BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Ik vind de houding op een R prettiger.
De RS heeft een sportief stuur wat eigenlijk niet sportief is..
 
Ik twijfel nog wel tussen een RS of een R.
Is ook moeilijke keuze, allebei erg leuk. Ik ben voor de RS gegaan ivm mijn lengte. Op de R schoof ik te vaak met mn kont tegen t passagierszadel, met de RS heb ik daar geen last van.

Het sportieve stuur vind ik juist fijn (komende van de S1000RR), maar ieder wat wils. Stuurtjes zijn aan te passen, mocht je er ooit spijt van krijgen.
 
De belijning van de r1200r custom gemaakt, is goed gelukt, wat vinden jullie ?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211018-232636_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20211018-232636_WhatsApp.jpg
    71,8 KB · Weergaven: 55
  • Screenshot_20211018-232647_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20211018-232647_WhatsApp.jpg
    55,3 KB · Weergaven: 52
  • Screenshot_20211018-232717_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20211018-232717_WhatsApp.jpg
    142,7 KB · Weergaven: 55
Was op het Amerikaanse forum is iemand gecrasht, die had poten van een rs gekocht in de veronderstelling dat die hetzelfde zouden zijn. Maar die bleken dus iets anders te zijn dan van zijn R. Vindt de r echt serieus goed sturen, de rs voelde wat trager.
Vorige week ook weer een hoop lol gehad in de Vogezen met de R.
Kom van een gs maar dit is wat meer uitdagend/werken dan op de gs. Wat actiever.
 
Was op het Amerikaanse forum is iemand gecrasht, die had poten van een rs gekocht in de veronderstelling dat die hetzelfde zouden zijn. Maar die bleken dus iets anders te zijn dan van zijn R. Vindt de r echt serieus goed sturen, de rs voelde wat trager.
Vorige week ook weer een hoop lol gehad in de Vogezen met de R.
Kom van een gs maar dit is wat meer uitdagend/werken dan op de gs. Wat actiever.

Toen ik mijn RS kocht ook serieus getwijfeld over de R. Mijn bevinding was dat de RS stabieler is -vooral in de snelle bochten merkbaar- en de R wendbaarder. De R stuurt super makkelijk, maar zonder het instabiele gevoel van de GS. Bij de RS moet je iets meer werken met je lichaam (wat ik ook leuk vind). Door de ergonomie (de RS past mij beter) voor de RS gegaan, anders had ik er nog zeker een paar nachtjes over liggen dubben ;)
 
Het is hier inderdaad wel stil en dat geldt ook voor mijn R1200R die heeft al een hele tijd geen fatsoenlijk ritje meer gereden.
Het heeft bij mij met veel thuiswerken te maken en nu het weer beter weer is geworden, kies ik ervoor om woon werk op de elektrische fiets te doen.
Er zitten wel weer wat toerritjes in het verschiet dit jaar, dus de R zal wel weer buiten komen.
Na 13 jaar in mijn bezit en nu met 95k op de teller doet die nog steeds niets verkeerd.
 
Ik ben bang dat de stilte blijft. Zelf heb ik mijn 1200R (2013) nu voorzien van de nieuwste Dunlop Roadsmart IV banden, maar wat een dijk van een band is dit. Stuur en rijeigenschappen top, over de slijtage kan ik nu nog niet veel zeggen na 2000 km.
 
  • Leuk
Waarderingen: B-P
Heb mijn 2018 R1200R LC sinds Aug 2020. Een van de opties die niet aanwezig was op de motor was helaas handvatverwarming. Voor de rest heeft die zowat alles wel. Maar ik vroeg me af of dit te retrofitten is, en aan wat voor kosten ik dan moet denken. Iemand enig idee misschien?
 
Hier ook weinig te melden over de R1200R (2011). Heb de set Dunlops RS3 er nu 10.000 km onder (restprofiel vóór nog ruim 2 mm en achter ruim 3 mm) en bevallen prima, de voorband is nauwelijks 'happerig' (bij de Bridgestones was dat wél het geval). Volgende set wordt dus weer Dunlop, ook hier de RS4.

Nog wel een opvallend dingetje met het tanklint. Bij km.stand 50.000, begon het reservelampje te branden en gaf de brandstofmeter 'leeg' aan, direct ná het tanken.... Dat zou dan de 4e keer zijn dat het tanklint het heeft begeven. Maar verrassend: bij de volgende tankbeurt was er niets meer aan de hand, na het tanken geen brandend lampje en de meter gaf na een paar honderd meter rijden weer 'vol' aan. We zijn nu dik 5.000 km verder en nog steeds geen probleem met het tanklint (🤞). Ik gooi overigens de laatste 1,5 jaar na iedere rit de tank weer vol en voor de zekerheid met Euro 98 benzine. Maar het zal me niks verbazen dat het lint binnenkort toch weer de geest geeft .......

O ja, begin dit jaar een Wunderlich zadel gekocht als vervanger voor het hoge comfortzadel. Dat zadel vind ik te zacht, ik zak er te veel in weg. Vergeleken met dat zadel, is de Wunderlich een plank! Voordeel is wel dat je iets hoger zit, wat een relaxter zit oplevert voor je benen, maar waardoor het stuur weer wat lager komt (en ik heb al stuurverhogers...). Iets om rekening mee te houden: het Wunderlich zadel is breder aan de voorkant, dus met korte benen kom je wat lastiger met beide voeten aan de grond (ik ben 1,81 meter en heb de benen lang genoeg).

Eind volgende week gaat de R een weekje mee naar Trentino (op de aanhanger achter de auto). Daarna zullen de bandjes wel aan vervanging toe zijn.
 
Dit is de prijs uit 2015 uit de BMW folder voor de "af fabriek" optie voor handvatverwarming:

1654597659603.png

En is ook als BMW accessoire leverbaar (dus voor montage na levering door de dealer); zal dus rond de Eur 400,- gaan kosten incl. montage en programmering.
 
Laatst bewerkt:
Hoi ,

Ik zit erover te denken om mijn R1200R LC uit 2017 in te ruilen voor iets anders .
Ik heb nog een marathon ruit van Wunderlich liggen die weinig gebruikt is . Past op de
standaard houder waar normaal het originele schermpje op kan . Heeft € 199 gekost , mag wat mij
betreft voor € 75 weg . Iemand nog belangstelling hier ?? Eventueel ook nog een toprek van Hepco &Becker
en een topkoffer Journey . wunderlich.jpg1-2.jpg
 
Wel grappig dat Hans uiteindelijk de motor van Karst heeft gekocht.
Jullie hadden ook dezelfde foto kunen gebruiken. :)
Veel plezier met de motor Hans.
@ Karst, wat heb je ervoor terug gekocht ?
 
  • Leuk
Waarderingen: B-P
Wel grappig dat Hans uiteindelijk de motor van Karst heeft gekocht.
Jullie hadden ook dezelfde foto kunen gebruiken. :)
Veel plezier met de motor Hans.
@ Karst, wat heb je ervoor terug gekocht ?
Ik wou weer een wat hogere motorfiets en rij nu een Suzuki V-Strom 1050 XT
 

Bijlagen

  • a8de600b-a553-49ec-9fc8-c5cddeebd76b.jpg
    a8de600b-a553-49ec-9fc8-c5cddeebd76b.jpg
    388,8 KB · Weergaven: 25
Zo die Vstrom heeft ook een aardige facelift gekregen.
Toch een leuk alternatief en weer eens wat anders dan een BMW GS.
Alleen moet je nu wel ketting smeren, maar voor de rest een leuke probleemloze twin.
Veel rij plezier!
 
  • Leuk
Waarderingen: B-P
Vorig weekend de R weer eens een keertje uitgelaten voor een toertochtje.
Die had ik eerst uitgezet in Mapsource / Basecamp en zelf al een keertje proef gereden.
Daarna nog wat wijzigingen doorgevoerd en toen was die klaar om samen te gaan rijden:
O.a. Delft, Zoetermeer, Zouterwoude , Alphen a.d Rijn, Nieuwkoop, Vrouwenakker, Kudelstaart, Stukje N201, Wilnis, Woerden, Linschoten, Lopik en dan langs de Lek of over de N210.
Bij Schoonhoven even gelunchd en dan verder langs Bergambacht, Lekkerkerk, Krimpen a.d IJssel, Rotterdam en over de nieuwe A4 terug richting Delft / Westland.
Kameraad van mij ook mee (hij op een Yamaha FJR1300) en lekker zo'n 190 km afgelegd.
Na 96k loopt de R1200R uit 2007 nog steeds als een zonnetje.
 
  • Leuk
Waarderingen: B-P
Beste R1200R rijders *D
Ik heb misschien interesse om mijn 1290 superduke r in te ruilen voor een R1200R uit 2017. Ondanks het feit dat ik hem nog geen half jaar heb, bevalt de KTM niet. De voorrem piept en loopt aan wanneer je de motor door de garage duwt. De dealer heeft al nieuwe remblokken en schijven gemonteerd want die waren krom geraakt, dit heeft niet geholpen en zowel de dealer als KTM NL doen er niets meer aan.
Maar goed, dat terzijde.

Nu zou ik graag een motor willen zónder mankementen. Dan moet je, zo heb ik vernomen, bij BMW zijn :}
Aan de andere kant heb ik gelezen over een probleem met de cardan aandrijving. Een bepaald onderdeel zou kunnen gaan roesten met grote gevolgen in de loop der tijd. Zie https://www.r1200rforum.com/threads/final-drive-problem.56753/page-7
Er is hier een grote terugroepactie voor de GS en RT modellen voor geweest.
Nu is mijn vraag, zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Moet ik hier specifiek op letten/naar vragen bij de eventuele inruil? Alle tips zijn natuurlijk welkom!

Dank,
Timo
 
Terug
Bovenaan Onderaan