BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

De Eerste 10K beurt gehad. Evaluatie, notities.

Topic title is nog "1200" maar ik denk dat dit hier wel kan..
zoniet, laat maar weten, dan edit ik wel..


Rijden: Prima.
Het geluid is anders, en dat is nog steeds wennen (je vergroeit wel met zon motor na 163.000 km…)
Olie verbuik in 1e 10K kms was minimaal, net aan te meten (en ik fotograafeer dat glaasje vrijwel elke ochtend)
Brandstofverbruik is ongeveer hetzelfde. Benieuwd hoe dat straks op lange ritten door europa is, maar ik verwacht geen verassingen.

De ACC (Adaptive Cruise Control, de radar): raak ik aan gewend, straks even apart item.

Detail: Batterij afstandsbediening is al maandenlang dubieus (warnings…), waarschijnlijk deels door de kou. Garage heeft m nu vervangen. Dank.

Voor het Oog:
De extra $$ voor het bruine zadel en de mistlampen: het oogt inderdaad Leuk, en veel andere rijders "zien dat" blijkbaar...
Deze accesoires zaten er op, voormalig showroom-model, maar die fratsen kosten me een paar tientjes per maand extra, dus ik voel me verplicht om er ook van te Genieten…

Bij het lopen naar de motor toe denk ik vaak: Mooi Bruin Zadel, maar wat een patser…

De mistlampen heb ik minder dan 10x aan gehad in 5 maanden. Het extra licht heb je voor jezelf niet nodig.
Heel Soms (in donker) zet ik ze aan bij filefilteren om duidelijk te maken: hier komt een motor.. maar ik geloof er maar half in. Wellicht zouden ze daarvoor wat hoger moeten zitten, maar dan zijn het geen mistlampen meer. En in het donker filter is toch al minder...
Bovendien, ik vind motoren met van die extra schreeuwende lampen altijd wat aggressief overkomen.

het TFT dashboard: Mwha. keer een apart item typen.

Onderhoud: ik heb moeten tekenen dat ik kennis heb genomen van een of andere cardan-terugroepactie ?
Klonk vrij serieus, maar in principe geen probleem, of… niet mijn probleem.
Wel slordig qua ontwerp/test/controle van BMW, vind ik. (net als die navi-app en de dashboard-ergonomie…)


Ondanks wat op en aanmerkingen (onduit gemopper!)… Rijd ik met Veel Plezier, vrijwel Dagelijks.
Het Blijft Mooi om met de motor te verplaatsen, zoveel Lekkerder (en patserig-stoerder) dan met een koekblik-kooi.
Bij heel slecht weer neem ik het OV naar Rotterdam (is OK) of Schiphol (soms onregelmatige treinen, gedoe), maar dat is deze winter nog maar heel zelden voorgekomen.
In DHg ga ik vaak gewoon te voet, klein uurtje lopen, ik heb de tijd en het is wel zo gezond.


Dus.. Op naar de volgende 10K.
 
Vragen aan de rijders alhier.

- Trivia.. Waarvoor gebruiken jullie de 4 programmeerbare voorkeur-knoppen links ?
in mijn geval :
nr1 = handvat-verwarming (dagelijks, maar uiteindelijk meestal op 2),
nr2 = stoelverwarming (heel weinig gebruikt, meetal stand 2),
nr3 = media (e.g. muziek aanzetten of doorspoelen) en
nr4 = Navi (die laaste twee worden best vaak gebruikt, dus Handig!)

- wat vinden jullie van het iPad dashboard + bediening ? (straks even apart stukje schrijven)

[ - mistlampen ja/nee/wanneer? of ach, laat ook maar, die discussie is al zo oud. ]
 
De ACC (Adaptive Cruise Control, dat radar-dinges):

Leuk, handig, maar niet essentieel..
ik gebruik m sinds pakweg 5000 km.
het is wennen, maar je leert er meer rijden.

ik ben er niet van overtuigd dat dit “veilig”, of “veiliger” is dan gewone CC. ik had liever een dode-hoek detector (en op een motor heb je m.i. eigenlijk geen CC nodig…)

ACC is handig op bv dammenroute: kalm, regelmatig verkeer, en je “hangt m aan de voorganger”. Ook handig bij trajectcontroles, sortof. maar in het drukke NL-(spits)verkeer is dat allemaal niet zo nodig, en soms gewoon niet praktisch. Bovendien: je Kan die Zooi Niet Vertrouwen, dus het geeft je eigenlijk een vals gevoel van veiligheid...

In NL verkeer zijn de lange- en midden-afstand settings best "lang": er kruipt altijd een koekblik in het gat voor je, en dan gaat de motor weer vertragen, tot ergernis van je achterligger. De “korte-afstand” setting vind ik dan zelf weer iets te kort en te laat qua reactie.

Bij baanwissels of bij licht zigzaggen (slalom om pijlen, ja, ik ben speels...) krijg je dat de radar-beam af en toe autos of objecten uit de naastliggende banen oppikt, en daar wat nerveus op reageert. Je leert vanzelf om zo constant en rechtdoor mogelijk (netjes, rustig, stabiel) in je baan te blijven. Maar ik beweeg graag wat, als is het maar om zichtbaar(der) te zijn (koekblik-zitter wakker houden!)

Wel Handig is: de ACC aanzetten voor je met je dash- of settings gaat rommelen, dan waarschuwt de motor als er iets bijzonders gebeurt: je voelt de motor dan reageren in toerental en dan moet je snel weer “voor je kijken” (lekker veilig eh?)

Dont try this at home, maar... Probeer eens: op ACC aanrijden van een stop(licht) of rotonde, dan grijpt de ACC best Hard in. grappig (ik hoop maar dat het remlicht dan ook aan gaat ?)

Wensenlijstje:
bij zeer langzaam rijden stop die ACC ermee (bij 30km/h, meen ik). op dat moment zou ik graag een soort trilling of beepje willen: hey, rijder, je. moet het nu weer Zelf doen! (je moet dan dus zelf heel snel Bij REMMEN!)

All in all leuk, maar niet heel nuttig. ik had liever een dode-hoek detector…
 
— De klaagzang komt nu: Bediening, TFT dashboard etc.. —

Bediening vind ik allemaal errug mehhh.
ik vond het vorige model met klokken veel beter qua ergonomie
(ooh-kee boomer…)

Paar nadelen van huidige bediening en dashboard, IMHO:

Richtingaanwijzer-pijlen:
zijn relatief klein, en vallen niet op bij een verder nogal druk en kleurrijk scherm. ik heb aantal keren mn blinkers vergeten uit te zetten. Vooral in donker, bij gebruik navi-kaart zijn die groene pijltjes te klein om op te vallen. Door ze bovenaan te plaatsen, en iets groter te maken, zou dat al verholpen zijn.
(het automatisch uitzetten werk ook maar matig, daar kan je niet van-opaan)

Rommelige indeling:
sommige items “springen” naar steeds andere locaties op het scherm afhankelijk van je display-keuze.
ik zou graag een aantal items op een Vaste, Vindbare plek zien, liefst aan de bovenrand of onderrand.
Versnelling en het info-item (de odometer, de dagtellers, verbruik, range.. ): lopen steeds naar andere plekken en dat zoeken kost je net die fractie-seconde en de “aandacht” die je liever ergens anders besteed (Veiligheid!)
Een aantal andere indicatoren zit immers ook op “vaste plek” (bv de mistlampen-aan, verwarmings-indicatoren)

Te veel ge-rommel op die knoppen:
het doorcircelen van de info-items werkt alleen als je in “hoofdscherm” (de toerenteller) staat… als je dus vanuit kaart-navi even je “range” wilt checken moet je flink wat keren drukken (up-up-up, en dan cycle-cycle-cycle tot je de range hebt. En dan weer terug naar navi (met voorkeursknop 4 in mijn geval).

kleinigheid: de temperatuur (sensor in koelwater?) is alleen zichtbaar in het ene scherm met moto-info. ik had m graag ook in het lijstje van info-items (doorcyclen) gezien. Ik heb ook nog niet bij hoge temperaturen gereden wanneer de ventilator er in komt bij stadsverkeer. Wel Benieuwd. Maar uiteindelijk niet heeel relevant voor mij als relatief domme rijder.

Over de connectivity-problemen en “de app” durf ik hier niets meer te zeggen.
Maar bij de volgende motor gaat dit onderdeel grondig ge-Test worden en zwaar meewegen in de beslissing.
deze werkt vaak gewoon Niet, leidt af, laat je op onverwachte momenten in de steek, en is daarmee gewoon OnVeilig.
volledig respect voor degenen waar het prima werkt, ik ga daar niet over in discussie. mijn setup werkt Niet.
Hopelijk doet BMW dit in de toekomst beter, en anders moet er maar weer een (doodnormale) Garmin op, want Dit Gedonder wil ik Nooit Weer!

— einde klaagzang… —
 
Kan ik iemand blij maken met een setje tank pads?


Prijs €39 incl. verzendkosten

20240403_121529.jpg
bmw_r1200rt_2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ben aan het kijken voor een andere RT en liep gisteren tegen een mooi R1200RT uit 2014 aan. Een LC dus. Met het nieuwe dashboard en navigatie voorbereiding. Nu zit daar al een Garmin op, maar ik heb nu een TomTom Rider 550. Is er een mogelijkheid om die op de plek van de navigarievoorbereiding te plaatsen?
ik heb zelf op de RT een afdekplaatje waar de DealeRT de TT houder op heeft gemonteerd..
Hij kan er ook afgehaald gewoon door 90 graden draaien alleen raakt ie dan net hetkunsttof randje wat me in het begin even pijn deed maar denk ik nu helemaal niet meer aan. GIster toevallig na vele maanden weer eindelijk een kort ritje kunnen malen.

ZOg ok nog wat ovder action cams voorbij komen. Het meeste film ik met body harness. VInd dat net wat rustiger dan op de helm, zeker met zijstraten kijken.) IK vind dat dat een leuk beeld geeft met ook een beetje context omdat je ook wat van je motor ziet.
Doe ik overigens ook in bijn vakantie als ik een scooter huur
HIer even een leuk ritje op kreta
Wat ik ok wel eens doe als we met een groep rijden is zuignap naar achten op de topkoffer. Zie je de vrienden ook eens van voren op de film:)
 
Deze heb ik erop. Kun je de garmin (oftewel BMW) navigatie plaat laten zitten. Dit klik je er zo op zonder te moeten sleutelen en knippen in de bedrading.
 
zit eigelijk te kijken hoe ik op een nete manier een smartphone op mijn stuur kan hebben zodat ik het beeld van mijn gopro kan zien,. LIefst heb ik dat denk ik in het biggen van het stuur en ik heb wel eens een oplossing gezien op de plek van de BMW dop
 
Terug
Bovenaan Onderaan