BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Ik ben druk bezig met de 206cc.

In de Alpen hebben we een prachtige col DÁndrion gereden. (Wit weggetje op de kaart)
Je kent het wel: de ene kant op rijdend zit de ega bijna op je schoot en na een haarspeldbocht zit je het liefste bij haar op schoot.
Dus grote hoogte, steile wegen, afgronden en prachtige vergezichten.

Boven aangekomen hield het asfalt op en veranderde in een gravelweg. Bij Granges de la Brasque toch maar even gevraagd of de weg wel naar Rocquebilliére doorloopt.
Volgens de hommes daar kon het wel met een 206; avec une Golf gaat het ook: doucement.
En jawel hoor in langzaam tempo naar beneden en schuin over de uithollingen van droge stroompjes van het regenwater.

Ook kom je daar gewoon weer zo'n GS tegen.
Eéntje maar; geen hele kuddes zoals op de bekende col des Tour de France.

Uiteindelijk verkeerd gereden en in Lantosque aangekomen, maar dat mag niet hinderen.

Toen we uitstapten op de camping schrok ik me wezenloos: een dikke bruin/grijze stoflaag over de hele auto.
En dan ook de hele auto: binnen en buiten. Dat heb je van open rijden met een cabrio. B|

De buitenkant is inmiddels weer toonbaar; de binnenkant had ik al een beetje stof afgenomen, maar is nog lang niet klaar.
 
Niet gepoetst en toch glimmen in 30 graden celcius op 24 augusturs 2019 na een beetje op z'n staart getrapt te zijn:

R1200RT-LC_2017.jpg


Met die licht inval is Carbonschwarz toch wel erg blauwig.
 
Als ik t oliepeil zet ik m de dag ervoor gewoon op de middenbok. De olie zakt terug het carter in en je kan m goed aflezen. Uiteindelijk gaat het daarom, toch? Dat met warme motor peilen begrijp ik nooit zo goed: zo'n gedoe om ervoor te zorgen dat.. de olie het carter weer in loopt.

Er zal heus wel een paar druppel verschil in zitten, maar als je nooit tot (over) de max vult zit je wel goed. Ik houd zo'n 80 a 90 procent aan, mocht er door de net andere afleesmethode toch wat te weinig op t peilglaasje te zien zijn is dat dus geen issue.

OK, dus jij peilt hem koud, voor de volgende rit.
Als ik dat doe staat ie netjes boven de helft.

Probleem is dus dat ik wel regelmatig (niet elke rit :? ) het teken:

<!>

in beeld krijg, wat volgens het boekje te laag oliepeil is.
Aangezien ik deze motor nog niet zo lang heb, vind ik dat dus beetje spannend.

Komt vooral tegen het eind van de rit (bijna 150km).
En als ik een keer wat feller optrek, inhaal actie bijvoorbeeld.
 
OK, dus jij peilt hem koud, voor de volgende rit.
Als ik dat doe staat ie netjes boven de helft.

Probleem is dus dat ik wel regelmatig (niet elke rit :? ) het teken:

<!>

in beeld krijg, wat volgens het boekje te laag oliepeil is.
Aangezien ik deze motor nog niet zo lang heb, vind ik dat dus beetje spannend.

Komt vooral tegen het eind van de rit (bijna 150km).
En als ik een keer wat feller optrek, inhaal actie bijvoorbeeld.
Tja, het zou een defecte niveau sensor kunnen zijn.
Bij koude motor gaf mijn DOHC tussen half en vol aan in het peilglas voor ik hem van de bok zwiepte.
Je zou er zoals ik eerder schreef een druppie bij kunnen gooien, maar de beste maat is leeg laten lopen en er de juiste hoeveelheid inkieperen.
 
Tja, het zou een defecte niveau sensor kunnen zijn.
Bij koude motor gaf mijn DOHC tussen half en vol aan in het peilglas voor ik hem van de bok zwiepte.
Je zou er zoals ik eerder schreef een druppie bij kunnen gooien, maar de beste maat is leeg laten lopen en er de juiste hoeveelheid inkieperen.

Ik heb nog niet een grote voorraad olie.
Anders zou ik de leeg-en-weer-volgooien-methode inderdaad kunnen toepassen.

Heb de afgelopen 10K 3x een beetje bijgegooid.
In totaal nog geen halve liter.

Hij is ook aan de 50K beurt toe, dus mag de dealer er ook nog even naar kijken.
Defecte sensor zat ik ook aan te denken.
Dan mogen ze dat mooi oplossen.
 
Ik heb nog niet een grote voorraad olie.
Anders zou ik de leeg-en-weer-volgooien-methode inderdaad kunnen toepassen.

Heb de afgelopen 10K 3x een beetje bijgegooid.
In totaal nog geen halve liter.

Hij is ook aan de 50K beurt toe, dus mag de dealer er ook nog even naar kijken.
Defecte sensor zat ik ook aan te denken.
Dan mogen ze dat mooi oplossen.
Er reed ook een 1200RT mee naar de Franse Alpen en die gaf af en toe ook deze signalen. Het schijnt dat sommige(?) sensoren erg gevoelig zijn en bij een weinig onder maximum al alarm slaan. Ik vermoed dat dit systeem uit de autowereld komt, motoren bewegen in sommige assen wat meer.
Persoonlijk zou ik wel zonder kunnen en zou ik de dealer vragen de sensor kort te sluiten, dan ben je er van af. Op een gegeven moment weet je wel of en ongeveer hoeveel olie wordt verbruikt. Ik kijk overigens ook altijd 's morgens en kom pas in actie als het peil duidelijk onder het midden komt. Er zijn auto's met minder olie in het carter😉
 
Dat sowieso, maar..., eer dat het IJsselwater dusdanig uit z'n voegen barst, dat die schuiven moeten kunnen schuiven, dan ben je wel iets een tijdje zoet, dus waarschijnlijk tijd zat, om dan die cilinders te koppen..., MAAR..., die cilinders zitten verder op HELEMAAL NIX aangesloten... :/

Die dingen bungelen daar leuk rood te zijn, en verder nix..., en 'ja', er zit een nippeltje aan, maar aan dat nippeltje zit ook verder nix... :/ :?
Dat staat erbij he.... via een powerpack op een pick-up....
 
Terug
Bovenaan Onderaan