BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Ik heb het voornemen minimaal net zo lang met Spätzi vooruit te kunnen als ik met Sidney heb gedaan, daar heb ik net het lustrum niet mee vol gemaakt (2 maandjes voordat ze 5 jaar in de vloot zat is ze ingeruild).

Kilometrage ben ik niet zo huiverig voor. Dus omdat die kilometers er bij Spätzi straks wat harder bij op komen dan destijds bij Sidney is denk ik geen aanleiding om eerder naar een nieuwe motor over te (moeten) gaan.
Wel een goede reden om dat vooral NIET te doen: mevrouw Van den Berg...
Enige reden die ik kan bedenken is dat benzine veeeeel duurder gaat worden en er een goede e-RT op de markt komt met een bereik van minimaal 250 km. Maar nu er een veldje olie bij Desi Bouterse voor de kust is gevonden, denk ik dat het voorlopig nog wel los zal lopen met de uit de pan rijzende benzine prijzen.

Nou de eerste 10k er na ongeveer 9 maanden tuffen er op staan vindt ik het des te bijzonderder dat ik Sidney destijds heb kunnen kopen met haar 4 jarige leeftijd en de volle 13.5k op de telleRT....3.375 km per jaar werd er door de vorige eigenaren van hun RT gebruik gemaakt... Statistisch schijnt de Nederlandse motorrijder nog minder per jaar te rijden. Op één of andere manier denk ik dat het zo maar zou kunnen bestaan dat de gemiddelde RT ongeveer 4x zo veel kilometers draait als “De Gemiddelde” motor in NL...
Ik heb de R1200RT-LC nu 3 jaar met 30k op de teller.
Mijn vrouw zei vorige week: als je voor een nieuwe motor gaat kijken dan wil ik mee (dat kun je positief en negatief uitleggen).
Twijfel...twijfel...twijfel: wil ik een "2020" R1250RT waarvan het kleuren/prijs aanbod mij niet bevalt (standaard Hermandad-wit, andere keuren tegen idioot forse bijbetaling inclusief onzinnige extra's), wacht ik af wat de 2021 modellen gaan bieden of door tuffen tot Jeroen zijn e-RT er komt?
 
Ik heb de R1200RT-LC nu 3 jaar met 30k op de teller.
Mijn vrouw zei vorige week: als je voor een nieuwe motor gaat kijken dan wil ik mee (dat kun je positief en negatief uitleggen).
Twijfel...twijfel...twijfel: wil ik een "2020" R1250RT waarvan het kleuren/prijs aanbod mij niet bevalt (standaard Hermandad-wit, andere keuren tegen idioot forse bijbetaling inclusief onzinnige extra's), wacht ik af wat de 2021 modellen gaan bieden of door tuffen tot Jeroen zijn e-RT er komt?

30K in 3 jaar?
Daar heb ik 8 maanden over gedaan.
Mag ik dan ook weer een nieuwe?

Nee, ik rijd er nog wel een poos mee door.
 
Ik heb de R1200RT-LC nu 3 jaar met 30k op de teller.
Mijn vrouw zei vorige week: als je voor een nieuwe motor gaat kijken dan wil ik mee (dat kun je positief en negatief uitleggen).
Twijfel...twijfel...twijfel: wil ik een "2020" R1250RT waarvan het kleuren/prijs aanbod mij niet bevalt (standaard Hermandad-wit, andere keuren tegen idioot forse bijbetaling inclusief onzinnige extra's), wacht ik af wat de 2021 modellen gaan bieden of door tuffen tot Jeroen zijn e-RT er komt?

Linksom of rechtsom: inruilen van je jonge R1200RT LC is een dure hobby. 30k is nog nix, 3 jaar ook niet. De meerwaarde van het motorblok en de geüpgrade goodies op de 1250RT is in Euri uitgedrukt best pittig, hoe je het zelf waardeeRT is dan weer iets wat tussen de oren zit. Met wellicht eerdaags heel NL vol met traject controle is de meerwaarde van het blok mijns inziens behoorlijk gedaald. Vanaf mijn bijna 10 jaar oude R1200RT DOHC was de stap na inruil op de 1250 RT ook ietsje groter voorwaarts dan die voor jou zal zijn: jij hebt immers nu ook al Central Lock, Quick Shift, kleuren schermpje met geinige motorweetjes en Hill Start Control (al is die dan op de 1200 niet zo soepel als op de 1250). Had je nou ook die topkoffer met handig “koelkast” verlichting er in?

Wat mag Delta Rij Plezier in Euri kosten? Dat is de vraag. En daar zit vooral een stuk gevoel bij. Rationeel gezien is het simpel: je huidige RT houden tot de e-RT verschijnt...
 
Vrouwen zijn helemaal niet duurder.
De mijne althans niet; zij zorgt voor brood op de plank.

Kids zijn onder de panne of betalen kostgeld.

Ik denk dat ik de duurste thuis ben. :)
 
Omdat het nogal laatdunkend overkwam; "30K in 3 jaar? Daar heb ik 8 maanden over gedaan."

Iedereen mag toch zelf weten hoeveel ie per jaar rijdt, of wanneer ie een nieuwe motor koopt, of staat ie dan lager op de BMW apenrots?

Mocht ik het verkeerd geïnterpreteerd hebben dan mijn verontschuldiging........
 

Vandaag vanuit een piepklein buien wolkje net oost van Muiden een vette flits gezien. Volgens de meteo man van de luchtverkeersleiding kon dat helemaal niet. Wolk zou niet hoog genoeg zijn om bliksem te kunnen produceren. Nou, mijn co had hem ook gezien dus we zagen geen fata morgana flits. En kort daarna meldde een collega die net voor ons zat geraakt te zijn door de bliksem. Ik denk toch aan Global Warming. Die maken dat traditionele meteorologische wetmatigheden herzien moeten worden.

Om die reden denk ik dat rijden op fossiele brandstof, hoe leuk ook, een doodlopend spoor is. Synthetisch geproduceerde brandstof kan misschien uitkomst bieden omdat daarmee CO2 neutraal gereden zou kunnen worden, maar de komst van elektrische motorfietsen met fatsoenlijk bereik lijkt mij evengoed bijna onvermijdelijk. Ik persoonlijk ga pas een waarde oordeel over een e-RT vellen als ik eens met zo’n ding gereden heb. Gaat nog wel een paar jaaRTjes overheen voor het zo ver is verwacht ik.. Tot die tijd vermaak ik mij kostelijk met mijn heerlijk stuk 1250 speelgoed.
 
Omdat het nogal laatdunkend overkwam; "30K in 3 jaar? Daar heb ik 8 maanden over gedaan."

Iedereen mag toch zelf weten hoeveel ie per jaar rijdt, of wanneer ie een nieuwe motor koopt, of staat ie dan lager op de BMW apenrots?

Mocht ik het verkeerd geïnterpreteerd hebben dan mijn verontschuldiging........

We hebben hier toch geen apenrots?

Als iedereen maar plezier van z'n fiets heeft, dan maakt het inderdaad niet uit hoeveel km in hoeveel tijd!
Zo was het inderdaad niet bedoeld.
Dus ook sorry van mij als het een beetje te bot overkwam!
 
We hebben hier toch geen apenrots?

Als iedereen maar plezier van z'n fiets heeft, dan maakt het inderdaad niet uit hoeveel km in hoeveel tijd!
Zo was het inderdaad niet bedoeld.
Dus ook sorry van mij als het een beetje te bot overkwam!
Niks bot hoor, ik heb al eerder gezegd ik ben een hybride rijder: 2 en 4 wielig.
Ik ben heel blij dat mijn standaard woon-werk km begin 2019 nood gedwongen zijn gedaald van dagelijks 80km in de file tot 40km bijna file vrij.
Ik ben ook heel blij dat ik hooguit 30k-km per jaar gecombineerd 2 en 4 wielig rij, anders kom ik helemaal niet aan werk en vrije tijd toe.
 
Dat snap ik helemaal hoor!

Ik doe wel alles in principe op de motor.
En ja, woon-werk is best ver in mijn geval.

Optie 1 is werk dichterbij huis te zoeken.
Kan, maar weet nog niet wat ik wil...

Optie 2 is wonen dichterbij werk.
Maar net vorig jaar weg-verhuisd.
Krijg de rest echt niet meer mee naar het westen...
 
Vandaag vanuit een piepklein buien wolkje net oost van Muiden een vette flits gezien. Volgens de meteo man van de luchtverkeersleiding kon dat helemaal niet. Wolk zou niet hoog genoeg zijn om bliksem te kunnen produceren. Nou, mijn co had hem ook gezien dus we zagen geen fata morgana flits. En kort daarna meldde een collega die net voor ons zat geraakt te zijn door de bliksem. Ik denk toch aan Global Warming. Die maken dat traditionele meteorologische wetmatigheden herzien moeten worden.
De mensch denkt alles van de natuur te bevatten, het tegendeel blijkt toch maar keer op keer.
Voorzien onze meteorologen een droge dag, dan blijk je toch net onder dat ene piepkleine regen wolkje te moeten rijden.
Om die reden denk ik dat rijden op fossiele brandstof, hoe leuk ook, een doodlopend spoor is. Synthetisch geproduceerde brandstof kan misschien uitkomst bieden omdat daarmee CO2 neutraal gereden zou kunnen worden, maar de komst van elektrische motorfietsen met fatsoenlijk bereik lijkt mij evengoed bijna onvermijdelijk. Ik persoonlijk ga pas een waarde oordeel over een e-RT vellen als ik eens met zo’n ding gereden heb. Gaat nog wel een paar jaaRTjes overheen voor het zo ver is verwacht ik.. Tot die tijd vermaak ik mij kostelijk met mijn heerlijk stuk 1250 speelgoed.
Ik heb ooit eens even toen de DOHC een jaarlijkste troetelbeurt kreeg een C Evolution gereden: afgezien van de belabberde actieradius en de plee-zit, was dat een fantastische rijervaring die mij wel duidelijk maakte dat een e-RT de toekomst is.
Geef zo'n e-RT een actieradius van minstens 500 km en er is niks mis mee, de gedachtenkronkels van "motor geluid en vibraties in het zitvlak" horen bij een uitstervende motor generatie.
Er komt een tijd van geluids- en gevoelloze teleportatie.
 
Geef zo'n e-RT een actieradius van minstens 500 km en er is niks mis mee, de gedachtenkronkels van "motor geluid en vibraties in het zitvlak" horen bij een uitstervende motor generatie.
Er komt een tijd van geluids- en gevoelloze teleportatie.

Heeft BMW al een oplossing voor.
De I8 heeft een grote luidspreker onder de auto voor de "oldskool" motorbeleving.
De trillingen is ook geen probleem: variant op de sybian.



.
 
Linksom of rechtsom: inruilen van je jonge R1200RT LC is een dure hobby. 30k is nog nix, 3 jaar ook niet. De meerwaarde van het motorblok en de geüpgrade goodies op de 1250RT is in Euri uitgedrukt best pittig, hoe je het zelf waardeeRT is dan weer iets wat tussen de oren zit. Met wellicht eerdaags heel NL vol met traject controle is de meerwaarde van het blok mijns inziens behoorlijk gedaald. Vanaf mijn bijna 10 jaar oude R1200RT DOHC was de stap na inruil op de 1250 RT ook ietsje groter voorwaarts dan die voor jou zal zijn: jij hebt immers nu ook al Central Lock, Quick Shift, kleuren schermpje met geinige motorweetjes en Hill Start Control (al is die dan op de 1200 niet zo soepel als op de 1250). Had je nou ook die topkoffer met handig “koelkast” verlichting er in?

Wat mag Delta Rij Plezier in Euri kosten? Dat is de vraag. En daar zit vooral een stuk gevoel bij. Rationeel gezien is het simpel: je huidige RT houden tot de e-RT verschijnt...
Sorrie ik reageer in omgekeerde volgorde.
Ik weet dat het tussen de oren zit, de drang naar 84 cc meer, die paar pk meer, de angst van achter lopen.
Helder nadenkend zal een R1250RT weinig toevoegen aan de reeds aanwezige schakelassistente, *centrale vergrendeling, ***cruise control, ****LCD cockpit met weetjes waarvan ik niet wist dat ik dat weten wil, nukkige hill start control en een **oud model grote topkoffer zonder verlichting en niet centraal vergrendeld, last but not least bevalt de kleur carbon schwarz mij heel goed.
De R1200RT-LC rijdt soepel, het kan natuurlijk altijd soepeler, zoals het gras elders groener is. Ik moet misschien ook maar volhouden niet te gaan proefrijden.

* De batterij in de sleutel houdt het ineens wonderwel lang uit, blijkbaar heb ik te maken gehad met een slechte batch Duracelletjes.
** De keren dat ik de koffer er even afhaal om ook daaronder schoon te maken blijft het mij verbazen dat het ding tijdens het rijden blijft zitten (ik ben ooit de topkoffer van een F800 leen fiets verloren, die zat waarschijnlijk niet goed vergrendeld).

[EDIT]
***Oh ja, ik zou wel een instelbare-snelheids begrenzer willen, als extra op de cruisecontrol (zoals de meeste auto's tegenwoordig hebben).

[EDIT2]
****En natuurlijk MotorPlay (tegenhanger van CarPlay) om de smartphone (die in dat vakje met draadloze lader ligt) smart te kunnen koppelen zodat je de TomTom GO-Mobile App (of uit te vinden Garmin alternatief) kunt gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
[EDIT2]: Eens.

En koplampjes fatsoenlijk niet tegenliggerverblindend af fabriek LED.

Ik moet biechten dat de 1250RT verschrikkelijk goed aan mijn behoeftes voldoet. Edoch: om onrust in het hoofd voor te zijn heb ik mij een R1250RS proef of leen rit verbod opgelegd. Ik ken mezelf, moet mezelf in bescherming nemen. Want 1 ding is redelijk zeker: na zo’n proef/leen rit zou de vloot niet de gelijke aantallen fietsen blijven behouden want de Blue Planet Spezial gaat vloot sowieso niet verlaten....

Komende dagen gaat Spätzi sowieso de schuur niet uit:
E589BB15-6E3C-4A83-90EC-7962C992DB7A.jpeg

Gewassen, na-gewassen met sopje Dreft om McGyre Profi Wax weg te poetsen, ontvet met Glassex. Nou drogen en dan gaat er dus Avalon King Armor Shine IX op.

Lensje van knippeRTje rechts bleek gesneuveld. Zou van het “door de eigenlijk te smalle pooRT” avontuur kunnen zijn. Of van mijn 1 malig parkeren bij Sheraton hotel experimentje..
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Terug
Bovenaan Onderaan