bmw r1150rt

marc01

Rookie
13 mei 2007
20
0
Oene
Het zal aan mijn onkunde liggen mbt het navigeren binnen motor-forum, maar ik krijg de indruk dat bmw r1150rt rijders er zeer tevreden over zijn.
Aangezien ik sinds twee dagen overgestapt ben van een pan european naar de bmw r1150rt, was ik benieuwd naar alle problemen welke er zijn rond deze fiets, maar kan alleen gedateerde onderwerpen vinden.

Ik, persoonlijk, vind het na het rijden op een pan, een heerlijke ervaring om nu bmw te rijden. Helaas schommelt mijn bmw óók bij lage toeren maar ik ga nog even terug naar de dealer.
 
Er staat niet voor niets binnen mijn profiel, dat ik nog beter wil leren motor rijden.
 
Lage toeren rijden is een stuk relaxter, vind ik althans... misschien een kwestie van smaak... meeste motoren hebben hun maximale koppel bij hogere toeren, maar zo'n 1150 RT heeft toch ook bij lage toeren al een lekker koppel? Waar ligt dat schommelen dan aan? Met de boxer te maken of wat?

Adios!
 
Welkom Marc,

Wat voor motor heb je precies, een single of twinspark? En hoe oud is ie?

Schommelen bij lage toeren komt mij niet zo bekent voor, maar misschien is het ook een beetje inrijden, dat de motor moet wennen aan jouw rijgedrag. meestal zit ik zo rond de 3.000 toeren.
En bij optrekken laat ik hem (als de motor warm is) tot 4k en soms ook hoger als ik zin heb voordat ik doorschakel omhoog.

Lager dan 2k moet je niet echt willen rijden, dat vind ie niet zo leuk heb ik het idee.
 
Thx voor het warme welkom. Ik heb zoals gezegd deze week mijn pan uit 1992 met 148 000 op de teller, wegens erg dure aanstaande reparaties, ingeruild op een r1150rt uit 2002 met 49000 op de teller. Aangezien de pan mijn eerste motor was, dacht ik dat ik een heerlijke motor had, maar nu ik eergisteren in één dagje 369 km op de bmw had gereden ben ik daar toch van teruggekomen. Het was een fijne fiets maar de bmw is, voor mij persoonlijk, hemels. Uiteraard heb ik niet zo veel vergelijkingsmateriaal, maar ik heb me de hele dag "veilig" gevoelt op de bmw, terwijl ik met heftige wind op de pan nog wel eens de neiging kreeg om heel verkrampt aan het stuur te gaan hangen.
Ben me er ook van bewust dat ik nog heel eel kilometers moet gaan maken op een motor voor ik mijzelf ervaren kan noemen. Momenteel, vindt ik tenminste zelf, zit ik nog te vaak te rommelen voor en in de bochten.

Maar wat geniet ik er van.

Dat schommelen is duidelijk het "beruchte" fahrer ruckelen (oid) waar bmw wel mee bekent schijnt te zijn. De dealer heeft toegezegd, als ik de topkoffer ga halen, om hem nog even daarop na te kijken en eventueel af te stellen, dus ik ben benieuwd.
 
He Marc, welkom!

Welkom Marc,

Wat voor motor heb je precies, een single of twinspark? En hoe oud is ie?

Schommelen bij lage toeren komt mij niet zo bekent voor, maar misschien is het ook een beetje inrijden, dat de motor moet wennen aan jouw rijgedrag. meestal zit ik zo rond de 3.000 toeren.
En bij optrekken laat ik hem (als de motor warm is) tot 4k en soms ook hoger als ik zin heb voordat ik doorschakel omhoog.

Lager dan 2k moet je niet echt willen rijden, dat vind ie niet zo leuk heb ik het idee.

Wellicht dat je wat 'last' hebt van KFR (konstant fahr ruckeln). Via Google heb ik het volgende topic gevonden:

KFR op BMW boxers

staat een stukje uitleg in over hoe en wat en wat je er aan kan doen. Je kan dus simpel even bougies vervangen en misschien dat het dan al minder wordt.
 
Aloha Maro 01. welkom welkom. als je een "gewone 1150"hebt dus die zonder dubbele bougies kan je rustig bij ons buurten . mbt bijzonderheden ... Iedere RT1100/1150 rijden is trouwens meer dan welkom. worden we allemaal stiekum slimmer.

Misschien een goed idee om een vervolg cursus te doen. zelf heb ik bij free bike een dag gestoeid en dit was een hele ervaring . vooral ook het bochten werk en voertuig beheersing .erg leuke dag geweest en je rijdt echt met een ander gevoel/gedachte weg aan het einde van de dag.

Zelf was ik ook van plan een Pan 1100 te kopen vorig jaar en stond mijn Dame naast de Pan waar m'n oog op was gevallen . Maar na een uitgebreide proefrit viel ik als een blok voor de rijigenschappen van de BMW.

Dus veeeeeuuuuuuulllllllllll rijplezier en tot Beemer
 
Dat schommelen is duidelijk het "beruchte" fahrer ruckelen (oid) waar bmw wel mee bekent schijnt te zijn. De dealer heeft toegezegd, als ik de topkoffer ga halen, om hem nog even daarop na te kijken en eventueel af te stellen, dus ik ben benieuwd.

Het kan een heel eind verholpen worden door andere bougies en een ander luchtfilter (wat ik zo her en der las). K&N was het merk dacht ik.

Ik had voor mijn bmw een kawasaki vulcan (chopper type) dat was ook mijn eerste motor en heb daar zo'n 5 jaar mee gereden. Voor mij was het ook een hele openbaring toen ik op deze motor reed. Ik had zelf niet gedacht dat het ook aardig wat scheelt met een Pan omdat dat ook erg goede motoren zijn.
maar voor ieder is dat weer persoonlijk, ik heb ook nog nooit op een pan gezeten.

Veel plezier in iedergeval :)

en met de bochten, niet teveel eisen willen stellen, gewoon rustig beginnen (niet te snel er in gaan) en als dat comfortabel aanvoelt kun je proberen wat vlotter uit te bocht te accelereren, als je er maar rustig in gaat en steeds een gecontroleerd gevoel heb, dan komt het vanzelf goed.
 
Ben al een tijdje van plan om zo'n vervolg cursus te gaan doen, alleen ontbreekt momenteel de tijd.
Het is ook niet zo dat ik nu "bescheten"motor rij, maar ik merk dat ik, als ik bijvoorbeeld net ongeveer 200 kilometer A1 gereden heb (nee, niet 200 km per uur) en ik ga dan terugschakelen voor de afrit, ik het een naar gevoel vindt om na het terugschakelen naar zijn 3, de koppeling op te laten komen. Maar, ik blijf oefenen want het is gaaf.
 
nou, meestal willen afritten in de 4rde versnelling ook wel hoor, dan kun je rond de 60km/h door de bocht. maar het ligt er aan welke afrit, de ene is scherper dan de andere. Bij Deventer vb is de 4 ook een beetje aan de grove kant.
Maar meestal heb je wel tijd zat om rustig terug te schakelen. Gewoon per versnelling op de motor af laten remmen, en evt een beetje bijremmen als het nog te hard gaat voor je bij de bocht bent.
 
Kijk, weer iets geleerd. Ik ontkoppel hem meestal en schakel dan terug van zijn 6de versnelling naar zijn 3de om dan de koppeling weer op te laten komen. Dat komt eigenlijk omdat mijn rijles-instructeur altijd zei, dat je beter nieuwe remblokjes kon kopen ipv op de motor af te laten remmen. Remblokjes was goedkoper dan de slijtage aan de motor, vandaar. Maar ik kan, indien dat slijten wel meevalt, misschien idd eens af gaan remmen op de motor, per versnelling. Ben benieuwd. thx voor deze tip.
 
Laatst bewerkt:
Ook welkom Marc,

De r1150rt rijdt echt geweldig.Veel plezier er mee !
Ik heb hiervoor een lichtere 4 cilinder Suzuki gereden, en dat is gewoon niet te vergelijken met een 2 cilinder BMW.
 
Kijk, weer iets geleerd. Ik ontkoppel hem meestal en schakel dan terug van zijn 6de versnelling naar zijn 3de om dan de koppeling weer op te laten komen. Dat komt eigenlijk omdat mijn rijles-instructeur altijd zei, dat je beter nieuwe remblokjes kon kopen ipv op de motor af te laten remmen. Remblokjes was goedkoper dan de slijtage aan de motor, vandaar. Maar ik kan, indien dat slijten wel meevalt, misschien idd eens af gaan remmen op de motor, per versnelling. Ben benieuwd. thx voor deze tip.

Op zich valt daar ook wel weer iets voor te zeggen, over liever nieuwe remblokjes.
maar dan zou ik zowiezo de koppeling niet inknijpen, want dan heb je maar weinig controle over de motor. dus dan zou je het volgende doen. in z'n 6, gas los, bijremmen, kom je onder de 90 ofzo, dan naar de 5 schakelen, gas weer rustig loslaten, dan bijremmen enzovoort.

Maar je kan ook met beleid afremmen op de motor, dus niet te vroeg terugschakelen zodat die niet zo hoog in de toeren giert.

Remblokjes zijn trouwens ook behoorlijk prijzig... vind ik.
 
Was met de pan inmiddels ook al wel wat handiger erin geworden, moet, denk door mijn geringe motor ervaring, ook weer even wennen aan de geluiden en het gevoel van de 1150.

Snap nu ineens ook dat ik beter later kan ontkoppelen ivm de zgn controle over de fiets, want dat was inderdaad vaak het "ünheimische" gevoel wat ik had voor ik de koppeling weer op liet komen, reed dan meestal al een flink aantal meters met de koppeling in en wist dan niet goed of mijn snelheid al goed genoeg was om weer op te laten komen, met als gevolg dat ik dan, voor alle zekerheid nog maar wat bijremde waardoor ik met ongeveer 40 km per uur aan de afrit begon en menig automobilist achter mij zich waarschijnlijk groen en geel ergerde en zich afvroeg waarom ik niet met zo'n 45km per uur autootje ging rijden.
 
Ik heb beroepsmatig op de 1150 gereden en je kunt echt ongelofelijke dingen uithalen met deze fiets. Het rijwielgedeelte heeft zoveel reserve, de meeste doorsnee motorrijders zullen die nooit benutten. Ga dus rustig je gang :) Het eigenaardige van de boxer met telelever wielophanging is dat hij niet zoveel feedback geeft als een "normale" motor. Dat is een beetje een "unheimisch' gevoel in de eerste tijd. Daarom is een VRO-tje geen gek idee. En nog leuk ook :P

Dat remmen op de motor is m.i. niet zo schadelijk, hoor. Wij leerden niet anders en ze haalden ook gewoon 100K. Gewoon lekker proberen en als het bevalt: doen. Ik doe het ook altijd, vind het een sport om met zo min mogelijk remmen door het verkeer te komen 8-) Was ook een oefening tijdens de rijopleiding, om je verkeersinzicht te oefenen. En niet met ingetrokken koppeling rijden, dat is een gek gevoel, net zoals sex met je sokken aan of zo :+ O-) Je moet altijd controle houden - of ingekoppeld rijden of remmen.

Gewoon veel rijden en uitproberen. Succes.
 
Ik rem ook amper eigenlijk, hooguit de laatste meter bij het stoplicht of als er iemand voor me opeens op de rem staat (maar dan nog laat ik eerst gas los en zie dan wel hoe hard diegene remt).
Mn achterrem gebruik ik eigenlijk al helemaal (bijna) nooit, als ik rem is het 90% van de tijd alleen voorrem.
 
Ik rem ook amper eigenlijk, hooguit de laatste meter bij het stoplicht of als er iemand voor me opeens op de rem staat (maar dan nog laat ik eerst gas los en zie dan wel hoe hard diegene remt).
Mn achterrem gebruik ik eigenlijk al helemaal (bijna) nooit, als ik rem is het 90% van de tijd alleen voorrem.

Ik had begrepen dat het bij de r1150rt geen drol meer uitmaakte of je remt met voor of achter (EVO). Of vergis ik mij.
Aangezien ik geen handleiding bij mijn motor heb, wilde ik nog even vragen, welk soort olie er in moet en met welke eigenschappen? En hoe peil je de olie, op de middenbok met het voorwiel van de grond?
 
En niet met ingetrokken koppeling rijden, dat is een gek gevoel, net zoals sex met je sokken aan of zo :+ O-) Je moet altijd controle houden - of ingekoppeld rijden of remmen.

Gewoon veel rijden en uitproberen. Succes.

Ik zou deze vergelijking niet kunnen maken daar ik nooit , met sokken aan, heb gemogen. Maar ik begrijp wat je bedoelt en ga dan vanaf nu ook proberen dat weer af te leren.

De meeste motor-rijders remmen dus gewoon per versnelling af op de motor en gebruiken hun remmen in principe minder!
Waarom heb ik dan zo'n fiets met super-remmen gekocht. :? :?
 
De EVO rem is een geweldige uitvinding. Ik heb er al meer over gejubeld, maar ik wou dat hij ook mijn 75 kon. Na even wennen en oefenen heb ik op een stille polderweg vanuit 160 alles vast getrapt en geknepen, zo hard ik kon. De enige beperking die dit remsysteem kent is de kracht van je armen. En de spiertjes van de oogballen - om ze in de oogkassen te houden *D

En natuurlijk gebruik je de remmen wel, beetje bijremmen of remmen tot stilstand. I.t.t. wat velen doen, gebruik ik de achterrem ook. Sterker nog, ik tik hem vaak net iets eerder aan dan de voorrem om de fiets "strak" te laten trekken voor het remmen. Even aantikken en dan de fiets omgooien gaat ook heel goed. Als ik me goed herinner, zijn de EVO remmen gekoppeld. Ik meen me te herinneren dat ze voor de politie destijds ontkoppeld werden geleverd, juist voor dit soort grappen, net als op de GS-en.

O ja, als je gaat oefenen, bouw het voorzichtig op.... ;) Ik ben destijds ook wel een uurtje aan het remmen geweest voordat ik die grap met 160 uithaalde. En zorg dat je banden goed op spanning zijn.
 
O ja, als je gaat oefenen, bouw het voorzichtig op.... ;) Ik ben destijds ook wel een uurtje aan het remmen geweest voordat ik die grap met 160 uithaalde. En zorg dat je banden goed op spanning zijn.

Ach, heb per ongeluk al eens een metertje of 15 strak rechtdoor geslipt richting een auto die mij niet zag, was nog met mijn pan met defecte abs, prachtig zwart spoor, en herinnerde mij op het laatste moment pas dat ik dan niet kon sturen (zo geblokkeerd) dus, ogen dicht, rem los en uitwijken. Heb daarna wel 10 minuten gepauzeerd om mijn hartslag weer rustig te krijgen en ben langzaam doorgereden. Had al één week mijn rijbewijs. Wat ik hier mee zeggen wil is , ik wil eigenlijk helemaal nooit meer remmen, laat staan oefenen. Maar straks, op een mooie zonnige dag, neem ik je advies ter harte, en ga rem-oefeningen doen. Is idd verstandiger.
 
En met je EVO remmen kun je snoeihard remmen én uitwijken tegelijk. Dat is wel even wennen en moet inslijten.

Dus toch maar een VRO-tje misschien. Zoek iets waarbij ze ABS-remmen oefenen.

Ik vind het overigens al heel goed dat je er zo over nadenkt. :)
 
Marc01, hou je er ook rekening mee dat je van een 4 cilinder naar een 2 cilinder boxer bent overgestapt. Die heeft gewoon meer trillingen dan een 4 cilinder.
Dat je dealer toch nog even naar je 1150Rt wil kijken ivm met de trillingen die jij voelt is natuurlijk prima.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan