BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
28.274
28
www.marktplaats.nl
Die invloed heb ik echt heel duidelijk ervaren, de mogelijke verklaring ligt mi in het feit dat de PR4, waarschijnlijk mede door het grote aantal snelweg kilometers, wat “vierkant” waren geworden.
De motor rolde daardoor gewoon veel minder makkelijk dan op de RS3.
Nee hoor Jeroen. Die relatieve platheid van de Michelin's zit al in de band zelf.

Onlangs had ik als mooi vergelijk een tijdje een Honda VFR1200F in het winkeltje staan. Ik heb die fiets zelf opgehaald, daarom zelf naar huis gereden, en heeeeeel af en toe het ding even naar buiten gehad.

En EXACT, en zelfs nog een tikkie erger dan bij de RT, dat nodeloze zware sturen, dat moeten tegensturen in langzame bochten, enz.

Zelfs een verkoop daardoor gemist, want de klant in wording, dacht na de proefrit dat die motor in de basis verre van oké was.

En ondanks dat ik een heleboel rechte dingen, nog veel rechter kan praten, kreeg ik geen krabbel onder wat voor contract ook.

Ligt echt aan de banden meneer.
Kijk maar hoe plat die dingen zijn.

En als vergelijk zelfs de RT er naast gezet.

Vooral de PilotRoad4 voorband is een lelijke boosdoener..., die band is redelijk vlak, om dan plots scherp om te buigen. In vergelijking daarmee is de Dunlop RoadSmart3 gewoon een puntige band.

Die HONDA was tijdens het manoeuvreren ook een gemene hand vol, en tijdens stadsverkeer ook gewoon niet te doen.

En blijkbaar heeft de vorige eigenaar dat ook zo ervaren, want de vering was ook toch wel op zo'n akelige manier verkeerd gezet..., dus daar ben ik eerst maar eens mee begonnen.
Het werd toen wel iets 'beter', maar..., de VFR in combi met die Michelin's...., totale prut !

Heb de huidige eigenaar van die VFR dat ook gelijk genoemd..., gooi a.u.b. die banden bij het chemisch afval !

Die banden waren trouwens net zo beroerd gecupt als bij de de RT, toen ik ze daar op had zitten...
 

doov

MF veteraan
15 jun 2001
1.010
5
Tis echt reteknap wat de BMW ingenieurs elke keer weer voor elkaar boxen.
Je denkt dat het niet beter kan en toch presteren ze dat keer op keer.. Ik ben van 1150 twinspark naar 1200 naar 1200 DOHC naar 1200 LC naar 1250 gegaan.
En elke keer is de verbetering treffend.
En ja het chroom is ook ff wennen, ben van plan om het niet te poetsen. Tis per slot van rekening geen Harley.
 
  • Like
Waarderingen: BMW-Wouter

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
362
135
60
Schiedam
Aan de achterkant ook wel te zien.
Band was nog relatief vers, maar die Michelin's zijn in de basis gewoon al hartstikke plat.
Hier de Michelin Pilot Road 4 GT banden van mijn R1200RT-LC.
Beide rond de 15.000 km verreden, inclusief zo'n 6000 km Frankrijk/Spanje.
Geen cuppen, voor mooi rond, achter misschien wel iets vierkant maar verklaarbaar door relatief veel snelweg km.

Voor:
1390179

Achter:
1390180
 

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
28.274
28
www.marktplaats.nl
Geen cuppen...???

Ik wil niet vervelend doen, maar zowel voor- als achterband zijn toch echt wel degelijk aan het cuppen.
Bij de voorband zie je toch echt de opstaande kantjes, en bij de achterband de 'ingezakte' delen.

Maar goed..., maakt ook verder niet uit.
De 1 loopt bijvoorbeeld prima in schoenen van Van Lier, en mijn voeten voelen zich altijd er prettig in schoenen van Van Bommel.

Het is allemaal zo persoonlijk is als wat.

Maar ik kan je foto's (uit eigen doos) laten zien, hoe beroerd die Michelin's er uit gaan zien..., bij mij komen ze er NOOOOOOOIT weer onder.
 

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
362
135
60
Schiedam
Geen cuppen...???

Ik wil niet vervelend doen, maar zowel voor- als achterband zijn toch echt wel degelijk aan het cuppen.
Bij de voorband zie je toch echt de opstaande kantjes, en bij de achterband de 'ingezakte' delen.

Maar goed..., maakt ook verder niet uit.
De 1 loopt bijvoorbeeld prima in schoenen van Van Lier, en mijn voeten voelen zich altijd er prettig in schoenen van Van Bommel.

Het is allemaal zo persoonlijk is als wat.

Maar ik kan je foto's (uit eigen doos) laten zien, hoe beroerd die Michelin's er uit gaan zien..., bij mij komen ze er NOOOOOOOIT weer onder.
Er zijn bij de voorband wat hoog/laag verschillen in de profiel stukjes, dat kan ook niet anders met de rij richting, de richting van de groeven en hoe het rubber over de weg geduwd wordt. Je ziet ook dat de indicators aangeven dat de voorband bijna op is.
Achter zitten er misschien wat minimale hoogte verschillen en hier en daar ontbreekt een stukje rubber, ook dit noem ik liever de normal slijtage.
Van mij mag je het ook cuppen noemen, van een fabrieks-af vierkante band is zeker geen sprake.
 

MotoMarz

MF veteraan
Donateur
16 apr 2003
19.018
39
45
Almere / Appelscha
Ik heb een R1200RT uit 2012 op het oog, uitrusting:

Verwarmbare buddyseat
Boordcomputer
Uitrustingspakket Veiligheid
Bandenspanningcontrole (RDC)
Verwarmbare handvatten
Cruise control
Electronic Suspension Adjustment (ESA)
ASC

met 40K Km op de teller.
6 maand garantie.


Dingen waar ik op moet letten als ik m in het echt ga bekijken?
 

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
362
135
60
Schiedam
Ik heb een R1200RT uit 2012 op het oog, uitrusting:

Verwarmbare buddyseat
Boordcomputer
Uitrustingspakket Veiligheid
Bandenspanningcontrole (RDC)
Verwarmbare handvatten
Cruise control
Electronic Suspension Adjustment (ESA)
ASC

met 40K Km op de teller.
6 maand garantie.


Dingen waar ik op moet letten als ik m in het echt ga bekijken?
2012 betekend een DOHC model (het laatste type met alleen olie koeling), prima motoren!
De km stand is mooi voor de leeftijd.
Is de koop bij een BMW Motorrad dealer?
Is de onderhouds historie bekend en is onderhoud volgens het boekje uitgevoerd bij een BMW dealer?
Met 6 maanden garantie (bij een BMW dealer) kan er weinig misgaan.
Maak in elk geval een lange proefrit.
Hier wat ervarings aandachtspunten:
  • Pekel schade (voor poten, cardan, velgen, voorzijde motor blok), dit is puur optisch en verlaagd de prijs.
  • Status en leeftijd van de banden.
  • Status van de rem blokken.
  • Contoleer de radiateur op echte schade (enige schade is normaal omdat het ding nogal open en bloot in het vooronder zit).
  • Controleer de voorpoten op olie lekkage.
  • Status van diverse rubbers (bij het cardan, aansluitingen van sensor kabeltjes).
  • Werking van ALLE schakelaars in de armaturen (test alle functies, inclusief de cruise control aan/uit - up/down, er is een serie slechte schakelaars geweest). Testen van alle functies is lastig, minstens de controle indicaties moeten reageren.
  • Werking en status van het windscherm.
  • Kijk of er geen condens in de teller klokken aanwezig is.
  • Kijk onder buddy voor- en achter: heeft de dealer dat schoongemaakt of ligt er een berg zand en modder onder?
  • Accu status: lastiger te controleren, een echte koude start moet vlot verlopen (als de motor warm gedraaid klaar staat kun je er al niets van zeggen).
  • Heb je BMW boxer ervaring?
    • Inschakelen in de eerste versnelling om weg te rijden gaat meestal vrij luidruchtig, dat is "normaal".
    • Zeker bij stilstand een beetje gas geven, dan voel je dat de motor wat weg wilt kantelen, ook dat is "normaal" (na enige tijd merk je dat niet meer).
    • De R1200RT spiegels zitten wat ongebruikelijk: je kijkt gauw tegen je ellebogen aan, dat is een kwestie van wennen (vanaf 2014 met de de watergekoelde modellen is de plaatsing van de spiegels weer verbeterd).
 
Laatst bewerkt:

MotoMarz

MF veteraan
Donateur
16 apr 2003
19.018
39
45
Almere / Appelscha
ja bij BMW-dealer, en ja onderhoud bekend (zal morgen nog wel even controleren ;) )

Dat is een mooie lijst, ga ik lekker langslopen, dank je wel!

Ja ik heb jaren R1100RT gereden voorat ik overstapte op de F800ST.
F800 schakelt ook best luid...
 
  • Like
Waarderingen: BMW-Wouter

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
362
135
60
Schiedam
ja bij BMW-dealer, en ja onderhoud bekend (zal morgen nog wel even controleren ;) )

Dat is een mooie lijst, ga ik lekker langslopen, dank je wel!

Ja ik heb jaren R1100RT gereden voorat ik overstapte op de F800ST.
F800 schakelt ook best luid...
Het verschil tussen een R1100RT of R1150RT en de R1200RT-DOHC is zeer groot in positieve zin!
Uiteraard ook van F800ST naar de R1200RT is weer een wereld van verschil (gewicht, zwaartepunt, handelbaarheid en rijgedrag).
Veel succes!
 

MotoMarz

MF veteraan
Donateur
16 apr 2003
19.018
39
45
Almere / Appelscha
Tis wel een bewuste keuze.
Woon-werk afstand van 150km enkele reis,
dan vind ik dat ik wel wat meer comfort en (wind)bescherming mag hebben dan op de F800.

Morgenmiddag de RT eens goed aan de tand voelen met een proefrit.
 
  • Like
Waarderingen: BMW-Wouter

Richard K.

Die hard MF'er
22 apr 2003
488
0
52
Sittard
www.2bikers.nl
ja bij BMW-dealer, en ja onderhoud bekend (zal morgen nog wel even controleren ;) )

Dat is een mooie lijst, ga ik lekker langslopen, dank je wel!
Vraag specifiek naar de slijtage van de voor en achterremschijven. Hoever zijn ze van de slijtagegrens en hoeveel kilometer kun je verwachten er nog mee te kunnen rijden? Kwestie van even laten meten.

Sommige BMW dealers maken willen je wijs maken dat ze rond de 40K kilometer vervangen moeten worden.

Vooraf controleren voorkomt teleurstellingen :)
 

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
362
135
60
Schiedam
Vraag specifiek naar de slijtage van de voor en achterremschijven. Hoever zijn ze van de slijtagegrens en hoeveel kilometer kun je verwachten er nog mee te kunnen rijden? Kwestie van even laten meten.

Sommige BMW dealers maken willen je wijs maken dat ze rond de 40K kilometer vervangen moeten worden.

Vooraf controleren voorkomt teleurstellingen :)
Remschijven slijten niet op km basis maar op aantal- en soort rem acties: veel stads km of veel snelweg km zal aardig uitmaken voor het moment dat rem schijven aan vervanging toe zijn.
 

RoyalClub

MF veteraan
12 mei 2008
28.030
148
aanvulling op zaken om te controleren bij aankoop van die RT;
Met de motor op de middenbok, druk met de hand de remzuigers van de achterremklauw terug (gewoon de klauw richting het wiel duwen) en geef daarna een goeie slingering aan het wiel, je kan wat klak en klonk horen van de kruiskoppelingen in de achterbrug, maar de haakse tandwieloverbrenging moet verder redelijk stil zijn. Als je wel iets hoort, houd je hand dan even op de behuizing, als je dan duidelijk het lager voelt draaien is deze waarschijnlijk aan vervanging toe.

Allicht een beetje lastig voor een leek, maar een cardanrevisie is veel geld :)
 

Wobbert

MF veteraan
22 mrt 2006
1.695
0
Almere
Ik heb zelf geen ESA (gelukkig) maar ik zou die checken op werking.

Mijn RT afgelopen zaterdag de 190K beurt gehad. Bij elke beurt gaat er Forte 1 en 2 in maar had toch het 'wilde' idee om de injectoren ultrasoon te laten reinigen. Nou zeg wat een verschil! Heerlijke gasreaktie nu.

Veel pretkm's alvast Motomarz. Kopen die RT. Die motor is gemaakt voor veel km's!
 

Richard K.

Die hard MF'er
22 apr 2003
488
0
52
Sittard
www.2bikers.nl
Remschijven slijten niet op km basis maar op aantal- en soort rem acties: veel stads km of veel snelweg km zal aardig uitmaken voor het moment dat rem schijven aan vervanging toe zijn.
Daarom mijn advies: laat de dikte meten voor aankoop. Dan weet je hoever je van de slijtagegrens bent. Je zou de eerste niet zijn die een RT koopt met 40K kilometers, en bij 50K kilometers onverwacht een dure beurt voorgeschoteld krijgt. Met redelijk normale rijstijl red ik het zo 75-80K met de schijven.
 

Alpenrijder

Die hard MF'er
3 feb 2010
931
9
51
Villabassa, Italië.
Gewoon een aankoopkeuring bij een concurrent laten doen. Komt altijd wel iets naar voren. Ook als het niet ernstig is kun je het bij de onderhandelingen over de prijs meenemen.

Als het wel ernstig is, laat je hem staan.
 

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
28.274
28
www.marktplaats.nl
2012 betekent een DOHC model (het laatste type met alleen olie koeling), prima motoren!

Hier wat ervarings aandachtspunten :
  • Inschakelen in de eerste versnelling om weg te rijden gaat meestal vrij luidruchtig, dat is "normaal".

Een kleine toevoeging : het geluid kan per versnellingsbak anders zijn.

Mijn DOHC maakt nul geluid bij het in 1 zetten.
Gewoon nix.
Ook vanaf nieuw niet gedaan.

De bak ging plotseling wel geluid maken toen de olie een keer gewisseld is..., dus..., zelf andere olie gehaald, en de net verse bakolie voor nog versere bakolie gewisseld.
Om daarna weer geluidloos op te schakelen, het terug schakelen geeft alleen een beetje geluid van 4 naar 3.

Maar van neutraal naar 1, dus zo gladjes als een gepolijst biljartballetje.



verse bakolie er uit...




...nieuwe bakolie er in...




...en een remindeRTje...




Wat (ook) nog wel een 'dingetje' kan zijn bij de DOHC's, dat is de werking van de klep in de uitlaat (het ding zit net na de katalysator).

Zet je de motor op contact, dan moet je een 'krrr-krrr-krrr' geluid horen.
Die klep beweegt dan in een bepaalde positie (gaat naar bijna dicht... :/ ).

Maar er zijn best gevallen bekend waarbij die klep niet goed werkt. Je krijgt daar geen foutmelding van ofzo, maar een onjuist werkende klep is niet zoals het ooit bedoeld is geweest.

Zelf heb ik die klep vanaf ongeveer dag 2 buiten werking gezet, omdat ik dit soort mechanische dingen die heet worden, dan weer afkoelen, dan weer heel heet (kunnen) worden, compleet verafschuw.

Gewoon een kwestie van een stekkertje los halen, en de klep blijft altijd horizontaal staan.
Het geeft iets meer uitlaatgeluid, zo met die klep volledig open, maar eigenlijk is dat ook weer te verwaarlozen.



...de bewuste klep...




...stekkeRTje vast...




...en het stekkeRTje zoals het ding er inmiddels 8 jaar bij hangt (wel netjes afgedicht uiteraard)... ;)
 
  • Like
Waarderingen: BMW-Wouter

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
362
135
60
Schiedam
Wat (ook) nog wel een 'dingetje' kan zijn bij de DOHC's, dat is de werking van de klep in de uitlaat (het ding zit net na de katalysator).

Zet je de motor op contact, dan moet je een 'krrr-krrr-krrr' geluid horen.
Die klep beweegt dan in een bepaalde positie (gaat naar bijna dicht... :/ ).
Bij mijn destijds nieuwe LC was die klep binnen een half jaar defect, die maakte een "krrr-krrr-jengel-ik-ben-niet-lekker" geluid.
Onder garantie een geheel nieuwe uitlaat gemonteerd gekregen (ik vond dat niet zo erg).
 

BMW-Wouter

Die hard MF'er
11 aug 2018
362
135
60
Schiedam
Heb vanmorgen een proefrit gemaakt.
Heb alle hierboven genoemde punten bekeken, en geen bijzonderheden kunnen vinden.

Geen reden gevonden om hem niet te kopen.

Dus, eh, nu staat ie hier in de garage.
Hahahh...van proefrijden wordt je hebberig, net al ik (daarom nog geen proefrit op een R1250RT).
Mooie machine in mooie kleur hoor, veel plezier er mee :t
Jaloers op garage.
Ik zie de Nederlandse politie ook nog op DOHC modellen rijden, die zullen ruim boven de 40k op de klok hebben staan. Geen idee eigenlijk wanneer zij een motor als "op" verklaren, 240k misschien?
 

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
28.274
28
www.marktplaats.nl
Het zal aan mij liggen, en ik weet het..., ; 'de bjoetie is in die aai, of die bie-holder', maar ik kan nog steeds de laatste versie luchtkoeler heel prettig waarderen.

Had m eigenlijk destijds gekocht, met het idee om m 3 jaar te rijden, en daarna over te stappen op een verse LC.
Maar omdat die eerste LC's mij motorisch totaal NIET konden bekoren, staat die 'ouwe' luchtkoeleRT er nog steeds... ;)

Plus dat ik (zelfs na al die jaren...) de snuit van de LC toch echt te lang vind... :/

Vorige week nog wel ff om een paar 'overjarige' (en toch nog niet gekentekende) LC-R1200RT's, en hele verse LC-R1250RT's gelopen, en er ff op de knietjes bijgelegen, maar..., de 'heb-factor' ontbrak compleet...

Als in : dan zal ik nog wel steeds tevreden zijn met de ouwe DOHC... :+
 
  • Like
Waarderingen: glk