En remschijven vervangen? Is dat ook zo simpel?
Mijn ervaringen zijn van een zusterfiets, de R1200ST, daar kun je over lezen in het RS draadje. In winterse perioden zitten mijn remmen elke ochtend vast, dat zijn echter geen vastzittende rem cilinders maar gewoon het zout en vocht waardoor de blokken verkleven aan de schijf bij lage (< -2) temperaturen. Met een klein zetje zijn ze gewoon weer los. Vorige week was ik een weekje ziek en had de fiets dus een week onder de carport haar winterslaap. De dag dat ik weer wilde rijden moest ik zelfs mijn vrouw vragen om ff te duwen omdat ik er geen beweging in kreeg. Toen dat ook niet lukte, de fiets gestart en met een flinke dot gas de schijf los gekregen. Ik maak me echter geen zorgen over de cilinders in de remklauwen, bij het spoelen van de ABS was het spul gewoon goed met de vingers in de klauw te drukken. En ik spoel eigenlijk nooit af. Na de 'pekelperiode' een goede wasbeurt vind ik voldoende....Mijn remklauw voor zit vast, daardoor mijn voorwiel al bijna aan vervanging toe. Zit er nog maar 12.000 km onder. De zuigers zitten vast door pekel. Dat is de prijs voor het doorrijden. Terwijl ik elke keer trouw afspoel.
Doordat de remklauw blijft hangen, slijt de voorband...dat is bijzonder volgens mij! Ik denk dat je de remschijf bedoelt!Ik spoel gewoon altijd netjes af, zelfs al ik laat thuis kom. Ook als ik op mijn werk aankom, spoel ik de motor af. Dus twee keer per dag. Maar doordat de remklauw wat blijft hangen, heb ik nu extra slijtage aan mijn voorband. Dat vind ik wel zonde. Als ik dit nu elk jaar ga krijgen, moet ik me afvragen wat goedkoper is. Doorrijden of pekelfiets!!??
Of is het gewoon dat de remklauw nooit goed onderhoud heeft gehad??.
Ik laat de remklauwen reviseren. Dan is dat maar gebeurd, denk niet dat de BMW dealer (motoport) dat doet. Anders stond het wel op de bon. Maar het is dit jaar dan door de pekel schijnbaar. Ga hem volgend jaar dan maar inspuiten met een goedje. Ik dacht goed te doen met afspuiten, hij ziet er dan ook nog steeds netjes uit!!.
De schijven ook gelijk vervangen, is een erg duur geintje weer alles bij elkaar. Afgelopen jaar ook beurt laten geven voor 750 euro en nieuwe banden bij 68.000 km. Nu dus bijna 12.000 met bandjes gereden. Dus ben ruim 1200 euro kwijt aan remgebeuren. Dus in nog geen jaar 2000 euro aan onderhoud
Daarom is het gebruik van de 'min' aan massa ook niet bevorderlijk, vooral als er twee verschillende metalen elkaar raken. Bij auto's zit daar nu ook altijd een isolerende kit tussen.-Corrosie is een galvanische reactie tussen 2 stoffen door spanningsverschil met een geleidende vloeistof als stroomgeleider.
Oplossing: b.v.b kathodische bescherming
-Oxidatie is een chemische reactie met b.v.b zuurstof
Oplossing: coaten (zorgen dat het onderdeel niet in aanraking komt met b.v.b zuurstof)
Voor mij ligt het onderhoud op ongeveer de helft. Als je het bij mij deelt op de kilometers betaal ik 0,06 [€/km]. Mijn totale kilometerkosten zijn op dit moment 0,186 [€/km] dus ongeveer een derde is onderhoud. Dat vind ik alleszins acceptabel! Mijn motor heeft ongeveer 136k km gedraaid.Ik laat de remklauwen reviseren. Dan is dat maar gebeurd, denk niet dat de BMW dealer (motoport) dat doet. Anders stond het wel op de bon. Maar het is dit jaar dan door de pekel schijnbaar. Ga hem volgend jaar dan maar inspuiten met een goedje. Ik dacht goed te doen met afspuiten, hij ziet er dan ook nog steeds netjes uit!!.
De schijven ook gelijk vervangen, is een erg duur geintje weer alles bij elkaar. Afgelopen jaar ook beurt laten geven voor 750 euro en nieuwe banden bij 68.000 km. Nu dus bijna 12.000 met bandjes gereden. Dus ben ruim 1200 euro kwijt aan remgebeuren. Dus in nog geen jaar 2000 euro aan onderhoud
Gisteren zijn twee collega´s terug gekomen uit Noorwegen.
Ze deden mee aan de garbagerun.
Ik denk dat er een weekje Noorwegen voor mij aan zit te komen op de RT.
Maar dan wel in het voorjaar/zomer
Eigenlijk iets wat ik al lang van plan ben om te gaan doen.