BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
825
332
61
Schiedam
Tja. Zo vind ik als oud electricien dat een wipschakelaar altijd naar beneden AAN moet, de stroomdraad in een wcd altijd links moet en de letters op een kabel of pijp bevestigingszadel altijd leesbaar moet zijn.

Wellicht een afwijking maar zo zal ik het nog steeds doen
Wat betreft wipschakelaars ben ik het totaal oneens met de orientatie naar beneden = aan, als ik zoiets zou tegen komen zal ik het laten veranderen.
Kijk naar zekering autmaten en grote schakelautomaten: bij allemaal naar beneden = uit:

1569134587874.png 1569134660280.png 1569134697501.png 1569134771565.png
Naar beneden = uit is ook iets dat een (scheeps) electriciën zich als automatisch gebaar heeft aangeleerd als in paniek alles of iets uit moet: alles naar onderen rammen, daar moet je niet bij na hoeven denken of teksten lezen.

Orientatie en betekenis van kleuren zijn uiteindelijk allemaal slechts afspraken of een kwestie van gewenning, zolang de afspraak maar consequent wordt doorgevoerd in één installatie.
Ik weet van een situatie waar de bemanning nog al eens van schip wisselde, de indicatie lampes voor afsluiter of klep standen was daar niet consequent: op het "goede" schip rood = open / groen = dicht, op het andere schip precises andersom. Na vele vergissingen is de knoop doorgehakt en is het "foute" schip aangepast.

Om bij het topic te blijven: BMW is langer geleden ook vanwege standarisatie van de twee richtingaanwijzer flippers afgestapt en heeft nu het "standaard" richtingaanwijzer knopje op het linker armatuur. De flippers waren natuurlijk ideaal, maar dat was Video 2000 ook.
En al sins zeer lange tijd zit bij alle motorfietsen het gashendel rechts en het versnellingspookje bij de linker voet (omlaag = 1 / terugschakelen, omhoog = opschakelen).
Ook zoiets: er zijn nog steeds "afwijkende" auto's waar de ruitenwissers aan gaan inplaats van de richtingaanwijzer.
 
  • Like
Waarderingen: glk

Jeroen1969

MF veteraan
2 sep 2012
3.993
132
50
Lage Vuursche
Nog gekker:
C59955BB-C3B2-41AC-860C-0B4B1CA578D2.jpeg
Van dezelfde fabrikant, Boeing, op een 737 tuimelaar schakelaar naar beneden = aan, naar boven = uit. Op een 747 krek andersom. Da’s leuk als je wordt omgeschoold van de 1 naar de ander. De Fokker, die nauwelijks tuimelaartjes had, had ze ook krek andersom, zoals de automaten in de meterkast dus ook zijn.
 

Pietje1975

Lekker toeren
15 dec 2013
937
322
44
het mooie westfriesland
Tja. Zo vind ik als oud electricien dat een wipschakelaar altijd naar beneden AAN moet, de stroomdraad in een wcd altijd links moet en de letters op een kabel of pijp bevestigingszadel altijd leesbaar moet zijn.

Wellicht een afwijking maar zo zal ik het nog steeds doen
Ben nog steeds electricien, maar bij mij moeten de lettertjes op de pijp juist niet zichtbaar zijn. Iets met netter eruit zien.
 
  • Like
Waarderingen: glk en BMW-Wouter

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
825
332
61
Schiedam
Nog gekker:
Bekijk bijlage 1429677
Van dezelfde fabrikant, Boeing, op een 737 tuimelaar schakelaar naar beneden = aan, naar boven = uit. Op een 747 krek andersom. Da’s leuk als je wordt omgeschoold van de 1 naar de ander. De Fokker, die nauwelijks tuimelaartjes had, had ze ook krek andersom, zoals de automaten in de meterkast dus ook zijn.
Het is typisch iets dat zo simpel lijkt dat iedereen vergeet dit in een specificatie op te nemen 8)7
Soms is het ook weer beter bewust iets tegen de regels in te doen als dat bijvoorbeeld veiliger is.
Het is goed al dit soort zaken van te voren goed te overwegen en te bedenken hoe je iets wilt uitvoeren.
Een paar belangrijke uitgangspunten:
  1. Intuitief (het moet direct duidelijk zijn hoe een deur open gaat: duwen of trekken).
  2. Ergonomisch (zet het richtingaanwijzer knopje daar waar de gemiddelde linker duim zit).
  3. Consequent (bedieningen en indicaties zo veel mogelijk identiek, per machine en voor alle machines).
  4. Veilig (begrens het toerental zodat het onmogelijk is de motor over de kop te jagen).
  5. Fool-proof (key-less ride: motor kun je alleen uitzetten als de snelheid 0 is).
 

Alpenrijder

Die hard MF'er
3 feb 2010
979
43
52
Villabassa, Italië.
Nog gekker:
Bekijk bijlage 1429677
Van dezelfde fabrikant, Boeing, op een 737 tuimelaar schakelaar naar beneden = aan, naar boven = uit. Op een 747 krek andersom. Da’s leuk als je wordt omgeschoold van de 1 naar de ander. De Fokker, die nauwelijks tuimelaartjes had, had ze ook krek andersom, zoals de automaten in de meterkast dus ook zijn.

Dat doet KLM zelf.

Alle 747’s hebben knop naar voren aan, knop naar achteren uit. De blauwe jumbo’s andersom. Heeft waarschijnlijk $100.000en gekost, want ook de text bij de knop moet aangepast worden.

Net zoals KLM jaaaaaren zijn eigen handboeken heeft gemaakt. Die van de fabrikant, die het ding ontworpen, gemaakt en test gevlogen heeft zijn natuurlijk niet goed.8)7
 

Popopeter

MF veteraan
13 okt 2012
2.554
26
Gemert
Het valt ook niet altijd mee.
Heel duidelijk bij het landingsgestel: gear up is handle up en vv.
Bij de F111 zit links in de cockpit een handle waarmee de vleugels worden versteld. Een manier is: handle naar voren, vleugels naar voren...
Maar er was ook een ' kerk' die vond: de handle lijkt virtueel vast te zitten aan de linker vleugel, dus handle naar voren is vleugel naar achteren. Daar kwam nog bij: vleugel naar voren is sneller, dus net als de throttles naar voren is sneller.
Er is ooit gekozen voor het ene en ik meen dat de bediening tijdens de operationele levensduur is aangepast en uiteindelijk weer teruggezet.
Staat de vleugel verkeerd dan kan het vliegtuig uit de lucht vallen, dus het is wel degelijk van belang om het ' goed' en 'intuïtief ' te doen. In dit geval was er geen goede oplossing voor iedereen.
 
Laatst bewerkt:

glk

MF veteraan
9 aug 2004
3.707
65
Gem Vlist
Grappig. Al die gedachten over aan en uit.
Overigens heb ik vroeger een Benelli bromfiets gehad die rechts schakelde
 

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
28.759
208
www.marktplaats.nl
Ook zo mega verwarrend is dat bij de diverse merken automaatbak met zelfschakelmogelijkheid..., de ene fabrikant van is mening dat de hendel naar voren drukken terugschakelen is, terwijl de andere meent dat zoiets opschakelen moet zijn.

Heb zelf een poosje een 508 gereden, en daarbij rommelde ik zo af en toe handmatig met de keuzehendel (en ja, met de flippers aan het stuur kon ook).

En dat klopte in mijn beleving wel..., want opschakelen, is het dingetje naar je toe trekken..., en terugschakelen, dus afremmen, en iets in de remmen 'duiken', dan de hendel van je af drukken.

Vond ik wel logisch...

Maar..., stap je dan in een ander Frans merk..., dan zit het maar zo net andersom... :/

...en in mijn beleving dan ook niet logisch !



in mijn beleving totaal onlogisch...
z min plus.jpg



...en deze begrijp ik dan wel weer goed (de 508 is dit)
z plus min.jpg
 

Jeroen1969

MF veteraan
2 sep 2012
3.993
132
50
Lage Vuursche
Dat doet KLM zelf.

Alle 747’s hebben knop naar voren aan, knop naar achteren uit. De blauwe jumbo’s andersom. Heeft waarschijnlijk $100.000en gekost, want ook de text bij de knop moet aangepast worden.

Net zoals KLM jaaaaaren zijn eigen handboeken heeft gemaakt. Die van de fabrikant, die het ding ontworpen, gemaakt en test gevlogen heeft zijn natuurlijk niet goed.8)7
Nou, die handboeken van KLM hadden 1 mega groot voordeel tov die van de fabrikanten: ze waren niet geschreven door advocaten. Daarbij een vaste indeling waardoor een omscholing van het ene type naar het andere type veel makkelijker ging.

Daarnaast waren ze vele malen gebruiksvriendelijker doordat bijvoorbeeld aanvullende info die bij een failure in de boekwerken her en der verspreid te vinden is bij de tekst van die betreffende failure te voegen. Zeker “In Den Beginne” waren de boekwerken van de fabrikanten (uiteraard met uitzondering van Fokker) echt nauwelijks werkbaar voor de gemiddelde piloot. Het zou me nix verbazen dat KLM destijds die knopperij van de 747 “andersom” had laten zetten omdat ze zo ook in de McDonnel Douglas vliegtuigen zaten. De 737 is vele jaren na de 747 bij KLM in de vloot opgenomen, maar zou slechts een tijdelijke opvolger zijn van de DC9. Met McDonnel Douglas liep het anders en dus is de 737 er nu nog steeds.
Ik weet mijn weg nu wel te vinden door FCOM en FCTM en MEL en witte inspectie boekje.... maar mis nog wel eens die mooie KLM AOM’s..., 2.3.7: Flight Techniques Engine Failure After Take-Off. 1.6 Electrics. 1.11 Hydraulics.... of het nou een Beechcraft Baron BE58 was, een Fokker 50, een MD11, een Airbus A310, alle AOM’s hadden exact dezelfde indeling.

Maar goed, ik dwaal nu wel off topic.

Qua knopperij ben ik niet geheel ontevreden met hoe de lay out is van de R1250RT. Ik zou alleen liever dat ruitje met “Favoriet Menu” item willen wisselen voor “Schakelen Wonderwiel Naar Navigator”.
 
Laatst bewerkt:

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
825
332
61
Schiedam
Ben nog steeds electricien, maar bij mij moeten de lettertjes op de pijp juist niet zichtbaar zijn. Iets met netter eruit zien.
1975: dan ben je niet van het kabelboom met vet-touw tijdperg
Nou, die handboeken van KLM hadden 1 mega groot voordeel tov die van de fabrikanten: ze waren niet geschreven door advocaten. Daarbij een vaste indeling waardoor een omscholing van het ene type naar het andere type veel makkelijker ging.

Daarnaast waren ze vele malen gebruiksvriendelijker doordat bijvoorbeeld aanvullende info die bij een failure in de boekwerken her en der verspreid te vinden is bij de tekst van die betreffende failure te voegen. Zeker “In Den Beginne” waren de boekwerken van de fabrikanten (uiteraard met uitzondering van Fokker) echt nauwelijks werkbaar voor de gemiddelde piloot. Het zou me nix verbazen dat KLM destijds die knopperij van de 747 “andersom” had laten zetten omdat ze zo ook in de McDonnel Douglas vliegtuigen zaten. De 737 is vele jaren na de 747 bij KLM in de vloot opgenomen, maar zou slechts een tijdelijke opvolger zijn van de DC9. Met McDonnel Douglas liep het anders en dus is de 737 er nu nog steeds.
Ik weet mijn weg nu wel te vinden door FCOM en FCTM en MEL en witte inspectie boekje.... maar mis nog wel eens die mooie KLM AOM’s..., 2.3.7: Flight Techniques Engine Failure After Take-Off. 1.6 Electrics. 1.11 Hydraulics.... of het nou een Beechcraft Baron BE58 was, een Fokker 50, een MD11, een Airbus A310, alle AOM’s hadden exact dezelfde indeling.

Maar goed, ik dwaal nu wel off topic.

Qua knopperij ben ik niet geheel ontevreden met hoe de lay out is van de R1250RT. Ik zou alleen liever dat ruitje met “Favoriet Menu” item willen wisselen voor “Schakelen Wonderwiel Naar Navigator”.
Over handboeken: ook met mijn vorige werk was ik gewend dat leveranciers niet in staat zijn werkelijk gebruikers handboeken te schrijven, dat moesten we zelf doen in overleg met de eind gebruiker.
Zoiets als het instructieboekje van een motor of auto, het verteld allerlei details, maar te weinig over hoe je werkelijk moet rijden of handelen in bepaalde situaties.

Over de Navigator V of VI integratie op de R1200RT-LC en R1250RT is al veel geschreven, recent nog hier.
Intuitief zou draaien aan het wonderwiel moeten laten in- en uitzoomen (zoals volgens mij op de GS), eigenlijk zolang er met de menu knop geen menu gekozen is.
 

PieterMX

MF veteraan
27 feb 2006
1.190
15
33
Doorwerth
Bezoek site
Tja. Zo vind ik als oud electricien dat een wipschakelaar altijd naar beneden AAN moet, de stroomdraad in een wcd altijd links moet en de letters op een kabel of pijp bevestigingszadel altijd leesbaar moet zijn.

Wellicht een afwijking maar zo zal ik het nog steeds doen
Blijft de grote vraag, hoe leg je een wisselschakeling (hotelschakeling) aan... liefst met een motoriek welke de andere schakelaar meebeweegt 😂
 
  • Like
Waarderingen: glk

MotoMarz

MF veteraan
Donateur
16 apr 2003
19.137
68
45
Appelscha
www.bovendewol.nl
Als we het dan toch over bedieningstoestanden hebben.

Waar ik me over verbaas bij mn 1200:
Handvat- en zittingverwarming knopjes op het stuur.

Het boekje adviseert om te beginnen op stand hoog,
om als de boel lekker warm is terug te zetten naar stand laag.

Maar: Als de verwarming uit staat en je drukt 1x op het knopje,
dan gaat ie op stand laag. Nog een keer drukken wordt stand hoog,
en derde keer is ie weer uit.

Dus, om hem volgens het boekje op stand hoog te laten beginnen,
moet je dus 2x drukken.
Om vervolgens op stand 1 te zetten moet je weer 2x drukken.
(en de knopjes gaan wat stroef, dus even snelle tik werkt niet.)

Veel logischer zou zijn dat ie vanuit uit-stand met 1 druk op stand hoog komt,
en dan met 1 druk op stand laag, en daarna uit.
Dan hoef je alleen in het geval dat je stand hoog niet nodig hebt 2x te drukken.

Zou dat om te programmeren zijn?
 

Jeroen1969

MF veteraan
2 sep 2012
3.993
132
50
Lage Vuursche
.....

Veel logischer zou zijn dat ie vanuit uit-stand met 1 druk op stand hoog komt,
en dan met 1 druk op stand laag, en daarna uit.
Dan hoef je alleen in het geval dat je stand hoog niet nodig hebt 2x te drukken.

Zou dat om te programmeren zijn?
Zo is het op de R1200RS dus ook geprogrammeerd. Logisch inderdaad. Of dat op een R1200RT met terugwerkende kracht ook zo te programmeren is weet ik niet. Op de LC en de R1250RT moet je door het menu bladeren om bij de zadel en handvatverwarming te komen, vervolgens kan je dan met het "wonderwiel" het verwarmingsniveau selecteren, is ook iets meer dan 2 standjes.
 

Popopeter

MF veteraan
13 okt 2012
2.554
26
Gemert
En mijn oude Volvo uit 1965 ( katterug) heeft een trekknop voor de kachelaanjager: eerste klik uit is hoog, helemaal uit is laag. Heel doordacht allemaal bij die Zweden....
 

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
825
332
61
Schiedam
Wel op school moeten leren hoor. Was toen al ouderwets...:')
Alles wat ik vroeger heb geleerd is ondertussen ouderwets: rekenlineaal, tekenen met inktpennen op calq papier, lasdoppen die je over in elkaar gedaaide draden schroeft, de analoge T65 telefoon, hoofdrekenen, staart deling, netjes schrijven met kroontjes pen, meneer- mevrouw en U zeggen, hand uitsteken als je de bocht om wilt op de fiets, belletje trekken, met je rubberen kaplaarsen door een (iets te) diepe plas lopen en een "zeikerd" oplopen, een stevig papiertje met een wasknijper aan het spatbord van je fiets zodat het een sooRT RT geluid maakt langs de spaken.
 
Laatst bewerkt:

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
28.759
208
www.marktplaats.nl
...correcte spelling uit je hoofd leren, krijtjes die over een schoolbord krassen, het klasseboek, bang voor de schooldirecteur, een schop onder je reet van de wiskundeleraar, meisjes met opgepoft krulletjes haar, hoge Nike's (en dan nog zonder 'air'), ouwe vertrapte Kreidler's in het fietsenhok, elke dag, zonder afspraak, afspreken bij dat ene plekje in de buurt, zo samen met een hele groep 'volk', bomberjack's, een telefoon met een draaischijf, 12 inch maxi-singels, oorverdovende discotheken, op de brommert naar Bussloo, mengsmering, die grijze LOCO dozen op de lagere school, de kaart van Nederland die achter het schoolbord hing, ontzag voor een Politieagent, Puch Maxi, TDK SA90, pas rijlessen vanaf je 18e, een proefrijbewijs voor de motor (L achterop, enzo)...

...allemaal weg... :/
 
Laatst bewerkt:

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
28.759
208
www.marktplaats.nl


...en 'ja'..., ze zijn nog steeds te koop, en worden nog steeds verkocht..., en ook al ruim 35 jaar in mijn bezit...

Dit model Sancho Boots.
Alleen dan in het hoogglans rood/bruin.

Je breekt je nek ermee, op een gladde vloer, en mijn eigenwijze wederhelft steekt ze het liefst vandaag nog in de hens..., maar..., die gaan dus nooit meer weg.

Never.


...sommige dingen blijven dus toch... ;)
 

Pietje1975

Lekker toeren
15 dec 2013
937
322
44
het mooie westfriesland


...en 'ja'..., ze zijn nog steeds te koop, en worden nog steeds verkocht..., en ook al ruim 35 jaar in mijn bezit...


...en 'ja'..., ze zijn nog steeds te koop, en worden nog steeds verkocht..., en ook al ruim 35 jaar in mijn bezit...

Dit model Sancho Boots.
Alleen dan in het hoogglans rood/bruin.

Je breekt je nek ermee, op een gladde vloer, en mijn eigenwijze wederhelft steekt ze het liefst vandaag nog in de hens..., maar..., die gaan dus nooit meer weg.

Never.


...sommige dingen blijven dus toch... ;)
Wij noemen die dingen "klote-splijters":+ En ja, ik heb ze ook gehad....
 

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
825
332
61
Schiedam


...en 'ja'..., ze zijn nog steeds te koop, en worden nog steeds verkocht..., en ook al ruim 35 jaar in mijn bezit...

Dit model Sancho Boots.
Alleen dan in het hoogglans rood/bruin.

Je breekt je nek ermee, op een gladde vloer, en mijn eigenwijze wederhelft steekt ze het liefst vandaag nog in de hens..., maar..., die gaan dus nooit meer weg.

Never.


...sommige dingen blijven dus toch... ;)
Met die laarzen zie ik Ron ook lijn dansen bij de muziek van Henk Wijngaard, ruit overhemd, sjaaltje om z’ nek en zo’n cowgirl (de huidige wederhelft die te vaak met die laarzen op haar tenen getrapt is) aan de hand.
 

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
825
332
61
Schiedam
...correcte spelling uit je hoofd leren, krijtjes die over een schoolbord krassen, het klasseboek, bang voor de schooldirecteur, een schop onder je reet van de wiskundeleraar, meisjes met opgepoft krulletjes haar, hoge Nike's (en dan nog zonder 'air'), ouwe vertrapte Kreidler's in het fietsenhok, elke dag, zonder afspraak, afspreken bij dat ene plekje in de buurt, zo samen met een hele groep 'volk', bomberjack's, een telefoon met een draaischijf, 12 inch maxi-singels, oorverdovende discotheken, op de brommert naar Bussloo, mengsmering, die grijze LOCO dozen op de lagere school, de kaart van Nederland die achter het schoolbord hing, ontzag voor een Politieagent, Puch Maxi, TDK SA90, pas rijlessen vanaf je 18e, een proefrijbewijs voor de motor (L achterop, enzo)...

...allemaal weg... :/
En dat alles zonder: mobieltje, watsapp, faceboek, instagram, botox of viagra. Gewoon Joris Driepinter en pindakaas op een boterham met “bulleband”.
Wel natuurlijk al de BMW boxers, zoals die waar onze buurman op reed.