BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Maar toen het nog wel kon, kon het eigenlijk ook niet. Ik bedoel maar. Ken. Was ie nou Ho of niet dan? Dat meisjes door zo’n Ken gingen denken dat mannen dat allemaal zijn. Was vast een geheim Amerikaans geboortebeperkingsproject. En wij maar denken dat Nixon wegens wat afluister schandaaltjes de eer aan zichzelf gehouden heeft. Het is een cover up zeg ik u.
 


...ik bedoel maar...

Ik snap het ook niet: mannen met lang haar, in strings en dames met een dikke paal tussen hun benen ...… (rond 2:00)

Overigens vanmorgen even naar de dealeRT geweest.
De nieuw sleutel paste voor geen meter; zeker niet in het contactslot.
Door gebruik slijten de plaatjes in het cylindertje en hierdoor werkt het niet meer. (in de autowereld nog nooit meegemaakt.)
De monteur is even flink in de weer geweest met smeermiddelen en de cylinders (excl. contactslot) begonnen aan de nieuwe sleutel te wennen.
Het slot in het contactslot moet bijgewerkt worden. (geheim proces)
Even later werkte ook dat weer.
Wel even gewezen op het profiel (m.n. het ontbreken ervan) van de achterband. (budget 2020)

Dank voor de service !

Rustig weer naar huis gereden; de heenweg was automatisch rustig door het file rijden op de A9.

Overigens een tijd niet op de mootoRT gereden: moest wel weer effe wennen.
 
Dat lijkt dan toch een "Thumbs Up" voor het verguisde "Keyless Ride" gebeuren te zijn. Daar is dan het nadeel van dat het batterijtje van de sleutel leeg kan raken en volgens sommigen is de motor veel gemakkelijker te jatten omdat kwaad willenden het signaal af kunnen tappen met handige apparatuur en dan, als je de motor achterlaat, er mee vandoor kunnen gaan. Mij hebben nog geen berichten bereikt dat dit op grote schaal gebeuRT met KeyLess ride motoren sinds dit door diverse artikeltjes onder de aandacht is gebracht.

Mijn sleutelbaard slijt nu enkel van het afnemen van de zijkoffeRTs want dat vereist het fysiek inbrengen van de fysieke sleutel (hmmmm, sorry voor het plastisch taalgebruik maar ik zou echt niet weten hoe dit anders te omschrijven), het plaatsen kan weer gewoon zonder de sleutel. Dit ritueel vindt slechts sporadisch plaats, eens in de 5 weken ongeveer. Hoewel ik ook wel weet dat het qua breedte nauwelijks uitmaakt (5 mm om precies te zijn), met of zonder zijkoffeRTs tussen de file doorwurmen met Het Slagschip, het zit tussen de oren net ff lekkerder. Dat komt misschien ook omdat er soms toch een beetje "Geslalomd" moet worden wegens gebrek aan medewerking van ootomobilisten (die dat lang niet altijd express doen, maar veel te druk zijn met What'sApp en FeesBoek en zo), precies daar denk ik dat het niet meesjouwen van de zijkoffeRTs de kans op een touché wat verkleind. Battlestar Galactica Spätzi is met zijkoffers precies een hele centimeter breder dan de DeeOooHaaCee met zijkoffeRTs. Het lijkt me wel dat sowieso het verbruik zonder zijkoffeRTs wat lager ligt dan met. Die paar keer dat ik dat op de Cruise Control heb getracht te verifiëren kreeg ik wel de indruk. Maar het kan ook zomaar bestaan dat de invloed van wind al groter is op het verbruik dan wel/niet zijkoffeRTs. Ik vindt de fiets in ieder geval een wat sexy-er uitstraling hebben zonder zijkoffeRTs dan met. Bij Sidney (mijn ex DeeOoHaaCee) had het geen zin om de zijkoffeRTs er af te nemen in de file, dan zaten immers de Olifant oren er nog op. Popopeter had ook van die Olifant oren maar had dit ontwerp verbeterd door ze afneembaar te maken. Ik heb ooit in de file per ongeluk eens een caravan met de Olifantoren licht getoucheerd toen deze een toefje mijn kant op kwam. Ootomobilist had mij niet gezien, ondanks die extra spiegel van hem.

Over verbruik: in de krant van vandaag was te lezen dat het percentage bio-ethanol omhoog gebracht gaat worden in de E10 brandstof aan de pomp. Schijnt dat er dan minder kilometers uit een litertje geperst kunnen worden. Zou een overweging kunnen zijn om toch maar E5 te tanken (BP Ultimate of Shell V-Power). E10 met meer bio-ethanol zal ongeveer 2 centjes per liter goedkoper zijn dan de niet-gemengde Euro95, deels om het publiek aan te sporen bijgemengde brandstof in de tank te kieperen (oliemaatschappijen schijnen een verkoop quotum te hebben op dat bio spul), deels om de lagere actie radius financieel te compenseren.
 
Over verbruik en integratie BMW Navigator VI met de motorfiets, twee interessante screenshotjes:
NavigatorVIscreenshotR1250RT01.jpg

Doordat de Navigator VI (de V ook overigens) kan communiceren met de Boordcomputer, kan je dus het huidig verbruik en het brandstofbereik op de Navigator VI in beeld hebben. Door het apparaat te koppelen aan de SmartPhone zie je ook eventuele verkeersinformatie. Die wordt geleidelijk aan steeds betrouwbaarder. In den beginne werd die vooral geleverd door vrachtautobestuurders. Als die dan ff gingen pauzeren langs de kant, dacht het systeem prompt dat er een file was. Nu komt het meer en meer overeen met wat Flitsmeister door mijn Sena Headset heen toeteRT. Door op het icoontje te klikken kan je dan zien waar het onheil opgesteld staat. In dit geval kan je het ook wel zien, omdat ik geen route heb geladen, toont de Navigator alle verkeersinfo in de buuRT, in dit geval stond de file aan de andere kant. Het verbruik op Cruise Control is met "Gewone" Euro95 van de Shell Express, op de cruise control. Ik verkeerde in de veronderstelling dat de correctie wel/geen bekeuring 6 km/u is, maar die blijkt dus 4 km/u te zijn (onlangs nl zo'n ding helaasch gescoord). Mijn goede voornemen is om dan maar slechts 4 km/u in het rood te rijden.


NavigatorVIscreenshotR1250RT02.jpg


Met een route heb ik de veldjes ietsje anders ingedeeld. Als ik nieuwsgierig ben naar het brandstof bereik, dan moet ik ff schakelen naar het data veld, dat kan via de menuknop op het stuur, dan "Weergave" kiezen en dan scrollt het kantelen van het wonderwiel door de diverse weergave plaatjes heen. U ziet overigens wel op dit plaatje wat een vriendelijk verbruik het 1250 boxerblok heeft bij een vriendelijke snelheid van 78 km/u (er reed een ooto voor me en die maakte zich zorgen om een feauteau eindje verderop denk ik). Ik reed dus wel in de slipstream.

Dat data veldje vindt ik toch wel interessant.
NavigatorVIscreenshotR1250RT03.jpg

Je kan dat zelf indelen naar eigen smaak. Er zijn veel meer data opties dan dat er veldjes zijn. Ik heb hem dus zo. Ik denk dat ik het "Aankomst over" veldje op het hoofdscherm ga zetten naar "Afstand wayp" (waypoint "waarschuwen bij aankomst" in BaseCamp, de lunch bijvoorbeeld) en hier "Aankomst over" (eindpunt van de route). U ziet dat Spätzi Koningin File Filteren is, de gemiddelde snelheid komt niet boven de 56.5 km/u. Maar goed. Dat is ook één van de hoofdredenen waarom ik met de motoRT woon-werk doe. Helaas is dat meer en meer aan de orde: file filterend. Ik ben benieuwd of ik dat gemiddelde brandstof verbruik van 4.8 nog naar beneden ga krijgen nu mijn voornemen is om slechts "+4" te gaan rijden. Ergens op dat schermpje is een hint te vinden waarom ik denk dat dit getal nog wel wat omlaag zou moeten kunnen.... Overigens is deze schermprint nog niet zo heel recent. Maandje terug is Spätzi in Duitsland geweest.....
 
IMG_9997.jpg

Dat tripje in Duitsland heeft de getalletjes tikje veranderd. Deze foto is van zojuist. Geen schermprintje want de navigator zit weer op de motoRT. Schermprintjes krijg je alleen in je kompjoetur middels een USB verbinding. Ergernisje van mij want er is immers een prachtige 2 weg Blauwe Tand verbinding tussen de Navigator en mijn iPhone middels de SmartLink App. Maar tot op heden kan die alleen verkeersinfo doorgeven en buienradar plaatjes (waar je niets bij hoeft voor te stellen want NL wordt geheel uitgezoomd weergegeven dus je kan nauwelijks zien waar de bui ten opzichte van je geplande route is).
 

Bijlagen

  • IMG_9997.jpg
    IMG_9997.jpg
    194,9 KB · Weergaven: 1
Even een instellingstechnische vraag: is het mogelijk de Ride By Wire mode op DYNAMIC te hebben en de dempingsinstelling op ROAD? Bij de R1200RS kon ik Ride By Wire op DYNAMIC zetten en de ASC/DTC op RAIN (dat heette de USER mode van Ride Mode Pro, kon je zelf een instellingscombi maken), de vering kon ik dan op ROAD zetten.

Op de RT wil ik het dus zo links DYNAMIC terwijl rechts ROAD blijft staan:
DYNAMICenROAD.jpg

Met het boekje op schoot kom ik er niet uit.
Nu lijkt het er op dat het alleen mogelijk is via de mode knop zowel vering als gas gedrag tegelijkertijd te veranderen, hoewel je AUTO (wel of geen passagier achterop) ook op "MIN" kan zetten. Maar dat zoek ik eigenlijk niet. Ik wil links eigenlijk DYNAMIC in beeld en rechts ROAD, dat ASC/DTC dan niet op RAIN te zetten is, dat neem ik dan maar voor lief. Op de RS was het lekkere van de USER instelling dat je lekker aan het gas kon sleuren zonder dat je op je snuit ging.
 
Laatst bewerkt:
Pfff. Lastige vraag Jeroen. Ik heb niet gekeken maar weet wel dat ik verschil heb gehad tussen links en rechts. Je kan instelling veranderen met mode knop en op display. Zal toch niet hetzelfde zijn?
Bij mij staat ie eigenlijk, zeker bij solo, op dubbel dynamic
 
Heb je er VEEL aan..... elke keer als ik zo'n mega oude BMW boxer zie rijden denk ik: "Kiek er eens aan, dat rijdt ook. Zonder ABS, brandstof aanwijzing, temperatuur aanwijzing, dag telleRT 1, dag telleRT 2, boordspannings indicatie, bandenspannings indicatie, versnellingsindicatie, versnellingsadvies indicatie, routebegeleidingsindicatie, hoogte indicatie, zonsondergang indicatie, veerinstellingsindicatie, motormapping indicatie, handvat verwarming, zadel verwarming, BlueTooth verbinding, etc etc".

Maar. Ik ben toch wel gehecht aan een flink deel van die instelmogelijkheden en informatie voorziening. Voor wat betreft het merkbare verschil: motormapping instelling en vering instelling kent, zolang het door mij aan de kaak gestelde raadsel nog niet is gekraakt, 3 opties: DYNAMIC, ROAD en RAIN. Daar proef je echt wel het verschil tussen.

Zo'n DuuuuCaaaaTiii MTS1260 heeft ongeveer 400 verschillende instelmogelijkheden qua motormapping, ASC/DTC ingrepen en vering. Daarvan vermoed ik dat je als berijder misschien eens maximaal 12 verschillende nuances kunt waarnemen met ons menselijk setje zintuigen. Ik heb wat mogen spelen op zo'n wonder der techniek uit Bologna en ervaar de uitersten van het instel spectrum en een beetje het midden er van, hetgeen zo ongeveer overeenkomt met de BMW keuze voor "DYNAMIC, ROAD en RAIN". De vering van die Duc was in de stand "URBAN" overigens wel extreem comfortabel. Kinderkopjes werden geheel weggepoetst.
 
Pfff. Lastige vraag Jeroen. Ik heb niet gekeken maar weet wel dat ik verschil heb gehad tussen links en rechts. Je kan instelling veranderen met mode knop en op display. Zal toch niet hetzelfde zijn?
Bij mij staat ie eigenlijk, zeker bij solo, op dubbel dynamic

Verschil tussen links en rechts krijg ik bij de mode RAIN, dan komt links RAIN, rechts blijft ie op ROAD. Dubbel DYNAMIC heeft me al een pijpje bier gekost omdat de vering dan net ff te stijf is waardoor de op-en-neer beweging in het kratje op de buddy net ff onvoldoende geveerd is (is me met Sidney nooit eerder overkomen, maar die stond bijna standaard op COMFORT, hetgeen soort van overeenkomt met RAIN/ROAD qua veerbeleving). Van mij mag die wel vering wel in ROAD als ik links DYNAMIC heb. Soepeltjes op het zitvlees terwijl ie dan wel ff lekker vlotjes op mag trekken.
 
Midden jaren '80 was ik inderdaad voorzien van behoorlijk wat meer bescherming boven op het hoofd tegen kosmische instraling (dat haar houdt aardig wat millisieveRTs buiten de hersenpan).
Dat was dan ook wel de tijd dat je staande op een windsurfplank (met gewoon het zeil aan een stokkie dat je "mast" noemde ipv dat het zeil boven je hoofd zweefde) een prachtig zicht had op zonnende dames die zich feministisch bevrijd hadden van de topjes, dit geheel naar de feministische zin van de gemiddelde hetero puber.

Dat muziek filmpje dat jij met ons deelde kwam natuurlijk vrij kort op de jaren 60. Toen keek men meen ik niet zo nauw voor wat betreft seksuele moraal, beetje afhankelijk van geografische locatie in ons landje en in welke zuil je met je familie zat. Laat ik het zo zeggen. Ik ben een vleesch geworden product van die roaring Sixties (Vrijheid/Blijheid) en van een flink deel van mijn klasgenootjes was lang niet geheel zeker wie nu precies de biologische vader was. Moest kunnen toch?

Nu zie je bijna nergens meer vrije fraaie vrouwelijke rondingen niet ontrokken aan de hongerige blikken van omringend mannelijk medevolk door stukjes al dan niet synthetisch textiel aan de Nederlandse strandjes. En als je ze ziet, behoren ze meestal toe aan dames die hoogst persoonlijk betrokken waren bij de feministische bevrijding van die topjes eind jaren 70 (maandblad OPZIJ, kent u het nog?) en het eerste dat je dan denkt: "Omaatje, doe alsjeblieft onmiddellijk een zeer verhullend badpak aan!"
 
Even een instellingstechnische vraag: is het mogelijk de Ride By Wire mode op DYNAMIC te hebben en de dempingsinstelling op ROAD? Bij de R1200RS kon ik Ride By Wire op DYNAMIC zetten en de ASC/DTC op RAIN (dat heette de USER mode van Ride Mode Pro, kon je zelf een instellingscombi maken), de vering kon ik dan op ROAD zetten.

Op de RT wil ik het dus zo links DYNAMIC terwijl rechts ROAD blijft staan:
Bekijk bijlage 1431261
Met het boekje op schoot kom ik er niet uit.
Nu lijkt het er op dat het alleen mogelijk is via de mode knop zowel vering als gas gedrag tegelijkertijd te veranderen, hoewel je AUTO (wel of geen passagier achterop) ook op "MIN" kan zetten. Maar dat zoek ik eigenlijk niet. Ik wil links eigenlijk DYNAMIC in beeld en rechts ROAD, dat ASC/DTC dan niet op RAIN te zetten is, dat neem ik dan maar voor lief. Op de RS was het lekkere van de USER instelling dat je lekker aan het gas kon sleuren zonder dat je op je snuit ging.

Hoi Jeroen, ik heb dat ook zo ingesteld. Op de K1600 doe je dat door middel van de "menuknop" aan de linkerkant (1x indrukken volgens mij en dan de selectie met de draaiknop) en de andere kant via de "mode" knop op je rechter stuurhelft. Waarschijnlijk zal het bij de R1250 RT dan ook mogelijk zijn. Bij de linkerkant moet je wel even "van het gas af" voordat die die stand aanpast. Wel allebei de kanten apart dus niet tegelijk indrukken :)
 
PSP.jpg


Ik bedoel maar. 1970. De verkiezingsposter van de PSP. Mevrouw Saskia Holleman (God Hebbe Haar Ziel). Dit hing dus gewoon in de straten hè?

Ligt het aan mij of is er een verregaande vertrutting gaande in de samenleving en lijken we wel af te stevenen op een terugkeer naar de jaren '50 maar dan met nog bekrompener moraal (zoals genderneutraliteit in speelgoedland).
 
Ik heb daar wel eens mee zitten prutsen, maar toen kon ik alleen dat "AUTO" naast het veer symbooltje veranderen naar "MAX, MIN, ROAD of AUTO". Dus dan staat er "DYNAMIC" links en rechts boven staat dan "DYNAMIC" en rechtsonder "ROAD"
Als ik dit menuutje tevoorschijn tover:
DynamicESA.jpg


Dan krijg ik onmogelijk dat ROAD naar rechtsboven, hoe lang ik ook het wonderwiel naar rechts hou. Wat doe ik toch fout?

Gebruiksaanwijzing helpt niet gek veel:
VeringInstellingGebruiksaanwijzing.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan