BMW R1200R

Status
Niet open voor verdere reacties.
als alles mee zit ga ik volgend jaar een rondje ardene doen
maar de bmw stuurt geweldig!

ook is het leuk dat mensen em ruzor noemen inplaats van 1150
 
het rockster forum is niet echt druk dus hier maar heen

heb dus ook een r1150r rijdt geweldig!

Ja potver-de-potver!!! :(
Ik vond het 1150R-forum waar ik vandaan kwam best gezellig hoor, maar ik wil nu wel eens op niveau met andere R1200R-rijders praten!!!!!!!! ;) ;)
En nu zijn jullie 1150-ers me achterna gekomen!!!!
Hebben jullie de titel van deze thread wel gezien? ;)

Nou ja, ik hoop dat we deze thread nu wel een beetje onder de aandacht houden en dat we daardoor weer 1200R-rijders kunnen lokken. Misschien slaan we jullie helemaal murw met onze enthousiaste verhalen over de 1200R en wil je er straks zelf toch ook één hebben! ;)

Ik heb er dus nog niet op gereden hè? Dat had ik wel verteld geloof ik (in de 1150-thread). Maar hij kan niet anders dan fantastisch rijden!!
Hopelijk weet ik zaterdag meer. *O*
Ik kan haast niet wachten!
 
Enne, winterstop...wat is dat??

Hangen jullie er 's winters winterbanden onder?
Ik kwam er net een test over tegen (speciaal voor motoren):
Automotive - Platform voor de aftermarket - Automotive Werkplaats

Niet dat ik van plan met met sneeuw en ijzel te gaan rijden, maar onder de 8 graden is het rubber van "gewone" banden zo hard en stijf dat ze minder grip hebben waardoor bijvoorbeeld de remweg langer is.
Onder mijn auto heb ik 's winters altijd winterbanden, maar dat is ook omdat de achterbanden 245 breed zijn, in sneeuw ga ik daarmee echt alle kanten behalve de juiste op. M'n winterbanden zijn 225, dat gaaat goed.
Vorig jaar is het trowens nauwelijks lager dan 8 graden geweest, maar dat kan dit jaar anders zijn. 't Is mijn geval natuurlijk wel zo dat ik gewoon de auto kan nemen als het frisjes voor m'n motor is.
Nee, ik denk niet dat ik er winterbanden onder hang voor die paar keer dat het onder de 8 graden is en ik perse de motor wil nemen.
Maar als je het hele jaar doorrijdt is dat misschien wat anders.
 
Laatst bewerkt:
Hangen jullie er 's winters winterbanden onder?
Ik kwam er net een test over tegen (speciaal voor motoren):
Automotive - Platform voor de aftermarket - Automotive Werkplaats

Niet dat ik van plan met met sneeuw en ijzel te gaan rijden, maar onder de 8 graden is het rubber van "gewone" banden zo hard en stijf dat ze minder grip hebben waardoor bijvoorbeeld de remweg langer is.
Onder mijn auto heb ik 's winters altijd winterbanden, maar dat is ook omdat de achterbanden 245 breed zijn, in sneeuw ga ik daarmee echt alle kanten behalve de juiste op. M'n winterbanden zijn 225, dat gaaat goed.
Vorig jaar is het trowens nauwelijks lager dan 8 graden geweest, maar dat kan dit jaar anders zijn. 't Is mijn geval natuurlijk wel zo dat ik gewoon de auto kan nemen als het frisjes voor m'n motor is.
Nee, ik denk niet dat ik er winterbanden onder hang voor die paar keer dat het onder de 8 graden is en ik perse de motor wil nemen.
Maar als je het hele jaar doorrijdt is dat misschien wat anders.
Joh, ik rij al jaren het hele jaar door, wist niet eens dat er winterbanden waren voor motoren???
Maar voor die paar duizend die ik in de winter rij, gooi ik ze er niet onder. Dan maar wat voorzichtiger de hoek om... (figuurlijk gesproken dan ;))
Op mijn bedrijfskoekblik heb ik ook wintersloffen (195 breed tegen de zomersloffen van 215).
Heb trouwens dit jaar voor het eerst meer km's gemaakt met de motor dan met het bedrijfskoekblik... :Y _O- :X

Heb voor de R1200R, 4,5 jaar een R1150R gehad, daar 125 duizend en nogwat km's meer gereden. Dan die 1200.... van 85 naar 109 pk en van 235 naar 219 kg.... en of je dat merkt!!!
Vind alleen dat 'ie onder de 3000 tpm erg schraal loopt (maar daar hebben dus alle 1200 BMW's last van... stomme emissie eisen.... B| )
 
Heb voor de R1200R, 4,5 jaar een R1150R gehad, daar 125 duizend en nogwat km's meer gereden. Dan die 1200.... van 85 naar 109 pk en van 235 naar 219 kg.... en of je dat merkt!!!
Vind alleen dat 'ie onder de 3000 tpm erg schraal loopt (maar daar hebben dus alle 1200 BMW's last van... stomme emissie eisen.... B| )

Een stijging in pk/gewichtsverhouding van 38% ! :9

Ik heb begrepen dat hij sneller én zuiniger wordt als je de kat eronder uit haalt.
Nooit overwogen?
Een motor behoeft geen APK dus daar kunnen ze hem ook niet op afkeuren ;)
Mijn allerliefste heeft een K1200GT, daar heeft hij de kat onderuit gehaald en laten chiptunen. Dat is een beul geworden!!!
Ik heb dat voorlopig niet nodig, moet eerst die 109 paarden maar eens de baas zien te worden ;).
:Y
 
Zonder kat kun je in Duitsland in de problemen komen omdat die dan zo'n 5 decibel meer geluid maakt. Kun je 'm met een beetje pech laten staan.

Ik rij regelmatig in het buitenland, liefst mooie bergen. Afgelopen zomer heb ik in de Alpen op diverse BMW's gereden, en tijdens een leuk bergritje met een R1200R en een K1200GT, had de GT toch best moeite om de R bij te houden.

De R schiet makkelijk de passen op en de bochten door (wendbaar), waar de GT aardig op toeren gehouden moet worden om de R bij te houden.

Ik vond de R1200R qua rij-eigenschappen, rij-plezier en koppel met kop en schouders boven de K1200GT uit steken (in de Alpen dan he).

Maar da's mijn bescheiden mening 8-)

De K1200GT geeft het ultieme Efteling gevoel in je maag, als je op een vlakke weg het gas open trekt, dat dan weer wel :Y
 
tja door de mooie cijfers op de tank die voor sommige er uit zien als letters zoals voor mijn moeder.... paar collegas

maar we blijven je gewoon volgen hoor r1200r of nie :o eerste bmw r1$$0r topic waar het druk is op die andere na *O*

En waarom is dat dan????? :?



en Djuro
heb jij de dbkiller nog in de lazer zitten?? ik niet O-) *O*
 
Laatst bewerkt:
Zonder kat kun je in Duitsland in de problemen komen omdat die dan zo'n 5 decibel meer geluid maakt. Kun je 'm met een beetje pech laten staan.

Ik rij regelmatig in het buitenland, liefst mooie bergen. Afgelopen zomer heb ik in de Alpen op diverse BMW's gereden, en tijdens een leuk bergritje met een R1200R en een K1200GT, had de GT toch best moeite om de R bij te houden.

Hoe kunnen ze dat nou controleren? Er hangt onder die K1200GT ook een sportuitlaat (Remus) en die maakt sowieso al meer herrie, of er nou wel of geen kat onder zit.
Ik hoef trouwens niet zoveel herrie onder m'n motor. Ik heb op m'n auto ook eens een sportuitlaat laten zetten. Leek me wel sportief. Maar ik werd helemaal gek van die herrie. Durfde 's ochtends vroeg nauwelijks gas te geven bij het de straat uit rijden ;)
Dus ik heb hem er gauw weer onder uit laten halen en heb de originele uitlaat laten plaatsen. Wat een heerlijk geluid! ;)

De 1200R zal op snelle bochtige (haarspeld)wegen inderdaad vlotter zijn dan de K1200GT. Maar op de snelweg houd ik hem niet bij (heeft hij me al gedreigd ;))
 
Laatst bewerkt:
Een stijging in pk/gewichtsverhouding van 38% ! :9

Ik heb begrepen dat hij sneller én zuiniger wordt als je de kat eronder uit haalt.
Nooit overwogen?
Een motor behoeft geen APK dus daar kunnen ze hem ook niet op afkeuren ;)
Mijn allerliefste heeft een K1200GT, daar heeft hij de kat onderuit gehaald en laten chiptunen. Dat is een beul geworden!!!
Ik heb dat voorlopig niet nodig, moet eerst die 109 paarden maar eens de baas zien te worden ;).
:Y
Onder die 1150 hebben 2 verschillende Laser gezeten.... de KAt uiteraard aan de wilgen gehangen... :Y
Die R1200R heeft maar één ritje met KAT en originele demper gemaakt... dat was tijdens de proefrit op de band in de fabriek.
Toen hij bij de dealer stond is het eerste waar aan gesleuteld werd: juist het hele uitlaatsysteem eronder vandaan. Vervangen door RVS bochten en katvervanger + Remus demper. Daar is bij zo'n 5000 km ook de decibel killer maar uitgehaald...
En voor Duitsland ben ik niet bang, kom er al jaren en als je gewoon normaal rijdt, dus niet met zo'n zwerm hoogtoerige jappen mee doet, dan val je met je BMW nauwelijks op.
En mochten ze nu mij toevallig wel willen hebben, dan ligt die db-killer (klein beetje ingekort anders pastte hij niet) onder m'n buddy.... _O-
Mijn 1200R rijdt trouwens bij toch niet al te subtiel gebruik gemiddeld +/- 1:18 met uitschieters naar 1:14 en 1:25! Olie verbruik tussen 2 beurten (10.000km) = < 0.25 ltr.

Ach en qua topsnelheid en acceleratie leg je het af tegen de K1200GT... jammer dan!
Lange rechte stukken vind ik so wie so al geen fuck aan...BOCHTEN, dat is waar 'ie zich meer dan thuis voelt!
ps Wel even je veren laten vervangen door progressieve Hyperpro veren. Knapt de wegligging enorm van op! Voor heb ik trouwens de heel shock vervangen door eentje die wel in te stellen is. ESA ten spijt want dat is slechts een compromis (heb het ook niet mee besteld, wel ABS!)
 
AAAAAAAAAAAARRRRCH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :( |( '( :X -O- -O-
BAAAAAAAAALEN!!!!!!!!!!!!!!

Hij komt nu pas eerste week januari!!!!! ;(
Allerlei organisatorische redenen waar ik jullie niet mee zal vermoeien.
Ik wist al niet hoe ik tot a.s. zaterdag door moest komen........maar tot volgend jaar!?!!! :(
Dat betekent kerst zonder motor, de (vrije) week tussen kerst en oud/nieuw zonder motor, oudjaarsdag zonder motor, nieuwjaarsdag zonder motor...... ;( ;( ;( ;(
En ik wil zo graag rijden!!

Gelukkig baalt de dealer (Van Harten Amersfoort) er ook van, en ik krijg eind volgende week voor een klein weekje een GS te leen om toch weer wat te kunnen rijden en oefenen. En tussen kerst en O/N mag ik ook wel weer een dagje rijden.
Voordeel is wel dat hij dan in 2008 pas op kenteken wordt gezet, is hij gelijk een jaar jonger, al is dat bij motoren volgens mij minder belangrijk dan bij auto's. Maar dat voordeel weegt voor mij emotioneel nog even niet op tegen te moeten wachten tot volgend jaar (okay, ik weet het, is nog "maar" een maand ;))
 
Laatst bewerkt:
Mijn 1200R rijdt trouwens bij toch niet al te subtiel gebruik gemiddeld +/- 1:18 met uitschieters naar 1:14 en 1:25! Olie verbruik tussen 2 beurten (10.000km) = < 0.25 ltr.

Dat is een keurig verbruik! Twee keer zo zuinig als mijn auto. Dus als ik m'n auto maar vaak genoeg laat staan en de 1200R neem verdient de motor zich vanzelf terug! ;)

Over verbruik gesproken: er kan 95 RON in las ik in de brochure, maar zou V-Power niet beter zijn? Daar zitten reinigende bestanddelen in en het heeft een lager zwavelgehalte.
Je gunt je motor toch het beste.......

Met mijn auto tank ik V-Power, maar die heb ik laten tunen en dan wordt de brandstof onder grotere druk ingespoten dus heb je een benzine nodig die beter beschermt tegen detoneren oftewel pingelen oftewel zelfontbranding.
Eigenlijk heeft mijn auto daarom RON98 nodig, maar V-Power heeft in Nederland een octaangetal van 97 (ondanks het feit dat ze het 95 noemen, maar dat komt omdat er officieel in Nederland alleen maar RON95 en RON98 bestaat) en volgens het tuningbedrijf is dat voldoende voor mijn auto.
 
Aan de lesmotoren zitten altijd valbeugels. Iedereen begrijpt waarom *D.
Het ziet er niet uit, ik weet het, maar ik zou het wel een héél rustig idee vinden als ze (voorlopig) ook op m'n nieuwe 1200R komen te zitten. GS'en zie je er ook vaak mee rijden.
Ik heb al bij Wunderlich gekeken, maar het enige dat ze hebben zijn kleine beugeltjes voor de cylinders. Maar cylinderbeschermers heb ik al meebesteld.
Nou kan ik me voorstellen dat hij op de cylinders blijft rusten als je hem per ongeluk laat omgaan en dat de tank de grond niet raakt.
Is dat zo?
Ik heb niet de illusie dat ik nooit eens een foutje zal maken. En de meeste ongelukjes gebeuren vanuit (bijna) stilstand.
Ik heb de lesmotor eens op m'n voet gehad en daarbij m'n voet zwaar gekneusd. Ik denk dat ik daar met die cylinders geen last van heb. Tenzijn ik m'n voet onder een cylinder leg natuurlijk! :]

Is er iemand die er valbeugels aan heeft zitten? Zou het extra schade kunnen voorkomen?

Alvast dank!
Gr. Joke
 
ik denk het wel denk als je valt met een boxer hij verder glijdt over de cilinders en daar zitten die beugels voor zodat ze niet totaal kapot gaan
 
en Djuro
heb jij de dbkiller nog in de lazer zitten?? ik niet O-) *O*~[/quote]

Klopt, ik denk dat ik hem onderweg per ongeluk verloren ben :9 _O-
 
AAAAAAAAAAAARRRRCH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :( |( '( :X -O- -O-
BAAAAAAAAALEN!!!!!!!!!!!!!!

Hij komt nu pas eerste week januari!!!!! ;(
Allerlei organisatorische redenen waar ik jullie niet mee zal vermoeien.
Ik wist al niet hoe ik tot a.s. zaterdag door moest komen........maar tot volgend jaar!?!!! :(
Dat betekent kerst zonder motor, de (vrije) week tussen kerst en oud/nieuw zonder motor, oudjaarsdag zonder motor, nieuwjaarsdag zonder motor...... ;( ;( ;( ;(
En ik wil zo graag rijden!!

Gelukkig baalt de dealer (Van Harten Amersfoort) er ook van, en ik krijg eind volgende week voor een klein weekje een GS te leen om toch weer wat te kunnen rijden en oefenen. En tussen kerst en O/N mag ik ook wel weer een dagje rijden.
Voordeel is wel dat hij dan in 2008 pas op kenteken wordt gezet, is hij gelijk een jaar jonger, al is dat bij motoren volgens mij minder belangrijk dan bij auto's. Maar dat voordeel weegt voor mij emotioneel nog even niet op tegen te moeten wachten tot volgend jaar (okay, ik weet het, is nog "maar" een maand ;))



Heb je een van harten special????????
 
@ Enjoy-Rider: als ik mijn originele bochtenset zou vervangen, dan dat is het te zien dat de kat ontbreekt bij die andere bochtenset maar in combinatie met de originele einddemper levert dat misschien niet zoveel problemen op. Als zowel bochtenset als einddemper vervangen worden, dan valt dat misschien wel op.

Enne.. balen dat die later komt, is de motor van je vriend geen optie als je toch een stukje wilt rijden?

@ Viking64: mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat die Hyperpro veren bij benadering kosten? Ik vind dat de mijne toch wel aardig deint (vooral bij remmen) en mogelijk is dat minder met andere vering.
 
Enne.. balen dat die later komt, is de motor van je vriend geen optie als je toch een stukje wilt rijden?

Probleem is een klein beetje minder schrijnend omdat ik voor een heel lang weekend die GS te leen heb.
Op die K1200GT rijd ik voorlopig niet hoor! Dat is zo'n bakbeest met z'n enorme kuip, en ook nog eens 160 pk (opgevoerd)......brrrrr! :N :N

En vlak voor kerst gaan ze m'n 1200R opbouwen (een nieuwe motor komt meestal in een doos bij de dealer aan), ik heb afgesproken dat ik daarbij kan zijn! Kan ik ze vast de hemd van het lijf vragen over wat waar zit en waarom etcetera ;) .
 
Ah joh, die kuip zit niet in de weg hoor. Ik heb er in de Alpen zo'n 300 km mee gereden en het viel me erg mee.

Opgevoerd lijkt me ook niet zo'n punt, zo lang je de koppeling niet teveel volgas laat schieten :+ je hebt het letterlijk zelf in de hand.

Maar misschien denkt je vriend er anders over :Y
 
Dat is een keurig verbruik! Twee keer zo zuinig als mijn auto. Dus als ik m'n auto maar vaak genoeg laat staan en de 1200R neem verdient de motor zich vanzelf terug! ;)

Over verbruik gesproken: er kan 95 RON in las ik in de brochure, maar zou V-Power niet beter zijn? Daar zitten reinigende bestanddelen in en het heeft een lager zwavelgehalte.
Je gunt je motor toch het beste.......

Met mijn auto tank ik V-Power, maar die heb ik laten tunen en dan wordt de brandstof onder grotere druk ingespoten dus heb je een benzine nodig die beter beschermt tegen detoneren oftewel pingelen oftewel zelfontbranding.
Eigenlijk heeft mijn auto daarom RON98 nodig, maar V-Power heeft in Nederland een octaangetal van 97 (ondanks het feit dat ze het 95 noemen, maar dat komt omdat er officieel in Nederland alleen maar RON95 en RON98 bestaat) en volgens het tuningbedrijf is dat voldoende voor mijn auto.
eeeh, ik heb mijn motor op naam van de zaak staan (belastingtechnisch veel slimmer ;))
enne ik tank bijna altijd 98, omdat uitgewezen heeft dat hij daarop zuiniger rijdt, dus meer kilometers per liter. En die meer kilometers wegen op tegen de meerpijs van dat vloeibare goud!
Over die reinigende werking enzo...'t zal wel.... nog nooit mee bezig gehouden...
Weet wel dat mijn R1150R die Duitse ron 91 niet blieft....leek verdomme wel een diesel...... hihihi





Aan de lesmotoren zitten altijd valbeugels. Iedereen begrijpt waarom *D.
Het ziet er niet uit, ik weet het, maar ik zou het wel een héél rustig idee vinden als ze (voorlopig) ook op m'n nieuwe 1200R komen te zitten. GS'en zie je er ook vaak mee rijden.
Ik heb al bij Wunderlich gekeken, maar het enige dat ze hebben zijn kleine beugeltjes voor de cylinders. Maar cylinderbeschermers heb ik al meebesteld.
Nou kan ik me voorstellen dat hij op de cylinders blijft rusten als je hem per ongeluk laat omgaan en dat de tank de grond niet raakt.
Is dat zo?
Ik heb niet de illusie dat ik nooit eens een foutje zal maken. En de meeste ongelukjes gebeuren vanuit (bijna) stilstand.
Ik heb de lesmotor eens op m'n voet gehad en daarbij m'n voet zwaar gekneusd. Ik denk dat ik daar met die cylinders geen last van heb. Tenzijn ik m'n voet onder een cylinder leg natuurlijk! :]

Is er iemand die er valbeugels aan heeft zitten? Zou het extra schade kunnen voorkomen?

Alvast dank!
Gr. Joke
Die cilinderbeschermbeugeltjes zijn zeker een aanrader. Heb ze bij al mijn boxers erop gehad. Mijn vorige heb ik wel eens onvrijwillig neergelegd en dan valt hij mooi op dat plastic, hij kan wel verder omrollen maar dan houdt het stuur de boel nog tegen. Verder geen schade.... alleen dat plastic is dan geschuurd, maar eenvoudig te vervangen (en veeeel goedkoper dan een klepdeksel van magnesium!!!!)

Mocht je trouwens toch volwassen valbeugels willen hebben, dan weet ik iemand die ze op maat voor je kan maken. RVS of gepoedercoated naar smaak.



@ Enjoy-Rider: als ik mijn originele bochtenset zou vervangen, dan dat is het te zien dat de kat ontbreekt bij die andere bochtenset maar in combinatie met de originele einddemper levert dat misschien niet zoveel problemen op. Als zowel bochtenset als einddemper vervangen worden, dan valt dat misschien wel op.


@ Viking64: mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat die Hyperpro veren bij benadering kosten? Ik vind dat de mijne toch wel aardig deint (vooral bij remmen) en mogelijk is dat minder met andere vering.

Wel of geen kat maakt in Duitsland niet uit hoor, het gaat om de aantallen DB's. Ze kunnen een buitenlander niet iets verplichten wat in zijn eigen land niet verplicht is. Kat is in NL niet verplicht! Op je type plaatyje staat hoeveel DB je mag produceren, dat is bindend.

Natuurlijk mag je vragen wat dat kost.
Bij mij niets.... omdat ik de eerste R1200R bij Hyperpro neerzette. Dus als bedankje voor het testen en engineren van veren voor een nieuw model brommer krijg je dan de veren cadeau *O*
Maar zou je ze laten vervangen, dan kost dat voor een BMW (dus voor- en achterveer) incl. montage € 300.00. Heb je een telescoop voorvork (zo'n ding met olie en losse veren ;) dan ben je € 350.00 kwijt.
Overigens komt dat deinen wat jij omschrijft niet uit de veren maar uit de shocks. De voor shock heb ik op mijn R1200R dan ook helemaal vervangen door een Hyperpro shock. Deze is namelijk wel instelbaar (de originele BMW = Showa) niet....
Feit blijft wel dat de standaard BMW veren aan de slappe kant zijn... door de veer-voor-spanning op te draaien maak je trouwens je veer niet sterker, je zet alleen je fiets hoger op zijn poten!

Verder organiseert Bas van Hyperpro regelmatig avondjes met uitleg over veren en demping en hoe beide af te stellen. Avondjes zijn gratis en je eigen fiets wordt gratis afgesteld als je 'm meeneemt!
De eerst volgende avond is 12 december 2007.




Enne.. balen dat die later komt, is de motor van je vriend geen optie als je toch een stukje wilt rijden?
...

En vlak voor kerst gaan ze m'n 1200R opbouwen (een nieuwe motor komt meestal in een doos bij de dealer aan), ik heb afgesproken dat ik daarbij kan zijn! Kan ik ze vast de hemd van het lijf vragen over wat waar zit en waarom etcetera ;) .
eeeh, ze komen tegenwoordig in een soort framepje/stalen krat aan.....
Soms moet het voorwiel nog gemonteerd worden en de spiegels liggen er ook los bij... dus dat opbouwen is zo gepiept! Hoop dat ze je op tijd bellen ;)

Maar als jij bij Van Harten een nieuwe fiets koopt en je weet niet wat een Van Harten Special is..... heb je dan alleen maar bij de koffie automaat gezeten.... :X :X
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan