BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Ik ga de negende winter in met mijn RT en wederom onbeschermd... ;)
Na thuiskomst spuit ik de motor altijd af met veel koud water.
Bij de voorvork en schetsplaten is de verf nu wel bobbelig maar dat wijt ik aan slecht spuitwerk.
Voor de rest no problemo!
Ik snap de ophef over de pekel dan ook niet helemaal..... Mijn RT liegt niet :)
 
Jan, lekker ontspannen het gevoel van “niks moet en alles mag” op je in laten werken.
Kan je zeggen dat dit mij (al weer 2 jaar) goed bevalt.
Veel met de caravan op pad, altijd motor kunnen rijden met mooi weer (niet hoeven wachten op mooi weer in het weekeinde), als vrijwilliger onderhouden van 2 stoomtreinen + rijtuigen van de Hoogoven stoomclub, helemaal prima zo :Y
 
Laatst bewerkt:
Tsja, hoeveel is "weinig"? Komt ook nog verzekering enzo bij natuurlijk.

Een paar bussen tectyl is toch goedkoper dan een oude K.
En die K neemt ook ruimte in in de garage (niet dat dat per se een probleem is).

Mijn woon/werk RT was 4000 euro, dealeronderhouden en nog paar maandjes garantie erbij gekregen ook. Prima voor kilometervreten en afschrijven doet ie ook nauwelijks meer :)
 
Ik ga de negende winter in met mijn RT en wederom onbeschermd... ;)
Na thuiskomst spuit ik de motor altijd af met veel koud water.
Bij de voorvork en schetsplaten is de verf nu wel bobbelig maar dat wijt ik aan slecht spuitwerk.
Voor de rest no problemo!
Ik snap de ophef over de pekel dan ook niet helemaal..... Mijn RT liegt niet :)

Ga je er ook mee naar je werk!! Dan moet je hem daar ook afspuiten, of doe je dat alleen, bij thuiskomst.
 
Ik zal me hier ook eens voorstellen, met m'n R1200RT uit 2006. Onlangs aangeschaft (eind sept. dit jaar) en helaas niet veel positiefs te melden.

Ik rij nu iets meer dan 5 jaar motor en vond het tijd voor een overstap van mijn Suzuki GSX650F naar iets wat meer bij mijn lengte (1.93) en gebruik zou passen. Verschillende proefritjes verder uitgekomen op de RT vanwege de fijne zit, wendbaarheid en ook wel fraaie uiterlijk. De proefrit zelf overtuigde ook wel, de twee cilinder liet zich duidelijk anders rijden dan de 4 in lijn die ik gewend was. Maar daar zou ik wel aan wennen, dacht ik...

Ondertussen twijfel ik alsmaar meer. Ik weet ook niet of het nu aan mij ligt, of aan de motor. Ik had al aangehaakt op dit topic R1200RTlage toerental bokken en ondertussen is hij ook al even terug geweest naar de garage vanwege slechte loop van het blok. Daarbij zijn de twee bobines vervangen en is hij nog eens nagesynchroniseerd. Net twee daagjes terug, mijn bevindingen zijn dat het blok inderdaad ook wel netter loopt. Vooral goed te merken met ingetrokken rem voor 't stoplicht - gezien de remservo een extra belasting op de motor legt vallen enige strubbelingen hiermee extra op.

Maar vanochtend tijdens het filerijden over de snelweg merk ik alsnog een continu wisselende belasting van de aandrijving - ook bij vastgehouden gasstand.

Ik probeer 'm altijd boven de 2000 toeren te laten draaien, daaronder herken ik wel dat bokkerige. Dan wil 'ie gewoon niet zo graag. Maar het bruikbare gebied hierboven (2000-4000 toeren) is naar mijn idee ook niet lekker te doseren, ik hou er een continu aan/uit gevoel in de aandrijving op na - iets wat ik bovendien ook hoor; zoals je kunt horen dat je opschakelt zo is 't ook (in mindere mate) met dat wat ik beschrijf.

Als je ff lekker weg kunt trekken pakt 'ie ook wel gewoon lekker op - het problematische zit 'm voor mij in de situaties waar wat subtiliteit nodig is.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
 
@rolandkamp ik herken dat totaal niet van de R1200RT. Enigste wat mij bijstaat is dat de motor in tegenstelling tot de eerdere boxers (R1100RT etc.) wel wat gas nodig heeft bij het wegrijden. Daarmee bedoel ik: Wegrijden op enkel de koppeling zit er niet in. Onregelmatig lopen etc., heb er nooit wat van gemerkt en het is dus zeker geen "normale" eigenschap. De boel trilt uiteraard wel wat meer bij een boxer, maar dat is geen onregelmatig lopen.

Heeft de garage / dealer ruime ervaring met BMW? Heb je er een vorm van garantie op? Je zou kunnen overwegen even langs een specialist of merkdealer te rijden voor een second opinion...? Mogelijk zien die direct al iets als hij even aan de computer hangt.
 
Ja, dat wilde ik ook voorstellen: ga eens langs een dealer of specialist. Of laat één van ons eens op jouw RT rijden, om te kijken of wat jij merkt normaal is of niet. Welke regio woon je?
 
Terug
Bovenaan Onderaan