BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Mijn R1200RT heeft een tijd geleden een ongelukje gehad, waardoor ik het bovenste framedeel heb moeten demonteren en opnieuw heb gemonteerd. Helaas heb ik géén foto's genomen van de situatie voor het demonteren en ik heb het idee dat ik de route van de brandstofleidingen niet goed heb gedaan.

Heeft iemand een duidelijke foto van de linkerkant van de motor, waarbij de tank en de kuipen zijn verwijderd? Ik heb de laatste 30 pagina's hier al doorgespit, maar kon zo niets vinden...

Ik heb er geen van de linkerkant (alleen de 10cm voor en achter de ABS pomp)
Wel 1 van de rechterkant waar het gedeeltelijk te zien is, ze lopen iig parallel aan de ZFE schuin naar boven, net onder de hoogte van de stekkers, ze zitten aan de buitenkant van alles en gaan dan richting de tank, qua hoogte en locatie net onder/voor de bevestigingsboutjes van de tankdopkap (:+)

En in ander nieuws heb ik een John Gold cruise control set aan de gang gehobbybobt op de RT. Het is een set met mechanische servo (AP-500) die ik ook eventjes op m'n Pan European had zitten.

RT1200_lossehandjes.jpg

Locatie van de servo is ongeveer gelijk aan de originele cruise van de RT, het gaskabelkastje komt ook van een RT met cruise (die heeft ook de retourkabel en de microswitch om de cruise uit te zetten als je het gas dicht duwt) en de computer van de cruise control zit in de radiobak.
Bedieningsunit zit naast de linker stuurschakelaar in een 3D geprinte behuizing zodat ie iets van een afdakje heeft tegen de regen.
Ik heb een draadje van de verwarming van het passagierszadel (die er toch niet op zit) verplaatst in de ZFE stekker om het originele remsignaal te gebruiken, dat werkt ook prima.
Snelheidssignaal van de BMW weigerde ie fatsoenlijk te gebruiken, dus uiteindelijk maar het signaal van 1 van de rechtse bobines gebruikt (toerental dus)
Bijkomend voordeel is dat je nu bij 30km/u ook cruise control hebt :+

Reden dat ik niet geprobeerd heb om de originele cruise aan de gang te krijgen was dat de hoofdkabelboom anders is en de linker stuurschakelaar met cruise optie verre van gratis en ik niet 100% zeker wist of het via coderen met motoscan zou werken.

Aangezien ik de BC (incl buitentemperatuursensor) en zadelverwarming wel aan de gang heb gekregen na het wisselen van de rechter stuurschakelaar had het waarschijnlijk wel gewerkt, maja, de huidige oplossing was de veiligere gok.
RT1200_stuurschakelaar.jpg

Is dit ook de juiste plek voor een R1100RT?
Heb deze net opgehaald*O* Ingeruild op mijn intruder 1400, omdat ik een hoop meer woon-werk ga doen. Motor is mijn enige vervoer; ik kwam eerder met de 1400 wel weg omdat ik vooral vanuit huis werkte, maar moet nu ook meer woon-werk gaan doen, dus een beetje meer comfort bij minder goed weer was wenselijk. Een verademing op de snelweg!

image_20240601154631.jpg

Gelijk maar even een vraag:

Mijn R1100RT heeft een BMW alarm systeem, waar een afstandsbediening en een "inductieve stift" bij zouden moeten zitten. Ik heb alleen die stift (de zaak waar ik hem gekocht heb had er niks anders bij). Nou is die stift genoeg om de het systeem te gebruiken, maar het is nogal een onding, en mocht die het begeven dan ben ik de Sjaak...

Nou heb ik gelezen dat dit systeem te overbruggen is door een paar contacten in de stekker door te verbinden. Maar ik kan nergens vinden wat doorverbonden zou moeten worden. Iemand hier die hier ervaring mee heeft?

Liefst zou ik het systeem helemaal uitbouwen, maar heb voorlopig nog geen zin om de hele motor daarvoor uit elkaar te trekken :P Dus als het met een paar contactjes doorverbinden lukt, dan ben ik voorlopig tevreden.

Volgens mij is de afstandsbediening nog wel te bestellen.
Koppelen aan het alarm, en dan die lekker gebruiken.

Heel misschien heb ik er nog een liggen, na de TL van mijn R1100RT,
ligt die misschien nog ergens in een doos.
Inmiddels wel 2 verhuizingen verder, dus moet heel goed nadenken waar ik dat kan vinden.

Volgens mij is de afstandsbediening nog wel te bestellen.
Koppelen aan het alarm, en dan die lekker gebruiken.

Heel misschien heb ik er nog een liggen, na de TL van mijn R1100RT,
ligt die misschien nog ergens in een doos.
Inmiddels wel 2 verhuizingen verder, dus moet heel goed nadenken waar ik dat kan vinden.

Nou als je er een over hebt, graag! Even rondgezocht, en nieuw idd wel te krijgen, maar wel flink aan de prijs a 50-60 euro voor zo'n kastje haha.

Heb het alarm doorverbonden. Mochten iemand anders hetzelfde willen doen, hier is hoe (voor een origineel BMW DWA systeem voor een R1100RT uit 2000):

Onder het zadel zitten een witte en zwarte stekker van het alarm systeem; die moeten allebei los. In de witte stekker, aan de motor-kant, moeten positie 1+2 en 3+4 doorverbonden worden (zwarte draden).
PXL_20240607_104301826.jpg

In mijn geval was de motor-kant van de stekker het mannetje, dus kon daar niet even een paar draadjes indrukken om door te verbinden, dus eerst even testen met wat gereedschap:

PXL_20240607_104245869.jpg

Dat werkt! :t Dus dan volgende stap doorverbinden van de draden. Ik heb de vrouwelijke stekker (alarm kant) los geknipt, en de draden 1+2 en 3+4 aan elkaar gesoldeerd, en de overige draden zo kort mogelijk afgeknipt:
PXL_20240607_110556309.jpg

Dan de witte stekker er weer verbinden, en zwarte stekker los laten hangen, en voila, het alarmsysteem is omzeild! Hoeft geen boutje van de kuip voor los :)
PXL_20240607_110752179.jpg

Laatst bewerkt:
Zo vaak bezoek ik het Motor Forum niet meer sinds sluiting van het Babbel Kanaal GerelateeRT aan RT rijden. Wel jammer, ik mis het nog steeds een beetje. Maar goed. We zijn gisteren avond terug gekomen van een heerlijk weekendje in de Eifel, georganiseerd door MF veteranen Dirk & Detox. Die laatste had zijn neef uitgenodigd. Voor degenenen die Detox en zijn gevoel voor humor kennen: dat blijkt iets genetisch te zijn. Levensgevaarlijk al dat gelach zo'n weekend, voor je het weet zou je er in kunnen stikken. Enfin. Met kramp in de buik van de lach, gisteravond (zondag 9 juni) plannen toch beetje bijgesteld. Bedoeling was na het ontbijt op maandag 10 juni met het restant van de groep dat niet door ging rijden richting zuiden wegens Motor Vakantie, binnen door over de heuveltjes richting lunch te krullen en vandaar af naar huis. Maar er was een ernstige hoeveelheid nattigheid plots voorspeld. Daarvan was donderdag avond toen ons de BMW tassen voorzag van kledij en aanverwanten, nog generlei sprake van. Ons was dan ook voorzien van keflar motor spijkerbroek. Dat rijdt wat minder prettig in de nattigheid. Dus na een heerlijk avond eten (lasagna met spinazie, geitenkaas en roquefort), de blik richting de ondergaande zon (iets te letterlijk want het ding gaat in de zomer in het noordwesten onder, krek de koers die men nodig heeft om thuis te komen) en genoten van de Deutsche Autobahn tot de grensovergang. Maar in NL is het na 19:00 ook best aardig door te komen met 136 km per uur ingesteld op de cruise control (133 km True km/hr).
BeRTha in de Eifel.jpeg

Paf Plas Pauze.jpeg

Lunch Zaterdag.jpeg

het Verloren Schaap.jpeg

Wandeling Zondag.jpeg

Zicht op Burcht Manderscheid.jpeg

WeerOpHuusAn.JPG

VliegenVanger.jpeg

In Duitsland gaat het kennelijk nog een stuk beter met de insecten dan in NL. Het is toch echt best een poosje terug dat ik zoveel Vliegend Insecten Vlees op de ComfoRT ruit geplakt had zitten. Bijzonder dat je de stroomlijnen dan sooRT van op het plexiglas kunt waarnemen.

In de tussentijd weinig bijzonders meegemaakt met mijn RT, behalve dan:
Paar keer beuRTje en dan werd er een Software Update gedaan. Recentelijk na een software update niet alle instellingen terug gezet naar fabrieksinstellingen maar zoals ze waren toen de motor aan de data-navelstreng ging. Dat bevalt me een stuk beter.

Gekke happening met mijn vorige set banden: voor vertrek naar Kamera Express geen waarschuwingen of zo over banden druk. Misschien dat de combi helling/hobbel in een bocht/ietsje lage bandendruk in het voorwiel er toe geleid heeft dat een weinig lucht wist te ontsnappen uit de voorband. Enfin. Waarschuwing op de A12, lage druk voor. Er af bij pompstation. Toch maar weer een poging lucht er in te duwen, met weinig hoop want met die benzinepomp lucht dingen heb ik weinig goede ervaringen. Lucht ging er harder uit dan er in. ANWB besteld. Lang wachten. Praxis op loopafstand, tijdens wachten handpompje gehaald. Lekker aan het pompen gegaan. Toen kwam de ANWB man. Die poefte er nog 0,25 bar bij. Deed band inspectie. Geen gaatje gevonden. Ik ook niet. "Maar hij mag best wel vervangen worden meneer, hij is nogal vierkant". Tja. Had er nog niet veel last van. Tikje teleurgesteld: slechts 9k KM slijtage. Mijn tragische dieptepunt record. Na jaren Michelin afgezworen te hebben, de Road 6 (GT) maar een kans gegeven.

Verders weinig avonturen beleefd met de RT. Hoogtepuntje: BP tankstation Galgenwaard heeft tussen 20:00 en 21:00 Happy Hour. Krijg je BP Ultimate 98 voor de prijs van 95 EN 4x FreeBees! Als Baarn niet tot het lijstje Deelnemende Tankstations behoord, dan gaat een avondritje naar Galgenwaard als de tank bijna leeg is tot een gewoonte worden.

Eigenlijk al jaren aan het twijfelen geweest om de voetsteunen te verlagen. Met 193 cm is het toch best een krappe zithoek. Maar de prijs heeft me altijd tegengehouden. Zelfs een simpele variant zonder verstelbaarheid kost al over de 200 euro:

1718090539056.jpeg

Dus nu uiteindelijk de gok gewaagd om het via Ali te bestellen. De advertentie was in ieder geval _erg_ vergelijkbaar:

1718090846738.jpeg

En ook de "handleiding" was deels overgenomen. Was nog best even puzzelen, maar ze zitten eronder:

IMG_2886 Large.jpeg

IMG_2887 Large.jpeg

IMG_2888 Large.jpeg

Een eerste test zittend op de stilstaande motor was al veelbelovend, binnenkort maar eens kijken hoe het echt bevalt.

Heb na aankoop van mijn RT dezelfde weg bewandeld, en een setje van Amazon gekocht.
Kwaliteit was prima, behalve de meegeleverde hulpmiddelen zoals circlips die meteen krom gingen bij montage en de boutjes die nodig zijn om het montageplaatje van de remcylinder te verlagen, deze heb ik uit eigen voorraad gehaald omdat ik ze niet vertrouwde (inbussleutel in de kop van het boutje ging al bijna rond, en als de circlip er niet meer op zit, kan de pen van de voetsteun loskomen).
Verder is de zit nu (voor mij) veel relaxter, vooral de hoek van mijn heup. Had niet verwacht dat die 3 cm zoveel zou uitmaken. Voelde het meteen toen ik laatst een leenmotor van de dealer mee had bij een onderhoudsbeurt.
Wat bij trouwens de doorslag gaf om een setje te monteren was de knieruimte in de holte van de tank, ook ik ben 1,93 mtr en heb naar verhouding lange onderbenen.
Zie ook:
BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

ik zou bij dat soort onderdelen bang zijn dat ze afbreken, als je er rijdend op staat. Doe je dat nooit, dan is het risico natuurlijk niet zo groot.

ik zou bij dat soort onderdelen bang zijn dat ze afbreken, als je er rijdend op staat. Doe je dat nooit, dan is het risico natuurlijk niet zo groot.
‘t is geen GS die off road gebruikt wordt…op een RT hooguit een keertje op of afstappen of een drempel waarbij je je snelheid verkeerd inschat en je eventjes opricht.

Ik heb ook al een tijdje zo'n 'ali' set er onder, en in het begin was ik ook nog een beetje huiverig voor de kwaliteit, maar uiteindelijk het vertrouwen er wel in gekregen. Het is een massief stuk aluminium.

Een tijdje geleden was er met de voetsteunen van BMW een recall.
Deze konden haarscheuren vertonen bij de bervestigingspunten.
Deze zijn ook van redelijk dik Aluminium.
Ikzelf had er geen scheurtjes in maar een maat die had in 1 steun 2 scheurtjes en in de ander 2.
De steunen worden niet gemaakt in China maar in Luxemburg.

Ik zou zelf toch wel een regelmatige controle uitvoeren op de steunen van Ali want er zijn vele gradaties Aluminium.....

• Leuk
Waarderingen: R-V
Ikzelf had er geen scheurtjes in maar een maat die had in 1 steun 2 scheurtjes en in de ander 2.

Ik zou zelf toch wel een regelmatige controle uitvoeren op de steunen van Ali want er zijn vele gradaties Aluminium.....
Letterlijk 5 minuten geleden nog gedaan… alleen de bout zat niet meer helemaal vast, maar verder zag het er nog tiptop uit

Exact. Bij vriend van me is zo’n bmw steun dus afgebroken. En niet tijdens offroad rijden.

Ik was er zelf ook huiverig voor, maar ben blij met de positieve ervaringen hier.

Waar ik wel een beetje om moet gniffelen is:
...was er met de voetsteunen van BMW een recall...
...Deze zijn ook van redelijk dik Aluminium...
...De steunen worden niet gemaakt in China maar in Luxemburg...
En wat de conclusie lijkt:
...Ik zou zelf toch wel een regelmatige controle uitvoeren op de steunen van Ali want er zijn vele gradaties Aluminium.....
Ik snap dat het waarschijnlijk niet zo ingestoken is, maar het leest weg als: je kunt maar beter niet vertrouwen op het Alu van Ali (Aliminium?) want BMW heeft een recall op z'n eigen voetsteunen uit Luxemburg.

En was er ook nooit mee gevallen of een andere gebeurtenis waarbij de steun aardig op zijn d*nder heeft gekregen?
Nope. Niet noemenswaardig.
Ik had een paar kleine scheurtjes erin, maar zijn met een terugroepactie vervangen toen.

In de tussentijd weinig bijzonders meegemaakt met mijn RT, behalve dan:
Paar keer beuRTje en dan werd er een Software Update gedaan. Recentelijk na een software update niet alle instellingen terug gezet naar fabrieksinstellingen maar zoals ze waren toen de motor aan de data-navelstreng ging. Dat bevalt me een stuk beter.

Gekke happening met mijn vorige set banden: voor vertrek naar Kamera Express geen waarschuwingen of zo over banden druk. Misschien dat de combi helling/hobbel in een bocht/ietsje lage bandendruk in het voorwiel er toe geleid heeft dat een weinig lucht wist te ontsnappen uit de voorband. Enfin. Waarschuwing op de A12, lage druk voor. Er af bij pompstation. Toch maar weer een poging lucht er in te duwen, met weinig hoop want met die benzinepomp lucht dingen heb ik weinig goede ervaringen. Lucht ging er harder uit dan er in. ANWB besteld. Lang wachten. Praxis op loopafstand, tijdens wachten handpompje gehaald. Lekker aan het pompen gegaan. Toen kwam de ANWB man. Die poefte er nog 0,25 bar bij. Deed band inspectie. Geen gaatje gevonden. Ik ook niet. "Maar hij mag best wel vervangen worden meneer, hij is nogal vierkant". Tja. Had er nog niet veel last van. Tikje teleurgesteld: slechts 9k KM slijtage. Mijn tragische dieptepunt record. Na jaren Michelin afgezworen te hebben, de Road 6 (GT) maar een kans gegeven.

Verders weinig avonturen beleefd met de RT. Hoogtepuntje: BP tankstation Galgenwaard heeft tussen 20:00 en 21:00 Happy Hour. Krijg je BP Ultimate 98 voor de prijs van 95 EN 4x FreeBees! Als Baarn niet tot het lijstje Deelnemende Tankstations behoord, dan gaat een avondritje naar Galgenwaard als de tank bijna leeg is tot een gewoonte worden.
Leuk weer eens wat van je te lezen. Nu ...ron... nog... :+

En wat de conclusie lijkt:

Ik snap dat het waarschijnlijk niet zo ingestoken is, maar het leest weg als: je kunt maar beter niet vertrouwen op het Alu van Ali (Aliminium?) want BMW heeft een recall op z'n eigen voetsteunen uit Luxemburg.
Het leest misschien raar weg idd. 😂
Maar ik denk wel dat de Ali versie een veel lagere gradatie Aluminium kwaliteit is als degene die aangeboden worden door een gerenomeerd merk die onder de EU wetgeving vallen mochten er problemen zijn.
Bij de Ali gaat het wat moeilijker om verhaal te halen bij een defect.
Vaak zijn de stores al weer pleite van de website...

Terug
Bovenaan Onderaan