BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Ehm..... er is al een 1250 versie van de rt..... gelijktijdig met de gs gekomen
 
OK...
dit is mn 4e keer op een R1200RT, en dit keer voor meer dan 5 dgn.

1200RT, model 2006 (volgens kenteken)
Bevalt goed, zie ook opm in ht F-serie topic.

Handleiding vandaag eens gedownload...
en hier moet ik toch om lachen..

... Alsof gewoon 15min inweken niet genoeg zou zijn... Vast niet: het is de tere bmw-lak...
Ik was m gewoon nooit, alleen af en toe eens (voorzichtig) afspuiten, liefst na regenrit.
En voor vliegen op scherm: elke tankbeurt laten inweken met microvezeldoekje en na tanken+betalen afspoelen
(doe ik nu ook, maar dat RT scherm vraagt een half laken om goed in te weken).

Anyway.
Bevalt Bovenmatig goed.

Nog tips voor lange ritten ? (volgende week naar Nurmberg, wellicht met flinke omweg).

Vragen: zijn de "nieuwere" modellen (suppose dat ik een nieuwe koop/lease...)
- betrouwbaar ? wat zijn de bekende manco's ?
- is/komt er een 1250 versie van de RT? (ik zou dan liever minstens een jaar wachten, kinderziektes.... )
- kinderachtig detail, ik mis mn tanktas, die is zo handig.. Maar om nou n tanktas te kopen voor een paar duizend km.

Maar ik was tot nu toe niet onder de indruk van de BMW finishing-quality, en ik weet van motoren en autos dat ook de software een probleem kan zijn.
Verschillende statistieken tonen bovendien dat Jappen consistent betrouwbaarder zijn dan BMW.
Shift-cam, 10pk meer... ja? en een heel nieuwe additional electro-mechanical trick die de nokkenas laat schuiven.. hm...
(call me a luddite...ik zou bwvs gewoon een oud voorraadmodel kopen als ik wist dat daar de kinderziekten uit waren )

Ik zou als ik jou was een luchtgekoelde versie zoeken 2010+ met weinig Km en een volledige onderhoudshistorie.

Daar zijn de kinderziektes uit, heeft niet die lelijke uitstekende koplamp en zijn betaalbaar.

Veel mensen rijden maar 5000Km per jaar dus lage Km standen zijn nog wel te vinden.
 
Waarom dan? Kwestie van smaak of je de dohc of de Lc mooier vindt, ik vind de Lc stukken mooier.
Lc is in elk geval krachtiger en heeft weer net een generatie betere systemen. Qua betrouwbaarheid is, als er al zoiets bestaat als algemene regel, een fiets die niet van de eerste bouwjaren is wellicht een betere keuze.
Als ik tussen een 2016 Lc en een 2010 dohc moest kiezen wist ik het wel. En ik heb beiden gehad 👍😀
 
Laatst bewerkt:
OK...
dit is mn 4e keer op een R1200RT, en dit keer voor meer dan 5 dgn.

1200RT, model 2006 (volgens kenteken)
Bevalt goed, zie ook opm in ht F-serie topic.

Handleiding vandaag eens gedownload...
en hier moet ik toch om lachen..

... Alsof gewoon 15min inweken niet genoeg zou zijn... Vast niet: het is de tere bmw-lak...
Ik was m gewoon nooit, alleen af en toe eens (voorzichtig) afspuiten, liefst na regenrit.
En voor vliegen op scherm: elke tankbeurt laten inweken met microvezeldoekje en na tanken+betalen afspoelen
(doe ik nu ook, maar dat RT scherm vraagt een half laken om goed in te weken).

Anyway.
Bevalt Bovenmatig goed.

Nog tips voor lange ritten ? (volgende week naar Nurmberg, wellicht met flinke omweg).

Vragen: zijn de "nieuwere" modellen (suppose dat ik een nieuwe koop/lease...)
- betrouwbaar ? wat zijn de bekende manco's ?
- is/komt er een 1250 versie van de RT? (ik zou dan liever minstens een jaar wachten, kinderziektes.... )
- kinderachtig detail, ik mis mn tanktas, die is zo handig.. Maar om nou n tanktas te kopen voor een paar duizend km.

Maar ik was tot nu toe niet onder de indruk van de BMW finishing-quality, en ik weet van motoren en autos dat ook de software een probleem kan zijn.
Verschillende statistieken tonen bovendien dat Jappen consistent betrouwbaarder zijn dan BMW.
Shift-cam, 10pk meer... ja? en een heel nieuwe additional electro-mechanical trick die de nokkenas laat schuiven.. hm...
(call me a luddite...ik zou bwvs gewoon een oud voorraadmodel kopen als ik wist dat daar de kinderziekten uit waren )


Olie peilen!!! :+
 
Maar ik was tot nu toe niet onder de indruk van de BMW finishing-quality, en ik weet van motoren en autos dat ook de software een probleem kan zijn.
Verschillende statistieken tonen bovendien dat Jappen consistent betrouwbaarder zijn dan BMW.
Shift-cam, 10pk meer... ja? en een heel nieuwe additional electro-mechanical trick die de nokkenas laat schuiven.. hm...
(call me a luddite...ik zou bwvs gewoon een oud voorraadmodel kopen als ik wist dat daar de kinderziekten uit waren )


Dit bovenstaande lezende denk ik dat het niet verstandig is om een motor van het merk BMW te kopen :+
Verder vraag je of er al een R1250RT zit aan te komen terwijl je even verder in jou verhaal over shift-cam praat, nou die zit dus op al de nieuwe 1250 modellen.
Bijzonder storend is het links en rechts gebruik van de Engelse taal.
Zo... ik ben mijn ei kwijt
 
Dit bovenstaande lezende denk ik dat het niet verstandig is om een motor van het merk BMW te kopen :+
Verder vraag je of er al een R1250RT zit aan te komen terwijl je even verder in jou verhaal over shift-cam praat, nou die zit dus op al de nieuwe 1250 modellen.
Bijzonder storend is het links en rechts gebruik van de Engelse taal.
Zo... ik ben mijn ei kwijt
No Prob. ik ben al weer weg.
 
2e regel van mijn antwoord.

Begint met: “Daar” en eindigt met “betaalbaar”.
Bijdehand hoor..... in je zinnetje noem je drie zuiver persoonlijke zaken...... elke modelserie komt wel op een punt dat de kinderziektes er uit zijn, wat betaalbaar is en wat een mooie koplamp is lijkt me ook puur persoonlijk.
 
No Prob. ik ben al weer weg.

Ik denk dat Ab je niet helemaal begrepen heeft en tussen de regels door in jouw stukje wat venijnigheid las die je er wellicht niet in bedoeld had te leggen.

Uiteraard moet je zelf weten of je wel of niet een RT koopt en wat voor 1 dan. En uiteraard ben je ook hier van harte welkom. Qua betrouwbaarheid, ik heb dik 100.000 km er op zitten en in die periode 2 keer dingetje met knopperij zowel links als rechts gehad en 1 keer een dooie “af-fabriek” accu (vervangen door een Odyssey). Dus dat hoeft je niet van een RT te houden denk ik.

Ab bedoelt het echt niet verkeerd hoor denk ik. Engels gemixt met NL is denk ik een Sign of the Times.

Succes met het doorhakken van de knoop wel/niet RT..
 
Dat gedoe over kinderziektes snap ik nooit.
Als 3x meteen na de update een verse RT gehaald. Geen probleem hoor.
Nou ja, op het waterhoofd moest ik wat langer wachten ivm met de afbrekende vering.
 
Guess what: bij lunch sprint van ene locatie naar andere kwam de <!> (olie-dinges) te voorschijn. Na tankstop niet teruggezien.
Reden voor ongerustheid ?
Opletten. Dat venstertje maar eens opzoeken...

nb: ik heb de 1e 1000km er op zitten, en hij bevalt Prima.
(nu ben ik snel weer weg)
 
Guess what: bij lunch sprint van ene locatie naar andere kwam de <!> (olie-dinges) te voorschijn. Na tankstop niet teruggezien.
Reden voor ongerustheid ?
Opletten. Dat venstertje maar eens opzoeken...

nb: ik heb de 1e 1000km er op zitten, en hij bevalt Prima.
(nu ben ik snel weer weg)

zit links onderaan het motorblok.

Rechtop op de middenbok peilen, na warm gereden te hebben. Oliekoeler dient heet te zijn. (vingers verbranden heet)
 
yep. Links onderaan, maar wel achter allerlei plastic.
Venstertje gevonden en oliepeil gezien.
Toch even bij garage langs geweest.
is wat olie bijgevuld. 15W50.
hulpstukdriehoek voor openen oliegat ook gevonden onder de seat.
(enne, ten-double-juu-fifty.. hij wil dus wel dikke olie?)
komt goed. ga ik op letten.

Blijft een beetje log ding, en veel plastic voor je neus.
en bij rechtop tanken (i.p.v. jiffy) gaat er 2L meer in.
maarrrrr.... rijdt errug soepel, zo'n tourscooter.
Luie motorfiets(er)... Versnelling is nu irrelevant. Torque is er in 4, 5, en zelfs in 6... altijd genoeg, maar 5 gaat het lekkerst op Snelwegen.
Stuurt lekker scherp.
En dat leuke boxer-torque effect als je het gas lichtjes opent in stilstand.
Ook leuk: Ribbels in de sijtwende tunnel, of paar keer trottoir op om te parkeren: merk je weinig van.

Meest gebruikte feature: power-screen, up-down.
City: Down. Kijken.
Snelweg: Up. kietelt lekker op nek en rug.
maar op hoogste stand zit bovenrand scherm precies op de horizon... is toch irritant.

Za en Zo door duitsland, naar Nuremberg. Daar is dit ding voor gemaakt.
Benieuwd. Zin in.
 
yep. Links onderaan, maar wel achter allerlei plastic.
Venstertje gevonden en oliepeil gezien.
Toch even bij garage langs geweest.
is wat olie bijgevuld. 15W50.
hulpstukdriehoek voor openen oliegat ook gevonden onder de seat.
(enne, ten-double-juu-fifty.. hij wil dus wel dikke olie?)
komt goed. ga ik op letten.

Blijft een beetje log ding, en veel plastic voor je neus.
en bij rechtop tanken (i.p.v. jiffy) gaat er 2L meer in.
maarrrrr.... rijdt errug soepel, zo'n tourscooter.
Luie motorfiets(er)... Versnelling is nu irrelevant. Torque is er in 4, 5, en zelfs in 6... altijd genoeg, maar 5 gaat het lekkerst op Snelwegen.
Stuurt lekker scherp.
En dat leuke boxer-torque effect als je het gas lichtjes opent in stilstand.
Ook leuk: Ribbels in de sijtwende tunnel, of paar keer trottoir op om te parkeren: merk je weinig van.

Meest gebruikte feature: power-screen, up-down.
City: Down. Kijken.
Snelweg: Up. kietelt lekker op nek en rug.
maar op hoogste stand zit bovenrand scherm precies op de horizon... is toch irritant.

Za en Zo door duitsland, naar Nuremberg. Daar is dit ding voor gemaakt.
Benieuwd. Zin in.

Ja, altijd 15w50 in zon oliekoeler doen :Y

mbt de ruit, je kan het zadel als het goed is ook nog hoger/lager plaatsen in de montage, kijk er even onder.
 
Zadel staat nu wel OK voor mij, maar zal eens kijken.
kan bijna twee vlakke voeten op weg zetten, maar ik sta liefst met linkervoer vlak en rechtervoet op rem (bzzzzzz zegtie dan, maar dat is normaal begrijp ik)
 
Zadel staat nu wel OK voor mij, maar zal eens kijken.
kan bijna twee vlakke voeten op weg zetten, maar ik sta liefst met linkervoer vlak en rechtervoet op rem (bzzzzzz zegtie dan, maar dat is normaal begrijp ik)

Ja, dat is de servo van de ABS pomp die aangestuurd wordt. Niet te veel/lang knijpen als de motor niet aan staat, kost een accu :+
 
Vanavond heerlijk ritje gehad van werk naar huis met mijn DOHC (voor pdv-moto=zonder rem servo pomp) R1200RT. Er is geen enkele haast om Sidney te vervangen door een waterhoofd. Zal te maken hebben met RooS die ook in de schuur staat. Voor woon-werk voldoet Sidney ruimschoots en beter. Ooit zal ze wel vervangen worden door een Spezial uitvoering, maar dat kon best wel eens pas richting 2021 zijn.

Wat vond ik van de proefrit met de R1250RT?
Soepele fiets. Lekker veel power. Quick shift subliem. Extra koppel/power komt ook bij volgas (dus nog voor 6.000 RPM) uit de trukendoos VTC boxer blokjes. Lichtvoetig maar al rijdend niet lichtvoetiger dan Sidney. Mogelijk zou de lichtvoetigheid van de R1250RT wat toenemen als ze met Dunlop Roadsmartjes 3 werd uitgerust, mijn proefrit exemplaar stond op Michelin Pilot Road 4 GT rubber.
Frutsel meer rijwind op de body. Maar het is slechts een frutsel.
Lay-out vd cockpit vindt ik mooi. TFT display lekker gelikt. Menu toestand niet zodanig makkelijk dat ik ff intuatief de trip teller kon resetten. Of de handvat verwarming aan zetten. Dat zal ongetwijfeld een kwestie van boekje lezen/gewenning zijn. Maar op Sidney gaat het dan wel erg gemakkelijk: HVV met het HVV knopje, zadel verwarming idem, trip reset met...de trip reset knopje.

Had er geen RooS in de schuur gestaan, kwam er vlot een waterhoofd. Lichte voorkeur voor de 1250 variant, maar echt vies van een “gewone” 1200 LC in de Spezial uitvoering ben ik ook niet. Maar RooS staat wel in de schuur en kan gewoon gepakt worden voor de “fun ritjes”. Buffelt Sidney voorlopig gewoon forenzend en concert-bezoekend door. Maar Roel moet me zeker ff bellen als er een Planet Blue jong gebruikt LC exemplaar in de verkoop gaat.
 
Lekker gereden vandaag...
DOAG2018

zomaar wat vragen+opm.

1. Vibraties bij bij remmen:
Bij remmen merk ik dat voorwiel of voortrein trilt, met relatief lage frequentie (e.g. stoten, niet trillen).
Kan daar nog een betekenis in zitten ?
(bij autos indertijd: trillen = kromme schijven.. te heet geweest, of kan het een voorwiellager zijn?)
Ik ben me niet bewust van te-hard geremd... heb niet extreem getest of geremd.

(de fiets doet wel makkelijk 200+, trouwens, en trekt, net als de F800, wat lekkerder door in 5, er zit flinke power in de hoge rpms).

2. de Cruise-control wil geen "set" doen bij hogere (of lage) snelheden. Correct ? Bewust ? of mis ik iets? Is die CC echt alleen voor 100-150 ?

3. Windbescherming is Fan-Tasch-Tisch... Lichaam+hoofd, Handen, en Benen. Lekker uit de koude wind.
Alleen niet zwaaien bij hoge snelheid, dan waait je hanschoen er (bij wijze van spreken) zo af.

4. Parkeren blijft een beetje wennen...
hij gaat nogal schuin op de jiffy, en ik ben heel voorzichtig met ongelijke oppervlaktes
(vandaag 2x gehad, bouwterrein dochter en hotelparking vanavond waren puinondergrond, en dan staatie toch niet lekker.
Met de bagage erop op de middenbok... ff achteruit laten rijden, anders nogal zwaar.

5. Tanken: middenbok, dan kan er 2L (?) meer in, maar de vulopening zit dan voor mijn persoontje nogal hoog.
Tanken op de jiffy ook prima: de range is toch altijd wel 400km.

Tot zover...
nu ff socializen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan