BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Ook 'Freek' van het forum doet niks met de linkerschroef. Ben ik het niet mee eens. Voor de combinatie van terugschroeven op 1000 toeren én synchroon stellen, heb je waarschijnlijk ook het linker aanslagboutje nodig.

Als je de motor uit zet, zetten de stappenmotortjes de by pass dicht. Als je dan de stekker er af trekt heb je hetzelfde resultaat als dat je met de GS 911 het signaal 'dicht' geeft. Is dus niet beter of slechter, is hetzelfde.
Een vacuümmeter of kwikkolom heb je altijd nodig.
 

Interessant!
Wel ben ik van mening dat deze vernieuwing dezelfde marketing-achtergrond heeft als de radiale DOHC koppen in 2011. Zonder een geheel nieuw model op poten te moeten zetten, toch een reden geven om een nieuwe motor aan te schaffen en tegelijkertijd te laten zien tot welke technische hoogstandjes BMW in staat is.
 
beste forum leden heeft er nog iemand een windscherm liggen voor een R1200R LC ? (sport of tour)
Nu het wat kouder wordt is het toch lekker om wat meer uit de wind te zitten.:)

Mooi filmpje trouwens van de nieuwe R1250GS motor !
 
beste forum leden heeft er nog iemand een windscherm liggen voor een R1200R LC ? (sport of tour)
Nu het wat kouder wordt is het toch lekker om wat meer uit de wind te zitten.:)

Mooi filmpje trouwens van de nieuwe R1250GS motor !
Op MP staat een groter schermpje, niet groot groot maar wel groter.
 
Afgelopen vrijdag mijn motor wederom synchroon gesteld.
Stekkers van de stappenmotors eruit getrokken en zowel links als rechts helemaal gelijk qua onderdruk, dus de stationair aanslag schroeven maar niet aangeraakt.
Ik gebruik volgens mij de Carbtune II Pro, met restrictors in de slangetjes opgenomen.
Ik merkte wel dat de kabels ongelijk stonden, want met een klein streepje gas ging de druk wel wat afwijken.
Toen alles weer goed stond, dit nog eens gecontroleerd met de stekkers er weer op.
Als laatste met de GS-911 dezelfde procedure nog eens gedaan (die zet de stappenmotors ook in de nul stand)
Motor temperatuur ging op een gegeven moment richting de 100 graden.
Benieuwd wat die morgen met de koude start doet.
 
En, deed ie het?

Koude start was gewoon goed.
Ook niet afslaan bij afremmen.
Loopt gewoon weer netjes. (was al niet slecht hoor)

Na 86k loopt het blok nog steeds erg netjes en het olieverbruik is in de tijd alleen maar minder geworden.
 
Ik zit er sterk aan te denken om een r1200r erbij te nemen. Voor de fun. Ik rijd al een tijdje bmw (gs -> gsa -> k1600) en ze hadden allen abs, asc en esa en handvatverwarming. Nu vind ik abs en asc wel belangrijk maar vraag me af of ik esa nodig heb. Op mijn andere fietsen maakte en maak ik er wel gebruik van omdat het er op zit. Vooral mij koffers rijden op de K maar ik vermoed dat ik op een r1200r toch uitsluitend voor sport zou kiezen.
Is het een gemis als er geen esa op zit (dit vergemakkelijkt namelijk de zoektocht - mijn vrouw verklaart me toch al voor gek dat ik een tweede fiets er bij wil)

Weet ook niet zo goed of ik het "2008" model moet hebben (mijn GS was van 2008 en dat blok liep heel fijn) of dat ik de dohc moet hebben (vanaf 2012 dacht ik?). Mijn GSA had een dohc blok en vond het blok eigenlijk minder mooi lopen.

Any thoughts?
Dus wel of geen ESA en wel of geen DOHC (De velgen van de dohc spreken me wel meer aan maar och...)

En hoe kan ik zien van welk jaar het is. Ze kunnen doodleuk vertellen dat het bouwjaar 2010 is omdat dat op het kenteken staat maar bouwjaar cq. model is nog steeds iets anders dan datum eerste ten naam stelling.. Ik kan het bij de gs en gsa goed uit elkaar halen omdat ik daar bijna 10jaar op heb rond getuft maar de r1200r is nieuw voor mij - zijn er bijvoorbeeld uitvoeringen die ik moet mijden of op moet letten ?
 
Laatst bewerkt:
Neem bouwjaar 2010-2012. Je kan het verschil zien met de modellen ervoor aan het kleppendeksel. Het DOHC blok zit met 2 bouten vast.
Bwjr 2005-2006 met ABS zou ik zeker niet doen. Het ABS systeem van die bouwjaren geven veel problemen. Vervangen van de unit kost je snel plm 2000 euro.
ESA is puur persoonlijk. Neem je het niet, investeer dan bij voorkeur in een paar goede schokbrekers.. Hyperpro wordt vaak gebruikt.
 
Dat zijn wel goede tips. 2010-2012 zijn de dohc blokken toch? Wat je zegt over ESA ben ik met je eens. Is er visueel verschil te zien tussen de 2006 modellen en later. Bij de gs'en was het verschil bijvoorbeeld te zien in de velgen en de zij-panelen.
 
Laatst bewerkt:
Beginnen de R1200R OHC modellen niet vanaf 2006?
ABS units is inderdaad een dingetje, hoewel als je kunt sleutelen er hier ook goedkope oplossingen voor zijn.
Ik rijd een 2007 model en naast de ABS heb ik geen problemen gehad.
Terug roepacties op remleiding, ringantenne en benzinepomp en ring en achterwielflens, kostten niets, maar zijn wel allemaal netjes door BMW opgelost.
 
Ja - dat is het punt he.. De gs en gsa heb ik nieuw bij de BMW dealer gehaald. De K1600gt waar ik nu op rijd is een premium selection, ook van de bmw dealer vandaan maar alle r1200r machines die ik nu zie staan niet bij een bmw dealer en weet dus niet wat er allemaal wel en niet is gebeurd aan terugroep. Als ik zo'n ding koop van een niet bmw dealer, mag ik dan van mijn bmw dealer verwachten dat ze dit nakijken en alsnog het e.e.a. uitvoeren ?
 
Dat was bij mij toch het geval. Ik heb de mijne ook tweedehands gekocht, de dealer heeft hem bij een onderhoud uitgelezen en dan een nieuwe afspraak gemaakt om achterstallige actie (remleiding) uit te voeren.
 
Dat was bij mij toch het geval. Ik heb de mijne ook tweedehands gekocht, de dealer heeft hem bij een onderhoud uitgelezen en dan een nieuwe afspraak gemaakt om achterstallige actie (remleiding) uit te voeren.

Mmmmm :t

Vandaag mijn K weggebracht naar de dealer en hem maar eens dezelfde vraag gesteld. Geen probleem dus. Nu maar even richting mijn budget zoeken. Misschien moet ik wachten tot op de motorbeurs ?
 
Neem bouwjaar 2010-2012. Je kan het verschil zien met de modellen ervoor aan het kleppendeksel. Het DOHC blok zit met 2 bouten vast.
Bwjr 2005-2006 met ABS zou ik zeker niet doen. Het ABS systeem van die bouwjaren geven veel problemen. Vervangen van de unit kost je snel plm 2000 euro.
ESA is puur persoonlijk. Neem je het niet, investeer dan bij voorkeur in een paar goede schokbrekers.. Hyperpro wordt vaak gebruikt.
ABS pomp is vooral te weinig onderhoud, mijne doet het met 15x.xxx op de klok van mijn oude 1200gs uit 2005 echt nog prima. Elk jaar wel gewoon even een liter remvloeistof gebruiken om alles door te spoelen en ze doen het nagenoeg oneindig. Teveel vocht/vuil erin en dan stopt de pomp er vaak mee.
Tevens zijn er al diverse opties om ze te laten reviseren, kost ook een hoop maar geen 2000€ meer.
 
Neem bouwjaar 2010-2012. Je kan het verschil zien met de modellen ervoor aan het kleppendeksel. Het DOHC blok zit met 2 bouten vast.
Bwjr 2005-2006 met ABS zou ik zeker niet doen. Het ABS systeem van die bouwjaren geven veel problemen. Vervangen van de unit kost je snel plm 2000 euro.
ESA is puur persoonlijk. Neem je het niet, investeer dan bij voorkeur in een paar goede schokbrekers.. Hyperpro wordt vaak gebruikt.
Vergeet de bouwjaren 2013 en 2014 niet van de DOHC luchtgekoelden. Vanaf midden 2013 heb je geen gedoe meer met het altijd weer kapotgaande meetlint.
 
ABS pomp is vooral te weinig onderhoud, mijne doet het met 15x.xxx op de klok van mijn oude 1200gs uit 2005 echt nog prima. Elk jaar wel gewoon even een liter remvloeistof gebruiken om alles door te spoelen en ze doen het nagenoeg oneindig. Teveel vocht/vuil erin en dan stopt de pomp er vaak mee.
Tevens zijn er al diverse opties om ze te laten reviseren, kost ook een hoop maar geen 2000€ meer.
Dat geldt voor de elektrisch bekrachtigde remmen, niet voor het ABS systeem vanaf 2007, daar zijn er problemen met hangende koolborstels van de pompmotor.
Revisie is hier de pompmotor gedeeltelijk vervangen, maar dat doen de meeste dealers zeker niet, dus zorg dat je garantie hebt, of weet waar je terecht kunt voor zo'n revisie.
 
R_1250_R.jpg
 
Ik moet wel even wennen aan de nieuwe R1200R.
Motorblok komt nu wel over als een groot massief zwart blok.
De rest van de motorfiets is qua verhouding te klein geworden.
Zo wordt het meer een rijdend motorblok.
De voorpartij is platgeslagen en van het kontje is ook niet zoveel meer over.

BMW kennende zal het wel machtig rijden, sturen en remmen :+

Ook wel leuk dat ze er een UPSD voorvork onder geschroefd hebben.
 
Ik moet wel even wennen aan de nieuwe R1200R.
Motorblok komt nu wel over als een groot massief zwart blok.
De rest van de motorfiets is qua verhouding te klein geworden.
Zo wordt het meer een rijdend motorblok.
De voorpartij is platgeslagen en van het kontje is ook niet zoveel meer over.

BMW kennende zal het wel machtig rijden, sturen en remmen :+

Ook wel leuk dat ze er een UPSD voorvork onder geschroefd hebben.
Dat zit onder de vorige versie ook al, vanaf 2015.
 
Terug
Bovenaan Onderaan