BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Bart, in mijn gebruikshandleiding van de RT staat t.a.v. de cruisecontrol de volgende tekst;

Afstelbereik van de snelheidsregeling (afhankelijk van de versnelling) 10...210 km/h

Als ik dat zo lees werkt het dus in alle versnellingen behalve onder de 10km/h en boven de 210km/h.
Nou moet ik zeggen dat ik boven de 210km/h (als ik dat al eens zou rijden) beslist niet aan cruisecontrol zou denken 8)7
 
Laatst bewerkt:
En v.w.b. Zwaaien: probeer eens je hand omhoog te doen i.p.v. opzij. Helemaal uit de wind dan en Kun je je compleet uitleven 😎👍
 
Lekker gereden vandaag...
DOAG2018

zomaar wat vragen+opm.

1. Vibraties bij bij remmen:
Bij remmen merk ik dat voorwiel of voortrein trilt, met relatief lage frequentie (e.g. stoten, niet trillen).
Kan daar nog een betekenis in zitten ?
(bij autos indertijd: trillen = kromme schijven.. te heet geweest, of kan het een voorwiellager zijn?)
Ik ben me niet bewust van te-hard geremd... heb niet extreem getest of geremd.

(de fiets doet wel makkelijk 200+, trouwens, en trekt, net als de F800, wat lekkerder door in 5, er zit flinke power in de hoge rpms).
Trillen bij remmen hoort niet, meest voorkomende oorzaak ligt in het remsysteem.
2. de Cruise-control wil geen "set" doen bij hogere (of lage) snelheden. Correct ? Bewust ? of mis ik iets? Is die CC echt alleen voor 100-150 ?
Op mijn voormalige DOHC en huidige LC doet de cruise control het minstens vanaf 50 km/u (gebruik ik heel soms in de stad waar veel flitsers staan), en werkt zeker tot 150 km/u.
Op de DOHC zijn destijds 2 keer de stuur schakelaars (armaturen) onder garantie vervangen, in 1 van die gevallen werkte de cruise control schakelaartjes niet goed.
3. Windbescherming is Fan-Tasch-Tisch... Lichaam+hoofd, Handen, en Benen. Lekker uit de koude wind.
Alleen niet zwaaien bij hoge snelheid, dan waait je hanschoen er (bij wijze van spreken) zo af.
Hand niet buiten de comfort zone brengen, anders maak je meestal een vrij achterlijke onbedoelde zwaai beweging :P
4. Parkeren blijft een beetje wennen...
hij gaat nogal schuin op de jiffy, en ik ben heel voorzichtig met ongelijke oppervlaktes
(vandaag 2x gehad, bouwterrein dochter en hotelparking vanavond waren puinondergrond, en dan staatie toch niet lekker.
Met de bagage erop op de middenbok... ff achteruit laten rijden, anders nogal zwaar.
Iets te schuin en de motor glipt uit je handen.
De motor, ook met babage, kan wel tot erg schuin toch stevig op de jiffy staan, probleem is dat het rechtop brengen lastiger wordt met meer risico op wegglijden van je steun-voet.
Ik parkeer de RT toch wel erg graag dusdanig dat de ondergrond stevig is, of de motor niet te schuin links overhelt, en liefst dat ik gelijk vooruit kan wegrijden (achteruit in parkeren dus).
5. Tanken: middenbok, dan kan er 2L (?) meer in, maar de vulopening zit dan voor mijn persoontje nogal hoog.
Tanken op de jiffy ook prima: de range is toch altijd wel 400km.
Ik tank uit luiheid meestal met de motor op de jiffy, ook omdat het vulgat dan iets beter bereikbaar is (minder onhandige bocht van je handen, vulpistool en de slang). Voorzichtig het laatste beetje vol-druppelen. En als je er een halve liter minder in krijgt is dat voor mij niet zo boeiend met de actieradius van de RT.
 
ik denk dat de zijstandaard lagering van die RT versleten is. 1schroef en 2 kraagbussen vervangen en dan staatie weer normaal.
 
En v.w.b. Zwaaien: probeer eens je hand omhoog te doen i.p.v. opzij. Helemaal uit de wind dan en Kun je je compleet uitleven 😎👍


*grinnikt*
maar BMW rijders zwaaien toch niet... ?

Enniewee..
Vandaag lekker met kennissen gereden.
DOAG2018
Morgen uitslapen, Ochtend wat regen/sneeuw, na middag zou het droog moeten zijn.
moet nog 150km naar Nurmbert, was bijna vannacht gereden, maar hier wel gezellig.
 
@BMW-Wouter Dank voor alle info.

Wegglijden steunvoet is iets waar ik 1e dagen op lette: stevig neerzetten voor je gaat liften.
Ben langzaamaan wat nonchalanter geworden: hij kan nogal hangen zonder te vallen , en het op-liften is een kwestie van even een Slinger.
Maar ik weet uit vroegere ervaring dat dat je lelijk in de staart kan bijten, als er bv wat benzine ligt. Opletten dus. Thx.

En tanken op Jiffy idd veel lekkerder. Vuldop zit voor mijn kleine persoontje nogal hoog. Vandaag even flink gemorst, zonde.
Die Range van 400+ is Fan-Tasch-Tisch... dus waarom zou ik moeilijk doen.
 
Laatst bewerkt:
Je klinkt aardig overtuigd pdv..

Tja.. ik kom er nog wel op terug.
Dit is een Heerlijk Tour Ding!
En mijn meeste/belangrijkste verplaatsingen zijn toch lange ritten. Autobahn + normale wegen.
De expeditie-Baku moet nog paar jaar wachten (maar wil ik wel graag keer doen).
De Karankjorum highway ben ik wellicht toch iets te oud voor.

het blijft n beetje een monster.
ik heb hotelgarages en pensions gehad (relatief vaak) waar ik dit ding niet graag in zou proberen te zetten (laat staan uitrollen).
Ik zag vandaag in het tourgroupje ook mensen, groter + sterker dan ik, die consequent met zn 2-en de motor vasthielden...

ik zie mezelf ook liever op iets "sportievere" look zitten, maar dat is bijzaak.
De vroegere RS vond ik Prachtig: Koffertjes eraan en Helemaal Af. De nieuwe RS is een beetje te aggro.

Eens kijken hoe de garantie/reparatie etc.. gaat lopen.
Als F-je "total" is dan overweeg ik een RT.
 
Tja.. ik kom er nog wel op terug.
Dit is een Heerlijk Tour Ding!
En mijn meeste/belangrijkste verplaatsingen zijn toch lange ritten. Autobahn + normale wegen.
De expeditie-Baku moet nog paar jaar wachten (maar wil ik wel graag keer doen).
De Karankjorum highway ben ik wellicht toch iets te oud voor.

het blijft n beetje een monster.
ik heb hotelgarages en pensions gehad (relatief vaak) waar ik dit ding niet graag in zou proberen te zetten (laat staan uitrollen).
Ik zag vandaag in het tourgroupje ook mensen, groter + sterker dan ik, die consequent met zn 2-en de motor vasthielden...

ik zie mezelf ook liever op iets "sportievere" look zitten, maar dat is bijzaak.
De vroegere RS vond ik Prachtig: Koffertjes eraan en Helemaal Af. De nieuwe RS is een beetje te aggro.

Eens kijken hoe de garantie/reparatie etc.. gaat lopen.
Als F-je "total" is dan overweeg ik een RT.

Ja, daarom juist. Zolang ik je berichten lees ben je eigenlijk ontevreden over een F. Vraag me al jaren af waarom je nooit op een boxer bent gaan proberen :+
 
Ad. 4: ik heb op de Jiffy zo’n vergrotertje gezet van Wunderlich. Heeft twee effecten: 1. De fiets staat een fractie minder schuin want het plaatje is ruim een halve centimeter dik, 2. De verbrede voet zakt nauwelijks tot niet weg in gras, gravel, grind enz.
Niet bepaald een sjiek gezicht, zo’n klompie aan de jiffy maar wel praktisch.
 
Ik tank meestal aan zo’n Express ding en blijf dan op de motor zitten. Als het niveau richting bovenkant vul-stand pijp komt, wiebel ik Sidney zachtjes wat heen en weer, dan kan ik er gauw een litertje, lees: bijna 18 km actie radius, meer in persen. Hoef ik pas na 4x woon-werk te tanken.

Mijn tweede fiets is een R1200RS. Heb voor deze RT een R1150RS gehad (heb “pas” sinds 2 jaar 2 motoren). Ik vindt de RS in het geheel niet “aggressief”, wel “sportief”. De benaming “RS” is terecht, de 1200 heeft duidelijk een voorouder in de 1150RS. Met voor mij persoonlijk de volgende verbeteringen:
1. Zithouding ietwat meer rechtop, maar wel sportiever dan op de RT.
2. Blok loopt echt veeeeel mooier
3. Koppel/power beter
4. Bak veeeel beter, Quick Shift super grappige goodie
5. Met Puig ruit betere rijwind bescherming dan met de CeeBailey op de 1150 en zelfs fractie beter dan op de RT...
6. Koffer vergrendel systeem veelgebruiksvriendelijker (geen “rode lipjes” die kapot kunnen gaan).

Ik ben dus blij dat het mij gegund is 2 motoren te kunnen rijden, weliswaar 2x BMW boxer, maar twee totaal verschillende motoren. Als ik persé moest kiezen tussen de twee, zou van doorslaggevend belang zijn of ik al dan niet beschikking over een auto had: indien “JA”, dan zou ik dus alleen een R1200RS hebben, indien “NEE”, dan had ik alleen een RT. Want de windbescherming op de helm is subliem, de rest vh lijf pakt op de RS beduidend meer wind/kou/nattigheid dan op de RT. Zadelverwarming op de RT vindt ik ook het einde. Ergo: woonwerk van eind oktober tot begin april liever met Sidney dan met Roos.

Omdat ik sinds afgelopen januari ook een autootje heb, heeft de gedachte wel even gespeeld, de RT de deur uit. Maar de motor kost, ex afschrijving, zo’n €35,- per maand. Onderhoudskosten boeien in dit geval niet, want als de RT verdwijnt, dan gaat kilometrage/onderhoudsfrequentie van de auto en de RS omhoog.
Als je geen kou kleum bent, zou ik toch ook eens een proefritje op de R1200RS overwegen...

Qua cruise control: bij mij werkt het van 50 tot 180, wellicht daarboven of daaronder ook wel, maar dat heb ik nooit geprobeerd... dit is zowel op de DOHC RT als op de LC RS.
 
Heej Jeroen, niet vervelend bedoeld hoor, maar ik denk dat half Nederland inmiddels wel weet dat je een rt EN een rs hebt plus dat je ze vrouwennamen geeft 😀.👍. Hoeft niet in elk bericht te staan hoor
 
Heej Jeroen, niet vervelend bedoeld hoor, maar ik denk dat half Nederland inmiddels wel weet dat je een rt EN een rs hebt plus dat je ze vrouwennamen geeft 😀.👍. Hoeft niet in elk bericht te staan hoor
Was ook bedoeld voor pdv_motor, kan me zo voorstellen dat hij niet 13 delen terugleest..
Toen hij de RS aanstipte in zijn “review” van de R1200RT Make 1 kon ik niet laten om mijn beleving van die fiets te delen. “Aggressief” mocht van mij wel van context voorzien worden.

Ondertussen gaat er een 1-2-tje heen en weer tussen Royal Club en Ootje waardoor ik het gevoel krijg dat er eerdaags ergens een Spezial Planet Blue Jong Gebruikt Dus Mooi Kop D’r Af exemplaar op de markt komt...

Die zou ik tzt toch graag willen proefrijden. Prijsverschil met een R1250RT zal niet kinderachtig zijn denk ik. En naarmate de tijd tussen mijn R1250RT proefrit en het heden verstrijkt, vraag ik me af hoeveel ik nou echt over heb voor die extra “oempf” van de 1250... Zolang ik nog geen R1200RT LC gereden heb (die qua “oempf” tussen de DOHC en de 1250 in zou moeten zitten), kan ik daar geen zinnig ding over zeggen...
En de verhalen over de kwetsbaarheid van die heen en weer schuivende cam shaft; de zuigers en kleppen gaan ook best veel en hard heen en weer en blijkt aardig betrouwbaar te zijn. De achillis hiel van het VTC systeem is, vermoed ik dan, de aansturing van het spul..
 
Nog door filosoferend over de “kwetsbaarheid” van het VTC gebeuren: mijn Pumaatje (Topgear Car of the Year 1997) is ook voorzien van VTC. Er zijn exemplaren nog op de weg met dik 4 ton op de teller. Uiteraard is er het nodige gerenoveerd aan die karretjes, maar VTC nog niet...zo ver ik weet.
Eens komt er natuurlijk ook een nieuwe BMW motor op de markt zonder kinderziektes. Dat is dan nl de uitzondering die de regel bevestigt. De R1250RT zou zomaar die uitzondering kunnen zijn...
 
Die Electro-Mechanische aansturing van de VTC (software) is waar ik me nog meest zogen over zou maken.

maar goed..
FF Patsen.. (het is tenslotte het RT draadje)
Moet zo nog 121 km naar Nurmberg.
45950659771_8e7bbc60dd_z.jpg

sneeuw zou smelten, en ik hoop dat Deutsche Schnee Sich Punktlich an Plann halt.

Gaat lukken, is al aan het smelten..
45226459244_7225ae68a1_z.jpg


Eens kijken hoe de koude start is. Starten gaat gevoelsmatig nogal zwaar bij deze buffel.
 
Ondertussen krijg ik het gevoel dat werknemers op Schiphol naast een motor X ook een RT voor het winterweer hebben. Daarnet om 20:10 stonden er een kleine 10 onder de verkeerstoren, zomers zie ik dat zelden. Daarbij: het jongste type was de R1200RT DOHC, verder mix van Mk 1, de 1100 en de 1150 boxers. Geen LC gezien. Volgens mij kan dat te maken hebben met het feit dat er best vrolijk met pekel gestrooid is afgelopen vrijdag geloof ik, kan me voorstellen dat men iets makkelijker een >7 jaar oude RT door de pekel sleurt dan een <4 jaar oude LC >€20k...

Slechts 2 GS-en gespot...
 
Druk...druk, werk, auto vakantie, werk, wandel vakantie, werk, motor vakantie, buitenland voor mijn werk.
Vandaag toch maar eens het voorjaars-, zomer- en vakantie vuil van de motor gewassen. Beetje kouwe-klauwen, maar vooruit.
De R1200RT-LC blijkt nog steeds Carbonschwarz, de ruit is blinkend schoon en alles glimt weer waar dat hoort.
Banden spanning op peil gebracht, 100 km droog gereden en weer onder het zijl. Volgende week weer buitenland voor mijn werk.
 
Ga hier ook maar meelezen :W Het was voor mij of een nieuwer model 1150RT, of een ervaren 1200RT om budgetaire redenen. Is een 2005 1200RT geworden.


Even een kort vraagje over ervaringen met ruiten en zo... Ik heb nog niet met de standaard ruit gereden. Deze Vstream van Z-technik zat erop toen ik de motor kocht. Wat een gevaarte _O-

Als ie nou perfect werkte... maar dat valt me wel mee. Het mag van mij best ietsje kleiner, geloof ik. Maar heeft iemand ervaring met zowel de standaard ruit als deze? Heb het gevoel dat de windbescherming van de Vstream helemaal niet zo heel goed is. Hij is gewoon groot, maar ik merk veel turbulentie om mezelf heen. Op de snelweg wordt de wind nog niet zo goed over me heen geleid als ik zou willen, er blijft altijd turbulentie. Vergeleken met de standaard ruit van een Pan European 1300 (van een vriend van me) valt dat eigenlijk wat tegen, die was veel beter.

Ik ben 1.90 met lange ledematen, dus m'n bovenlichaam valt wel mee (maar die ledematen zijn de reden dat ik een RT heb, en geen Pan... past niet). Wel het zadel in de hoogste stand voor die pootjes, maar in de laagste stand is de windbescherming niet plotseling veel beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan