BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Mbt anti jat device navigatie......
Wunderlich heeft een metalen oplossing. Eensoort beugel over dashbord met een slotje. Lijkt gelijk zonnekap te zijn. Maar of ie een beetje netjes staat kan ik op hun foto,s niet echt goed zien

Die heb ik. Geen zonnekap hoor. Maar doet wat ie moet doen. De navi kan blijven zitten bij tank- of terrasbeurt.
Heeft de dief meer tijd, dan schroeft hij dat hele ding er af.
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Ik heb Assistent-Donateur van de Wereldvoedselbank inmiddels voorzien van de bijpassende Akra.
Roffelt mooi trouwens.
 
AD80641E-39D4-44F9-A09A-6EBB02E2F72B.jpeg


Ons heeft vandaag heerlijk over de Betuwe getoerd. Langs Lek, Waal, Kromme Rijn en Linge. Vooral de Linge is een schattig riviertje. Werkt echter als fiets- en wandelaarsmagneet. De fietsers met name lijken de dijk te claimen en weten niet van wijken. Als ons nou van die a-sociale jakkeraars waren, kon ik nog wel iets van begrip opbrengen voor de regelmatig verwijtende blikken die op mijn lief en mij werden afgevuurd.... maar ons sukkelde braaf 30 waar 30 gewenst en trachtten de 60 ongeveer te halen waar toegestaan (hetgeen een uitdaging was met al die fietsers en wandelaars.

23138205-7514-4447-A77F-831422ACC7FC.jpeg

630C070F-E338-4F6F-967B-1F507BF31A8F.jpeg


Gewone borden zijn “uit”, de lunch werd geserveerd op een plak leisteen. Lekker geluidje als je moest snijden. Maar het oog wil klaarblijkelijk ook wat...
E71C6032-6BEC-41C1-888B-331E44375449.jpeg

9B7D4E21-217B-431A-8B90-169D383A70F7.jpeg

E228A097-A5BC-4F63-91BD-5695F00FA89B.jpeg


Lekker daggie, heerlijk weer, heerlijke fiets, heerlijk gezelschap.
Mooi landje!

Dank aan Jan C’borg, ik heb 3/4 van zijn rit van 2 jaar terug gebruikt, maar dan andersom.
 
Zie op MP een RT LC18 met 1500 km. erop, vraag mij dan af of er wat mee is, of ie niet bevalt...
Vraagprijs 22k...?
 
Ach..., zo kocht ik ooit van een paRTiculiere meneer een fraaie R1200S.

Hij had het ding nieuw gekocht, en 'nu' 3 weken later was hij er eigenlijk al wel klaar mee..., ik heb die motor van hem overgenomen, en toen ik 'm ophaalde stond er net 300 km op... :/

Hij had 'm van de dealer naar huis gereden, daarna nog een rondje op gedaan, en was toen tot de conclusie gekomen dat hij toch meer een Ducati man was..., want eigenlijk reed hij zijn hele motorrijdende-tijd al Ducati.

Er hing een Ducati thermometer bij de voordeur, en zijn bedrijfsbus had hij in het Ducati-rood laten spuiten..., dus wat moet je dan ook met een boxer...

...voor zijn vrouw had hij destijds een F800 gekocht..., met nagenoeg hetzelfde kenteken als de R1200S..., en toen dacht hij van : de ene BMW de deur uit, dan ook maar de andere..., de nieuwe F800 stond ook te koop... :/ :/
 
Zie op MP een RT LC18 met 1500 km. erop, vraag mij dan af of er wat mee is, of ie niet bevalt...
Vraagprijs 22k...?
Waarschijnlijk een demo model.
Maar in 2016 heb ik serieus naar een LC gekeken met <2000km, die was volgens de dealer van een rijschoolhouder geweest die het ding na een maand had ingeruild wegens de zithouding die niet beviel. Die reden vind ik nog steeds niet geloofwaardig tenzij de man een bovengemiddelde lichaamslengte heeft.
 
Voor een grijpstuiver meer ( 1k ) koop je een 1250 bij de dealert.
Nou zal je bij de particulier nog wel een best stukkie kunnen afdingen. Moet ook wel anders is die 1200 gewoon te duur.
 
Voor een grijpstuiver meer ( 1k ) koop je een 1250 bij de dealert.
Nou zal je bij de particulier nog wel een best stukkie kunnen afdingen. Moet ook wel anders is die 1200 gewoon te duur.
Noem het maar een grijpstuiver ;)
Ik zou dan liever die rooie 'sport' demo bij Motorplaza kopen, jonger, net zo duur en volledige garantie.
 
