BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Wat een geweldig iets, dat Motor Forum! Heftafel is onderweg want een medelezer (wegens de wet op de privacy die as vrijdag ingaat, zal u van mij niet horen wie, ik bevestig, noch ontken alles en niets) heeft mij een aanbod gedaan dat ik niet kon weigeren. Nou ff nog met zoonlief het lenen van zijn auto bespreken want Puma noch Kuga heeft een trekhaak. Boedelbakkie huren en dan is dat hoofdstuk ook weer geschreven. Vast dat op JoepTjoep staat hoe je de wielen van een 2010 RT prutst. Fase 1 van pekelspoor verwijdering moet dan wel voor Heimbach gaan lukken.
 
Goed, eerder berichtte ik al dat de euforie bij het inrijden van het verse setje Roadsmart 3 wat minder was dan voorheen. Kennelijk ben ik niet de enige, in het Duitse Motoplus blad staat dat die Test Pipoos de Roadsmart 3 "aan het einde van de rit meer vonden overtuigen dan aan het begin", voor het gemak denk ik dat ze bedoelen aan het einde van zijn levenscyclus. Want in test nummero uno werd deze band juist geroemd om zijn prettige eigenschap bij koude banden (lees aan het begin van de rit dan wel over koud oppervlak).
2018052416435459-1e365825-ee30-49ea-9302-2bae1f184527-X3.jpg


Dat ik niet euforisch van die nieuwe banden ben geworden wil niet zeggen dat het naar mijn smaak dus geen hele fijne banden zijn, integendeel. Het wil zeggen dat ik de band aan het einde van zijn leven eigenlijk nog bijzonder prettig vond presteren. Sinds ik Sidney in den echt heb verbonden met de Road Smart 3 is er sprake van een sprankelend huwelijk en een dartele fiets. De BT23 heb ik vervloekt bij 14k km ervaring en de Michelin Pilot Road 4 vond ik ook niet bepaald fijn meer na 16k km. De Pilot Road 2 en 3 deden het wat dat betreft beter maar werden dan toch geleidelijk aan minder. Omdat ik me van die banden (beiden verwisseld na 20k km, wat dat betreft was dat duo lijstaanvoerder kilometervreters) nog wel de euforie van het verse setje kon herinneren. Neem ik toch maar genoegen met een schamele 16k km die uit de Road smart 3 te persen zijn en daarbij lichtvoetigheid van die band geleverd krijgen tot en met 15.999 km (OK, waarschijnlijk ook wel 20 k km als ik wat vaker wat meer zou rijden zoals men dat van een bijna 50-er op een R1200RT zou mogen verwachten...).
 
Torxen: jawel, zeskanter, nope maar er was mij via de WhatsApp al iets ingefluisterd... Zo maar ff sjoppen.
Vergeet het (auto) krikje niet voor onder je motorblok, om de voorkant van de grond te krijgen.
Spanbandjes voor de zekerheid kan ook geen kwaad.
Wellicht moet de einddemper eraf om je achterwiel er makkelijk af te krijgen.
Gelijk een mooi moment om de remklauwen / blokken goed te reinigen en lichtjes op te schuren voor de montage.
(houd ze wel op hun originele plek)
Succes!

O ja : momentsleutel natuurlijk ook nog, want die remklauwtjes mogen echt niet zo vast!
 
Nice, ik heb zometeen een interval van 20K per beurt. Laatste beurt was vorig jaar augustus (74K), de beurt staat nu gepland voor over 2 weken. Teller staat nu op 91,5K, verwachting is dat die op 93K zal eindigen.
In het huidige tempo staat de teller, bij terugkomst van vakantie op de 100K.... Dan heb ik dit jaar een kleine 20k weg gereden :o . Waarvan 3K 3 weken geleden richting de Vogezen, daar rijden en terug en een paar dag ritjes. Zomervakantie zal naar schatting 4K zijn.
Waar eindigt de teller dit jaar....
 
Vergeet het (auto) krikje niet voor onder je motorblok, om de voorkant van de grond te krijgen.
Spanbandjes voor de zekerheid kan ook geen kwaad.
Wellicht moet de einddemper eraf om je achterwiel er makkelijk af te krijgen.
Gelijk een mooi moment om de remklauwen / blokken goed te reinigen en lichtjes op te schuren voor de montage.
(houd ze wel op hun originele plek)
Succes!

O ja : momentsleutel natuurlijk ook nog, want die remklauwtjes mogen echt niet zo vast!

Krikje: check!
Spanbandjes: check!
Momentsleutel (met tig torx dingies): check!

Remklauwen onlangs schoongemaakt onder bezielende leiding van Thijs67, doe ik gewoon nog eens.
 
Markus90 rekt de kilometers per beurt op:
Nice, ik heb zometeen een interval van 20K per beurt. Laatste beurt was vorig jaar augustus (74K), de beurt staat nu gepland voor over 2 weken. Teller staat nu op 91,5K, verwachting is dat die op 93K zal eindigen.
In het huidige tempo staat de teller, bij terugkomst van vakantie op de 100K.... Dan heb ik dit jaar een kleine 20k weg gereden :o . Waarvan 3K 3 weken geleden richting de Vogezen, daar rijden en terug en een paar dag ritjes. Zomervakantie zal naar schatting 4K zijn.
Waar eindigt de teller dit jaar....

Ik weet niet Mark of dat nou zo verstandig is om de richtlijn 10k of 1 jaar tussen een beurt "Wat Maar Het Eerst is" zo veel op te rekken.... Voordat ik EN een RS EN een Puma tot mijn beschikking had naast Sidney, was ik ongeveer een 9 maanden onderweg voordat de 10 k km weer onder de wielen waren door gerold. Maar dan ging ze wel richting MSA. Is een paar keertjes nog ietsiepietsie aan kilometers bij gekomen omdat ze nogal een volle agenda hadden en ik niet ff hap-snap tussendoor gepland kon worden, maar de laatste keren maak ik er een gewoonte van om bij de melding "SERVICE" alvast te bellen. Deze keer gezondigd omdat sinds de komst van mij andere 2 vervoermiddelen (waarbij vermeld moet worden dat RooS niet exclusief voor mij is, maar goed, ik kan haar gelukkig eigenlijk zo vaak uit de garage trekken als ik zin heb), het jaar eerder op was dan de 10k km. Enfin, ik had een weekje vrij in het vooruitzicht en besloot dat het dan handig was om Sidney in te leveren en dan later maar weer eens op te halen. Dus toen ben ik een kleine 2 maanden over het jaartje gegaan (en 24 km over de 10 k km).

Een kilometertje of 2.000 zou ik ook wel over de 10k durven rijden zonder daar onrustig van te slapen. Maar zoals jij nu richting een overschrijding wandelt van 10k.... dat zou mij niet lekker gaan zitten..... Zeggen ze er bij de garage niets van?
 
Ik weet niet Mark of dat nou zo verstandig is om de richtlijn 10k of 1 jaar tussen een beurt "Wat Maar Het Eerst is" zo veel op te rekken.... Voordat ik EN een RS EN een Puma tot mijn beschikking had naast Sidney, was ik ongeveer een 9 maanden onderweg voordat de 10 k km weer onder de wielen waren door gerold. Maar dan ging ze wel richting MSA. Is een paar keertjes nog ietsiepietsie aan kilometers bij gekomen omdat ze nogal een volle agenda hadden en ik niet ff hap-snap tussendoor gepland kon worden, maar de laatste keren maak ik er een gewoonte van om bij de melding "SERVICE" alvast te bellen. Deze keer gezondigd omdat sinds de komst van mij andere 2 vervoermiddelen (waarbij vermeld moet worden dat RooS niet exclusief voor mij is, maar goed, ik kan haar gelukkig eigenlijk zo vaak uit de garage trekken als ik zin heb), het jaar eerder op was dan de 10k km. Enfin, ik had een weekje vrij in het vooruitzicht en besloot dat het dan handig was om Sidney in te leveren en dan later maar weer eens op te halen. Dus toen ben ik een kleine 2 maanden over het jaartje gegaan (en 24 km over de 10 k km).

Een kilometertje of 2.000 zou ik ook wel over de 10k durven rijden zonder daar onrustig van te slapen. Maar zoals jij nu richting een overschrijding wandelt van 10k.... dat zou mij niet lekker gaan zitten..... Zeggen ze er bij de garage niets van?

Dat was in eerste instantie totaal niet de bedoeling. Had in april een afspraak, die niet door is gegaan door knullig werk bij de dealer....
Daarna even getwijfeld of ik bij dezelfde dealer terug wilde komen gezien de manier waarop dit tot stand kwam (anders had ik vandaag de afspraak). En nu weer terug naar het oude honk, waarvoor ik iets meer moeite (en planningsissue's) moet uithalen.
In planning 1 was de km stand slechts 87K. Na de vakantie liep het ineens fors op met de ritten.
Maar zolang ik niets geks hoor, de olie nog goed gevuld is, de banden net vervangen zijn en de remmen nog lang niet versleten zijn kan het denk ik weinig kwaad.
 
Vanavond eens begonnen met plannen voor van de zomer. Eens kijken of ik de route van de grote bergpassen en Napoleons looptocht aan elkaar kan knopen, inclusief een rondrit Cannes en Monaco. Om vervolgens na de eerste week een paar dagen te lopen in de Vercors.
Iemand toevallig ervaring met deze route's?
 
Ik ben wel eens via de "Ballons" richting Mulhouse gereden.
Prachtige route niet moeilijk te vinden.
In Mulhouse kan je hier niet omheen.

Verder ook een route gereden die "1000 km op 2000 meter hoogte" genoemd werd.
Over de westelijke Alpenpassen, door Frankrijk, Italie en Zwitserland.
Deze route stond indertijd in "het beste boek van de weg"
Of deze route nog te rijden is weet ik niet; het boek was uit 1971 :$
Ik kan wel eens kijken, de bergpassen zullen nog wel bestaan.

Verder digitale routes op bijv. GPStracks.nl.
Daar heb ik ook leuke weggetjes gevonden voor mijn Noorwegenreis, vorig jaar.
 
Vanavond eens begonnen met plannen voor van de zomer. Eens kijken of ik de route van de grote bergpassen en Napoleons looptocht aan elkaar kan knopen, inclusief een rondrit Cannes en Monaco. Om vervolgens na de eerste week een paar dagen te lopen in de Vercors.
Iemand toevallig ervaring met deze route's?


Plm 10 jr geleden de route napoleon gereden richting het zuiden
Blijven hangen in Castellane.
Van daaruit dagtochten naar Monaco, Cannes, st. Tropez en Georges du Verdon.
Op weg naar huis via Briancon en de grandes Alpes.
Via decol du Vars, col du Madelaine, Calibier (omhoog en naar beneden) Alpe DHuez zo weer rustig aan naar huis...

RouteNapoleon is de N85. Toen een prachtige weg maar schijnt tegenwoordig een 4 baansweg te zijn.....
Mooie omgeving. Wel doorwaai jas en open helm mee. Het kan erg warm zijn daar...
 
Laatst bewerkt:
Plm 10 jr geleden de route napoleon gereden richting het zuiden
Blijven hangen in Castellane.
Van daaruit dagtochten naar Monaco, Cannes, st. Tropez en Georges du Verdon.
Op weg naar huis via Briancon en de grandes Alpes.
Via decol du Vars, col du Madelaine, Calibier (omhoog en naar beneden) Alpe DHuez zo weer rustig aan naar huis...

RouteNapoleon is de N85. Toen een prachtige weg maar schijnt tegenwoordig een 4 baansweg te zijn.....
Mooie omgeving. Wel doorwaai jas en open helm mee. Het kan erg warm zijn daar...

Castellane staat inderdaad ook op de planning om een paar nachten te verblijven, als het weer een beetje mee zit.
Zag dat de N85 grotendeels is, ga er zelf nog een kleine mouw aan passen. Wil bijvoorbeeld ook een dagje richting de Mont Ventoux en daar in het gebied wat rondrijden.
 
Deze trotse vader gaat dit platform nu toch ff misbruiken voor iets totaal anders dat niets met motor rijden te maken heeft: zoonlief heeft vandaag de officiële release van de eerste single van zijn duo Small Talk, te bezichtigen in 4K maar liefst op JoepTjoep. Filmpje is bij ons in de kelder geschoten met mijn Olympus OM-D E-M10. Voorzien van 25 mm/f1.8 lens. Twee animaties op de iPhone van respectievelijk Danila, de vriendin van mijn zoon en die van Karin. Doos geknutseld verlicht van opzij met Action led lichtjes. Confetti, een waaier, een doos van een Mens-Erger-Je-Niet spel en rozen blaadjes maakten het clipje compleet. En een dosis geduld, heel veel geduld.

Geniet u even tussendoor van dit kort muzikale intermezzo.

De "Making Off" video volgt later en is echt hilarisch.
 
Deze trotse vader gaat dit platform nu toch ff misbruiken voor iets totaal anders dat niets met motor rijden te maken heeft: zoonlief heeft vandaag de officiële release van de eerste single van zijn duo Small Talk, te bezichtigen in 4K maar liefst op JoepTjoep. Filmpje is bij ons in de kelder geschoten met mijn Olympus OM-D E-M10. Voorzien van 25 mm/f1.8 lens. Twee animaties op de iPhone van respectievelijk Danila, de vriendin van mijn zoon en die van Karin. Doos geknutseld verlicht van opzij met Action led lichtjes. Confetti, een waaier, een doos van een Mens-Erger-Je-Niet spel en rozen blaadjes maakten het clipje compleet. En een dosis geduld, heel veel geduld.

Geniet u even tussendoor van dit kort muzikale intermezzo.

De "Making Off" video volgt later en is echt hilarisch.
Tof Jeroen, mag je heel gerust trots op zijn.... :Y :Y :Y
 
Deze trotse vader gaat dit platform nu toch ff misbruiken voor iets totaal anders dat niets met motor rijden te maken heeft: zoonlief heeft vandaag de officiële release van de eerste single van zijn duo Small Talk, te bezichtigen in 4K maar liefst op JoepTjoep. Filmpje is bij ons in de kelder geschoten met mijn Olympus OM-D E-M10. Voorzien van 25 mm/f1.8 lens. Twee animaties op de iPhone van respectievelijk Danila, de vriendin van mijn zoon en die van Karin. Doos geknutseld verlicht van opzij met Action led lichtjes. Confetti, een waaier, een doos van een Mens-Erger-Je-Niet spel en rozen blaadjes maakten het clipje compleet. En een dosis geduld, heel veel geduld.

Geniet u even tussendoor van dit kort muzikale intermezzo.

De "Making Off" video volgt later en is echt hilarisch.

Heel leuk en klinkt ook heel goed. Ik kan het er niet aan zien dat het filmpje op deze manier is gemaakt en het timen van de teksten tussen Romeo en Julia lijkt mij een pokken werk.

Roelof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan