BMW R1200RT (2005) start heel slecht

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
:W

Ik heb een probleem met mijn RT. Heb hem nu een paar maanden en heeft in die tijd betrouwbaar gewerkt, echter sinds vorige week was dat klaar.

Motor prima rijdend in de garage gezet, maar na een weekje stilgestaan te hebben was de accu compleet leeg (3V). Had een USB lader aan laten staan en ik vermoed dat die hem leeg heeft getrokken. Dom, vooral omdat ik een paar weken eerder iets vergelijkbaars met de motor van de vrouw had gedaan :') Wel geprobeerd met een lader te herstellen, maar de motor wilde er niet meer op starten. Accu is dus vervangen, zuur erin, nachtje aan de lader zoals het boekje zei en er vanochtend in gedaan.

Met de nieuwe accu wilde hij nog steeds niet starten. Blok ging rond, gaf af en toe een schijnplofje, maar sloeg niet aan. Vonk gecheckt: goed (motor heeft iridium bougies). Tijdens het testen besloot de vonk samen met wat restanten uit de verbrandingskamer vuurwerk te maken (best vet, eigenlijk), dus benzine was er blijkbaar ook; dacht tot die tijd aan de brandstofpomp maar dat is niet meer waarschijnlijk (zie onder). Had net getankt dus nog even gecheckt: maar er zit echt benzine in, geen diesel, en de tank is vol.

Vonk, benzine en lucht dus allemaal daar, helemaal in de war door die high-tech nonsense (geef mij maar carburateurs) gaan googelen, of ik al geprobeerd had met gas bij te starten. Nou nee want dat hoort bij injectie niet, dus dat kunnen we nog wel proberen. Waarempel, hij startte. Niet van harte! Maar na zo'n 10 seconden met het gas te hebben gespeeld liep ie weer goed (de eerste seconden ging ie onder de 2.000 toeren weer heel slecht lopen). Uitzetten en nog een keer starten: zelfde probleem, dus 't is niet eenmalig.

[tl;dr: dikgedrukt :+]



Toen bedacht ik me het volgende: hij was op de koude start sowieso al slecht. Sloeg altijd aan, maar de eerste 5 seconden mocht ik echt niet aan het gas komen, want dan sloeg ie af. Niet zoveel achter gezocht, zo geavanceerd is z'n injectie nou ook weer niet dus voor zover ik wist moest je daar gewoon even op wachten; daarnaast verder niet echt ervaring met injectiemotoren. Was dat wel normaal? Wat ie nu doet sowieso niet, maar ik vermoed zomaar dat het verband houdt. Eenmaal warm liep ie altijd goed (al viel het verbruik wat tegen met 1:18 bij rustig w/w verkeer). Misschien iets met de TPS? Synchronisatie is recent nog gecontroleerd.

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag! :)
 
Maar inderdaad, wat Master Tommy zegt kan heel goed helpen.

En anders even proberen met de standaard bougies. Hoe gek dat ook klinkt, maar ik heb het met meerdere motorfietsen meegemaakt dat ze met Iridium bougies lastig starten en beroerd lopen bij koude motor en vervolgens op standaard bougies niet.
 
Volgas, contact aan, gashendel vasthouden tot ‘check!’ van het display verdwenen is (als de teller zn opstartding heeft gedaan), gas los, contact uit en een minuut wachten.

Daarna opnieuw proberen te starten (zonder gasgeven).
Gaan we proberen, kan er vanavond pas weer bij :)

Wat doet dit? Een soort calibratieprocedure?

Zuur in een accu voor een R1200RT???? Daar hoort een Gel Accu in met hoge startcapaciteit....
't Is een 19Ah accu met 190CCA. Als ie daar niet op start weet ik het ook niet; deze zat er in toen ik de motor kocht en past precies in de ruimte die de motor ervoor heeft (beetje gekke vorm). Lijkt me gewoon de goeie (Yuasa YT19BL-BS).
 
De motor heeft maanden (en onbepaalde tijd daarvoor) uitstekend gestart met een oudere versie van deze accu, en hij draait prima rond- slaat alleen niet aan. Lijkt me op dit moment niet het probleem :)

Ga die recallibratie vanavond even proberen, laat het weten :t
 
Volgas, contact aan, gashendel vasthouden tot ‘check!’ van het display verdwenen is (als de teller zn opstartding heeft gedaan), gas los, contact uit en een minuut wachten.

Daarna opnieuw proberen te starten (zonder gasgeven).
Oké ik heb vanochtend gelegenheid gehad om dit te proberen (en nu tijd om er wat over te zeggen :P): dat werkte. Maar waarom werkte dat? :?


Eigenlijk werkte het niet in één keer, toen ik het 1 keer gedaan had probeerde hij daarna al veel beter aan te slaan, maar net niet genoeg. Toen ik het nog een keer deed was het weer starten en lopen. Maar wat doet dit precies? Duidt het op een storing ergens? Komt het doordat de accu leeg is geweest (en daarna vervangen dus de stroom er helemaal af)?
 
Oké dan spreek ik er even over :+


Vanochtend de RT naar 't werk genomen ipv de KTM, want die kontverwarming was wel welkom :+ Starten en lopen, loopt nog mooier dan voorheen.

Opgelost *O*

Toch gek dat dit blijkbaar door een lege accu compleet verkeerd komt te staan... maar in ieder geval eenvoudig op te lossen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan