BMW r1200gs. Vs Yamaha fjr1300 voor woon-werkverkeer

psycho994

Die hard MF'er
7 sep 2005
813
18
Zoetermeer
Goeden dag mede motorrijders.

ik rij nu al 4 jaar woon werk verkeer en doe dit met een sv650 uit 2001.
Nu heb ik de laatste tijd wel wat last van een tennisarm.
Dit helpt dus niet dat ik op de sv best op de armen hang.

nou zit ik te kijken om mijn twee motoren te kopen en dan een woon werk en privé motor te nemen.
Nou zit ik te twijfelen tussen de bmw en fjr.

wat zijn jullie ervaringen mbt woon-werkverkeer met deze fietsen. Alle info is welkom.
 
Allebei fantastische fietsen. FJR is misschien iets beschutter rijden bij "weer en wind", maar GS is dan weer iets "avontuurlijker". Zelf stond ik ook voor deze keuze als leasemotor, en wij zijn voor de FJR gegaan. In eerste instantie vooral met de portemonnee besloten, maar geen seconde spijt van gehad. Fantastische motor voor duizenden kilometers rijden in alle omstandigheden, zeker met alle luxe opties erbij en zonder die irritante zijkoffers. MAar goed, dat is de GS vast ook. Het zijn allebei absoluut fantastische fietsen en allebei kilometervreters, dus denk dat het uiteindelijk neerkomt op je voorkeur qua looks, je voorkeur qua zithouding en je portemonnee. Je gaat van allebei geen spijt krijgen.
 
Misschien ook de R1200RT meenemen in de vergelijking?, dan heb je een beetje het beste van beide werelden.

Heb nu sinds kort een R-nine T en vind het boxer blok zeer fijn rijden.
 
Die fietsen zitten meer in dezelfde hoek inderdaad. Maar de GS is ook een veelgebruikte dagelijkse fiets natuurlijk... Ik zie de vergelijking meer als 'een top level allroad' vs 'een top level sport/tour'.
 
4 jaar woon werk verkeer
sv650 uit 2001
tennisarm
bmw of fjr, twijfel

wat zijn jullie ervaringen mbt woon-werkverkeer met deze fietsen. Alle info is welkom.

Een FJR en een GS zijn volstrekt verschillende motorfietsen, met volstrekt verschillende karakters (rij eigenschappen). V.w.b. windbescherming maakt het niet zoveel uit: beide presteren wat dat betreft zo'n beetje hetzelfde, alleen een RT scoort (veel) beter op dat punt. Ik zou je willen adviseren om gewoon te gaan proefrijden, want het verschil tussen die fietsen is dermate groot dat je d.m.v. proefrijden wss al binnen 10 meter met overtuiging je keuze hebt gemaakt, en je je afvraagt waarom je die andere motor überhaupt overwoog.

Hoedanook, je wilde ervaringen, aldus: beide zijn goed, en je kunt er woon-werk mee rijden (kan met elke motor). Geen van beide zijn ze daarvoor - woonwerk - ontworpen natuurlijk. De FJR zal - als het ding goed is, ik kocht ze altijd nieuw - in gebruik goedkoper zijn (onderhoud, verzekering, aanschaf, afschrijving). De BMW is geraffineerder qua rijwielgedeelte (massa centralisatie, vering/demping, remmen), ergonomie en comfort, maar daar betaal je dan ook voor: prijskaartje van een BMW is "een klein beetje vorstelijker", zowel qua aanschaf als afschrijving. Het motorkarakter van een boxer twin en een conventionele vier-in-lijn verschilt als dag en nacht, en daar zul je zelf wat van moeten vinden. Of en wat je daar allemaal van merkt of vind zal erg van het individuele gebruik en voorkeuren afhangen.

Wat ik prettig vond aan de FJR is dat het eigenlijk een relatief smalle motor is, zelfs met de zijkoffers erop, wat in krappe ruimtes handig kan zijn. En zo’n FJR heeft gewoon een fijne krachtige en elastische aandrijflijn, al komt dat bij woon-werkverkeer in NL niet echt uit de verf: dan moet je gaan doen waar die motor voor gemaakt is, namelijk dagenlang kilometers vreten met een tempo waarvoor je in NL je rijbewijs subiet mag inleveren. De zithouding vind ik - achteraf bekeken - enerzijds een beetje opgepropt (benen) en tegelijkertijd te gestrekt (armen). Voor het type motor is het stuur eigenlijk te smal, en naar mijn smaak net iets te laag geplaatst. Daar - alsook het feit dat je echt bovenop de motor zit - kun je aan merken dat het ontwerp ietwat gedateerd is, al heeft me dat er niet van weerhouden om met de 6 opeenvolgende exemplaren (2002-2016) een kleine half miljoen km's te rijden. Ik weet niet hoe dat uitpakt met jouw tennisarm, dat zul je echt zelf moeten uitproberen.

Massa: op zich is de FJR niet heel veel zwaarder dan een vergelijkbare BMW, maar die massa is wel merkbaarder aanwezig. Daar wen je aan, of niet, dat zal van de persoon (en rijvaardigheid) afhangen. De BMW is - juist ook in die krappe ruimtes - een stuk wendbaarder en handzamer (i.v.m. geringere massa en vooral een betere centralisatie daarvan, de zithouding, kleinere wielbasis en het “zelf-balancerende“ effect van de boxermotor). Maar de BMW - en zeker de GS - is wel een flink stuk breder. Met een goed timmermansoog en een beetje gevoel voor timing heb je daar tijdens b.v. file filteren niet of nauwelijks last van, maar het is wel iets om rekening mee te houden, ook v.w.b. stalling.

Grappig: de boxer is (uitgaande van een 1200-LC of de huidige 1250) v.w.b. rollende acceleratie in de praktijk sneller, vooral vanwege de kortere overbrenging. De FJR reed ik om die reden vooral in de 2e of 3e versnelling, en dan is die ook lekker bij de les. Al stel ik me zo voor dat, zeker als je van een SV650 komt, beide fietsen altijd en overal snel genoeg zijn. De FJR klinkt als een druktemaker (inherent aan een vier-in-lijn) - waardoor er door sommige eigenaren hardnekkig om een 6e versnelling werd gevraagd (die er in 2016 kwam) - maar draait op kruissnelheid juist minder toeren als de boxer. Overigens vond ik de vijfbak (tot 2016) beter bij het motorkarakter van de FJR passen dan de zesbak (2016 t.o.h.). Het uitlaatgeluid van de boxer (maar dat had ik bij de K16GT ook) hangt me soms (langere snelwegetappes, hoge kruissnelheid) de keel uit: om de één of andere reden vind BMW anno nu dat haar motoren een bak herrie moeten maken als je aan gas gaat zitten schroeven, een FJR is wat dat betreft veel beschaafder (stiller).

Zowel de Yamaha’s als de BMW’s werden in weer en wind (en sneeuw, etc.) gebruikt en hebben mij nooit in de steek gelaten, alleen gaf elke FJR na verloop van tijd problemen met het contactslot (vuil, en een snel slijtende contactsleutel), en het rempedaal wilde weleens vast gaan zitten (oorzaak: corrosie door regenwater, remedie: demonteren, schoonmaken, smeren). Ook is mijn indruk dat bij de FJR de remzuigers sneller vervuilen, maar dat kan ook te maken hebben met de inspanningen van de respectievelijke dealers t.t.v. onderhoud. Ik instrueerde de Yamaha-dealer in elk geval steevast elke 10k km de remklauwen te demonteren en schoon te maken, bij BMW doen ze dat uit zichzelf.
Hou er trouwens rekening mee dat je bij de FJR vanaf bouwjaar 2006 dat rempedaal ook echt moet gebruiken voor een maximale remvertraging, en dat die remvertraging naar 2020-maatstaven een "klein beetje" achterhaald is.

Los van het voorgaande is het mss handig om aan te geven of je voornemens bent een nieuw of een gebruikt exemplaar te kopen, en wat zoal het budget is wat je daarvoor in gedachten hebt.

Een nieuwe BMW met de gebruikelijke optiepakketten is in aanschaf gemakkelijk 5 tot 8 duizend Euro duurder dan een nieuwe FJR, en zit daarmee eigenlijk in een heel andere prijsklasse. Een nieuwe BMW komt met 3 jaar fabrieksgarantie en 5 jaar mobiliteitsgarantie. Een nieuwe FJR krijgt 2 jaar fabrieksgarantie mee. Onderhoudsintervallen zijn gelijk: 10000 km. Onderhoudskosten van nieuwe exemplaren ontlopen elkaar niet mijlenver, maar dat kan anders uitpakken wanneer je gebruikte exemplaren naast elkaar zet (...).

Gebruikte exemplaren liggen qua aanschafprijs doorgaans dichter bij elkaar, logisch, maar dan gaan andere zaken een rol spelen: zoals de actuele staat van onderhoud en het onderhoudsverleden. Voor beide fietsen geldt dat als er iets stuk gaat en/of het onderhoud verwaarloosd is, je daar flink op leeg kunt lopen. Hou bij het kopen van een wat ouder gebruikt exemplaar - ongeacht of dat BMW of FJR wordt - zo'n 2k€ achter de hand, want dat kun je makkelijk uit moeten geven als er achterstallig onderhoud moet worden ingehaald.
 
Laatst bewerkt:
Goeden dag mede motorrijders.

ik rij nu al 4 jaar woon werk verkeer en doe dit met een sv650 uit 2001.
Nu heb ik de laatste tijd wel wat last van een tennisarm.
Dit helpt dus niet dat ik op de sv best op de armen hang.

nou zit ik te kijken om mijn twee motoren te kopen en dan een woon werk en privé motor te nemen.
Nou zit ik te twijfelen tussen de bmw en fjr.

wat zijn jullie ervaringen mbt woon-werkverkeer met deze fietsen. Alle info is welkom.
Realiseer je goed dat je japans gewent bent ook met de kosten met een BMW is dit wel even wat anders.
 
Bedankt alvast voor jullie uitgebreide info.

ik wil inderdaad voor een tweedehands motor gaan. Dit omdat het dan nog een beetje betaalbaar blijft. Budget zal rond de 6 a 7 duizend liggen. Maar zal zeker eerst goed gaan inlezen en testrijden zoals vele van jullie mij adviseren.
Alvast bedankt voor de uitgebreide uitleg en ervaringen.
 
DucBMW: Een heel verhaal geschreven.
Ik ben niet in voor 1 van beide op dit moment. Toch heb ik alles gelezen met interesse.

Vwb type motor.
Ik heb zelf altijd met Japanse 4-cilinders gereden. Ik ben 1x met een RT gaan rijden.
Zoals gemeld een volledig andere motor-karakteristiek. Op de BMW kon ik er niet goed aan wennen.

Vwb file-filteren.
Als ik een RT voor me zie en er komt file aan, probeer ik altijd wel ERVOOR te komen.
Bijna zekerheidje dat ze ergens vastlopen waar ik er WEL tussendoor kan.
Als TS nu van een SV komt, zal denk ik sowieso de breedte bij file gaan tegenvallen.

Vwb 'geld achter de hand'.
Als je een bedrag van 6-7k€ te besteden hebt, mag je daar toch een heel mooie motor voor verwachten.
Als je al 2k€ achter de hand moet houden voor achterstallig onderhoud, dan zou ik de motor in kwestie niet eens overwegen.
Hij heeft nu een motor, dus neem de tijd om een andere GOEDE! motor te vinden. Niks moet NU!
Mijn Blackbird (30k gelopen) heb ik vorig jaar gekocht voor de helft van aangegeven budget, deze toont nog nieuw.
In de tussentijd alleen de achterremblokken en voorwiellagers (=kwaaltje) vervangen. Oke 't is Honda dus de SR zal ook nog wel komen.

Vwb woon-werk.
Ik zou voor woonwerk toch liever een niet zo zware motor nemen. Dit is natuurlijk mede afhankelijk hoe ver dat je moet rijden iedere dag.
Tot een afstand van ca 50km enkel, lijkt mij een kleinere/ smallere motor meer geschikt.
Een lichte fiets is veel handzamer, en trek je makkelijker uit de schuur. Ook file-filteren is met een smal machientje beter te doen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom kijk je ook niet eens naar een Pan European?
Ken de Yamaha zelf niet maar ik heb met de ST1300 heel veel schik tijdens woon-werk.
Zeker het bochtenwerk van de Pan is bijzonder goed voor zo'n toerbuffel.
 
Als je voor kwaliteit wil gaan, kies dan voor de FJR. Dat zit kwalitatief veel beter in elkaar.

Bij de BMW's treden er, zeker als ze wat ouder worden, veel meer elektronische problemen op. Plus dat de lak/coatingkwaliteit van de metalen delen in de loop der jaren van redelijk naar erbarmerlijk slecht zijn gegaan.
 
Als de fiets ook kan dienen om mee te reizen is het overwegen van een Pan 1300 het wel waard denk ik.
De FJR , goede fiets maar sportiever dan de Pan 1300 en de ruit van de FJR is ook kleiner maar dat is misschien niet belangrijk.
 
Vwb type motor.
Ik heb zelf altijd met Japanse 4-cilinders gereden. Ik ben 1x met een RT gaan rijden.
Zoals gemeld een volledig andere motor-karakteristiek. Op de BMW kon ik er niet goed aan wennen.
Mee eens: you love, or you hate it, en dat geldt voor beide.
Vwb file-filteren.
Als ik een RT voor me zie en er komt file aan, probeer ik altijd wel ERVOOR te komen.
Bijna zekerheidje dat ze ergens vastlopen waar ik er WEL tussendoor kan.
Als TS nu van een SV komt, zal denk ik sowieso de breedte bij file gaan tegenvallen.
Laatste punt is zeker waar, alhoewel die gewenning erg snel kan gaan.

Dat zekerheidje m.b.t. vastlopen in de file ligt niet zozeer aan de motor, maar aan het inzicht van de berijder die erop zit. Ik ondervind geen enkel probleem met de huidige RT, en ik hou niemand op. Integendeel: ik zie regelmatig berijders op veel smallere motoren zichzelf klem rijden, domweg omdat ze niet anticiperen. En ja: daaronder ook motorrijders die de gekste toeren uithalen om nof even snel vóór mij te komen (laat ik gewoon gaan, vind ik prima), om vervolgens zelf een file van motorrijders te veroorzaken...
Vwb 'geld achter de hand'.
Als je een bedrag van 6-7k€ te besteden hebt, mag je daar toch een heel mooie motor voor verwachten.
Als je al 2k€ achter de hand moet houden voor achterstallig onderhoud, dan zou ik de motor in kwestie niet eens overwegen.
Hij heeft nu een motor, dus neem de tijd om een andere GOEDE! motor te vinden. Niks moet NU!
Mijn Blackbird (30k gelopen) heb ik vorig jaar gekocht voor de helft van aangegeven budget, deze toont nog nieuw.
In principe mee eens, zeker v.w.b. dat geduldig zoeken: er is meer dan genoeg te koop. Hoedanook: reparaties aan dergelijke fietsen kan al snel in de papieren lopen, al maakt het natuurlijk verschil of je zelf kunt/wilt sleutelen, of dat je aan de dealer overgeleverd bent.

En helaas wordt er in de handel (en door sommige eigenaren) zo verschrikkelijk veel geklungeld aan en met motoren, dat je niet altijd meteen kunt zien wat de feitelijke staat is. Feit is: met het genoemde budget wil TS een motor kopen die destijds het equivalent van circa 20-25k hedendaagse €'s kostte, en bedoelt was voor groottoeristen.
Dat kan, maar betekent dat je het in het voorgenomen segment per definitie hebt over een oude motor, die een flinke boodschap zal hebben gedaan. De kans dat je een dergelijke BMW of FJR vind met slechts 30k échte km's op de klok is nagenoeg nihil: de gemiddelde eerste eigenaar van een dergelijke fiets doet dat in de eerste 1 hooguit 2 jaar na aankoop, en een 2 jaar oude GS of FJR vind je niet voor 6-7k€.

Tevens is die 6-7k€ een populaire prijsklasse, en de bedragen interessant genoeg voor kwaadwillenden om er lustig op los te sjoemelen, met km standen en schades. Daar zal TS dus erg beducht op moeten zijn.

Vwb woon-werk.
Ik zou voor woonwerk toch liever een niet zo zware motor nemen. Dit is natuurlijk mede afhankelijk hoe ver dat je moet rijden iedere dag.
Tot een afstand van ca 50km enkel, lijkt mij een kleinere/ smallere motor meer geschikt.
Een lichte fiets is veel handzamer, en trek je makkelijker uit de schuur. Ook file-filteren is met een smal machientje beter te doen.
Een motor is een motor. Wat je schrijft gaat niet (alleen) over het geschikt of geschikter zijn van het 1 of het ander, maar vooral over persoonlijke voorkeur. Persoonlijk ben ik gewend aan motoren van om en nabij 300 kg rijklaar en een meter breed, en die prefereer ik juist boven motoren die 100 kg of meer lichter zijn (althans, v.w.b. de aangegeven inzet). Maar ik heb er dan ook mee leren rijden, en ik weet eigenlijk niet beter.
 
Laatst bewerkt:
Tennisarm laten verhelpen, is bronaanpak, probeer dry needling bij een fysio. Goede ervaringen mee.
kun je daarna een motor uitzoeken wat je wilt.
ook ik heb een BMW gehad met veel kosten, altijd wat.
nu een jap En eigenlijk alleen onderhoudskosten gehad in de laatste 30k
 
Tennisarm laten verhelpen, is bronaanpak, probeer dry needling bij een fysio. Goede ervaringen mee.
kun je daarna een motor uitzoeken wat je wilt.
ook ik heb een BMW gehad met veel kosten, altijd wat.
nu een jap En eigenlijk alleen onderhoudskosten gehad in de laatste 30k
BMW en onkosten nee joh dan heb je pech net zo als ik en vele anderen en altijd wat zeg mmm ff denken , ik van het voorwiel tot het achter wiel en alles wat er tussen zit. pff maar 9 jaar ervaring met een BMW.

Als onkosten je niet zoveel uitmaakt dan rijd het best goed
 
Ik heb zelf een paar jaar een 2008 GSA gereden voor WW, en ook een paar keer op een FJR. Voor mij was de keus van de GS vooral vanwege mijn lengte, een allroad heeft meer ruimte. Wat ook lekker is, is dat je hoog zit wat het verkeersoverzicht goed maakt.

Dat gezegd hebbende zou ik bij jouw budget eerder voor de FJR gaan. Kwaliteit is echt beter dan de BMW, die zeker met doorrijden slecht corrosiebestendig is en zeker bij de oudere modellen (in jouw budget) wel eens dure reparaties nodig hebben.

Als je zelf het onderhoud doet (en dat kan zeker met de oliekoelers heel makkelijk) valllen de onderhoudskosten erg mee voor de GS, het zijn echt zaken als falende vering, ABS modules en overige elektronische ellende die dan in de papieren kunnen gaan lopen. Maar dat is wellicht ook zo voor de FJR, alleen daar weet ik niet zoveel van.

Bedenk je ook dat een GS echt niet veel smaller is dan een RT, beide zijn erg wendbaar dus persoonlijk denk ik dat dat wel meevalt met files, daar zou ik hem niet voor laten staan. En ook meteen weer wat exclusiever dan de 104.567ste GS :+
 
Vwb file-filteren.
Als ik een RT voor me zie en er komt file aan, probeer ik altijd wel ERVOOR te komen.
Bijna zekerheidje dat ze ergens vastlopen waar ik er WEL tussendoor kan.
Als TS nu van een SV komt, zal denk ik sowieso de breedte bij file gaan tegenvallen.

Vwb woon-werk.
Ik zou voor woonwerk toch liever een niet zo zware motor nemen. Dit is natuurlijk mede afhankelijk hoe ver dat je moet rijden iedere dag.
Tot een afstand van ca 50km enkel, lijkt mij een kleinere/ smallere motor meer geschikt.
Een lichte fiets is veel handzamer, en trek je makkelijker uit de schuur. Ook file-filteren is met een smal machientje beter te doen.
Ik rij met de Pan net zo makkelijk tussen de files door als met mijn CBR deed.
Daarnaast staat hij in de garage met de neus naar voren dus pak hem net zo makkelijk als ik ook met de CBR heb gedaan. Gelukkig geen rugzak meer op, ga ik een keer wat drinken onderweg geen gezeul met helm etc. Alles kan in de koffers. Daarnaast tijdens het rijden in de regen en wind merk ik echt dat ik een stuk droger blijf dan op de CBR. Toch wel prettig als je het jaar door blijft rijden.
 
Even terug naar de kern van de vraag:
Je hebt last van je arm, dus je wilt meer rechtop zitten, zodat je minder leunt. Dan is een adventure/allroad een betere keuze. Het stuur is dan ook breder, dus je hebt ook meer kracht (hefboom) bij t sturen. Dit is wellicht ook fijner voor de belasting van je arm?

Ik zie in je profiel dat je al jarenlang op 2 lichtvoetige 600cc's rondrijdt. Ben je ook echt wel op zoek naar een zware motor (kilo's en motorblok)?
Misschien kun je een BMW F800GS adventure, of een Africa Twin 750 proberen?
 
Vwb woon-werk.
Ik zou voor woonwerk toch liever een niet zo zware motor nemen. Dit is natuurlijk mede afhankelijk hoe ver dat je moet rijden iedere dag.
Tot een afstand van ca 50km enkel, lijkt mij een kleinere/ smallere motor meer geschikt.
Een lichte fiets is veel handzamer, en trek je makkelijker uit de schuur. Ook file-filteren is met een smal machientje beter te doen.
Dit ^

Tis natuurlijk persoonlijk, maar..
voor dagdagelijks en "makkelijk" gebruik is een iets lichtere, smalle fiets Ideaal.
ik heb ooit even Transalp gereden, en ik denk dat dat model/type wellicht Ideaal is voor (korte) WW-ritjes.
licht, smal, breed stuur, mooi gedrag...
(was ietwat under-powered, maar dat had ik toen geen last van).

ik heb nu een RT, en ben daar Zeeer Tevreden mee.
Maar het is Wel een Bakbeest, en dat merk je vooral op ongelijke vloeren en in volle parkings (vermijden, dus).
En idd, als ik met koffers rijdt (vaak niet) dan glip ik niet zomaar door elk gaatje.

Zit deels tussen de oren, ik ben wat ouder en voorzichtiger met filteren.
Maar ik zal je er wel langslaten hoor..
 
Tennisarm laten verhelpen, is bronaanpak, probeer dry needling bij een fysio. Goede ervaringen mee.
kun je daarna een motor uitzoeken wat je wilt.
ook ik heb een BMW gehad met veel kosten, altijd wat.
nu een jap En eigenlijk alleen onderhoudskosten gehad in de laatste 30k
Bronbehandeling ben ik ook mee bezig en krijg nu shockwave therapie en dat help al wel wat.
Ben nog niet klaar met de behandelingen. Maar ben positief.
 
Vwb woon-werk.
Ik zou voor woonwerk toch liever een niet zo zware motor nemen. Dit is natuurlijk mede afhankelijk hoe ver dat je moet rijden iedere dag.
Tot een afstand van ca 50km enkel, lijkt mij een kleinere/ smallere motor meer geschikt.
Een lichte fiets is veel handzamer, en trek je makkelijker uit de schuur. Ook file-filteren is met een smal machientje beter te doen.

:^
Ik zou voor ww een proefrit maken op een Honda NC750X.
 
Terug
Bovenaan Onderaan