BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Heb je gereedschap om de veer te comprimeren zodat je de schokdemper uit elkaar kan halen? Of ga je dan meteen all out en koop je een volledige demper van Hyperpro die plug en play is? (als dat er is?)
Het vervangen van de veer helpt de lekkage natuurlijk niet. Vervanging is er volgens mij niet van Hyperpro, wel van Wilbers. € 600 Euro voor en ook dat bedrag achter..... ik denk dat er nog montage bij komt.
 
Er zijn inderdaad wél kant en klare schokdemper + veer combi’s in de markt. Ik had deze gevonden:


Wilbers kan ook natuurlijk… ik weet er ook niet heel veel van. Wel zie ik dat als je de WESA variant neemt je de oude schokbrekers mag opsturen om ze te laten inprogrammeren - kosten 129 eur per stuk. Vraag me gewoon heel erg af of deze “ouderwetse” versie van computergestuurde dempers de kosten en moeite waard zijn.

Misschien liever iets passiefs maar dan van goede kwaliteit?
 
weet niet hoe ie er aan toe is maar zonde als pekelfiets
Tsja, hij is nog in uitstekende staat, maar iemand moet zich opofferen he ;-)
En de andere speeltjes zijn me iets dierbaarder al moet ik zeggen dat hij me gisteren bij een rondje Ardennen positief heeft verrast.
bij zo’n leeftijd en kilometertjes ga ik toch altijd rare dingen denken. Wie koopt er in hemelsnaam zo’n echte toer motor om er vervolgens maar 25000 km in 13 jaar mee te rijden?
Een eigenaar die 4 jaar na aankoop een ernstig ongeval heeft gehad, daarna het nog een aantal keren heeft geprobeerd maar uiteindelijk er toch afscheid van heeft moeten nemen. Motor is dus van 1ste eigenaar, altijd bij dezelfde dealer in onderhoud geweest met aantoonbaar de km stand en facturen van onderhoud. Maar ik snap je gedachtengang hoor :-)
 
Tsja, hij is nog in uitstekende staat, maar iemand moet zich opofferen he ;-)
En de andere speeltjes zijn me iets dierbaarder al moet ik zeggen dat hij me gisteren bij een rondje Ardennen positief heeft verrast.

Een eigenaar die 4 jaar na aankoop een ernstig ongeval heeft gehad, daarna het nog een aantal keren heeft geprobeerd maar uiteindelijk er toch afscheid van heeft moeten nemen. Motor is dus van 1ste eigenaar, altijd bij dezelfde dealer in onderhoud geweest met aantoonbaar de km stand en facturen van onderhoud. Maar ik snap je gedachtengang hoor :-)
Verklaarbaar lage kilometerslang. Dan zou ik hem ook gekocht hebben
 
Er zijn inderdaad wél kant en klare schokdemper + veer combi’s in de markt. Ik had deze gevonden:


Wilbers kan ook natuurlijk… ik weet er ook niet heel veel van. Wel zie ik dat als je de WESA variant neemt je de oude schokbrekers mag opsturen om ze te laten inprogrammeren - kosten 129 eur per stuk. Vraag me gewoon heel erg af of deze “ouderwetse” versie van computergestuurde dempers de kosten en moeite waard zijn.

Misschien liever iets passiefs maar dan van goede kwaliteit?
Tuurlijk zijn er kant en klare schokbrekers bij Hyperpro voor de RT, maar geen ESA II systemen. Wilbers zet volgens mij het electronica gedeelte van de ESA over op nieuwe schokbrekers. Maar als ESA niet hoeft, kun je dat waarschijnlijk wel uit de fietscomputer (laten) programmeren.
 
Ik heb contact gehad met JJ suspension, zij geven aan dat gezien de leeftijd en kilometerstand (2012, ca. 95.000 km) het sowieso tijd zou zijn voor een vervangende schokbreker. Prijzen lopen daarbij flink op, waarbij de volledig instelbare set uitkomt op 1670 euro (exclusief BTW en exclusief montage). En zelfs daarbij vervalt de ESA.

Niet heel interessant dus, zo'n investering is de motor naar mijn idee simpelweg niet meer waard. Wat 'ie wel waard is: een fatsoenlijk, niet lekkend, veersysteem. Dus ik ga op zoek naar de Streetbox voor een schappelijke prijs en zo mogelijk ga ik dan zelf de achterschokbreker vervangen, aangezien het dan toch een complete set (demper + veer) is zou dat te doen moeten zijn. De voorschokbreker komt dan later.
 
JJ Suspension zegt al snel dat er nodig een vervangende demper onder moet (is mijn ervaring) En de prijzen zijn niet mals, bovendien zou ik zelf ESA niet willen missen.
Maar die investering is op zich niet verkeerd als je nog enkele jaren met je RT wil doen.
 
Punt is dat er niet echt een optie lijkt te zijn waarbij ESA behouden blijft, behalve via de WESA van Wilbers? Dan kom ik hierop uit:


€599 + €129 voor het koppelen. €728 totaal. Heb wel wisselende berichten hierover gelezen, betreffende betrouwbaarheid van het bedrijf/het product.
 
Wilbers heeft het ook. Dan moet je bij HK in Tiel zijn. Ik vind dat een topzaak, zeer veel kennis en service gericht. Die kunnen wellicht ook je bestaande demper reviseren.

En een R1200RT uit 2012 en 95k kilometers is nog best wel een investerinkje waard
 
Met 95k zal het wel kantje boord zijn of de revisie nog kan. Sommige delen van de originele demper zijn niet te servicen heb ik van HK begrepen
 
Misschien een vervangende OEM demper of de huidige reviseren, dan blijft ESA toch behouden.
Vervangende OEM demper is volgens mij niet te doen, ik heb in ieder geval nog geen partij gevonden.

Heb je bij HK suspension geïnformeerd?
Nog niet, zal ik eens doen.


en Hyperpro heeft ze ook, maar ik dacht alleen voor de GS
Goeie tip van Tractive, die had ik nog niet gevonden. Helaas ook wel enkel 'passief', in ieder geval niet ESA compatibele aansturing: X-CITE-PA – TracTive Suspension (enige product wat ik voor de RT uit mijn modeljaar heb gevonden)

Wilbers heeft het ook. Dan moet je bij HK in Tiel zijn. Ik vind dat een topzaak, zeer veel kennis en service gericht. Die kunnen wellicht ook je bestaande demper reviseren.

En een R1200RT uit 2012 en 95k kilometers is nog best wel een investerinkje waard
Weer een puntje voor HK/Wilbers. Ik ga eens informeren.

Een investering is de RT zeker nog waard, maar als het richting de 2k gaat vind ik het toch wat te gek worden. Dan komt er een set van Hyperpro in, dat zou toch zeker geen verkeerde keuze moeten zijn als ik ze allemaal nog op een rijtje heb.

Ja, de ESA vervalt. Maar dat lijkt met 80% van de oplossingen te gebeuren.

Met 95k zal het wel kantje boord zijn of de revisie nog kan. Sommige delen van de originele demper zijn niet te servicen heb ik van HK begrepen
Dat is inderdaad waar JJ suspension ook op uit kwam, dus de revisie van de huidige demper heb ik afgeschreven als optie.
 
Ik kom op 709 euro uit via Wilbers (610 eur voor de schokbreker, 99 eur voor het ombouwen/koppelen van de ESA).

1677769666134.png


Is zeker interessant, heb er een mailtje naar HK over gestuurd.

Bedankt voor alle reacties tot dusver in ieder geval, helpen me door dit bos heen.
 
Ik heb een tijd terug bij JJ Suspension de voor en achterkant laten reviseren en gelijk hyperpro in laten zetten. Ik vond de prijzen schappelijk gezien de hoeveelheid werk die het is. Geen ESA, oudere RT.
 
Waarschijnlijk “om laten zetten”. Maar de veer vervangen door een exemplaat van Hyperpro, verwacht ik.
 
Revisie kan gewoon uitstekend met zo'n kilometer stand.
Fijn dat het bij jou wel kon en dat het goed is uitgepakt. Maar in gesprek met HK-Suspension gaven zij aan dat met deze leeftijd/km-stand de revisie niet de moeite waard is. Die mening delen ze met JJ Suspension, alsmede het stevige prijskaartje :+

De meest interessante optie lijkt de TracTive te zijn, waar een nieuwe stappenmotor bij ingebegrepen is. Enkel de originele veer wordt overgezet. Kosten: ca. 900 euro. Bij ons overleg werd ook aangegeven dat de standaard veer in principe prima is voor deze fiets en een gemiddeld gewicht; de standaard demper is echter 'veel te strak afgedempt' - wat ik ook altijd zo heb ervaren.

De Wilbers is ook een optie, maar daarbij wordt de originele stappenmotor overgezet, dat zijn de "koppelingskosten" van 99 euro. Waar ik vervolgens dan ook niet heel blij van wordt, want met al het zoeken over schokdempers, BMW en ESA lees je natuurlijk maar weinig succesverhalen over de levensduur van deze stappenmotor.

Er komt nog een mailtje mijn kant op met een compleetoverzicht, dan even laten bezinken en een keuze zien te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan