de fiets
 
Laatst bewerkt:
Tis niet mijn smaak, maar ik ken wel een paar gasten met zo\'n ding en ik hoor weinig negative dingen.
Alleen was bij 1 de cardan/overbrenging al verrot na +/- 15.000 km. Wel garantie.
Schijnt een fijne fiets voor alles te zijn woonwerk vrijetijd en vakantie.
 
Het links trekken voel je alleen bij stil staand gas geven, zodra je rijdt is het gevoel verdwenen. Telelever is even wennen (met remmen e.d.), maar stuurt wel verdomd strak. Wel het idee van goede controle over de motor.

Blok vond ik wennen, het is toch een zware tweepitter boxerblok. Voor mijn gevoel behoorlijk ruig (kan ook aan de motor gelegen hebben), vooal bij lagere toeren. Vond het wel duidelijk een karakterblok.
 
Over het algemeen is men erg lovend over deze fiets. Ik ben de rijwind zelf nog niet als nadeel gaan ervaren, maar je moet er geen lange einden 170 mee willen rijden. Lange stukken snelweg aan 140/150 is goed te doen op een naked, mits je nek wat oefening heeft. Mijn ervaringen met een scherm zijn eerder negatied, veel meer luidruchtige turbulentie rond je helm.

Zowel het blok als de bak zijn gecultiveerder dan z\'n voorganger. Ook moet je de typische BMW richtingaanwijzer bediening kunnen waarderen. Persoonlijk ben ik daar erg enthousiast over, ik snap eerlijk gezegd niet waarom niet meer merken dat gebruiken.

Soms hoor je wel eens mensen klagen dat een boxer te breed zou zijn om tussen de file door te rijden. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit geen enkel probleem is.

Bij een eventuele valpartij hebben die cylinders nog een voordeel, de fiets kan niet plat, dus er onder vast komen te zitten is moeilijk; ook is oprapen daardoor makkelijker.

Het genoemde naar links trekken merk je tijdens het rijden niet, als je het stuur loslaat gaat de zaak normaal rechtuit.

Ik weet niet of BMW het scherm van de vorige R (R850R/R1100R) levert op de 1150. Hoewel dit een kwalitatief fraai scherm is, zou ik een proefrit ermee bedingen; het scherm staat bekend om erg storende turbulentie. Het kleine schermpje heb ik geen ervaring mee.
 
Laatst bewerkt:
Mijn R80/7 trekt ook nergens heen. Behalve naar voren dan. Een collega van me huurde vorig jaar een 850R die bij gas geven in stilstand naar links trok. Dit heeft vast niks met cardanreacties te maken, maar hoe kan dit dan???? :? :? :?
 
Mijn R80/7 trekt ook nergens heen. Behalve naar voren dan. Een collega van me huurde vorig jaar een 850R die bij gas geven in stilstand naar links trok. Dit heeft vast niks met cardanreacties te maken, maar hoe kan dit dan???? :? :? :?

Krukas reactie, omdat die in lengte ligt.

Zelfde als (vroeger) bij auto\'s met motor in lengte richting.
Met balansassen die tegengesteld draaien proberen ze dit te voorkomen.
 
ik gereden op de:

f650 scarver bmw
R1100S
R1100RT
1100GS (cross model met koffers)

en de fietsen rijden zoals de auto\'s van bmw...
zeer goed dus...

vooral dat abs is lol!! gewoon honderd rijden....
en vol je achterrem intrappen...

gewoon een goed merk...
 
De bakken van BMW zijn niet de beste. Het werkt wel, maar mann muss mit Deutscher Grundlichkeit schalten. Dat wordt dan ook beloond met een duidelijke KLONK uit de bak.
 
De bakken van BMW zijn niet de beste. Het werkt wel, maar mann muss mit Deutscher Grundlichkeit schalten. Dat wordt dan ook beloond met een duidelijke KLONK uit de bak.

dat hoor ik vaker, maar met die k12 nooit last van gehad, is allen wat gehorig...
 
Je hebt helemaal gelijk; de K12 had de eerste bak van de nieuwe generatie. De R1150\'s hebben die bak (of familie daarvan) tegenwoordig ook, die is inderdaad alleen luidruchtig :)

Het klink overigens erger dan het is. :)
 
De bakken van BMW zijn niet de beste. Het werkt wel, maar mann muss mit Deutscher Grundlichkeit schalten. Dat wordt dan ook beloond met een duidelijke KLONK uit de bak.
Honda kan daar ook wat van....
Yamaha als ie echt koud is ook wel , en dat wil ik wel be-amen ( streepje erbij, lijkt wel op -beamen )
voor de rest BMW lijkt me een degelijke bak die het doet, daar gaat het ook om
 
voor die schermpjes zou ik even bij www.wunderlich.de of www.wuedo.de kijken. Je kunt eventueel online bestellen. Vaak kun je deze spullen ook direct bij je dealer bestellen( zeker bij motor houtrust en Bert Duursma. i.g.v. Wunderlich zou je er zelfs heen kunnen rijden, ze zitten ergens onder Aachen geloof ik. Is meteen een mooi ritje en kun je proefrijden...
Als je duits ok is, kan ik je ook www.boxer-forum.de aanraden. Daarstaat echt alles over boxers in, je kunt het zo gek niet bedenken of het staat er in.

Over de r1150 r. Vind ik de mooiste boxer die er is. Uit praktische overwegingen heb ik echter toch een 1150 gs gekocht wegens meer ruimte voor twee personen op vakantie en meer ruimte voor mijn te lange benen. Windbescherming is bij de Gs ook zeer matigjes, maar 150 rijden zit er makkelijk in. Harder rijden heeft helemaal geen zin, je ziet niks van de omgeving en je moet veel vaker gaan tanken want die boxers gaan stevig zuipen boven de 150.

ps, motor houtrust in Leidschendan heeft volgens mij nog twee zwarte roadsters staan, mocht je in een tweedehands geïnteresseerd zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan