BMW R1150R?

29 nov 2006
6
0
Haarlem
Ik sta op het punt een BMW R1150r te kopen uit 2001 (ABS, EVO), maar zou graag nog wat feedback willen hebben over deze fiets. Rijdt iemand op hetzelfde type en hoe zijn de ervaringen?

Brian 8-)
 
heb ooit test rit ermee gedaan ,rijd prima maar vind die rembekrachtiging maar niks,als je boxers gewend bent is dit wel een prima fiets:cardan ,zuinig ,betrouwbaar,remt zeeeeer goed
het is ook even wennen aan de motorloop als je gas geeft schut de hele motor fiets naar een kant,en een bokkig karakter
durven ook olie zuipen!!!!!!(bmw he )lange slag van het gashendel

greetz mark
 
De rembekrachtiging dien je inderdaad aan te wennen. Ik zou voor een 1150 gaan met dubbele bougies (ik weet zo niet vanaf wanneer deze gemonteerd zijn). Het olieverbruik zoals in het vorige bericht is mij niet in deze mate bekend. Er zijn BMW's die olie verbruiken tot het moment dat ze ingelopen zijn. (kan wel tot 20.000 km duren. Als je geen BMW-boxer gewend bent kan de eerste proefrit wel een gewenning zijn. Eenmaal gewend, wil je niets anders meer en gewend aan een boxer ben je erg snel. Als er nog meer gereageerd wordt zal er wel over de versnellingsbak geschreven worden. Met name bezitters van japanse motoren willen hier nog wel eens op reageren. Je hoort inderdaad wel problemen met versnellingsbakken, maar bedenk wel dat de meeste BMW's erg veel kilometers maken.Mijn inschatting is dat wanner je kijkt bij welke km-stand een BMW gemiddeld problemen krijgt met een versnellingsbak, de gemiddelde jappanner al lang overleden is.
Ik heb eventueel wel een langeduurstest van een BMW R850R uit moto 73 met 214000 km zonder problemen.
 
Ik heb zelf een BMW Rockster uit 2003. Deze lijkt veel op de R1150R en heeft dezelfde motor. Helaas heb ik het idee dat er op dit forum niet al te veel BMW rijders actief zijn, maar dat neemt niet weg dat ze minder enthousiast zijn. Even een paar eigenschappen dan maar:
- degelijk en dus zeer betrouwbaar
- weinig onderhoud maar als je naar de dealer gaat is dat niet goedkoop
- fantastische rijeigenschappen :}
- mooi staaltje techniek
- zwaar maar zodra je gaat rijden is dat weg
- hele goede remmen, combinatie met ABS werkt erg goed
- rustig motor karakter, dus veel trekkracht beschikbaar vanaf 2200rpm maar als je de beest uit wil hangen loopt de motor nog steeds als een naaimachientje bij 7000rpm
- men klaagt wel eens over het inschakelen in de eerste versnelling. Tip - laat de koppeling een beetje opkomen en je schakelt gemakkelijk van neutraal naar 1.
- olieverbruik (nou ja, misschien 1 liter op 10,000km) doet ie alleen tot zo'n 15,000km
- erg waardevast
- goede zit voor een passagier
- comfortabel op lange afstanden
- benzine verbruik is redelijk tot goed. op vakantie bijvoorbeeld met veel binnenwegen maar wel sportief rijden haal je gemakkelijk 1:16 1:17, ik heb een keer 1:18.4 gehaald... Zodra je de snelweg opgaat en zo'n 150km/hr gaat cruisen duikt het verbruik naar 1:14.
- men klaagt ook wel eens over de knipperlichten. Kwestie van wennen. De mijne gaan overigens van zelf uit als ik ze vergeet uit te zetten.

Ik kan weinig minpunten bedenken. Maar goed, dat zegt iedereen natuurlijk over zijn merk. Ik heb lang getwijfeld of ik niet een Ducatie Monster moest kopen maar ik heb geen spijt. Ok, de Duc heeft de looks 8-) maar laat die maar eens een paar weken niet draaien en probeer hem dan op een vochtige wintermorgen aan de praat te krijgen :N .

Tenslotte raad ik je erg aan eens de www.R1150R.org website te bezoeken. Eindeloos veel informatie van veelal Amerikanen, Britten, paar Australiers en wat verdwaalde Nederlanders.

Kopen, dat ding! :]
 
Ja,

ik heb er ene bj.2002 zonder ABS.
Heerlijke motor,idd.zwaar maar als die loopt merk je hier niets meer van.Heb wel het zadel laten verlagen om beter aan de grond te kunnen.

Wil wel pingelen bij warm weer (en soms bij koud)bij ong. 4000 rpm. bij flink accelereren.

Ook hebben ze wel eens last van KFR als ze niet goed afgesteld zijn.

Heerlijk koppel en ook verbruik valt mee.Wordt wel meer in de winter maar daar hebben alle injectie motoren last van.


Tja,en hij lust wel een slokje vloeibaar goud.Maar dit kan verschillen,want mijn vriend heeft een gs1150 bj 2001 met zelfde blok en die verbruikt niks.


full
 
Ja,

ik heb er ene bj.2002 zonder ABS.
Heerlijke motor,idd.zwaar maar als die loopt merk je hier niets meer van.Heb wel het zadel laten verlagen om beter aan de grond te kunnen.

....

[afbeelding]

Vraagje...hoeveel centimeters meet u? O-)
Ben vandaag wezen 'passen' maar bij de dealer stond er helaas geen met verlaagd zadel. Kon met het gewone zadel net aan de grond. Ben erg benieuwd hoeveel verschil het verlaagde zadel maakt?

Grtz :W Marieke
 
Kope, kope, kope!

Mijn tip: monteer een Bos uitlaat systeem. :9~

Kost wat maar, Geluid dat niet te beschrijven valt. :9
En de motor wordt veel levendiger, pakt beter op, ruckeln is weg.

Met systeem bedoel ik, demper, cat vervanger en E-prom.

En waarschuw degene die achter je rijdt.....

Oja, de mijne verbruikt geen olie meer sinds ik Castrol 10W50 gebruik (koop ik in Duitsland, kan het hier niet vinden) en benzineverbruik met Bos uitlaat 1:19.

Het is volgens de Moto73 de goedkoopste motor per km. :]
 
Laatst bewerkt:
gewoon doen!! ik heb in het verleden een aantal motoren gehad,maar de boxer heeft mijn hart gestolen....en wat dacht je van deze superpole uitlaat??
full
 
Vraagje...hoeveel centimeters meet u? O-)
Ben vandaag wezen 'passen' maar bij de dealer stond er helaas geen met verlaagd zadel. Kon met het gewone zadel net aan de grond. Ben erg benieuwd hoeveel verschil het verlaagde zadel maakt?

Grtz :W Marieke


Ik ben 1.68 groot. En kom met beide voeten bijna ''plat'' aan de grond. Met originele zadel kwam ik met iets meer als de punten van de voeten aan de grond.

De vering (achter)heb ik ook op bijna het laagste punt staan .
 
Ik ben 1.68 groot. En kom met beide voeten bijna ''plat'' aan de grond. Met originele zadel kwam ik met iets meer als de punten van de voeten aan de grond.

De vering (achter)heb ik ook op bijna het laagste punt staan .

kijk...dat biedt perspectieven, thnx voor je reactie!
Nu nog op zoek naar een met de juiste kleur en de rest van m'n wensenlijstje *O*
 
Heb je 'm al gekocht??

Ik heb gereden:

05-BMW_Ruud_R100RS_1989.jpg

bj 78

10-BMW-75-5.jpg

bj 71

11-MY-67-KJ_1_klein.jpg

bj 97

13-IMG_2565.jpg

bj 2002 nieuw

18-IMG_2887.jpg

bj 95

23-R1200R.jpg

bj 2007 nieuw (hehehe)

Vanaf 2003 zijn ze uitgerust met dubbele bougies en rembekrachtiging. De nieuwe R1200R heeft (gelukkig) geen rembekrachtiging meer.
Was een probeersel van BMW wat dus niet bevallen is.

Die R1150R die ik gehad heb, was van april 2002. In 4,5 jaar op 125.000 km gezet zonder een foute klap of makke met de versnellingsbak.
Heeft me nooit in de steek gelaten.
Vragen over de 1150, stel ze maar!
 
Ohja het is een r1150r uit 2001 heeft 39000 km gelopen en is zwart.....en nu is die van mij!!!!...VET...
Gefeliciteerd!

Eentje met enkele bougies en geen rembekrachtiging.

Wel ff foto's plaatsen volgende week!

TIP: demper vervangen en kat weggooien.
Loopt beter, trekt beter en is zuiniger.
Oja, geluid knapt er zeker van op!
 
goeie keus. Ik heb ook 30.000km op een zwarte gestuurd en dat is me altijd zeer goed bevallen.
Bij de reeds genoemde punten sluit ik me aan. ABS en rembrekrachtiging vond ik persoonlijk erg fijn. Let alleen ff op dat rembekrachtiging alleen werkt als het contact aan staat.

viking64 noemt iets wat ik ook aangepast had op die van mij. Die kat weegt nogal wat en met een (in mijn geval titanium sebring demper) werd het geluid echt fantastisch. Een aanrader dus!

tegen het KFR worden ook wel brisk bougies aangeraden. heb ik ook laten monteren destijds en het werd er iets beter van.

sturen met de r1150r was echt heerlijk, zo makkelijk om te gooien...ik zou zeggen plan alvast even een weekje Italiaanse Dolomieten voor aankomende zomer...

edit:
laatste absolute aanrader: hyperpro progressieve vervangingsveren
 
Laatst bewerkt:
goeie keus. Ik heb ook 30.000km op een zwarte gestuurd en dat is me altijd zeer goed bevallen.
Bij de reeds genoemde punten sluit ik me aan. ABS en rembrekrachtiging vond ik persoonlijk erg fijn. Let alleen ff op dat rembekrachtiging alleen werkt als het contact aan staat.

viking64 noemt iets wat ik ook aangepast had op die van mij. Die kat weegt nogal wat en met een (in mijn geval titanium sebring demper) werd het geluid echt fantastisch. Een aanrader dus!

tegen het KFR worden ook wel brisk bougies aangeraden. heb ik ook laten monteren destijds en het werd er iets beter van.

sturen met de r1150r was echt heerlijk, zo makkelijk om te gooien...ik zou zeggen plan alvast even een weekje Italiaanse Dolomieten voor aankomende zomer...

edit:
laatste absolute aanrader: hyperpro progressieve vervangingsveren

Zeker weten!! Die had ik er dus ook op.
Nu me nieuwe nog even uitlenen aan de HyperPro mannen en dan ben ik ook weer voorzien.
 
OK, beetje oud draadje....

Kunnen jullie toch uitleggen wat er precies zo fijn is aan de Hyperpro-veren?
En hebben jullie dan alleen de veren vervangen, of compleet met demper??

Groeten van (nog) een 1150R adept :]
 
OK, beetje oud draadje....

Kunnen jullie toch uitleggen wat er precies zo fijn is aan de Hyperpro-veren?
En hebben jullie dan alleen de veren vervangen, of compleet met demper??

Groeten van (nog) een 1150R adept :]
Normale (lineaire) veren geven over de hele lengte evenveel druk.
Progressieve veren worden stijver naarmate ze verder inveren.

Kort gezegd komt het erop neer dat als je je motor flink belast, bv 2 man, bepakking of lekker sportief bochten nemen, je de veren al voor een groot deel 'gebruikt' Ze zijn dan al heel ver ingeveerd. Kom je dan rottigheid in de weg/bocht tegen, dan bestaat de kans dat de standaard veer die klap dan niet meer kan verwerken. Hij slaat dan dood en dan heb je dus even tijdelijk geen vering. Iedereen kan bedenken dat dat verre van ideaal is. ronduit slecht voor de wegligging.
Bij progressieve veren heb je dan nog reserve over omdat die veer steeds zwaarder wordt naarmate hij verder inveerd.

Mooier kan ik het niet maken.... maar ik heb ze nu onder mijn R1200R ook zitten, en voorzelfs een hele nieuwe demper. Aan de originele Showa viel namelijk de uitgaande demping niet in te stellen.
 
Hoi,

Ik rij al ruim 2 jaar op een R1150R en ben er nog steeds zeer tevreden over.
Dus mijn advies als het een goede is zeker doen. Als je hem ook in de winter wilt gebruiken dan is handvat verwarming een must.

Groetjes Jaak.
 
Kope, kope, kope!

Mijn tip: monteer een Bos uitlaat systeem. :9~

Kost wat maar, Geluid dat niet te beschrijven valt. :9
En de motor wordt veel levendiger, pakt beter op, ruckeln is weg.

Met systeem bedoel ik, demper, cat vervanger en E-prom.

En waarschuw degene die achter je rijdt.....

Oja, de mijne verbruikt geen olie meer sinds ik Castrol 10W50 gebruik (koop ik in Duitsland, kan het hier niet vinden) en benzineverbruik met Bos uitlaat 1:19.

Het is volgens de Moto73 de goedkoopste motor per km. :]

Maakt het nog uit welke E-prom je gebruikt? Moet dan de boel nog helemaal afgesteld worden of is het plug-and-play?
 
Terug
Bovenaan Onderaan