BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

DOHC als hij lekker warm is eerst 5 minuten op de jiffy zetten (loopt de oliekoeler leeg), daarna 10 minuten op de middenbok en dan heb je een nauwkeurige aflezing op je kijkglas.

Het boekje zegt: lekker warm op de middenbok zetten, dan 5 minuten wachten.

Als ik heb strak volgens heb boekje doe, blijft het glaasje toch best leeg
(hoewel na 8 minuten ipv 5 wel weer genoeg olie te zien is.)

Maar volgens bovenstaande manier, dus eerst 5 minuten op jiffy, daarna op bok, dan zit er wel genoeg in.

Vervelende is dat ik wel regelmatig (maar niet constant?) het oliepeil-tekentje <!> in beeld krijg.

Nou wil ik eerst zeker weten dat er genoeg olie in zit, voordat ik bij de dealer ga zeuren.
(ben ondertussen aan de 50K beurt toe, dus moet er binnenkort toch langs).
Dus, wat is nu goed?
 
Laatst bewerkt:
Het boekje zegt: lekker warm op de middenbok zetten, dan 5 minuten wachten.

Als ik heb strak volgens heb boekje doe, blijft het glaasje toch best leeg
(hoewel na 8 minuten ipv 5 wel weer genoeg olie te zien is.)

Maar volgens bovenstaande manier, dus eerst 5 minuten op jiffy, daarna op bok, dan zit er wel genoeg in.

Vervelende is dat ik wel regelmatig (maar niet constant?) het oliepeil-tekentje <!> in beeld krijg.

Nou wil ik eerst zeker weten dat er genoeg olie in zit, voordat ik bij de dealer ga zeuren.
(ben ondertussen aan de 50K beurt toe, dus moet er binnenkort toch langs).
Dus, wat is nu goed?
Bij de DOHC is het verschil tussen onderin en bovenin peilglas een halve-liter.
Als het peil nooit boven de helft uit komt dan zou ik er om te beginnen een kwart-liter olie bij doen en een kijken hoe dat uitpakt.
Er is vaker over het oliepeil van de 1200 oliekoelers geschreven, het is inderdaad helaas niet zo eenduidig af te lezen en teveel olie vinden ze ook niet leuk.
 
Het boekje zegt: lekker warm op de middenbok zetten, dan 5 minuten wachten.

Als ik heb strak volgens heb boekje doe, blijft het glaasje toch best leeg
(hoewel na 8 minuten ipv 5 wel weer genoeg olie te zien is.)

Maar volgens bovenstaande manier, dus eerst 5 minuten op jiffy, daarna op bok, dan zit er wel genoeg in.

Vervelende is dat ik wel regelmatig (maar niet constant?) het oliepeil-tekentje <!> in beeld krijg.

Nou wil ik eerst zeker weten dat er genoeg olie in zit, voordat ik bij de dealer ga zeuren.
(ben ondertussen aan de 50K beurt toe, dus moet er binnenkort toch langs).
Dus, wat is nu goed?

Als ik t oliepeil zet ik m de dag ervoor gewoon op de middenbok. De olie zakt terug het carter in en je kan m goed aflezen. Uiteindelijk gaat het daarom, toch? Dat met warme motor peilen begrijp ik nooit zo goed: zo'n gedoe om ervoor te zorgen dat.. de olie het carter weer in loopt.

Er zal heus wel een paar druppel verschil in zitten, maar als je nooit tot (over) de max vult zit je wel goed. Ik houd zo'n 80 a 90 procent aan, mocht er door de net andere afleesmethode toch wat te weinig op t peilglaasje te zien zijn is dat dus geen issue.
 
4767EB92-9E70-4F89-8786-CB1736EBDC4D.jpeg


RT ff in het gras gezet gister. Eerst in Ede waar ter gelegenheid van 75 jaar Market Garden 60 historische vliegtuigjes te bewonderen waren.
EC133376-17EC-42FC-ABE1-919332A7647E.jpeg


En antiek WO II motor spul. Uiteraard reed het nog. Gasten in uniform uit die tijd rijden er mee rond.
32FEA7FB-7C5D-4960-A887-72C9226840AF.jpeg


Er waren ook gasten in uniform van onze Oosterburen...

D4CFC883-EBA4-4790-81E4-B8E38B5CE276.jpeg


Dit vliegt er ook, met 2 stuks. En een bevallige schone in dat tuigje op het dak die dan al vliegend aan paal dansen doet.

80A2346D-44CF-4364-8EA6-935FE4CF0DF7.jpeg


Mooi spul daar....

Vanaf Ede ging het binnendoor naar Culemborg...
 
906C3EA8-C5C6-4BF0-BC7C-E2201A2FCC39.jpeg

Dat klopt. Een behoorlijk stukkie Off Road, dijk af onverhard. Het was ter gelegenheid van een vrijgezellenavond. Een bevriend stel durft nu na 27 jaar verkering wel De Grote Stap te wagen.
De oproep was: “Kom zoveel mogelijk met de fiets”.
40249D54-4361-4E9A-82FA-A40C33FBD5E8.jpeg

Dus de RT misstaat in het geheel niet.
Het was een leuke avond met vrienden die tot ver in de vorige eeuw een geschiedenis samen hebben (ik kwam relatief laat aanhaken bij de bruidegom, ik ken hem pas sinds 1984).
Twee van die vrienden runnen een brouwerij, Vrijstad. Ik ben daar Vriend van (dûhhh) en mag dan in ruil voor sponsorgeld, 2x per jaar een kratje halen. Dat is tot op heden op 1 keer na, per RT gegaan:
D00D708E-0659-4A4D-B5CF-15A0787F6E06.jpeg

De vrienden van Vrijstad hebben een doosje waar krek 24 flesjes in passen en dat past dan weer (ruim) in de topkoffeRT.
Enfin, ik was toch in de buurt, dus hup, “kratje” Culemborgs IPA achterin.

Kwam ik er bij thuiskomst wel achter dat “COMFORT” ESA 2 instelling op Sidney niet geheel hetzelfde is als “DYNAMIC” op Spätzi... Ja, op de snelweg bedacht ik dat het qua “Fragile Cargo” misschien wel slimmer was om voor “ROAD” te gaan (doet “RAIN” alleen wat met gas respons of wordt de vering ook zachter?).
1 flesje bleek onder mijn laagvliegerij over de drempels te zijn bezweken. Mijn matje in de tipkoffeRT moet ik zo maar ff zien te kuisen.
Er zat nog een half glas in het flesje. Ons ben zuunig: toch ff geproost op de fraaie dag en de bruidegom.
5FA86F26-C540-4226-893E-57D9FDEF5B00.jpeg


Het was een mooie avond aan de Lek.

Oh ja: en Battlestar Galactica deed het Off Road keurig!
 
Diverse motorrijders aan de overzijde voorbij zien komen gedurende de avond, ook in het donker. Die lol ontgaat mij enigszins. Tenzij zij natuurlijk per ongeluk aan de overkant ook een vrijgezellengebeuren hadden gehad.
 
Oh, en ik kwam er achter dat op mijn 1250RT de richtingaanwijzer inderdaad seintje van de EMU krijgt dat de bocht klaar is. Ik meende ergens zoiets opgepikt te hebben dat die feature er in geschroefd was (de Multistrada 1260 heeft het bijv ook), maar dacht dat dit op mijn fiets niet werkend was. Gister nog eens op gelet, blijkt dat ik te ongedurig was. Na weer rechtop komen knippeRT ie nog 2 à 3 keer en dan gaat ie inderdaad uit. Wat kan je een luie motorrijder worden op zo’n ding...
 
Ze motten dat goedje ook in een kratje stoppen, van willekeurig welk merk.
Ouwe kranten doe je in een kartonnen doos.

Speciaal voor mij doen ze het in een kartonnendoosje (met de vraag of ik het doosje wil bewaren). Een kratje past nl (net) niet in de topkoffeRT. Vanaf de supermarkt doe ik die wel ff met een spanbandje achterop, vanaf Culemborg heb ik liever het spul in een doosje in de topkoffeRT. Doosje is nu na 3 jaar wel gesneuveld....
 
En weer bijgelezen :)

Weer thuis van bijna vier weken met de 206cc op pad geweest te zijn.
Een rondje Franse en Zwitserse Alpen, terug door het Zwarte Woud en de Eifel.
Alles open gereden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan