BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 10

Status
Niet open voor verdere reacties.
Afgelopen weekend naar een familie bijeenkomst in Bad Fredeburg geweest
Een neef van mij heeft daar, met zijn vriendin, een pension, "die Welt", geopend.
Ik speel met de gedachte om een forumrit van vrijdag tot zondag dus 2 overnachtingen te organiseren.
Verzamelen in de buurt van Arnhem en met een mooie route naar Bad Fredeburg.
Zaterdag een route door het prachtige Sauerland. Zaterdag avond kan er een bbq geregeld worden. En Zondag ..........ja, weer naar huis.
Ik wil graag weten of er belangstelling bij jullie is?
Er zijn 25 slaapplaatsen.
Data komt tzt wel. Ik denk aan eind mei /begin juni.

De link naar, bekijk op kaart, klopt niet. Maar voor de rest is het er voortreffelijk.
Als er voldoende belangstelling is plaats ik een oproep in "waar is wat te doen?".

Lijkt ons ook wel wat.
tzt maar eens horen over n datum.
en of t past ivm de rit van de BB...... of wellicht te combineren met.... de S fam.
eind mei/begin juni... mag pers. ook eerder..!

met voldoende animo toch plaatsen in "waar is wat te doen" help me ff want die snap ik dan niet.

Laterz Jan
 
DJ.Verhulst over de vloeistof gekoelde boxer in de RT...:

ze zullen dan weinig aan het blok hoeven te doen, maar mogelijk moeten ze wat anders bedenken om de radiatoren onder te brengen in die anders gevormde kuipdelen.

... :? ...

...eh..., heb je het boxer-gedoe niet helemaal gevolgd het laatste jaar...?





...het basisprincipe van het blok van de 90 jaar oude luchtgekoelde boxer is compleet op de schop gegooid...


...meest makkelijke in het oog springende is de cardan van rechts naar links...
...oké ; niet spannend...

...geen separate versnellingsbak meer, maar gewoon een compact ding, die in dezelfde olie draait als wat sowieso al in het carter drijft...

...kleine meervoudige natte koppeling, ipv dat auto-achtige droge 1-plaats stinkding...
...anti-hop koppeling...

...geen mulitriem meer aan de voorkant tbv aandrijving dynamo...

...cylinders die aan de carterhelften gegoten zitten ipv 'losse' cylinders ; dus een mooi stijf blok (leuk voor hogere toerentallen)...

...cilinderkoppen die een kwart slag 'gedraaid' zijn...

...nou ja..., die vloeistof gekoelde koppen dus...

...weer terug naar mono-spark ivm geoptimaliseerde verbrandingsruimtes...



100212side-1.jpg



13-BMW-R1200GS-engine.jpg

mooi compact
 
... :? ...

...eh..., heb je het boxer-gedoe niet helemaal gevolgd het laatste jaar...?
ja wel ze kunnen dat nieuwe GS blok met waterkoeling en samen gevoegde olie systeem toch redelijk 1:1 overnemen ?
...het basisprincipe van het blok van de 90 jaar oude luchtgekoelde boxer is compleet op de schop gegooid...


...meest makkelijke in het oog springende is de cardan van rechts naar links...
...oké ; niet spannend...

...geen separate versnellingsbak meer, maar gewoon een compact ding, die in dezelfde olie draait als wat sowieso al in het carter drijft...

...kleine meervoudige natte koppeling, ipv dat auto-achtige droge 1-plaats stinkding...
...anti-hop koppeling...

...geen mulitriem meer aan de voorkant tbv aandrijving dynamo...

...cylinders die aan de carterhelften gegoten zitten ipv 'losse' cylinders ; dus een mooi stijf blok (leuk voor hogere toerentallen)...

...cilinderkoppen die een kwart slag 'gedraaid' zijn...

...nou ja..., die vloeistof gekoelde koppen dus...

...weer terug naar mono-spark ivm geoptimaliseerde verbrandingsruimtes...



[afbeelding]


[afbeelding]
mooi compact

ik moet eerst zien hoe betrouwbaar het is ga ervan uit wat de Japanners er van maken
wat fijn is voor een motorblok is niet zo fijn voor de versnellingsbak en anders om
of je moet er vaak wisselen, en relatief dure olie gebruiken.
 
Lijkt ons ook wel wat.
tzt maar eens horen over n datum.
en of t past ivm de rit van de BB...... of wellicht te combineren met.... de S fam.
eind mei/begin juni... mag pers. ook eerder..!

met voldoende animo toch plaatsen in "waar is wat te doen" help me ff want die snap ik dan niet.

Laterz Jan
"Waar is wat te doen" staat bij de index. Onder het kopje algemeen. :W
 
Jongens even een technisch vraagje tussendoor,

Vandaag liet de cruise controle het afweten. Heb een 2005 model en als ik cruise controle inschakel gaat er een rood ledje bij het knopje branden en daarna 'set' op de display als ik hem instel. Ik voel ook dat mijn gashendel aangestuurd wordt. Tot zover oke dus.

Alleen wanneer ik het gas vervolgens los laat, blijft de gashendel niet staan, verdwijnt het 'set' en ook het rode ledje gaat uit.

Nog een paar keer getest en het ledje gaat soms helemaal niet aan of direct weer uit en ook het 'set' verschijnt niet altijd.

Iemand die aanslaat op een mogelijke oorzaak?
 
Laatst bewerkt:
@TurboTho, ik had het gelijke. Goed schoon maken helpt, helaas echter maar tijdelijk.
Schoonmaken deed ik met WD40. Uiteindelijk hele knoppenunit laten vervangen voor..... 354 euri!!!

Is dus de moeite waard om schoonmaken te proberen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip ik zal morgen eens kijken!

Nog dingen waar ik rekening mee moet/kan houden als ik het zaakje los schroef? Komen de kapjes er een beetje makkelijk vanaf of is het echt pruts/priegelwerk?
 
"Waar is wat te doen" staat bij de index. Onder het kopje algemeen. :W

Als er voldoende belangstelling is plaats ik een oproep in "waar is wat te doen?".

juist als er voldoende belangstelling is hoef je toch nix te plaatsen onder "waar is wat te doen" ...
dat bedoelde ik ermee.
ben benieuwd naar de datum, of via datumprikker en peilen waar de meeste belangstelling naar uit gaat.

laterz Jan
 
Als er voldoende belangstelling is plaats ik een oproep in "waar is wat te doen?".

juist als er voldoende belangstelling is hoef je toch nix te plaatsen onder "waar is wat te doen" ...
dat bedoelde ik ermee.
ben benieuwd naar de datum, of via datumprikker en peilen waar de meeste belangstelling naar uit gaat.

laterz Jan
Leuk plan, ik blijf het zeker volgen :Y
 
Belofte en enthousiasme maakt schuld.

Op een besloten forum, alleen voor vfrforum gangers, heb ik gelijktijdig met dit forum een zelfde draadje gestart.
Daar is als datum 24 mei geprikt.
Een redelijk aantal heeft zich daar al opgegeven.
Na overleg met de hotel eigenaar ga ik ook op dit forum een rit organiseren.
De datum staat vast op. 7 juni t/m 9 juni.
Het plan, de heenroute, de rondrit in het Sauerland, en de terugroute is al uitgewerkt.
Maar niet voorgereden.
In, "waar is wat te doen" ga ik een oproep voor bmw toermotoren plaatsen.

Groetjes, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Het houdt ons allemaal wel enigszins bezig.
Ik geloof er niet in. Er zijn al zoveel "end of time" momentjes geweest en stilletjes voorbij gegaan de afgelopen decennia.

Wel apart dat al die doemdenkers nu op allerlei plekken in de wereld zijn neergestreken.
Van Zuid Frankrijk tot Turkije etc.
De lokale middenstand heeft ook weer wat te doen.

Als iemand voor die tijd van zijn motor af wil omdat die er na donderdag toch niets meer aan heeft, laat maar weten. :X

Dan weet ik wat ik na de 21e dec kan gaan doen :+ :]

Fijne Kerst toch alvast maar.
200411221026000.michele-rider.jpg
 
Right, nog even terugkomend op mijn cruisecontrole problemen.

Vandaag getracht de knoppendoos te demonteren.

Ik ben tot welgeteld 3 (drie!) schroefjes gekomen en het zaakje bleef nog even vast zitten als daarvoor -O-

Nou zou dit aan mijn technisch inzicht (of beter gezegd, gebrek daaraan) kunnen liggen, maar ik heb geen idee hoe dit zaakje te demonteren. Iemand tips/trucs?

full
 
Laatst bewerkt:
Ehh.. juistja.

Alleen kan ik niet bij het tweede schroefje 1 en schroefje 3 vanwege het extra kastje waar de ESA knop op zit.

Nou had ik twee schoefjes aan de onderzijde losgemaakt (imbus schroeven waren dat, zie vorige foto) maar dat ESA kastje leek vooral ter hoogte van schroef 3 nog vast te zitten.

En verder zag ik op dat ESA kastje geen schroeven meer. Of kun/moet je delen met een schroevendraaier los wrikken/wippen?

full
 
Laatst bewerkt:
Ehh.. juistja.

Alleen kan ik niet bij het tweede schroefje 1 en schroefje 3 vanwege het extra kastje waar de ESA knop op zit.

Nou had ik twee schoefjes aan de onderzijde losgemaakt (imbus schroeven waren dat, zie vorige foto) maar dat ESA kastje leek vooral ter hoogte van schroef 3 nog vast te zitten.

En verder zag ik op dat ESA kastje geen schroeven meer. Of kun/moet je delen met een schroevendraaier los wrikken/wippen?

[afbeelding]

"Da bin ich überfragt" zegt een Duitser met een omweg als 'ie het niet weet, ik nu dus ook ..... Ik heb een RepRom uit de tijd van 'voor ESA' en rij bovendien zelf geen RT meer, ik kan dus ook niet even voor je kijken. Misschien iemand met een verser plaatje?
 
Na tijdje afwezig geweest te zijn meld ik mij weer even hier, druk, druk, druk,etc.....



Ik wil graag te kennen geven dat ik graag mee ga dat weekend in juni ( als dat mag tenminste :) ), en dat ik een boek in pdf-formaat geupload heb naar een dropbox-server, het erg mooie boek gaat over de geschiedenis van de BMW-boxer en via de link hieronder kunt u het een en ander downloaden......


Dropbox - Error


Mvgr, RTbeRT



P.S. Ootje: je hebt een PB
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan