Een slot dagje. Wat houdt dat in zult u misschien denken.
Niets meer dan een dagje toeren en al dan niet per toeval diverse sloten (of Forten) zien langs de kant van de weg.
Gisteren de RT maar weer eens ingeladen. Voor de eerste keer na de vakantie de tijd (en droog weer) of een mooie tocht te maken. In de morgen nog gekeken wat mij zou kunnen bekoren, maar niet echt wat interessants gevonden.
Dus, de landkaart ingepakt, tomtom in de houder, broodjes gesmeerd, flesje water mee en snorren maar! Uiteindelijk gekozen om vanaf de A9 de provinciale weg richting Weesp en verder af te rijden, ware het niet dat de RT nog wat sap behoeft. Zonder pitstop zou na een kleine 80 km de rit noodgedwongen eindigen. U weet, zoals eerder in dit topic, waar ik tank en waar ik vooral niet tank. De laatste tank had een gemiddelde van 5,5L, wat mij ernstig deed twijfelen aan de correctheid van de meter. Doch aan het einde van de dag was die twijfel nog niet helemaal weg.
De eerste stop, zo rondom lunchtijd. Het Muider
Slot. Niet bedoeld, maar wel die kant op gestuurd. De N236 tussen Weesp en Bussum was opgebroken. Dus waarom niet, Muiden, Muiderberg, Naarden. Gedeeltelijk de linie van Amsterdam.
Toeganspoortjes ter plekke, dat was niet de bedoeling. En zeker niet 10+ pleuro's. Rij ik liever 100km (of momenteel iets minder) voor in het rond. Van buitenaf zeer de moeite waard om eens te gaan kijken, net zoals het dorp waar ik doorheen ben geschut. Esa of niet, goede demp sokjes, vering, of wat dan ook. De klinkers laten de spieren schudden, de botten trillen en de tanden klapperen. Maar je krijgt er een hoop voor terug!
Via de Dijkweg, hoe toepasselijk, onder de A6 met zijn nieuwe bruggen, via het Naarderbos naar Naarden (Vesting). Het Naarderbos deed mij ergens aan denken. Alleen dan aan een warmer oord. Nieuwe flats aan het water, rollators die aan het water liepen. Benidorm is een stuk kwieker dan het Naarderbos! Geen foto, anders zou ik mij nog oud voelen. Iets wat 5 minuten daarvoor op de klinkerweg al was gebeurd.
Dan denk je dus alles gehad te hebben, van waardeloze vering tot een klapperend gebit. En dan mag je nog de grindpaden van Naarden Vesting doorrijden. Mooi dorp, maar een stukje asfalt kende men 100 jaar geleden helaas nog niet. Zo vlak voor het uitrijden toch nog een fotootje van het moois aldaar, de Utrechtse Poort:
Toch kon je een kanon afschieten daar. Weinig mensen, wel veel stalen speelgoed:
Tot zover de foto's, het verhaal gaat verder. De bedoeling was om via Huizen, Blaricum, Eemnes, Eemdijk naar Bunschoten-Spakenburg te rijden. Even een visje scoren in het dorp van vis en brood(wagens). Na Blaricum raakte mijn richtingsgevoel de weg kwijt en reed ik van Blaricum naar Laren, Hilversum en Baarn. Ook geen slechte route, al vaker gereden, maar niet geheel de bedoeling...
Bij Hooge Vuursche maar eventjes de bammetjes genuttigd en een nieuw plan, voor zover je daar al van kan spreken, maken. De landkaart niet voor niets meegenomen, de navigatie was voor de wegen onderweg!
Vervolg: Baarn, Soest en op naar Amersfoort. Onderweg kreeg ik het stoute idee nog maar eens naar v.H te A. te rijden. Waarom stiekem toch eens kijken hoe een RS zit of toch eventueel eens koekeloeren naar een GS. Met genoeg informatie in het hoofd weer verder gereden. Vriendelijke en behulpzaam personeel, goede koffie en leuke modellen om naar te kijken!
Nieuw plan: naar het zuiden, de middag vordert, het verbruik blijft stabiel op 5,1L hangen, en de terugweg moet ook langzaam aanvangen. Overigens dat verbruik, vond ik voor een toertocht aan de hoge kant. Morgen een herkansing, als de volgende tocht op het programma staat. Maar eerst, deze tocht afmaken. Eerst volgende plaats die gepasseerd werd was Leusden. In plaats van kasseien gewoon strak asfalt en een hoop scholieren die naar huis fietsen. Maar, ik heb de tijd en vooral geen haast!
De bossen werden weer opgezocht, via Woudenberg op naar Zeist. Ook hier bekend en mooi terrein! Langs Dick zijn werkplek op naar Bunnik. Maar voordat ik daarlangs kom,
Slot Zeist. In de bossen verscholen, maar niet minder mooi! Toch heerlijk, de geur van verse bladeren die langzaam aan het vallen zijn.
Maar Bunnik, zo naast Utrecht. De keuze is niet gevallen om kort even de snelweg op te gaan maar proberen richting Nieuwegein te rijden om zo Utrecht niet door te gaan. Helaas laat mijn gevoel mij deze dag voor de tweedemaal in de steek. Zuidelijk Utrecht moet worden doorkruist, de Uithof met alle studenten gepasseerd en tot slot nog een bedrijvenpark. Dan toch maar tegen wil en dank kort de snelle weg, afslag Maarssen is tenslotte niet al te ver. Het is ook pas tussen 16 en 16.30 uur, nog niet het drukste punt van de dag...
Maargoed, afslag Maarssen. De laatste kilometers binnendoor. Over de snelweg kan je in 45 minuten thuis zijn, binnendoor het dubbele blijkt. Maar wel dubbel zo leuk! Naast Maarssen ligt Vleuten. Nooit geweest, nu dus wel. Kent u ook Haarzuilens? Ik in ieder geval niet. Vriendelijk zijn ze er wel, loopt 1 weg door waar ze een boog boven spannen. Niet slecht zo'n welkom. Ik hou mij in, om toch nog even te genieten van het laatste oude pand wat ik vandaag passeer: Kasteel De Haar! Totaal niet verwacht die naam....
De rest, weinig interessant, van de route gaat via Kockengen met zijn koeien, Woerdense Verlaat, Noorden, Nieuwkoop, Nieuwveen, Vrouwenakker langs de Flora naar huis.
De dagteller eindigt op 170 km met een gemiddelde van 5,1L. Niet erg zuinig is mijn mening voor een dagje 'rustig' rijden. Telt u bij deze 170km plusminus 50 km op van voor de tankbeurt, toch een mooie 230 km weg gesnord.
Tot mijn verbazing denkt de tomtom, dat ik 293km heb weg gereden. Dit wordt nog onderzocht aan de hand van het route bestand. Maar het zou mij niet verbazen als de waarheid in het midden ligt.
Wordt vervolgd, wat betreft brandstof en route!
Voor wie wil kan ik uiteraard een gpx bestandje maken en delen.