BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Gezien het mooie weer en een boottochtje in het vooruitzicht waren heb ik maar eens een dagje vrij genomen om alles op orde te kunnen stellen. Als eerste een filmpje van de invloed van de remservo op een stationair lopende motor:
Vandaag ben ik ook weer even op mijn '05 ST mét servo ondersteunde remmen gestapt. Iets teruglopend toerental bij remmen met stationair draaiende motor. Ook zie ik mijn koplamp dan iets dimmen bij bedienen van de rem, dat lijkt (en ervaar ik) als normaal. Alle drie mijn ST's pakken lekker op vanaf 2000 tpm.
 
Laatst bewerkt:
Gezien het mooie weer en een boottochtje in het vooruitzicht waren heb ik maar eens een dagje vrij genomen om alles op orde te kunnen stellen. Als eerste een filmpje van de invloed van de remservo op een stationair lopende motor:

Dit lijkt gewoon in orde, klein dipje maar herpakt zich meteen weer.

Maar tussen de twee RT's zit wel degelijk een heel groot verschil. Vanaf moment van wegrijden had ik al direct een gevoel van controle, deze machine doet wat ik wil. Koppeling voelt responsief - als 'ie te laag in de toeren lijkt te komen (wat op zichzelf al een stuk meer vergevingsgezind is dan op de 2006 versie) trek ik rustig een stukje van de koppeling in, beetje gas erbij en alles gaat als vanzelf. Bochten, rotondes, etc. - nergens heb ik het gevoel gehad dat ik de machine niet de baas zou zijn. Het was ook gewoon weer leuk om te rijden.

Heb je nu wel het idee dat je de machine niet te baas bent? Want we zochten nu naar oorzaken naar slechte motorloop, maar wellicht zit het probleem heel elders.
 
Gezien het mooie weer en een boottochtje in het vooruitzicht waren heb ik maar eens een dagje vrij genomen om alles op orde te kunnen stellen. Als eerste een filmpje van de invloed van de remservo op een stationair lopende motor:


Daarnaast was er niets bijzonder warm te voelen rondom de cardan, dit na 30-45 minuten rijden.

Een eerdere poging om dit filmpje te maken merkte ik op dat de verwarming van de achterzitting op standje 2 (max) stond. In combinatie met de rem vraagt dit dan nog wat meer van de motor en staat de hele motor dan ook licht te schudden. Toen ik daarna de verwarming wilde uitschakelen bleek het knopje compleet uit elkaar te liggen, dus uiteindelijk de bedrading afgekoppeld.

Daarmee had ik een goede reden om even langs de garage te gaan en dan direct een vergelijking te maken met de RT uit 2012 die er stond.

Een wereld van verschil is misschien niet de juiste verwoording - want inderdaad zoals was aangegeven is ook hier wel te merken dat er wat 'speling' zit tussen de aandrijving en het gas. Aangezien ik 5 jaar lang 4-cilinder met ketting heb gereden ben ik dat niet gewend, en is dat die andere wereld en die ik niet ga vinden bij een andere RT.

Maar tussen de twee RT's zit wel degelijk een heel groot verschil. Vanaf moment van wegrijden had ik al direct een gevoel van controle, deze machine doet wat ik wil. Koppeling voelt responsief - als 'ie te laag in de toeren lijkt te komen (wat op zichzelf al een stuk meer vergevingsgezind is dan op de 2006 versie) trek ik rustig een stukje van de koppeling in, beetje gas erbij en alles gaat als vanzelf. Bochten, rotondes, etc. - nergens heb ik het gevoel gehad dat ik de machine niet de baas zou zijn. Het was ook gewoon weer leuk om te rijden.

Als ik alle feiten, ideeën en opvattingen probeer te combineren kom ik uit op de volgende samenvatting:

- Ja, zo'n 1200 wil niet zo graag laag in de toeren - maar met een 2012 model ervaar ik daar ook geen problemen mee.
- Ja, zo'n cardan geeft je wat minder subtiliteit in de aandrijving - maar met een 2012 model ervaar ik dit veel minder als probleem.

Overigens viel me op dat de vering van het 2012 model significant stugger is. Eigenlijk het enige minpunt wat ik vond, samen met het minieme knopje voor de richtingaanwijzers.

Nu rest er nog de vraag wat m'n vervolgstap gaat zijn. Ik kan mijn 2006 model inruilen op het 2012 model, maar wel met een rappe afschrijving en een aardige som geld toeleggen. Aan de andere kant denk ik niet dat mijn huidige 2006 model veel beter zal gaan rijden voor mij - in ieder geval niet zonder een heel traject in te gaan van garage, aanpassingen, terugkomen, etc, etc, etc.

Vanavond eerst maar eens dat boottochtje naar Engeland, daarna weer eens verder pijnzen.
Die motor rammelt gewoon en loopt niet jofel.
Maar als hiervoor al vermeld: de handvat verwarming heb je ook op de hoogste stand aan staan, dat is ook een forse stroom verbruiker.
De 2012 R1200RT heeft wel een mooier lopend blok met boven liggende nokkenas (DOHC) en niet meer die piepende servo pomp.

De hydraulisch bediende enkelvoudige drogeplaatkoppeling koppling is bij de R1200RT modellen volgens mij identiek (de LC en 1250 hebben een natte koppeling en voelen iets anders).

"Als 'ie te laag in de toeren lijkt te komen trek ik rustig een stukje van de koppeling in, beetje gas erbij en alles gaat als vanzelf" - deze rijstijl ken ik niet, het is gebruikelijk op zo'n moment terug te schakelen en de koppeling alleen kortstondig te gebruiken om het schakelen te versoepelen.

Hoe is de staat en druk van de banden van je RT, zijn ze nog rond en niet te veel gecupt?
Banden en bandendruk bepalen een aanzienlijk deel van het bochten gedrag.
Wat ook mee speelt is hoe de veer-voorspanning achter en de demping voor- en achter staat ingesteld (en hoe beide nog functioneren).

Kwa wegligging, bochtenwerk en remgedrag zouden beide R1200RT machines wel overeen moeten komen, het verschil is de wat rauwer lopende motor van jouw versie (en de servo pomp waar ik bij mijn toenmalige R1150RT alleen maar bewust van werd door het gefluit bij remmen in stilstand).

Speling tussen aandrijving en gas kan ik nog niet plaatsen, maar als ik van mijn R1200RT-LC op een S1000RR stap dan merk ik natuurlijk verschil.
Ik had eens tijdelijk zo'n ding mee toen mijn RT vertroeteld werd, ik trok op de snelweg bij inhalen die RR vanaf 120 km/u echt haast in een wheelie toen ik gas gaf alsof ik op de RT zat. Normaal gesproken is de RT echter nog steeds veel rapper dan de gemiddelde auto en motor, hoe rap wil je het hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de motor in het filmpje, ondanks de bijgeluiden die die maakt bij het inknijpen van de rem, normaal lopen. Het rammelen komt denk ik eerder van een prise-as (in de bak dus) dan van iets in het motorblok zelf.

En de HVV mag dan stroom trekken, als het boordnet ziet dat er teveel verbruikt wordt dan schakelt ie de hvv vanzelf uit.
 
@rolandkamp - Ander ideetje: op de 2005 RT merk ik wel dat er een klein schokje is bij overgang van geen gas naar gas geven (en vice versa). Niet heel groot en in veel toerentallen niet merkbaar, maar het is er wel. Wellicht kwestie van wennen en rijgedrag iets aanpassen (schakelen op iets hogere of lagere toeren bijv)? Gister tijdens een rit een beetje op gaan letten en daardoor werd het vervelend, maar normaliter merk ik m nauwelijks op.
 
Gisteren tijdens wat "spelen" met de boordcomputer en het wonderwiel merkte ik dat de oliepeil functie niet werkt.
Wat ik ook doe, ik zie alleen de drie streepjes: - - -
Na een ritje huis-werk, motor warm, niet op de standaard, rechtop, 10 seconden, 30 seconden, bijna een minuut, niks anders dan: - - -
Na het ritje werk-huis idem dito, ook nog op de middenbok geprobeerd.
Toen 'ie toch op de middenbok stond, motor af, even laten staan en het peilglas gaf een keurig oliepeil aan.
Frummelig oliepeil sensortje zal wel kaduuk zijn, maar dan zou ik een andere indicatie verwachten.

1573291302891.png
 
08909120-A000-4FDB-9DC0-87E7F8C11AF6.jpeg

1644DF59-249F-4496-88CE-06C4BA36C59F.jpeg

4 dagen Forenzen in herfst weer en het lijkt wel of ik off road ben geweest....

Ik zal morgen naar mijn oliepeil functie kijken.

Met de kou neemt het verbruik ook fors toe.

Herstarten geeft af en toe “gekkigheidjes” zoals HVV en zadelverwarming weer uit. En “opschakel indicatie” uit. Denk er over eerdaags maar een Odyssee PC680 accu er in te lepelen.
 
Bekijk bijlage 1442134
Bekijk bijlage 1442135
4 dagen Forenzen in herfst weer en het lijkt wel of ik off road ben geweest....

Ik zal morgen naar mijn oliepeil functie kijken.

Met de kou neemt het verbruik ook fors toe.

Herstarten geeft af en toe “gekkigheidjes” zoals HVV en zadelverwarming weer uit. En “opschakel indicatie” uit. Denk er over eerdaags maar een Odyssee PC680 accu er in te lepelen.
De kleur van onze motoren benaderd elkaar aardig, de volgende misschien toch maar zandkleurig 8-)
Binnen een jaar en en zonder overwintering accu problemen is wel erg rap.
Uit het accu vakje van mijn motor kwamen ook nog wat erosie resten en spinrag, wat een bende.
De goed bedoelde schakelaanwijzingen van de LC vind ik nogal onrijdbaar, die staat bij mij uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik ging gisteravond, gewoon op de weg, toch een stuk offroad B|

Bij een boerderij waar ik langs reed was 100m weg zo vol met modder/zand/kledder dat de traction control heel hard aan het werk ging.
De hele motor ging nogal aan de wandel en ik wist even niet zeker of ik wel overeind zou blijven.

Tis daar 60 km/u, reden wat auto's voor me en een achter me.
We reden krap 50, en dan toch zo enorm aan het zwabberen.
Had ik nog niet eerder zo mee gemaakt.

Maar goed, toch goed doorgekomen.
Komende week daar nog wat beter opletten,
of toch weer de andere omleidingsroute nemen.
 
Bekijk bijlage 1442134
Bekijk bijlage 1442135
4 dagen Forenzen in herfst weer en het lijkt wel of ik off road ben geweest....

Ik zal morgen naar mijn oliepeil functie kijken.

Met de kou neemt het verbruik ook fors toe.

Herstarten geeft af en toe “gekkigheidjes” zoals HVV en zadelverwarming weer uit. En “opschakel indicatie” uit. Denk er over eerdaags maar een Odyssee PC680 accu er in te lepelen.
Ik ben net terug van een ritje , ook die van mij zag er zo uit , lijkt wel cement bij mij ... heb hem niet laten staan maar onmiddellijk een slag van de vod gegeven , en geloof mij , ik ben geen poetser en ik haat poetsen hahahah
 
Ik ben net terug van een ritje , ook die van mij zag er zo uit , lijkt wel cement bij mij ... heb hem niet laten staan maar onmiddellijk een slag van de vod gegeven , en geloof mij , ik ben geen poetser en ik haat poetsen hahahah
Kijk ook eens aan de achterkant van al het plastic 8-)
 
Gisteren tijdens wat "spelen" met de boordcomputer en het wonderwiel merkte ik dat de oliepeil functie niet werkt.
Wat ik ook doe, ik zie alleen de drie streepjes: - - -
Na een ritje huis-werk, motor warm, niet op de standaard, rechtop, 10 seconden, 30 seconden, bijna een minuut, niks anders dan: - - -
Na het ritje werk-huis idem dito, ook nog op de middenbok geprobeerd.
Toen 'ie toch op de middenbok stond, motor af, even laten staan en het peilglas gaf een keurig oliepeil aan.
Frummelig oliepeil sensortje zal wel kaduuk zijn, maar dan zou ik een andere indicatie verwachten.

Bekijk bijlage 1442090
Met even googlen kom ik hier op:
1573317407919.png

De ogen rollen uit m'n kop, gewoon een vlotter schakelaartje.
Als dat zo is en volgens het boekje, dan kan het niet dit vlottertje zijn dat defect is:
Het meet dan altijd een goed niveau en er moet de OK verschijnen
Of hij meet altijd een laag niveau en CHECK! moet verschijnen.
De streepjes - - - zeggen dat er niet aan de voorwaarden voor meten wordt voldaan:
  1. warme motor: ja hoor, temperatuur meter staat waar 'ie altijd staat na een serieus ritje.
  2. 10 seconden stationair: ja duh.
  3. zijstandaard ingeklapt: ja, anders slaat de motor af.
  4. motor rechtop: tja, hoe recht is recht en hoe meet de motor dat?
Wat betreft rechtop: de Mijn motorfiets App van de Navigator VI geeft de kantelhoeken van de Laatste rit weer, maar kan de hoeken niet direct in beeld brengen in zo'n keuze vakje.
 
Laatst bewerkt:
Duurde bij mij laatst ook ruim 3 minuten voordat de streepjes plaats maakten voor een melding laag oliepeil. In het glaasje stond het niveau op 3/4 vol ...

... en dat met een net nieuwe vlotterschakelaar.
 
Duurde bij mij laatst ook ruim 3 minuten voordat de streepjes plaats maakten voor een melding laag oliepeil. In het glaasje stond het niveau op 3/4 vol ...

... en dat met een net nieuwe vlotterschakelaar.
Ik zal de motor binnenkort eens wat langer op de bok laten draaien en kijken wat de peiling zegt.
 
Denk er over eerdaags maar een Odyssee PC680 accu er in te lepelen.

Los van het feit dat jouw “nieuwe” accu nog lang niet aan z’n eind zou moeten zijn krijg je de Odyssey PC680 accu er niet ingepropt. Afmetingen van de LC accu zijn niet gelijk aan die van de DOHC.
 
Los van het feit dat jouw “nieuwe” accu nog lang niet aan z’n eind zou moeten zijn krijg je de Odyssey PC680 accu er niet ingepropt. Afmetingen van de LC accu zijn niet gelijk aan die van de DOHC.

Dat is tikje jammer dat een Odyssey er niet in gaat passen... Ik geloof overigens zeker dat mijn 4 maanden oude accu nog niet aan het einde is, maar vermoed dat zo’n Odyssey (die dus niet past) net wat meer power heeft dan de af-fabriek accu. Er is toch iets met dat starten, waarom “onthoud” de motor de ene keer wel hoe de HVV en zadel verwarming stond en de andere keer niet?
 
A6E09DF0-65F8-481A-8F65-FFD14DA32CAC.jpeg

De Fender Extender zit er op. Ik vindt dit duidelijk een logischer spatbord dan het korte ronde ding dat BMW had bedacht. Los van het functionele vinnik hem dus ook fraaier..
 
Ik ging gisteravond, gewoon op de weg, toch een stuk offroad B|

Bij een boerderij waar ik langs reed was 100m weg zo vol met modder/zand/kledder dat de traction control heel hard aan het werk ging.
De hele motor ging nogal aan de wandel en ik wist even niet zeker of ik wel overeind zou blijven.

Tis daar 60 km/u, reden wat auto's voor me en een achter me.
We reden krap 50, en dan toch zo enorm aan het zwabberen.
Had ik nog niet eerder zo mee gemaakt.

Maar goed, toch goed doorgekomen.
Komende week daar nog wat beter opletten,
of toch weer de andere omleidingsroute nemen.

Hier in het Noord-Hollandsche is dat normaal om deze tijd.
De kolen gaan van het land.
Natuurlijk gaat het ook wel mis.

En ook een RT kan om.
 
Laatst bewerkt:
Los van het feit dat jouw “nieuwe” accu nog lang niet aan z’n eind zou moeten zijn krijg je de Odyssey PC680 accu er niet ingepropt. Afmetingen van de LC accu zijn niet gelijk aan die van de DOHC.
er zijn vast wel odyssey accu's die ook in een LC passen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan