BMW R1200R - Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Enjoy-Rider

MF veteraan
24 nov 2007
6.042
4
Noord-Holland
Wegens groot succes van deel 1 hierbij het vervolg! *D
Ik ben benieuwd of we dit sneller volschrijven dan de twee jaar dat we daar in het vorige topic over deden _O-

Hierbij nogmaals deel 1 dat liep vanaf juli 2006:

BMW R1200R (deel 1 dus)




Naast het R1200R-topic is er nog een aantal andere BMW boxer-topics waartussen door de posters regelmatig "kruisbestuiving" plaatsvindt:


BMW R1100S / R1200S (e.a.) Sportboxer topic (deeltje 11 !)
(voor als de R1200R je nog niet sportief genoeg is :9)


BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 6.
(vooral geschikt voor de liefhebbers van rustig toeren, wat niet betekent dat dit topic geen vuurwerk en spitsvondigheden bevat :])


BMW K1200S/R/R sport en K1300 S/R
(geen boxer, maat vooruit....... ;))


Het grote GS-topic, deel 4
(voor wie eens van het rechte pad af wil O-))


Ook hier zijn jullie van harte welkom!! *O*

Veel schrijf en leesplezier! :W

Joke

Foto-VZTFKYOK.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hi Joke,

Veel succes met deel 2 en alvast een fijne vakantie toegewenst naar de Vogezen!! :]
Vergeet vooral niet het elfde gebod: Gij zult genieten!! *O* *O*

Groetjes,
Richard
 
Nou, dan zal ik me hier ook maar even melden. Vakantie achter de rug, motor uitgeroepen tot saaiste van het gezelschap. 8-)
 
Dag medemotormaniakken! :W

In het RT-topic heb ik net een mini-reisverslagje geplaatst van de Vogezen waar we ons de afgelopen vijf dagen met z'n vieren vermaakt hebben.
Ik wil het jullie niet onthouden:




Ik schreef het al ........we zijn net terug gekomen van vijf dagen Vogezen. Waahaa.......wat is dat heerlijk rijden zeg!!!!!!!! :9~ :9~ :9~
Het was mijn tweede buitenland ervaring op de motor, de eerste was een maandje terug twaalf dagen (totaal 3 dzd km) Duitsland (Garmisch Partenkirchen), Oostenrijk, en terug over de Elzas en Luxemburg.
Daar heb ik m'n eerste pasjes gereden (variant op " de eerste pasjes zetten" ;) ). Te beginnen met de Offenpas, de Fernpas, maar uiteindelijk ook de GrossGlockner opgestuurd. Ik moet zeggen: het ging heel aardig en ik vond na afloop dat ik al een leuk stukje sturen kon :]. Maar ik bleef me een echte beginner voelen, en dat is ook niet zo vreemd als je net een half jaar je rijbewijs hebt toch?
In de Vogezen (in totaal 2 dzd km) heb ik echter voor m'n gevoel versneld veel bijgeleerd, net alsof de puzzelstukjes nu op hun plaats vielen van: oh ja....zó ga je pas écht lekker door zo'n bocht! :9~ Was het in het begin wat onwennig en bang uit de bocht te vliegen, waardoor ik in de bochten veel snelheid verloor, nu durf ik m'n gewicht mee te laten helpen die bocht in te gaan en lijkt het wel alsof de motor juist versnélt in zo'n bocht! *D Steeds meer kleinigheidjes ga ik ontdekken die me meehelpen de bochtsnelheid te verhogen, en ook de goed geplaatste tips van m'n reisgenoten zetten nu eindelijk zoden aan de dijk. Ik moet wel oppassen dat ik me die rijstijl niet te veel ga aanwennen vind ik, los van het feit dat dat in Nederland niet eens kán, maar een klein foutje wordt snel afgestraft en ik realiseer me dat ik nog steeds een beginnend motorrijder ben.
Maar óef wat hebben we lekker over die passen "geknald"! :9~

Wel drie close encounters meegemaakt :X .........ook beginnersfouten:

1. Tot stilstand komen langs de kant van de weg met één voet in de berm, op een weg die afliep. Met m'n rechtervoet kon ik daardoor minder goed bij de grond en de motor viel naar rechts. Oei wat wordt hij dan zwaar, zeker vol met bagage :X. Ik hield hem nog maar net! |(
2. In Nancy.......gas geven op een beregend zebrapad in een bocht :X. En die Franse witte verf (het leek wel of ze recentelijk in grote delen van Frankrijk kwistig met de witte verfpot hadden gekwast :() is spek- en spekglad!! Dat bemerkte je niet alleen op zebrapaden maar ook op andere witte markeringen. M'n motor maakte een behoorlijke schuiver, en dat ik overeind ben gebleven is meer geluk dan wijsheid geloof ik. Waarschijnlijk omdat het voorwiel weer grip kreeg op het asfalt :'). Pffffffff!!!!!!
3. Remmen met het voorwiel op een naar beneden gaand grindpad met grote kiezels en stenen. Ik greep op tijd in met de voeten aan de grond, maar ik had daar zomaar onderuit kunnen gaan! Stomme manier van vallen :X

Kortom, op velerlei gebied een hoop geleerd :Y
Ik ben in de keus van m'n motor weer helemaal bevestigd. Bijna iedereen die hoort dat ik nog maar net rij verbaast zich over het feit dat ik meteen voor zo'n "zware" (1200 cc) motor heb gekozen. Maar ik vind de keuze helemaal niet zo vreemd. Ik had met een paar uitgangspunten te maken:
1. Ik ben lang (1,82 meter) en heb zo mogelijk (relatief) nog langere benen (jeans lengtemaat 36"). Een klein motortje, zoals de F650SC die velen mij als beginnersmotor aanraadden) viel dus al snel af.
2. Ik rij al jaren auto's met behoorlijk wat pk's en hou wel van wat snelheid en acceleratie. Een lichte motor met weinig pk's zou me na en half jaar vast al erg zijn gaan vervelen B|.
3. Ik heb m'n rechterhand en m'n rechtervoet (in de auto) meestal wel redelijk onder controle, hou er niet van om boven m'n macht te rijden.
4. Ik wil er nogal wat in het buitenland mee rijden dus langere stukken op de snelweg zijn een vereiste, dus ook dan rijdt een iets zwaardere motor comfortabeler en rustiger.

Ik heb eerst gekeken naar een tweedehands R850R en een R1150R, maar qua gewicht (handelbaarheid bij het manoeuvreren) zijn die zwaarder dan de R1200R. De R1200R is daarnaast voorzien van de modernste veiligheidsvoorzieningen (ABS, ASC etc) die met name voor een beginner net het verschil kunnen betekenen tussen wel en niet vallen.
De R1200R rijdt en stuurt daarnaast zo vréselijk makkelijk en soepel, een echte gooi- en smijtmotor, die in bergen en op passen helemaal tot z'n recht komt! Hij accelereert gewoon ook hartstikke snel, en al helemáál sinds ik er Rapid Bike op heb zitten.
Okay, op de snelweg cruise je niet urenlang met 200 km/uur en kom dan nog uitgerust aan, omdat je redelijk rechtop zit heb je te maken met de winddruk, ook al heb ik er het comfort-ruitje op zitten. Maar 140 km/uuur is urenlang vol te houden zonder dat je moe wordt, beetje afhankelijk van de wind natuurlijk.
Gisteren reden we op de terugweg (750 km waarvan de eerste 250 km regen ;() nadat het droog was geworden rond de 160 km/uur, maar omdat er een stevige wind stond én omdat ik al vijf dagen op de motor had gezeten was dat voor het (gebrek aan) zitvlees en voor de rest van botten en spieren wat teveel van het goede, dus na een iets langere pauze verder gereden met een voor mij aangenamer snelheid van 140 km/uur.

M'n R1200R heeft trouwens bijna geen olie verbruikt. Vóór Oostenrijk heb ik bij Van Harten preventief een nieuwe ringantenne laten plaatsen, en ze hebben toen voor de vorm en voor de zekerheid ook nog wat 20W50 bijgevuld, hoewel er nauwelijks wat bij hoefde. Nu kan ik er wel weer een beetje bij gooien, maar veel meer dan 200 cc zal het niet zijn denk ik. En dat na 5000 km intensief bergen en passen rijden. Ik rij vaak wel vrij hoog in toeren hoor, meestal op of boven 3000 tpm. Hij remt dan lekker af op de motor en hij voelt sterker, alsof ik er meer controle over heb en hem meer in mijn macht heb. Minder kan wel, maar het klinkt alsof hij het daar minder naar z'n zin bij heeft, vanaf 3000 tpm "spint" het boxertje van genoegen ;) Misschien is het ook daarom dat hij nauwelijks olie heeft gebruikt.

Wow.......Frankrijk!! Wat een heerlijk motor-land!!! :]
De ervaring die je dáár opdoet met motor rijden kun je in Nederland gewoon helemaal nooit niet opdoen! :N
Reisgenoten.........bedankt voor de heerlijke dagen, voor de gezelligheid, voor de leerzame lessen en ervaringen en voor de mooie routes!!!!!
 
Hallo forumleden,

Morgenochtend kan ik mijn R1200R ophalen bij de dealer. *O* Ze moeten alleen nog de GPS overzetten en dan .............. Ik denk alleen maar genieten. :) :] :) Ga vrijdag naar de Eifel om de eerste beurt niet al te lang uit te stellen. Afspraak wordt dan ook direct gemaakt. :P

Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Groet, Jakob
 
...op die foto hierboven...

...staat daar nou gewoon FF iemand over te geven...???
 
In Garmisch Partenkirchen nog een paar leuke R1200R's gezien trouwens :9~ :

Foto-UUECXUFJ.jpg

Foto-ZK7BCTXS.jpg

Foto-TERB736A.jpg



En niet zo opvallend maar wel een héél lekker ding!! :9~ :9~ :
Foto-U6OOSFD8.jpg



Geen R1200R's maar wel leuk ;) :
Foto-SRR3HRB6.jpg

Foto-LMEC8ENN.jpg

Foto-OA4BQMBL.jpg


En een oudje:
Foto-CA6R4IKV.jpg
 
Laatst bewerkt:
Joke,

Mooie foto's van fraai gespoten boxers uit een land waar normaliter altijd wat extra's wordt geïnvesteerd in de hobby!! :9~ :P
 
...nou...???
...die R1200S en R1100S krijgen van mij toch echt het predikaat : ZUM KOTSEN...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan