BMW r1200gs. Vs Yamaha fjr1300 voor woon-werkverkeer

Tennisarm laten verhelpen, is bronaanpak, probeer dry needling bij een fysio. Goede ervaringen mee.
kun je daarna een motor uitzoeken wat je wilt.
ook ik heb een BMW gehad met veel kosten, altijd wat.
nu een jap En eigenlijk alleen onderhoudskosten gehad in de laatste 30k

Ohhhhh.....jij ook al :+
 
Dit is al oneindig vaak besproken, ik weet het. Daarom heb ik er niet een nieuw topic over geopend, maar nu het er toch over gaat...

Ik zit te twijfelen tussen een fjr 1300 vanaf 2015 of een gs vanaf 2015. Aanschafkosten maakt niet uit, onderhoudskosten ook niet echt. Maar hij moet het wel blijven doen, en naar de garage gaan, als ik het inplan, niet omdat hij (weer) kapot is.

De fjr zou ik hier helmaal in vertrouwen. Maar kun je daar bij de gs ook vanuit gaan? Je leest er zoveel ellende over. En ook de duurtest van motoplus heeft hij niet tot het einde gered omdat de versnellingsbak ermee ophield.

Is dat gewoon pech? Of houd de betrouwbaarheid echt wat te wensen over.
 
Dit is al oneindig vaak besproken, ik weet het. Daarom heb ik er niet een nieuw topic over geopend, maar nu het er toch over gaat...

Ik zit te twijfelen tussen een fjr 1300 vanaf 2015 of een gs vanaf 2015. Aanschafkosten maakt niet uit, onderhoudskosten ook niet echt. Maar hij moet het wel blijven doen, en naar de garage gaan, als ik het inplan, niet omdat hij (weer) kapot is.

De fjr zou ik hier helmaal in vertrouwen. Maar kun je daar bij de gs ook vanuit gaan? Je leest er zoveel ellende over. En ook de duurtest van motoplus heeft hij niet tot het einde gered omdat de versnellingsbak ermee ophield.

Is dat gewoon pech? Of houd de betrouwbaarheid echt wat te wensen over.
Die duurtest ging over een 2013 exemplaar (waarvan de versnellingsbak vastliep), en dat probleem is verholpen. Een nieuw model BMW koop je liever niet net na de persintroductie, en dat geldt trouwens niet uitsluitend voor BMW, in mijn ervaring. Hoe het ding zich houdt als je gebruikt koopt is altijd een grote vraag. Let goed op dat de motor die je op het oog hebt alle updates / recalls gehad heeft, dat de onderhoudshistorie bekend en sluitend is, en natuurlijk dat de actuele staat van onderhoud in overeenstemming is met de prijs en dat er geen schade is.

Dat je zoveel ellende leest over nieuwe BMW’s komt doordat dat merk - evenals andere Europese merken - nogal haastig nieuwe spullen introduceren, gemiddeld meer kosten, en omdat je op internet vooral negatieve ervaringen leest, er erg veel hersenloos na-gekaapt wordt, en omdat hoge bomen nu eenmaal veel wind vangen. Japanners - incluis FJR-en - lopen soms ook de vernieling in, maar daar lees je dan weer minder over, behoudens dat er een 2013 blok in een ouder exemplaar gehangen werd, maar dat is ineens een mooi technisch klusje (i.p.v. dat iemand zich afvraagt waarom het originele blok kapot ging, en overigens is dat 2013 blok niet wezenlijk anders dan de voorgaande generaties). Ondertussen is BMW - en ik ben er niet echt fan van trouwens - wel het enige merk dat erin slaagt om jarenlang op rij record-aantallen motoren van 25-30k€ over de toonbank te schuiven, en daar zal vast ook een reden voor zijn ...

Ik weet uit ervaring dat 12 jaar oude RT’s met 200k km op de klok nog als nieuw kunnen rijden, en soms ook gewoon een wrak zijn. Dat heeft alles met onderhoud te maken. Ik weet ook uit ervaring dat nieuw aangeschafte FJR-en na circa 10k km al gebruikt aanvoelen (rammels, kraken), maar verder onverstoorbaar hun werk blijven doen. En ik ken meer FJR-en die bij net iets meer dan 100k km in de soep lopen (meestal nokkenasketting of versnellingsbak) dan boxer-BMW’s die dat doen.

Terzijde: de reguliere onderhoudskosten van een GS zijn wel degelijk iets hoger dan die aan een FJR, maar dat heeft vooral met werkplaats tarief en onderdelen prijzen te maken.

Tot slot: ik snap die twijfel mbt de keuze niet zo goed, want zoals ik eerder in dit topic al schreef zijn het volstrekt verschillende motoren. Beide in principe goed, maar anders. Ga proefrijden, en binnen 10 meter weet je wat je wilt.
 
Laatst bewerkt:
Die duurtest ging over een 2013 exemplaar (waarvan de versnellingsbak vastliep), en dat probleem is verholpen. Een nieuw model BMW koop je liever niet net na de persintroductie, en dat geldt trouwens niet uitsluitend voor BMW, in mijn ervaring. Hoe het ding zich houdt als je gebruikt koopt is altijd een grote vraag. Let goed op dat de motor die je op het oog hebt alle updates / recalls gehad heeft, dat de onderhoudshistorie bekend en sluitend is, en natuurlijk dat de actuele staat van onderhoud in overeenstemming is met de prijs en dat er geen schade is.

Dat je zoveel ellende leest over nieuwe BMW’s komt doordat dat merk - evenals andere Europese merken - nogal haastig nieuwe spullen introduceren, gemiddeld meer kosten, en omdat je op internet vooral negatieve ervaringen leest, er erg veel hersenloos na-gekaapt wordt, en omdat hoge bomen nu eenmaal veel wind vangen. Japanners - incluis FJR-en - lopen soms ook de vernieling in, maar daar lees je dan weer minder over, behoudens dat er een 2013 blok in een ouder exemplaar gehangen werd, maar dat is ineens een mooi technisch klusje (i.p.v. dat iemand zich afvraagt waarom het originele blok kapot ging, en overigens is dat 2013 blok niet wezenlijk anders dan de voorgaande generaties). Ondertussen is BMW - en ik ben er niet echt fan van trouwens - wel het enige merk dat erin slaagt om jarenlang op rij record-aantallen motoren van 25-30k€ over de toonbank te schuiven, en daar zal vast ook een reden voor zijn ...

Ik weet uit ervaring dat 12 jaar oude RT’s met 200k km op de klok nog als nieuw kunnen rijden, en soms ook gewoon een wrak zijn. Dat heeft alles met onderhoud te maken. Ik weet ook uit ervaring dat nieuw aangeschafte FJR-en na circa 10k km al gebruikt aanvoelen (rammels, kraken), maar verder onverstoorbaar hun werk blijven doen. En ik ken meer FJR-en die bij net iets meer dan 100k km in de soep lopen (meestal nokkenasketting of versnellingsbak) dan boxer-BMW’s die dat doen.

Terzijde: de reguliere onderhoudskosten van een GS zijn wel degelijk iets hoger dan die aan een FJR, maar dat heeft vooral met werkplaats tarief en onderdelen prijzen te maken.

Tot slot: ik snap die twijfel mbt de keuze niet zo goed, want zoals ik eerder in dit topic al schreef zijn het volstrekt verschillende motoren. Beide in principe goed, maar anders. Ga proefrijden, en binnen 10 meter weet je wat je wilt.
De reden voor een gs, is dat het een "stoere" motor is, die fantastisch zit en stuurt.

De fjr zit een stuurt ook goed heb ik begrepen. Maar het uiterlijk vind ik mwoah.
Maar hoop volgend jaar naar Roemenië te gaan, en minimaal 1 keer Italië/Zwitserland. En met de fjr kun je lekker 200 kruissnelheid aan houden, en dat zie ik de gs niet doen.
 
De reden voor een gs, is dat het een "stoere" motor is, die fantastisch zit en stuurt.
En met de fjr kun je lekker 200 kruissnelheid aan houden, en dat zie ik de gs niet doen.

De fjr zit een stuurt ook goed heb ik begrepen. Maar het uiterlijk vind ik mwoah.
Maar hoop volgend jaar naar Roemenië te gaan, en minimaal 1 keer Italië/Zwitserland.

Waar wil je nog 200 kruis rijden? Dat kan alleen in Duitsland als de weg niet heel druk is.
Zuidwaarts in D ga je dat meestal niet redden. Boven 150 is veel vermoeiender rijden en de motor gebruikt flink meer benzine.
Alle gemaakte tijdwinst, die verlies je weer door extra tank-beurten. Wat is de winst........................?

In Noord Duitsland is het wel mogelijk om 200 kruis te doen.
Paar jaar terug kon ik vanaf Gdansk naar Groningen steeds het gas wel flink open houden. De weg was bijna leeg.
Steeds boven 200 gereden, maar bij Hamburg en Bremen lukt dat al niet. Met een paar uur was ik van PL in NL.
Niet eens gereden met de Blackbird, maar gewoon met mijn oude FZ750, dus met de GS of de FJR moet dat ook te doen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Waar wil je nog 200 kruis rijden? Dat kan alleen in Duitsland als de weg niet heel druk is.
Zuidwaarts in D ga je dat meestal niet redden. Boven 150 is veel vermoeiender rijden en de motor gebruikt flink meer benzine.
Alle gemaakte tijdwinst, die verlies je weer door extra tank-beurten. Wat is de winst........................?

In Noord Duitsland is het wel mogelijk om 200 kruis te doen.
Paar jaar terug kon ik vanaf Gdansk naar Groningen steeds het gas wel flink open houden. De weg was bijna leeg.
Steeds boven 200 gereden, maar bij Hamburg en Bremen lukt dat al niet. Met een paar uur was ik van PL in NL.
Niet eens gereden met de Blackbird, maar gewoon met mijn oude FZ750, dus met de GS of de FJR moet dat ook te doen zijn.
Het noorden moet inderdaad lukken, dus naar Polen, gaat het wel.
Maar het is inderdaad zo dat je het voor de tijdswinst niet hoef te doen.

Maar ben onlangs via de 3 en de 7 naar Oostenrijk gereden, ook daar ging het heel goed, misschien 10 baustelle, die dicht bij elkaar zaten. Eromheen was het gewoon rustig (corona) en niks geen wegwerkzaamheden.

Rijd denk ik per jaar 40.000 km in Duitsland (ook met de vrachtwagen) en ik vind het wel meevallen. Veel mensen doen net alsof je bijna nergens kan doorrijden.

Ook als ik sochtends vroeg richting Zeeland ga op zondag, (a29-a4) rijd ik ook richting de 200, als er niemand op de weg is...

En maar gewoon hopen dat er niet geflitst word...
 
Laatst bewerkt:
Maar 180 is eigenlijk het lekkerst, hoef niet perse hard, maar meer lekker doorrijden.
Dus ga in elk geval even een proefrit maken op een gs, kijken hoe dat bevalt. Maar een sluitende historie is dus gewoon erg belangrijk, dan ga ik evt alleen voor eentje die dat heeft.
 
Het noorden moet inderdaad lukken, dus naar Polen, gaat het wel.
Maar het is inderdaad zo dat je het voor de tijdswinst niet hoef te doen.

Maar ben onlangs via de 3 en de 7 naar Oostenrijk gereden, ook daar ging het heel goed, misschien 10 baustelle, die dicht bij elkaar zaten. Eromheen was het gewoon rustig (corona) en niks geen wegwerkzaamheden.

Rijd denk ik per jaar 40.000 km in Duitsland (ook met de vrachtwagen) en ik vind het wel meevallen. Veel mensen doen net alsof je bijna nergens kan doorrijden.

Ook als ik sochtends vroeg richting Zeeland ga op zondag, (a29-a4) rijd ik ook richting de 200, als er niemand op de weg is...

En maar gewoon hopen dat er niet geflitst word...
A29-A4-A58: Goed opletten daar!
daar patrouilleert men: een volvo-station (in politiekleuren) en wat ongemerkte, donkere golfjes.
heb over afgelopen jaren paar keer near-miss gehad met die volvo (die doet bv alsof-ie afslaat, en komt dan, volle-polle, toch achter je aan, dus goed op spiegel letten)
En al 2x waarschuwing voor "nogal sportief vegen en waarschijnlijk te snel, meneer..." van een golfje (een grijze en een zwarte meen ik).
 
Boven 150 is veel vermoeiender rijden en de motor gebruikt flink meer benzine.
Alle gemaakte tijdwinst, die verlies je weer door extra tank-beurten. Wat is de winst........................?
Heel erg terecht punt, al geldt v.w.b. de FJR - ik heb er 6 gehad - dat je bij 230 km/u nog steeds ontspannen zit (je zou het stuur los kunnen laten, het ding rijdt als op rails), al hangt dat ook erg van het overige verkeersaanbod af natuurlijk. Het verbruik van een FJR gaat pas echt de hoogte in boven de 170 km/u: als je gelijkmatig door kunt blijven rijden, dan scoor je met een (goed onderhouden) FJR bij een kruissnelheid van 170 km/u een gemiddeld brandstofverbruik van 19 km/liter, en dat is zuiniger dan wat ik in NL gemiddeld realiseerde. Geeft maar weer aan waar het ding voor gemaakt is. Met een GS gaat je dat niet lukken: veel te groot frontaal oppervlak, en sowieso minder stabiel bij hele hoge snelheden.
 
stabiel is een GS echt wel, maar qua windbescherming heeft de FJR echt wel een streepje voor. Voor die 2 uur snelweg blazen per jaar zou ik daar mijn keus niet op laten hangen
 
19km/l, 5.3L op 100.
dat vind ik Errug goed bij 170km/h.

de RT1250 zit bij >150 wel boven de 6L/100 (16km/l)...
en het verbruik >150 varieert sterk met het op/neer halen van het scherm.
Halve tot hele L/100 meer of minder afh van scherm hoog laag.

o.a. getest op traject Gorlitz-Jena-Kassel-Dortmund op een vroege Septemberdag,
was nog redelijk rustig daar.

edit, patsplaatje van de triplogger.
643km in 6:12, incl wat tank+app pauzes die niet als P aangemerkt werden
(de limit voor een P is geloof ik 15min).
Maar ik ging en ga geen record-ritten rijden, ik blijf graag heel...

Screenshot 2020-11-02 at 14.26.01.png


edit-edit:
ik kan ook de A7, Van Garmish-P tot Kassel, aanbevelen: rustige weg, niet erg druk (behalve bij Ulm) en goede kwaliteit, en leuke bochten. Maar je kan daar natuurlijk beter, als je tijd hebt, de "Romantische Strasse" afrijden: Veel Mooier dan die Autobahn.
 
Laatst bewerkt:
19km/l, 5.3L op 100.
dat vind ik Errug goed bij 170km/h.

de RT1250 zit bij >150 wel boven de 6L/100 (16km/l)...
en het verbruik >150 varieert sterk met het op/neer halen van het scherm.
Halve tot hele L/100 meer of minder afh van scherm hoog laag

[...]

ik kan ook de A7, Van Garmish-P tot Kassel, aanbevelen: rustige weg, niet erg druk (behalve bij Ulm) en goede kwaliteit, en leuke bochten. Maar je kan daar natuurlijk beter, als je tijd hebt, de "Romantische Strasse" afrijden: Veel Mooier dan die Autobahn.
Een RT - volgens mij hebben we dezelfde - redt een dergelijk verbruik idd niet, omdat ook die een veel groter frontaal oppervlak heeft dan een FJR, en een veel kortere overbrenging (draait een pak meer toeren op kruissnelheid). Je kunt met de RT bijzonder zuinig rijden, maar vanaf pakweg 140-150 km/u ontstaat er een soort draaikolk in de tank.

En met die laatste edit Ben ik het erg eens: binnendoor rijden is veel leuker.
 
... een veel groter frontaal oppervlak heeft dan een FJR, en een veel kortere overbrenging (draait een pak meer toeren op kruissnelheid). Je kunt met de RT bijzonder zuinig rijden, maar vanaf pakweg 140-150 km/u ontstaat er een soort draaikolk in de tank.

En met die laatste edit Ben ik het erg eens: binnendoor rijden is veel leuker.
Dank voor de info.
ik heb idd de R1250RT, bouwj 2019.
ik zal eens proberen te vergelijken qua aanzicht en qua toerentallen en verbruik.
Heb twee kennissen met recente FJRs,beide nogal sportieve (snelle) rijders.

Het benzineverbruik op de Autobahn was inderdaad aanzienlijk hoger dan ik had verwacht.
En op 80km wegen kan je idd verassend zuinig rijden.

Voor een opvolger staat de FJR zeker op de shortlist om eens te proefrijden.

Mijn eerder BMWs hadden eigenlijk te veel kleinigheden: rubbers, draadbreuk, accu, riem, potmetertje etnz.., veel te vaak stil gestaan. Alle pech is redelijk gedocumenteerd in het F800 draadje vanaf Feb2014. Benieuwd nu hoe betrouwbaar de RT zich gaat houden. Ze (Berta) rijdt in elk geval wel heel soepel en comfortabel.

en inderdaad: binnendoor..
dat is ook Veeeeel zuiniger.
 
Voor een opvolger staat de FJR zeker op de shortlist om eens te proefrijden..
FJR gaat uit productie, is niet Euro-5 compliant, en het lijkt er vooralsnog niet op dat Yamaha heel erg hard werkt aan een opvolger. Sowieso vind ik - om andere redenen - de RT een veel fijnere fiets: rijwielgedeelte, ergonomie, rollende acceleratie.
 
FJR gaat uit productie, is niet Euro-5 compliant, en het lijkt er vooralsnog niet op dat Yamaha heel erg hard werkt aan een opvolger. Sowieso vind ik - om andere redenen - de RT een veel fijnere fiets: rijwielgedeelte, ergonomie, rollende acceleratie.
Is dat zo? Dan zou ik maar rap met een nieuwe super teneree komen die bij de tijd is... Anders hebben ze niet echt een toerbuffel meer in de showroom.
 
Is dat zo? Dan zou ik maar rap met een nieuwe super teneree komen die bij de tijd is... Anders hebben ze niet echt een toerbuffel meer in de showroom.
Valt mee: er is nog de MT-09 Tracer GT, met een prima prijs-kwaliteitsverhouding. Toegeven, dat is geen FJR, maar je kunt ermee op reis, en het rijdt nog best sportief.

Feit: er is nauwelijks vraag naar toerbuffels, “iedereen“ wil retro, naked, all-road, of hipster. Om die reden verdwenen bijvoorbeeld de Pan European, Triumph Trophy en de Kawa GTR al geruime tijd geleden van het toneel. Vanuit China komen er het laatste jaar berichten over toerbuffels: RT-replica’s met een KTM-kloon LC8 motorblok, kettingaandrijving en veel blingbling (o.a. Benelli). Nou is zo’n KTM 1290-LC8 blok best betrouwbaar en erg vermakelijk, dus ... spannend hoor...
 
Het zou wel mooi zijn denk ik, een Tenere blok (aangepast naar euronogwat) in een Tracer GT frame.*D
Dan zou ik liever opteren voor een letterlijke MT12 of -13 sensatie: viercilinder crossplane in een iets lichter FJR-achting jasje ... moet best lekker rijden. Past ook beter in de traditie: het FJR-blok was tenslotte gebouwd naar de blueprint van de 2000 YZF-R1.
 
Ik heb toch ook nog even zitten rondkijken.
Maar de suzuki vstrom 1000 zou ook nog een optie zijn. Bekend merk wat ik ken en 1000 onderhoud interval en ziet er ook leuk en stoer uit.
Budget is naar 9000 verhoogd en dan vanaf bouwjaar 2014 en hoger.

en hoor toch veel problemen met de bmw.
Dus denk dat ik zo safer speel.
 
Valt mee: er is nog de MT-09 Tracer GT, met een prima prijs-kwaliteitsverhouding. Toegeven, dat is geen FJR, maar je kunt ermee op reis, en het rijdt nog best sportief.
Alhoewel de tracer 900 een fijne fiets is, is het zeker geen toerbuffel. Alleen al het (gebrek aan) laadvermogen zit m tegen.

Ik verwacht echter ookgeen fjr vervanger. Hooguit een nieuwe supertenere omdat er een verschuiving is van interesse in allroads ipv (snelle) toermotoren, maar dat is ook geen verkoop knaller in de huidige vorm.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan