bmw r1150rt

Marc01, hou je er ook rekening mee dat je van een 4 cilinder naar een 2 cilinder boxer bent overgestapt. Die heeft gewoon meer trillingen dan een 4 cilinder.
Dat je dealer toch nog even naar je 1150Rt wil kijken ivm met de trillingen die jij voelt is natuurlijk prima.

Het komt schijnbaar toch nog regelmatig voor dat zo,n bmw dat befaamde kfr nog heeft, en de lage toeren die ik bedoelde in mijn eerste post, zijn tussen de 2500 en 4000 tpm. En het voelt irritant, als je tijdens een afrit-manoevre voelt, in de bocht hangend dat je motor een beetje stottert. Mocht het niet te verhelpen zijn, dan is het een kwestie van wennen. Mochten ze er iets aan kunnen doen, BETER.
 
Naar wat ik begrepen heb, heeft ELKE boxer KFR. De ene amper of niet merkbaar, een andere loopt er verschrikkelijk door.
 
Dan maar naar de dokter voor viagra, dan denk ik gewoon dat het kfr gevoel iets anders is. _O-

_O- _O- M.i. is het maar net waar je je aan ergert. Twee van die grote hangtieten rijden idd anders dan een vierpitter. Natuurlijk moet je er naar laten kijken, een goede afstelling zal best verschil maken. Ik herinner me nog wel dat ze het beste liepen als de motor moest "trekken" (gaan we weer..... O-) ). Dus langer in een hogere versnelling rijden. Liever 50 in zijn 4 bij pakweg 2200 toeren dan in zijn 3 bij 3000 (toerentallen gok ik, weet ik natuurlijk niet precies meer).

Bij mijn Kaatje maakt dat b.v. geen ruk uit (wat is dat toch? 8-) ) Zo'n driepitter loopt bij ieder toerental goed. De boxer = love it or leave it.

Eifelweggetjes afraggen met zo'n boxer is heerlijk. Braap-brrraaap-braappp door de versnellingen heen, onder de 5000 en trekken als een beer (zouden die dat ook doen? :+ ) . Daar is hij voor gemaakt!
 
Het zal aan mijn onkunde liggen mbt het navigeren binnen motor-forum, maar ik krijg de indruk dat bmw r1150rt rijders er zeer tevreden over zijn.
Aangezien ik sinds twee dagen overgestapt ben van een pan european naar de bmw r1150rt, was ik benieuwd naar alle problemen welke er zijn rond deze fiets, maar kan alleen gedateerde onderwerpen vinden.

Ik, persoonlijk, vind het na het rijden op een pan, een heerlijke ervaring om nu bmw te rijden. Helaas schommelt mijn bmw óók bij lage toeren maar ik ga nog even terug naar de dealer.

Joehoe... het is een boxer motor.
Dat hoort er nou eenmaal een beetje bij.
Karakter heet dat 8-)

OK, de dealer kan er wat aan doen.
Namelijk de zuigers beter synchroniseren.
Maar jijzelf zult er toch aan moeten wennen, want dat hoort nou eenmaal bij deze motor.
 
Marco01,

enkele tips voor het rijden:
rij vanaf de 3e versnelling niet lager dan 2500 toeren, op langere termijn veroorzaakt dat extra slijtage aan het blok. Ik werd bij mijn oude R100RT op gewezen na een revisie, uitgevoerd bij een BMW-sesrvice-dealer.
Nu rijd ik voornamelijk op de R1150RT (2003, twin spark) en minder dan 2500 toeren doet hem geen goed.
Je rij/instructeur had ook gelijk met het remmen. Ook hier geldt op de lange termijn dat remblokken dan toch goedkoper zijn. Veel op de motor afremmen zal zijn olieverbruik niet ten goede komen, dit was wederom een tip van de service-dealer (Brunsumse Motoren Werkplaats -voormalig bmw-dealer).
Als de motor trillingen blijft houden tussen 2500 en 4000 toeren is het aan te raden om hem naar een betrouwbare BMW-dealer te brengen voor een grondige controle.
Ik heb me laten vertellen door de eerder genoemde monteur dat ze BMW's met overmatige trillingen in hun werkplaats in reparatie hadden gehad waarbij er gewichtsverschil zat tusen de rechter en de linkercylinder (fabrieksfoutje). Hoop dat dat bij jouw niet het geval is.
In elk geval veel vreugdevolle en schadevrije kilometers gewenst met je Beemer.

John
 
Terug
Bovenaan Onderaan