BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Jeroen1969

MF veteraan
2 sep 2012
4.000
132
50
Lage Vuursche
Thanks voor de tip Pieter :)

Toch werkt bij mij zoiets niet: als ik het nodig heb zijn de batterijen leeg.

@Ron: zoiets zal het wel zijn.
Ik weet dat ik na de vakantie de RT verplaatst heb in het koetshuys.
De RT staat op stuurslot, dus toen had ik de sleutel nog.
Ik durf dus te wedden dat ik de sleutel volgende week wel vind, als ik de reserve sleutel binnen heb.
Ik heb ook een setje van die Trackers gehad. Aan de autosleutels, de fietsen en de auto. Werkte een week of wat indrukwekkend goed. Werd toen vlotjes minder, toen de hond er vandoor was, was het systeem gekapt...

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
28.770
212
www.marktplaats.nl
Ik ben ook zo'n 'sucker-for-keys'..., als ik die dingen ook niet akelig neurotisch een vaste plek geef, en akelig neurotisch die dingen op die vaste plek bewaar, gaat het gegarandeeRT mis...

...gisteravond ook..., het was bijna 20.30 uur..., en plotseling bedacht ik mij dat ik een autosleutel ergens had laten liggen... :/

Duszzzz..., HOP..., ernstig half gestrest in de auto gestapt, en richting de plek gereden om die autosleutel op te halen..., om er halverwege achter te komen (soms werkt de geest dus net te laat, want anders had ik niet in de auto hoeven stappen...) dat ik die sleutel 'gewoon' in een zijvakje had gestopt van de tas met groene kentekenplaten... :/

...en op die plek bewaar ik normaal gesproken NOOOOOOOIT een sleutel... :/

...en daarom ging het ook gedachten-gang-mis... :(

ootje

Laat de boeren niet stikken
3 apr 2006
33.351
375
54
Tussen zout en zoet
Klinkt ook zoooooo bekend.

Ik heb ook al een paar van die plekken bekeken waar ik nooit een sleutel neerleg …….....
(straks effe in de badjes van mijn vrouw kijken)

:+

...kun je NOG MEER kwijtraken... :+ :+ :+
:(

Hey, is was de plastic sleutel ook niet kwijt.
Gelukkig zat daar ook het 2e alarmkastje aan. :)
(niet dat ik dat ooit gebruik)

Jeroen1969

MF veteraan
2 sep 2012
4.000
132
50
Lage Vuursche
Ik had Sidney op “automatisch op alarm” gezet, heb je het kastje niet nodig omdat ie dus zelf op alarm gaat als je de sleutel uit het contact haalt er er af als je je plastic sleutel gebruikt en hem op contact zet.

Jeroen1969

MF veteraan
2 sep 2012
4.000
132
50
Lage Vuursche
Spätzi gaat ook automatisch op alarm en er vanzelf af als ik de sleutel behoorlijk in de buurt heb. In de topkoffer is dus te ver kennelijk. Want Spätzi is al een paar keer gaan zingen toen ik te hard moest niezen en ik (om mij volstrekt onduidelijke redenen) de sleutel naast mijn tas in de topkoffeRT had liggen.

• Haha
Waarderingen: Viaantje

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
844
339
61
Schiedam
Spätzi gaat ook automatisch op alarm en er vanzelf af als ik de sleutel behoorlijk in de buurt heb. In de topkoffer is dus te ver kennelijk. Want Spätzi is al een paar keer gaan zingen toen ik te hard moest niezen en ik (om mij volstrekt onduidelijke redenen) de sleutel naast mijn tas in de topkoffeRT had liggen.
Ten eerste dit, voor LC en 1250:
1568988023508.png
Bij mij is de topkoffer ook te ver voor de sleutel, jaszak is in zit positie op ongeveer een halve meter.
Weet je zeker dat het alarm automatisch wordt uitgeschakeld als alleen al de sleutel in de buurt van de motor komt?
Het manual van de LC en 1250 is hierin identiek, alarm deactiveren door: contact inschakelen (of bij de 1250 BMW logo van de sleutel indrukken).

Laatst bewerkt:

PieterMX

MF veteraan
27 feb 2006
1.192
15
33
Doorwerth
Bezoek site
Thanks voor de tip Pieter :)

Toch werkt bij mij zoiets niet: als ik het nodig heb zijn de batterijen leeg.

@Ron: zoiets zal het wel zijn.
Ik weet dat ik na de vakantie de RT verplaatst heb in het koetshuys.
De RT staat op stuurslot, dus toen had ik de sleutel nog.
Ik durf dus te wedden dat ik de sleutel volgende week wel vind, als ik de reserve sleutel binnen heb.
Klinkt - helaas - maar al te bekend ;-)

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
844
339
61
Schiedam
.

...psies..., hoe moeilijk kan het zijn... :)

...gewoon zo'n wipschakelaar er op bouwen... :Y :Y

Die schakelaar is ook precies goed!
Als jonge electrotechnicus vroeg ik mij ooit af in welke orientatie ik een tuimelschakelaar moest monteren, het antwoord van de leermeester was simpel: als je je jas er aan op hangt moet het licht uit gaan.
Kijk, dat soort wijsheden blijven je eeuwig bij.

• Like
Waarderingen: Jeroen1969

Jeroen1969

MF veteraan
2 sep 2012
4.000
132
50
Lage Vuursche
Ten eerste dit, voor LC en 1250:
Bekijk bijlage 1429172
Bij mij is de topkoffer ook te ver voor de sleutel, jaszak is in zit positie op ongeveer een halve meter.
Weet je zeker dat het alarm automatisch wordt uitgeschakeld als alleen al de sleutel in de buurt van de motor komt?
Het manual van de LC en 1250 is hierin identiek, alarm deactiveren door: contact inschakelen (of bij de 1250 BMW logo van de sleutel indrukken).
Heel zeker. Keyless ride, stap ik op en rij ik weg, blijft ie stil. Of als ik hem de garage uit duw met de sleutel in de broekzak. Doe ik dat met de sleutel nog binnen (ff motor wassen bijvoorbeeld), herrie in de straat (gauw naar binnen hobbelen, sleutel uit motorjas vissen en op het knoppie onder het logo duwen). Been there, done that. Got the T-shirt.

Thijs67

MF veteraan
Donateur
7 aug 2012
1.600
123
Den Dolder
We kunnen dus concluderen dat Jeroen nog dommer (of onhandiger) is als een Ezel...? :+ (beetje oncomfortabel gevoel voor een vliegmasjienist)

Jeroen1969

MF veteraan
2 sep 2012
4.000
132
50
Lage Vuursche
We kunnen dus concluderen dat Jeroen nog dommer (of onhandiger) is als een Ezel...? :+ (beetje oncomfortabel gevoel voor een vliegmasjienist)
Daarom hebben we in de luchtvaart checklistjes.

Zonder dollen: het alarm systeem is wel een klap gevoeliger op de 1250 dan ik op de DOHC of de R1200RS gewend was. Die moest ik echt behoorlijk rammelen om te controleren of het alarm wel werkt. Koffers open/dicht ging probleemloos. Spätzi is serieus al eens afgegaan toen ik er naast stond in de schuur en ik pittig moest niezen. Dat ik bijna geneigd ben om Automatisch Op Alarm toch maar weer op Handmatig Op Alarm te gaan zetten...

En voor hen die vliegangst hebben: nog geen incidenten met verkeerde afloop op mijn naam na 30+ jaar vliegen. De kans dat dit uitsluitend te danken is aan extreem veel geluk is zeker niet 0, maar het zou ook kunnen bestaan dat ik het vliegspelletje wel goed genoeg snap...

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
844
339
61
Schiedam
Daarom hebben we in de luchtvaart checklistjes.

Zonder dollen: het alarm systeem is wel een klap gevoeliger op de 1250 dan ik op de DOHC of de R1200RS gewend was. Die moest ik echt behoorlijk rammelen om te controleren of het alarm wel werkt. Koffers open/dicht ging probleemloos. Spätzi is serieus al eens afgegaan toen ik er naast stond in de schuur en ik pittig moest niezen. Dat ik bijna geneigd ben om Automatisch Op Alarm toch maar weer op Handmatig Op Alarm te gaan zetten...

En voor hen die vliegangst hebben: nog geen incidenten met verkeerde afloop op mijn naam na 30+ jaar vliegen. De kans dat dit uitsluitend te danken is aan extreem veel geluk is zeker niet 0, maar het zou ook kunnen bestaan dat ik het vliegspelletje wel goed genoeg snap...
Niet alleen de luchtvaart heeft checklistjes hoor.
Misschien zijn vliegmasjienisten wel consequenter in het opvolgen van die lijstjes.
Scheepsmasjienisten hebben altijd ergens in hun achterhoofd het veilige gevoel dat een schip niet zo maar zinkt, wat in zekere zin waar is (hooguit wordt alles stil, zit je in het donker en verdaagt het schip naar de klippen).

glk

MF veteraan
9 aug 2004
3.707
65
Gem Vlist
Het uitlaat klep lampjes probleem is opgelost. Mijn fiets heeft 2 dagen bij dokter Roelof gestaan, maar het is oke. De diagnose apparatuur gaf een software of computerfout aan maar het was toch te klep. Als ie goed warm was, ging ie maar voor 95% dicht en dat gaf de foutmelding.
Oplossing: Nieuwe bochten, klep en cat erop.

Maar omdat de Akra titanium set met cat en klep net zo duur is, is die er onder garantie ondergeplakt. Ik blij.

Hij begint al voorzichtig te kleuren
1A45EAA1-7CAE-484C-84B1-A2BD440ED3DF.jpeg A417B562-5516-4EA6-98AD-F06535859BBC.jpeg

Jeroen1969

MF veteraan
2 sep 2012
4.000
132
50
Lage Vuursche
[Citaat invoegen van BMW WouteRT die zag dat Spätzi nat was]

Dat klopt, net gewassen. Er zat bouwstof op. Van al dat fijne geklus op Schiphol. Dat stoorde mij. Dus wassen. Deze keer met sleutel in het vers verworven bakje de motor naar buiten gedrukt (uiteraard wel met oprit pooRT dicht).

Kheb nog geen waslijn met knijpers gevonden die Spätzi in de Indian Summer Warme Wind weet te houden.

• Like
Waarderingen: BMW-Wouter

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
28.770
212
www.marktplaats.nl
Die schakelaar is ook precies goed!
Als jonge electrotechnicus vroeg ik mij ooit af in welke orientatie ik een tuimelschakelaar moest monteren, het antwoord van de leermeester was simpel: als je je jas er aan op hangt moet het licht uit gaan.
Kijk, dat soort wijsheden blijven je eeuwig bij.
.

Zo was ik ooit (2006) op vakantie in een zo'n luxe verbouwde boerderij in Périgné, Frankrijk.
Dat ding was eigendom van een Schotse motormaat (hij destijds K1200R, en tegenwoordig alleen nog maar racefietsen...)

...deze boerderij in Périgné

het rolluik boven en voor het grote, meest linkse, venster

Maar goed..., ik dat ding van hem gehuurd, en met vrouw en wat kinders daar naar toe. En naar goed gebruik zat er o.a. ook een fijn rolluik aan dat huis.

En ik ergerde mij er compleet gek aan, dat er een schakelaar op zat, die dusdanig bediend moest worden, dat als je de rolluik naar boven wilde doen, je dan de schakelaar naar beneden moest drukken ; en omgekeerd, wilde je het ding naar beneden doen, dan moest je schakelaar omhoog drukken... :/

Het zal best Schotse Logica zijn geweest..., maar..., ik ben ff naar de auto gelopen, heb een een schroevendraaier uit de kofferbak gevist, en heb die schakelaar, naar goed Hollands gebruik, ff lekker, en vooral nog logischer, omgedraaid... :+

...kan ik Erg Slecht tegen, als 'dingen' omgekeerd bediend moeten worden... :/

...de gewijzigde knop-functie heb ik maar duidelijk aangegeven... :+ :+

• Like
Waarderingen: Jeroen1969 en BMW-Wouter

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
844
339
61
Schiedam
.

Zo was ik ooit (2006) op vakantie in een zo'n luxe verbouwde boerderij in Périgné, Frankrijk.
Dat ding was eigendom van een Schotse motormaat (hij destijds K1200R, en tegenwoordig alleen nog maar racefietsen...)

...deze boerderij in Périgné

het rolluik boven en voor het grote, meest linkse, venster

Maar goed..., ik dat ding van hem gehuurd, en met vrouw en wat kinders daar naar toe. En naar goed gebruik zat er o.a. ook een fijn rolluik aan dat huis.

En ik ergerde mij er compleet gek aan, dat er een schakelaar op zat, die dusdanig bediend moest worden, dat als je de rolluik naar boven wilde doen, je dan de schakelaar naar beneden moest drukken ; en omgekeerd, wilde je het ding naar beneden doen, dan moest je schakelaar omhoog drukken... :/

Het zal best Schotse Logica zijn geweest..., maar..., ik ben ff naar de auto gelopen, heb een een schroevendraaier uit de kofferbak gevist, en heb die schakelaar, naar goed Hollands gebruik, ff lekker, en vooral nog logischer, omgedraaid... :+

...kan ik Erg Slecht tegen, als 'dingen' omgekeerd bediend moeten worden... :/

...de gewijzigde knop-functie heb ik maar duidelijk aangegeven... :+ :+
Intuitïef ontwerpen is belangrijk.
Aan-uit, links-rechts, open-dicht, omhoog-omlaag, halen-vieren: dat mag allemaal geen verwarring geven. Ik ben slecht in het lezen en begrijpen van pictogrammen en symbolen. Mijn dochter destijds nog heel jong vroeg me ooit wat dat oplichtende “hamburgertje” betekende op de laptop: het harddisk symbooltje :+
Zo ook kleuren van indicaties: rood is meestal aan of gevaar, groen is meestal uit of veilig.
Verder natuurlijk het KISS principe.

glk

MF veteraan
9 aug 2004
3.707
65
Gem Vlist
Lekker dat dat opgelost is!
Gelukkig wel. Het maakte qua rijden niks uit maar het moet toch gewoon goed zijn. En ik kan het me verbeelden.......maar hij loopt nu lekker. Mhmmm mm.

En mijn RT is nu behoorlijk “special” en dat vind ik toch soort van gaaf

glk

MF veteraan
9 aug 2004
3.707
65
Gem Vlist
Tja. Zo vind ik als oud electricien dat een wipschakelaar altijd naar beneden AAN moet, de stroomdraad in een wcd altijd links moet en de letters op een kabel of pijp bevestigingszadel altijd leesbaar moet zijn.

Wellicht een afwijking maar zo zal ik het nog steeds doen