Dat klopt. Het nieuwe vliegt er dan wel weer rap af kan ik uit ervaring vertellen. Vanavond rol ik de RT weer de schuur in en heeft ze na een maand en 2 dagen sinds de 1e tenaamstelling een dikke 3k “gelopen”.

Hoewel ik geen rechtstreeks vergelijk met de 1200LC heb, denk ik dat het Shift Cam gebeuren significant plezier kan geven. Bijvoorbeeld in heuvelachtig terrein. Het koppel dat beschikbaar komt als je een bocht omhoog uitdraait is ronduit indrukwekkend.
67327926-DE39-4417-B125-F7FF4A5EA270.jpeg


Groetjes uit Luxemburg
 
Wat niets veranderd aan het feit dat de 1200LC een geweldige fiets is. Het verschil tussen de twee zal alleen bij 1 op 1 vergelijkingsritjes opvallen. Dan kan ik me goed voorstellen dat de één wel bereid is om “die grijpstuiver” ook uit de buidel te schrapen en de ander niet. Bij mij leefde sterk de wens om een Option 719 uitvoering “op de kop te tikken”, het verschil met een “nieuwe” Option 719 1200LC zonder topkoffer en zonder zijkoffersbumpers, kleppendekselbeschermers, kofferfolie en rugkussentje vd topkoffer laten bekleden werd voor mij klein genoeg om voor de Shift Cam magie te gaan.
Omdat ik geen ervaring heb met een LC RT kan ik niet veel zinnigs zeggen over de HSC bijvoorbeeld op die fiets. Op de 1250 is die echt fantastisch. De motor wordt mooi op zijn plek gehouden en rolt heel soepeltjes weg als je weer gaat. Ik hoorde feedback van vorige versies waarbij dat wat schokkerig ging.

De 1250 is een Euro5 fiets, het gemiddelde verbruik van deze bepaald niet slanke dame staat dan gelijk aan dat van de 1200RS die ik had (en die nu mee is in Luxemburg).

Haarspeldjes in de 2 pakken kon met de RS ook maar dan liet ze wat duidelijker merken het niet geheel eens te zijn met die versnellingskeuze dan de 1250RT. Die tokkelt daar wat soepeler doorheen, laag in de toeren is het nog steeds een krachtpatser. De al te scherpe haarspeldjes heb ik gister in de 1 genomen, een stuk of 4 van de paar dozijn.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag ook nog even genoten van de 1250. Blok is heerlijk. Ik heb nog klein probleempje ontdekt. Klep in uitlaat gaat af en toe niet dicht, dan gaat lampje branden. Beetje gesmeerd door dealer en probleem leek over. Einde van de middag ging ie weer branden. Er ligt nu nieuwe bochtenset voor me klaar, binnenkort dus nogmaals naar Afoort.

Kom er net vandaan......Wunderlich navigatie slot beugel dinges opgehaald.
 
Quote:
Haarspeldjes in de 2 pakken kon met de RS ook maar dan liet ze wat duidelijker merken het niet geheel eens te zijn met die versnellingskeuze dan de 1250RT. Die tokkelt daar wat soepeler doorheen, laag in de toeren is het nog steeds een krachtpatser. De al te scherpe haarspeldjes heb ik gister in de 1 genomen, een stuk of 4 van de paar dozijn.
Unquote.

Ik had dezelfde ervaring, in de Eifel, dat vol gas en berg op en laag toerental, er mogelijk pingelen optrad. De 1200 LC heeft geen pingelsensor meer en ik reed op euro 95.
 
Voor een R1250RT met dezelfde opties zit je al rap bijna tegen de 28 ruggen (wel nieuw natuurlijk :)).........

Maar ze worden ook al als occasion aangeboden en het enige dat ik gedaan heb is de vergelijking gemaakt met de aanbiedingen op MP.
Met slechts 1000 eu verschil in vraagprijs tussen de genoemde 1200 en een 1250 bij de dealert met dezelfde specs.
En echt, je staat er echt van versteld, maar de 1250 is toch weer beter dan de vorige versie. Je snapt niet dat het kan, maar ze flikken het keer op keer weer.
Rij nu mijn 5e RT en heb elke keer ververst bij een update. En elke keer denk je dat het niet beter wordt. Maar wel dus.
Helaas, de munten moeten dan weer richting Herrn BMW.
 
Eens; heb al een keertje op een demo R1250RT mogen rijden, en inderdaad, dat blok is weer een stap vooruit, je kunt als je wilt een versnelling hoger de bochten door vanwege het nog beter kunnen afknijpen van het toerental zonder te bokken, meer koppel onderin, en het soepeler lopen. De QS op deze demo werkte ook vlekkeloos.

Minpuntje vond ik wel het "pingel" geluid bij bruusk gasgeven, waarschijnlijk juist vanwege het weer aanwezig zijn van pingelsensoren.
Mijn '08 GS pingelde, mijn '10 GS DOHC pingelde en ook mijn '13 DOHC GSA pingelde, allen uitgevoerd met pingelsensoren, en mijn '17 RT en huidige '18 RT pingel(d)e niet en deze hebben geen pingelsensoren.....

Ik weet nog niet wat ik ga doen qua aanschaf van een 1250, moet een hoop doekoe bij als ik mijn '18 inruil.......
 
...
Omdat ik geen ervaring heb met een LC RT kan ik niet veel zinnigs zeggen over de HSC bijvoorbeeld op die fiets. Op de 1250 is die echt fantastisch. De motor wordt mooi op zijn plek gehouden en rolt heel soepeltjes weg als je weer gaat. Ik hoorde feedback van vorige versies waarbij dat wat schokkerig ging.
...
Ik ben nog geen vrienden met HCS op mij R1200RT-LC: ik krijg HCS niet soepel geactiveerd en op de een of andere manier komt de rem niet soepel genoeg los en heb ik een paar keer de motor laten afslaan bij het wegrijden van een hill.
Ik rij te weinig heuvels om het een op m'n gemak te proberen, in voorkomende gevallen gebruik ik HSC dus maar even niet.
 
Ik liep steeds 1 versie “achter”, van een 1150RS single spark (Twin Spak “stiekem” kunnen rijden dankzij de R1150R van mijn vrouw) naar de 1200RT DOHC (SOHC net zo “stiekem” als de R dankzij de R1200ST, naar de R1250RT (de LC “stiekem” kunnen rijden dankzij de R1200RS voor mij erbij, oh nee voor Karin, oh nee, toch weer voor mij erbij). Elke stap voorwaarts in technische ontwikkeling heb ik bemerkt.
Toch vraag ik me af of ik, als ik een R1200RT LC met de nieuwere bak had, veel geld voor de upgrade bereid zou zijn neer te tellen. De stap van DOHC naar LC komt op mij iets groter over dan van 1200LC naar 1250LC/SC. Voor mij was de financiële sprong tussen upgrade naar LC of SC minder groot vermoed ik dan bij een inruil van een LC op een SC.
61A3A151-F167-435D-843E-7970E5A7D2E0.jpeg


Vandaag ook een stukje slingerwerk weer op mijn oude liefde kunnen/mogen rijden. Voelt meteen vertrouwd. De 1200LC komt prachtig mooi uit de voeten in het Luxemburgse (fraai glad asfalt tussen 2 haakjes, ook dat stukje gereden waar dwars streepjes op de middellijn de ideale bochtlijn weer geeft voor motorrijders, ik vond dat fijn, schijnt een proef te zijn).
De RT SC kan, ondanks het gewicht van 2 zakken cement meer, dat prima bijsloffen dankzij de extra longinhoud en de SC magie. Is ontegenzeggelijk merkbaar. Maar hoe significant men dat verschil beleefd zal van persoon tot persoon verschillen denk ik en daarmee ook de drang al dan niet Euri aan Hernn BMW over te maken...
 
Vanmiddag ook nog even genoten van de 1250. Blok is heerlijk. Ik heb nog klein probleempje ontdekt. Klep in uitlaat gaat af en toe niet dicht, dan gaat lampje branden. Beetje gesmeerd door dealer en probleem leek over. Einde van de middag ging ie weer branden. Er ligt nu nieuwe bochtenset voor me klaar, binnenkort dus nogmaals naar Afoort.

Kom er net vandaan......Wunderlich navigatie slot beugel dinges opgehaald.
Bij mijn R1200RT-LC is destijds binnen een halfjaar de hele uitlaat onder garantie vervangen wegens een defecte uitlaat klep: geen lampje, wel een zeurend geluid kort na het starten als de klep geacht wordt te bewegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan